Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
23-TA-824
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
17.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Dokumenta 211.rindkopā norādīts, ka sadarbībā ar IZM nepieciešams strādāt pie risinājumiem, lai nodrošinātu informācijas par bērnu veselību nodošanu izglītības iestādēm digitālā veidā (izstrādājot izglītības iestādēm domātu bērnu digitālās veselības karti), tādējādi samazinot izglītības sektoram izsniedzamo izziņu un citu dokumentu skaitu. Taču vienlaikus turpmākās rīcības plānā pasākumi, kas liecinātu par plānotiem darbiem šajā virzienā, nav atrodami. Tāpēc lūdzam papildināt turpmākās rīcības plānu, definējot pasākumus, kas nodrošinātu minētā izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam pārskatīt zem 1.3.1.pasākuma Izstrādāt telemedicīnas pakalpojumu aprakstus un normatīvo regulējumu iekļauto darbību izpildes termiņus. Šobrīd dokumentā gan telemedicīnas pakalpojumu normatīvā regulējuma izstrāde, gan manipulāciju tarifu un finansēšanas modeļu izvērtēšana paredzēta 2024.gadā, taču telemedicīnas pakalpojumu saraksta izveide, kas idejiski ir pamats iepriekš minēto darbību veikšanas uzsākšanai, paredzēta tikai 2027.gadā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
1.2.2. pasākums paredz integrēt reģistrus ar Digitālās veselības “kodola” sistēmām, bet šim pasākumam pakārtotas divas darbības, viena no kurām saistīta ar onkoloģisko pacientu reģistra attīstīšanu, bet otra – ar jauna sportistu reģistra izveidi. Vēršam uzmanību, ka neviena no abām darbībām nav tiešā veidā vērsta uz reģistru integrāciju ar digitālo veselību. Turklāt ir neskaidrs, kāpēc tabulā nav norādīti citi veselības jomas reģistri un plānotās darbības atbilstoši dokumenta 30.lappusē sniegtajam aprakstam. Lūdzam labot minēto, ņemot vērā arī to, ka onkoloģisko pacientu reģistra tālāka attīstīšana ir paredzēta arī šobrīd spēkā esošajā Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošanas plānā 2022. - 2024. gadam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Turpmākās rīcības plāna 1.1.6.pasākums paredz atbalstu ārstniecības iestāžu IS integrācijai ar digitālās veselības risinājumiem, t.sk. iekļaujot pakalpojumu tarifos IKT komponenti. Lūdzam papildināt dokumentu, skaidrojot ieceres būtību un iespējamo piedāvāto risinājumu, ņemot vērā, ka jau šobrīd pakalpojumu tarifos viens no iekļautajiem elementiem ir administratīvie izdevumi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
No dokumentā sniegtā apraksta izriet, ka jau šobrīd saskaņā ar MK noteikumiem Nr.134 vizuālās diagnostikas izmeklējumu slēdzieni, tāpat kā citi veselības dati, EVK jānodrošina visām ārstniecības iestādēm un neatkarīgi no tā, vai izmeklējums apmaksāts no valsts budžeta, pacienta vai apdrošinātāja līdzekļiem. Ārstniecības iestādes var EVK iekļaut arī vizuālās diagnostikas attēlus. Līdz ar to nav skaidra 1.1.3.pasākuma būtība, kas paredz izveidot risinājumu centralizētai vizuālās diagnostikas attēlu un aprakstu pieejamībai. Lūdzam precizēt pasākuma nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Šobrīd turpmākās rīcības plānā iekļautie pasākumi sniedz tikai ļoti aptuvenu priekšstatu par to, kas pasākuma ietvaros paredzēts un kāds varētu būt sasniedzamais rezultāts (piemēram, Veselības aprūpes pakalpojumu administrēšanas modernizācija, Ārstniecības iestāžu reģistrācijas modernizācija utt.). Tāpēc lūdzam pārskatīt dokumenta tabulā iekļauto pasākumus, kur tas iespējams, precizēt tos, kā arī papildināt ar rezultātiem, kas tiks sasniegti pasākuma īstenošanas gaitā, definējot arī rezultatīvos rādītājus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot stratēģijas rezultatīvā rādītāja “Pacienta veselības datu veidi, kas pieejami EVK strukturētā formā, %” būtību un to labot, jo piedāvātajā redakcijā nav saprotams, ko minētais rādītājs atspoguļo.