Atzinums

Projekta ID
21-TA-1334
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
29.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
izteikt 50. panta otro daļu šādā redakcijā:

“(2) Aizsargjoslās ap valsts aizsardzības vajadzībām paredzētajiem navigācijas tehniskajiem līdzekļiem un militārajiem jūras novērošanas tehniskajiem līdzekļiem papildus šā likuma 35. pantā minētajiem aprobežojumiem aizliegts celt ēkas un būves, kas traucē to darbību, izņemot ar Aizsardzības ministrijas saskaņojumu un pie nosacījuma, ka Aizsardzības ministrijai tiek atlīdzināti (kompensēti) izdevumi, kas nepieciešami, lai nodrošinātu netraucētu un pilnvērtīgu valsts aizsardzības vajadzībām paredzēto navigācijas tehnisko līdzekļu un militāro jūras novērošanas tehnisko līdzekļu darbību. Izdevumu apmēru nosaka un izdevumus atlīdzina pēc savstarpējas rakstveida vienošanās, nosakot kompensācijas veidu un kārtību. Aizsardzības ministrija, lai izvērtētu būvniecības iespējas aizsargjoslas teritorijā, ņem vērā valsts aizsardzības vajadzībām paredzētā navigācijas tehniskā līdzekļa vai militārās jūras novērošanas tehniskā līdzekļa kompensējošā mehānisma izveidošanas iespējas un pēc iespējas izvēlas ekonomiski izdevīgāko kompensējošā mehānisma risinājumu. Ministru kabinets nosaka ierobežojumus ēku un būvju celtniecībai aizsargjoslās ap valsts aizsardzības vajadzībām paredzētajiem navigācijas tehniskajiem līdzekļiem un militārajiem jūras novērošanas tehniskajiem līdzekļiem.”
 
Iebildums
Panta redakcijā lietoti jēdzieni ēka un būve. Vēršam uzmanību, ka jēdziens būve aptver gan ēkas, gan inženierbūves. Līdz ar to aicinām precizēt tiesību normu, izvēloties atbilstošos jēdzienus.
Vienlaikus no tiesību normas izriet vispārīgs būvniecības aizliegums, savukārt izņēmumi pieļaujami vienīgi ar Aizsardzības ministrijas atļauju, turklāt kompensējot izdevumus, kas nepieciešami, lai nodrošinātu netraucētu un pilnvērtīgu valsts aizsardzības vajadzībām paredzēto navigācijas tehnisko līdzekļu un militāro jūras novērošanas tehnisko līdzekļu darbību. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši anotācijā ietvertajai informācijai minētās tiesību normas izstrādes pamatā ir nepieciešamība nodrošināt ilgtermiņa politisko mērķu sasniegšanu (piemēram, Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2021.-2030. gadam mērķu sasniegšanu), kas nepieciešami sauszemes un jūras vēja enerģijas attīstībai, paredzot konkrētus nosacījumus vēja parku izpētei, būvniecībai un ekspluatācijai. Projekta anotācijā īpaši uzsvērts, ka šī likumprojekta mērķis ir precizēt un noteikt skaidru regulējumu attiecībā uz būvniecību aizsargjoslās ap aizsardzības objektiem, kas īpaši ir svarīgi vēja parku attīstības jautājumā. Tomēr tiesību normā iekļautais regulējums pieļauj daudz plašāku būvju būvniecību. Ņemot vērā minēto, aicinām novērst minēto pretrunu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
1.
Priekšlikums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Aizsardzības ministrijas sagatavotais likumprojekts “Grozījumi Aizsargjoslu likumā” (turpmāk – projekts) un par to izsakām šādu priekšlikumu. Projekta 1. un 2. pantā paredzētos grozījumus Aizsargjoslu likuma 50. panta otrajā daļā un 58.5 panta otrajā daļā piedāvājam papildus izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt. Vēršam uzmanību, ka kompensāciju par kaitējumu jāsaņem institūcijai, kurai ir nodarīts kaitējums, proti, projektā paredzētie tehniskie līdzekļi atrodas to bilancē un valdījumā. Tādējādi kompensācija tiešā veidā tiks paredzēta un izmantota dažādu nepilnību novēršanai. Piedāvājam projektā kā kompensācijas saņēmēju vispārināti paredzēt valsts aizsardzības objekta valdītāju, nevis konkrētu iestādi – Aizsardzības ministriju. Vienlaikus projekta anotācijā nepieciešams sniegt izvērstāku informāciju par šo objektu valdījuma tiesībām un pamatojumu Aizsardzības ministrijas tiesībām saņemt kompensāciju, ja atbilstoši grozījumi projektā netiek izdarīti.
 
Piedāvātā redakcija
-