Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
22-TA-186
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
01.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 2.punktā pārņemt arī Direktīvas 2020/2184 2.panta 5. un 6.punktu par definīcijām ‘pārtikas uzņēmums’ un ‘uzņēmējs, kas iesaistīts pārtikas apritē’, un attiecīgi papildināt noteikumu projekta anotācijas 5.4.sadaļas tabulu, jo šīs definīcijas netiks pārņemtas Veselības ministrijas izstrādātajā normatīvajā aktā “Dzeramā ūdens obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasības, monitoringa un kontroles kārtība” (22-TA-2538). 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka paredzami gadījumi, ka, konstatējot dzeramā ūdens neatbilstību korektīvie pasākumi jāīsteno ne tikai, lai novērstu neatbilstību, bet vienlaicīgi, arī lai novērstu apdraudējumu cilvēku veselībai, nepieciešams precizēt noteikumu projekta 6.punktu, kurā šobrīd paredzēta tikai viena vienlaicīga darbība “vai nu veikt korektīvos pasākumus, lai novērstu neatbilstību, vai arī veikt korektīvos pasākumus, lai novērstu draudus veselībai. 
Piedāvātā redakcija
6. Konstatējot dzeramā ūdens neatbilstību šo noteikumu 1. pielikumā noteiktajām prasībām, pārtikas uzņēmums īsteno korektīvus pasākumus, lai novērstu neatbilstību un iespējamos draudus cilvēku veselībai.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot no noteikumu projekta 8.punkta Veselības inspekciju, jo Veselības inspekcija nekontrolē pārtikas aprites procesus, līdz ar to tai nav jāsaskaņo pārtikas uzņēmumu dzeramā ūdens monitoringa programmas un nav jāuztur informācija par šīm programmām. Inspekcijai nav resursu vēl šo papildu uzdevumu veikšanai, ņemot vērā paredzētos uzdevumus jaunās dzeramā ūdens direktīvas pārņemšanai attiecībā uz centralizēto dzeramā ūdens apgādi iedzīvotājiem. Lūdzam tā vietā noteikumu projekta 8.punktā norādīt Pārtikas un veterināro dienestu un attiecīgi precizēt noteikumu projekta 10.punktu. 
Piedāvātā redakcija
8. Pārtikas uzņēmumi katru gadu līdz 1. janvārim izstrādā dzeramā ūdens monitoringa programmu, saskaņo to ar Pārtikas un veterināro dienestu (turpmāk – dienests) un atbilstoši tai īsteno dzeramā ūdens monitoringu. Dienests uztur informāciju par saskaņotajām dzeramā ūdens monitoringa programmām.
10. Dienests, veicot pārbaudi pārtikas uzņēmumā, pārliecinās par to, vai dzeramā ūdens monitoringa programma ir saskaņota ar dienestu. 
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 9.punktā noteikts, ka noteikumu projekta 8. punkta prasība neattiecas uz pārtikas uzņēmumiem, kuriem dzeramo ūdeni piegādā centralizētajā ūdensapgādes sistēmā un, ka pārtikas uzņēmumi, kam ir sava ūdens ieguves vieta (piemēram, dziļurbums, aka), veic tikai kārtējo monitoringu. Vēršam uzmanību, ka, ja pārtikas uzņēmumam piegādā centralizētās sistēmas ūdeni, ir jāveic tikai kārtējais monitorings, bet pārtikas uzņēmumam ar savu ūdens ieguves vietu ir jāveic gan kārtējais, gan auditmonitorings. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot no noteikumu projekta 10.punkta Veselības inspekciju. Pamatojums šī atzinuma punktā par iebildumu noteikumu projekta 8.punktam. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot no noteikumu projekta 11.punkta ievaddaļas Veselības inspekciju, tā vietā norādīt Pārtikas un veterināro dienestu, jo Veselības inspekcijas uzdevums nav pārtikas aprites procesa uzraudzība.  
Piedāvātā redakcija