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Kā viens no rezultatīviem rādītājiem stratēģijas īstenošanai norādīts ģimenes ārstu un speciālistu sniegto attālināto konsultāciju īpatsvars no kopējo sniegto konsultāciju skaita. Ņemot vērā, ka veselības jomas makro līmeņa rādītāji šobrīd liecina par steidzamu nepieciešamību koncentrēties uz veselības aprūpes pakalpojumu kvalitātes uzlabošanu, attālinātu konsultāciju apjoma palielināšana veselības aprūpes jomā nav viennozīmīgi vērtējama. Tāpēc lūdzam minēto rādītāju aizstāt ar rādītāju, kurš atspoguļo ģimenes ārstu un ambulatorā sektorā nodarbināto speciālistu īpatsvaru, kuri sniedz attālinātās konsultācijas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Starp galvenajiem izaicinājumiem digitālās veselības jomā norādīta sadrumstalota IKT vide, kā arī tas, ka netiek veikta stratēģiska Digitālās veselības attīstība un pārvaldība. Diemžēl turpmākās rīcības plānā nav iekļauts piedāvājums, lai minētos izaicinājumus risinātu, tāpēc lūdzam papildināt dokumentu, apzinoties, ka bez tā nodrošināšanas var tikt apdraudēta dokumentā paredzēto darbu sekmīga ieviešana un digitālās veselības attīstība.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
IKT jomas speciālistu piesaiste veselības jomas pārvaldībai ir izšķiroša, lai varētu nodrošināt dokumentā paredzēto pasākumu ieviešanu. Sekojoši šo speciālistu neesamība un skaidru risinājumu trūkums, kā šo speciālistus tuvākajā laikā piesaistīt, vieš bažas par spēju realizēt rīcības plānā paredzēto. Šo iemeslu dēļ lūgums papildināt dokumentu, skaidri norādot, cik un kāda profila IKT jomas speciālisti šobrīd veselības jomas pārvaldībā iztrūkst, kā arī norādot to darbu apjomu, ko paredzēts īstenot tad, ja IKT jomas speciālistu piesaiste darbam veselības resorā nesekmēsies.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Dokumenta 16.lappusē norādīts, ka viens no būtiskajiem izaicinājumiem digitālās veselības jomā ir digitālās veselības attīstības kompetences un cilvēkresursu kapacitātes trūkums, ņemot vērā, ka publiskajā sektorā ir ievērojami zemāks atalgojums dažāda profila IKT speciālistiem nekā privātajā sektorā. Lūdzam papildināt Dokumentu skaidrojot, kā plānots situāciju mainīt, ņemot vērā, ka IKT speciālistu piesaiste veselības jomas pārvaldībā ir izšķiroša ne vien digitālās veselības, bet arī veselības aprūpes nozares tālākai attīstībai. Vēršam uzmanību, ka tālākā rīcības plānā risinājumi, kas varētu uzlabot šo situāciju, šobrīd nav saskatāmi.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Dokumenta 11.lappusē norādīts, ka “neskatoties uz to, ka saskaņā ar MK noteikumiem Nr.134 vizuālās diagnostikas izmeklējumu slēdzieni, tāpat kā citi veselības dati, EVK jānodrošina visām ārstniecības iestādēm un neatkarīgi no tā, vai izmeklējums apmaksāts no valsts budžeta, pacienta vai apdrošinātāja līdzekļiem, šobrīd tikai daļa ārstniecības iestāžu EVK nodrošina vizuālās diagnostikas slēdzienus.” Lūdzam papildināt situācijas aprakstu, norādot, kādi ir iemesli tam, ka ārstniecības iestādes nenodrošina vizuālās diagnostikas slēdzienu pieejamību elektroniskā veselības kartē (EVK) 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Izstrādātais dokuments tiek virzīts kā informatīvais ziņojums, lai gan pēc būtības tas uzskatāms par attīstības plānošanas dokumentu atbilstoši MK 2014.gada 2.decembra noteikumiem nr.737 "Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi". Tāpēc lūdzam precizēt dokumentu, formējot to kā rīcības plānu digitālās veselības attīstībai. