Projekta ID
25-TA-2023Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
06.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
"(12) Lai nodrošinātu samērīgu nodokļa sloga pieaugumu, zemes vienībām (to daļām), kuras atrodas administratīvajās teritorijās ārpus pilsētām un kuru platība pārsniedz 3 hektārus, un vismaz viens no noteiktajiem lietošanas mērķiem ir no lietošanas mērķu grupas "Lauksaimniecības zeme", "Mežsaimniecības zeme un īpaši aizsargājamās dabas teritorijas, kurās saimnieciskā darbība ir aizliegta ar normatīvo aktu" vai "Ūdens objektu zeme" (turpmāk — lauku zeme), nekustamā īpašuma nodokli līdz 2028. taksācijas gadam aprēķina no speciālās vērtības, ko nosaka īpaši nodokļa aprēķinam (turpmāk — speciālā vērtība)."
Iebildums
Lūdzam svītrot grozījumu likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 3.panta divpadsmitajā daļā, jo speciālā vērtība nekustamā īpašuma nodokļa aprēķinam lauku zemēm (zemes vienībām (to daļām), kuras atrodas administratīvajās teritorijās ārpus pilsētām un kuru platība pārsniedz 3 hektārus, un vismaz viens no noteiktajiem lietošanas mērķiem ir no lietošanas mērķu grupas "Lauksaimniecības zeme", "Mežsaimniecības zeme un īpaši aizsargājamās dabas teritorijas, kurās saimnieciskā darbība ir aizliegta ar normatīvo aktu" vai "Ūdens objektu zeme") ir piemērota jau desmit taksācijas gadus (no 2016. taksācijas gada līdz 2025. taksācijas gadam), tādējādi dodot iespēju nekustamā īpašuma nodokļa maksātājiem par lauku zemēm veikt nekustamā īpašuma nodokļa maksājumus mazākā apmērā , salīdzinot ar citiem nekustamā īpašuma nodokļa maksātājiem, kuri veic nekustamā īpašuma nodokļa maksājumus par sev piederošo nekustamo īpašumu, piemērojot kadastrālo vērtību kā nekustamā īpašuma nodokļa bāzi. Vēršam uzmanību, ka, saskaņā ar 2024. gada 30. maijā Saeima pieņemtajiem grozījumiem Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā, līdz 2027. gada 15. jūnijam ir plānots apstiprināt jauno kadastrālo vērtību bāzi (tiks piemērota nekustamā īpašuma nodokļa aprēķinā no 2029. gada 1. janvāra), kas, vairumā gadījumu nekustamajiem īpašumiem būs augstāka, salīdzinot ar fiskālo kadastrālo vērtību bāzi. Līdz ar to, nav pamata turpināt nekustamā īpašuma nodokļa maksātājiem par lauku zemēm veikt nekustamā īpašuma nodokļa maksājumus mazākā apmērā, piemērojot speciālo vērtību kā nekustamā īpašuma nodokļa bāzi lauku zemēm. Papildus atzīmējam, ka Zemkopības ministrija anotācijas 3.sadaļā ir norādījusi, ka lauku zemes vienībām, kam piemēro speciālo vērtību, kadastrālo vērtību kopsumma no 2018. gada, kad tā bija 1215 milj. eiro, 2025. gadā ir samazinājusies līdz 72,8 milj. eiro jeb 94 %. Tas parāda, ka 2025.gadā lielākajā daļā no lauku zemju vienībām speciālā vērtība jau ir vienāda ar fiskālo kadastrālo vērtību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
"(12) Lai nodrošinātu samērīgu nodokļa sloga pieaugumu, zemes vienībām (to daļām), kuras atrodas administratīvajās teritorijās ārpus pilsētām un kuru platība pārsniedz 3 hektārus, un vismaz viens no noteiktajiem lietošanas mērķiem ir no lietošanas mērķu grupas "Lauksaimniecības zeme", "Mežsaimniecības zeme un īpaši aizsargājamās dabas teritorijas, kurās saimnieciskā darbība ir aizliegta ar normatīvo aktu" vai "Ūdens objektu zeme" (turpmāk — lauku zeme), nekustamā īpašuma nodokli līdz 2028. taksācijas gadam aprēķina no speciālās vērtības, ko nosaka īpaši nodokļa aprēķinam (turpmāk — speciālā vērtība)."
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši spēkā esošiem normatīviem aktiem pašvaldības lauku zemei nekustamā īpašuma nodokli līdz 2025. taksācijas gadam aprēķināja no speciālās vērtības. Līdz ar to speciālās vērtības vairs netika ņemtas vērā nosakot 2026.gada nekustamā īpašuma nodokļa prognozi, kuru pašvaldības ir jau iesniegušas Finanšu ministrijā un tiks izmantota pašvaldību finanšu izlīdzināšanas aprēķinā 2026.gadam. Ņemot vērā minēto, nav atbalstāmas nekustamā īpašuma nodokļa aprēķina izmaiņas, kas ietekmēs pašvaldību budžetus 2026.gadā. Vienlaikus norādām, ka sagatavotais likumprojekts nav iekļaujams likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" pavadošo likumprojektu paketē.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Anotācijas 3.sadaļā lūdzam precizēto finansiālo ietekmi uz pašvaldību budžetiem norādīt arī 5.3.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