11. Pārtikas uzņēmumu ūdensapgādes sistēmām, kuru gada vidējais diennaktī piegādātā (pildītā) ūdens daudzums nepārsniedz 100 kubikmetru, auditmonitoringā var nenoteikt attiecīgus šo noteikumu 2. pielikuma 2. punktā noteiktos rādītājus vai samazināt paraugu ņemšanas biežumu, bet ne retāk kā vienu reizi sešos gados, ja pārtikas uzņēmumam vai dienestam ir pietiekama un pamatota informācija par:
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot no noteikumu projekta 19.punkta Veselības inspekciju, tā vietā norādīt Pārtikas un veterināro dienestu, jo Veselības inspekcijas uzdevums nav pārtikas aprites procesa uzraudzība.  
Piedāvātā redakcija
19. Pārtikas uzņēmums radioaktīvo vielu rādītāju monitoringa rezultātus elektroniski nosūta dienestam un Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centram, kas tos iekļauj radioaktīvo vielu rādītāju monitoringa rezultātos.
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot no noteikumu projekta  22.punkta Veselības inspekciju, tā vietā norādīt Pārtikas un veterināro dienestu, jo Veselības inspekcijas uzdevums nav pārtikas aprites procesa uzraudzība.  
Piedāvātā redakcija

22. Ja izmeklējamajā paraugā ir pārsniegta radioaktīvo vielu rādītāju vērtība, dienests, saskaņojot ar Valsts vides dienesta Radiācijas drošības centru (turpmāk – Radiācijas drošības centrs), nosaka turpmāko paraugu ņemšanas biežumu, lai nodrošinātu to, ka mērāmie lielumi raksturo vidējo aktivitātes koncentrāciju visa gada laikā. Šos mērījumus nodrošina pārtikas uzņēmums.
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot no noteikumu projekta  23.punkta Veselības inspekciju, tā vietā norādīt Pārtikas un veterināro dienestu, jo Veselības inspekcijas uzdevums nav pārtikas aprites procesa uzraudzība. 
Piedāvātā redakcija

23. Ja dzeramais ūdens ir apstrādāts radionuklīdu līmeņa samazināšanai, dienests, saskaņojot ar Radiācijas drošības centru, nosaka turpmāko monitoringa biežumu attīrīšanas efektivitātes kontrolei. Šos mērījumus nodrošina pārtikas uzņēmums.
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot no noteikumu projekta 35. un 36.punkta Veselības inspekciju, tā vietā norādīt Pārtikas un veterināro dienestu, jo pārtikas aprites uzņēmumu monitoringa rezultāti būtu iesniedzami dienestā, kas, lai nodrošinātu savu funkciju izpildi, veic pārtikas apritē iesaistīto uzņēmumu, to procesu un produktu kontroli. 
Noteikumu projekta 41.punktā noteiktās prasības paredz, ka ja konstatēta dzeramā ūdens neatbilstība noteiktajām prasībām vai parametriem, vai radušās pamatotas aizdomas par apdraudējumu cilvēku veselībai dienests nekavējoties lemj par turpmāko rīcību, izvērtējot iespējamo apdraudējumu cilvēku veselībai atkarībā no pārsniegtajiem rādītājiem un maksimālo vērtību pārsniegšanas pakāpes, kā arī dienestam ir tiesības ierobežot vai aizliegt dzeramā ūdens lietošanu, kā arī piemērot administratīvo sodu saskaņā ar Pārtikas aprites uzraudzības likumu.Tādējādi gala lēmumu nekavējoties veic viena iestāde – dienests.
Piedāvātā redakcija

35. Pārtikas uzņēmums, izņemot uzņēmums, kam dzeramo ūdeni nodrošina ūdens piegādātājs pa publisko ūdensapgādes sistēmu, par monitoringa rezultātiem elektroniski informē dienesta attiecīgo teritoriālo struktūrvienību.
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot no noteikumu projekta 36.punkta Veselības inspekciju, tā vietā norādīt Pārtikas un veterināro dienestu. Pamatojums šī atzinuma punktā par iebildumu noteikumu projekta 35.punktam.
 