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka attīstības plānošanas dokumentu izstrādē tiek ievērota dokumentu hierarhija un atbilstoši tai rīcības plāni, tāpat kā nozaru pamatnostādnes šobrīd tiek izstrādātas par periodu līdz 2027.gadam.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Uzdevumu kopsavilkuma 1.3.2. punktā ir norāde par jaunu amata vietu izveidi jaunas funkcijas nodrošināšanai jau 2024.gadā. Lūdzam papildināt ar papildus informāciju,kas ietver: kurai iestādei jaunās amata vietas nepieciešamas (VI vai SPKC), kā arī poenciālo amatu klasifikāciju un detalizētu aprēķinu. 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma 269 rindkopā norādīts, ka NVD Stratēģijas ieviešanai būs nepieciešama papildus cilvēkresursu piesaiste. Savukārt Uzdevumu kopsavilkuma uzdevumā Nr. V.2. norādīts "Izvērtēt iespēju izveidot atsevišķu komandu /struktūrvienību NVD, kas nodarbotos ar telemedicīnas pakalpojumu ieviešanu". Lūdzam papildināt ar norādi cik lielas sturktūrvienības izveide tiek plānota un vai tās izveide tiks īstenota esošo resora amata vietu tvērumā vai arī būs nepieciešams veidot jaunas amata vietas. 
Ņemot vērā, ka minētasi pasākums ir paredzēts 2025.gadā un tam nepieciešami valsts budžeta līdzekļi, kā arī to, ka budžeta ietvars 2025.gadam jau ir apstiprināts lūdzam papildināt ar iespējamo papildus finansējuma apmēru un amata vietu skaitu, ja tādas tiek veidotas no jauna. Vienlaikus lūdzam papildināt ar sekojošu informāciju: potenciālas amatu klasifikācijas jaunajiem amatiem, kā arī detalizēts aprēķins atlīdzības izdevumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt 2.3.pasākumu Attīstīt telemedicīnas pamata pakalpojumus, kas šobrīd iekļauts rīcības virzienā Pakalpojumu digitālā transformācija, iekļaut rīcības virzienā Telemedicīnas, digitālās tehnoloģijās balstīto pakalpojumu, inovāciju attīstība.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 10. un 265. rindkopās nepareizi norādīti likumprojekti saistībā ar budžetu. 2023.gadā Saeima pieņēma kopēju likumu par valsts budžetu un ietvaru (Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam). Lūdzam precizēt. 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Valsts kanceleja konstatēja, ka informatīvā ziņojuma projekts 2023.gada 30.martā nosūtīts saskaņošanai ministrijām, atzinumu sniegšanas termiņš noteikts 2023. gada 17. aprīlis. Savukārt 2023.gada 3.aprīlī informatīvā ziņojuma projekts nodots publiskajā apspriešanā, kā termiņu viedokļa sniegšanai nosakot 2023.gada 4.maiju. Vienlaikus gan pozitīvi vērtējama Veselības ministrijas iniciatīva nodot publiskajai apspriešanai infomatīvā ziņojuma projektu, ņemot vērā, ka normatīvais regulējums neparedz obligātu informatīvo ziņojumu projektu nodošanu sabiedrībai līdzdalības iespēju nodrošināšanai.

Valsts kancelejas ieskatā pastāv bažas par jēgpilnu saskaņošanas un sabiedrības līdzdalības procesa organizēšanu. Attiecīgi Valsts kanceleja aicina Veselības ministriju, izstrādājot attīstības plānošanas dokumentu un tiesību aktu projektus, kā arī informatīvo ziņojumu projektus, ievērot Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumos Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" noteikto - sabiedrības līdzdalības iespējas jānodrošina pirms attiecīgais projekts tiek virzīts saskaņošanas procesā nevis vienlaicīgi ar to vai paralēli tam. Norādām, ka konkrētajā gadījumā tikai pēc publiskās apspriešanas termiņa noslēgšanās projekts bija virzāms saskaņošanas procesā, informatīvā ziņojuma projektā (ievadā) atspguļojot publiskās apspriešanas rezultātus.
Piedāvātā redakcija
-