Atzinums

Projekta ID
22-TA-888
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
05.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Atzinuma dokumenti

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
LDDK ieskatā būtu atstājama spēkā esošā kārtība, kas paredz iespēju personai pašai dzērienu aiznest pie spēļu galda vai citām azartspēļu iekārtām, jo aizliedzot personai pašai dzērienu nest pie spēļu galdiem vai azartspēļu iekārtām, radīsies risks pārmērīgai un straujai alkoholisko dzērienu lietošanai ar mērķi iet izklaidēties pie spēļu galdiem vai iekārtām un ātrāk izdzert alkoholisko dzērienu pie bāra.
Trūkst pamatojuma ierobežojumam, kas aizliegtu gan pārdot, gan lietot alkoholiskos dzērienus azartspēļu zālēs un kazino, izņemot gadījumus, kad telpa tiek konstruktīvi nodalīta no azartspēļu organizēšanas vietas. Šāds indivīda un komersanta tiesību ierobežojums nav samērīgs un loģisks, un nav saprotams, kāds būtu ierobežojuma sasniedzamais mērķis un ieguvums. Azartspēļu organizēšanas vieta ir tāda pati izklaides vieta kā bārs, deju klubi, sporta sacensības, utt. Ja ierobežojums saistāms ar izklaides vietas atkarību riskiem, tad būtu sākotnēji jāizvērtē izklaides vietas, kurās atkarību risks ir krietni lielāks, un jāattiecina primāri uz tām un vienlaikus jādiskutē par horizontālu izklaides industrijas regulējumu, nevis ierobežojumu vienas nozares ietvaros.

Likumprojekts paredz, ka likuma 5. panta vienpadsmitā daļa stājas spēkā 2023.gada 1. janvārī. Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja tiek noteikta prasība izveidot konstruktīvi nodalītu telpu alkohola tirdzniecībai, nepieciešami ievērojami resursi azartspēļu organizēšanas vietu pārveidei. Lūdzam ņemt vērā, ka Covid-19 pandēmijas laikā azartspēļu nozare ir saskārusies ar ilgstošu darbības aizliegumu un ierobežojumiem, kā rezultātā ir būtiski krities azartspēļu komersantu apgrozījums. Priekšlikums:
Atstāt spēkā esošo kārtību, kas paredz iespēju personai pašai dzērienu aiznest pie spēļu galda vai citām azartspēļu iekārtām.
Ja tiek noteikta prasība izveidot konstruktīvi nodalītu telpu alkohola tirdzniecībai, nepieciešams noteikt pārejas periodu – 1 gads no grozījumu spēkā stāšanās dienas.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 2.pants paredz papildināt Likumu ar (25) daļu šādā redakcijā:
“(25) Mazumtirdzniecības vietās jāizvieto redzams uzraksts, kas brīdina, ka  alkoholisko dzērienu lietošanai ir negatīva ietekme uz veselību, alkoholiskos dzērienus nedrīkst pārdot nepilngadīgām personām, kā arī nepilngadīgas personas nedrīkst tos iegādāties, lietot un glabāt.”;
LDDK ieskatā redakcija būtu papildināma ar vārdu “pārmērīga”. Pārmērīga alkohola lietošana negatīvi ietekmē veselību, pārmērīgi lietojot alkoholu būtiski palielinās risks saslimst ar vairākām slimībām, taču nav nepārprotamu pierādījumu, ka arī mērena un atbildīga alkohola lietošana negatīvi ietekmē veselību.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
LDDK konceptuāli atbalsta iekļaut marķējumā informāciju par enerģētisko vērtību, kā arī iekļaut informāciju marķējumā vai ar QR kodu par  dzēriena sastāvdaļām un uzturvērtību, tomēr vienlaikus LDDK iebilst pret prasības iekļaušanu Likumprojektā šobrīd, ņemot vērā, ka Eiropas Komisija patlaban strādā pie pārtikas produktu, tai skaitā, alkoholisko dzērienu marķējuma prasību izstrādes.

Ja tomēr Likumprojekts tiek virzīts tālāk, tad nepieciešams norādīt, ka arī par uzturvērtību var informēt ar QR koda starpniecību, tādēļ lūdzam veikt grozījumus minētā panta redakcijā.

Bez tam LDDK iebilst pret teikumu, kur minēts, ka būtu jānorāda skaidra un tieša saikne ar saraksta atrašanās vietu. Blakus enerģijas norādei atradīsies QR kods, kas to noskenējot ar viedtālruni, aizvedīs uz mājaslapu, kur būs norādīta informācija par sastāvdaļām, uzturvērtību u.c.


 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 4.pantā ir iekļauti priekšlikumi, kas paredz aizliegt tirdzniecības veicināšanas pasākumus (akcijas, izpārdošanas u.tml.), tai skaitā akcijas “2 par 1 cenu” vai akcijas “pērc vairākas alkoholiskā dzēriena pudeles par zemāku cenu” utt., kā arī aizliegt lojalitātes programmas ietvaros popularizēt alkoholiskos dzērienu iegādi ar atlaidi.
LDDK ieskatā būtu jāprecizē piedāvātie grozījumi Likuma11. panta sestajā daļā, kas nosaka ierobežojumus alkoholisko dzērienu tirdzniecības veicināšanas pasākumiem. LDDK atbalsta 1. punktu, kas turpmāk liedz piedāvāt “kopā ar alkoholisko dzērienu iegādāties ar atlaidi citu alkoholisko dzērienu, preci vai pakalpojumu vai kopā ar citu preci vai pakalpojumu iegādāties ar atlaidi alkoholisko dzērienu”.
Savukārt 2.punkts, kas liedz piedāvāt iegādāties vairākas alkoholisko dzērienu vienības par zemāku cenu, raisa neskaidrības un būtu svītrojams. Nereti vairāku alkoholisko dzērienu vienības, apvienotas vienā iepakojumā (piemēram, alus četrpaka vai kaste), jau veido citu produktu, kam objektīvi ir atšķirīgi loģistikas un tirdzniecības nosacījumi un likumsakarīgi arī atšķirīga cena par vienību.
Tāpat nesamērīgs un nepamatots ir 11. panta sestajā daļā paredzētais liegums piedāvāt alkoholisko dzērienu iegādi ar atlaidi patērētāja lojalitātes programmas ietvaros. Lojalitātes programmas tiek veidotas nevis tam, lai veicinātu konkrētu produktu noietu, bet gan lai dotu iespēju lojālajiem klientiem samazināt tēriņus par to izvēlētajiem produktiem. Lojalitātes programmu atlaižu aizliegums nemazinātu alkohola patēriņu, bet gan liegtu cilvēkiem iespēju ietaupīt. Nav nekādas ar faktiem pamatojamas saistības starp mazumtirdzniecības lojalitātes programmām un to ietekmi uz alkohola patēriņa pieaugumu, tādēļ šis punkts no Likumprojekta būtu svītrojams.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
LDDK atbalsta iekļaut dzērienu marķējumā piktogrammas, kas mudina nelietot alkoholu grūtniecības laikā un vadot transportlīdzekli. Jau šobrīd šīs piktogrammas tiek izvietotas uz vairāk kā 60% alkoholisko dzērienu pudelēm, taču LDDK ieskatā nepieciešams piemērot ilgāku pārejas periodu, lai arī pārējie uzņēmēji spētu pielāgot etiķetes.

 
Piedāvātā redakcija
-