Piedāvātā redakcija

36. Ja monitoringā konstatēta dzeramā ūdens neatbilstība šo noteikumu prasībām, pārtikas uzņēmums nekavējoties elektroniski par to informē dienesta attiecīgo teritoriālo struktūrvienību, un – neatbilstot radioaktīvo vielu rādītāju vērtībām – arī Radiācijas drošības centru.
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 47.punkts paredz, ka par spēku zaudējušiem tiek atzīti Ministru kabineta 2017. gada 14. novembra noteikumus Nr. 671 "Dzeramā ūdens obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasības, monitoringa un kontroles kārtība".
Tomēr lielākā daļa noteikumu Nr.671 prasību, kas nav saistītas ar pārtikas apriti nav pārņemtas ar noteikumu projektu un noteikumu projekta anotācijā par šo nav norādīta skaidrojoša informācija.
Vēršam uzmanību, ka Zemkopības ministrija 2021.gadā uzsāka noteikumu Nr.671 grozījumu izstrādi, lai pārņemtu Direktīvas 2020/2184 prasības, aicinot iesaistītās institūcijas piedalīties starpinstitūciju darba grupas “Dzeramais ūdens” sanāksmēs un nosūtīt viedokļus grozījumu projekta izstrādei, ko Veselības ministrija veica. Lai arī Zemkopības ministrija vēlāk pārtrauca noteikumu Nr.671 grozījumu izstrādi un turpināja izstrādāt grozījumus tikai attiecībā uz dzeramo ūdeni pārtikas apritē, nav atbalstāms, ka tiek noteikts, ka noteikumi Nr.671 zaudē spēku pirms ir spēkā tiesiskie risinājumi, kas paredz noteikumu Nr.671  prasību par dzeramā ūdens kvalitāti un uzraudzību turpināšanu citās jomās. Liela daļa no noteikumu Nr.671 spēkā esošajām prasībām, kuras noteiktas pārņemot Direktīvas 98/83/EK, tieši vai precizējot, ir turpināma arī direktīvas 2020/2184 pārņemšanai. Kā arī dēļ iepriekš minētās Zemkopības ministrijas nostājas nevirzīt kopīgus MK noteikumus direktīvas 2020/2184 pārņemšanai un sekojošām starpministriju diskusijām, citām ministrijām nav bijis iespēju laikā līdz 2023.gada 12.janvārim nodrošināt pārējo tiesību aktu spēkā stāšanos. 
Tādēļ lūdzam precizēt noteikumu projekta 47.punktu, svītrojot prasību, ka noteikumi Nr.671 tiek atzīti par spēku zaudējušiem. Veselības ministrija uzskata, ka par spēku zaudējušām var atzīt tikai tās noteikumu Nr.671 prasības, kas attiecas uz dzeramo ūdeni pārtikas apritē. Lūdzam noteikt, ka spēku zaudē noteikumi Nr.671 daļā, kas attiecas uz pārtikas uzņēmumā izmantojamā dzeramā ūdens obligātām nekaitīguma un kvalitātes prasībām. Kā arī lūdzam sniegt skaidrojošu informāciju noteikumu projekta anotācijas 4. sadaļā ‘Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu’. 
Piedāvātā redakcija

47. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2017. gada 14. novembra noteikumus Nr. 671 "Dzeramā ūdens obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasības, monitoringa un kontroles kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2017, 228. nr.; 2018, 206. nr.) daļā, kas attiecas uz pārtikas uzņēmumā izmantojamā dzeramā ūdens obligātām nekaitīguma un kvalitātes prasībam.
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Direktīva 2020/2184 paredz, ka atbilstība svina parametra vērtībai 5 μg/l jāpanāk, vēlākais, līdz 2036. gada 12. janvārim. Līdz minētajai dienai svina parametra vērtība ir 10 μg/l. Lūdzam noteikumu projekta 1.pielikuma 2.15.apakšpunktā norādīt piezīmi par svina parametra atbilstību vērtībai 5 μg/l un atbilstības termiņu. 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Direktīvas 2020/2184 izpratnē arī pārtikā izmantojamais ūdens nevar saturēt turpmāk minētos parametrus nepieļaujamās koncentrācijās. Tādējādi, lai attiecībā uz pārtikas uzņēmumiem, kam ir sava ūdens ieguves vieta, jo īpaši tiem, kas arī ražo fasētu dzeramo ūdeni, pārņemtu visas Direktīvas 2020/2184 prasības attiecībā uz monitorējamiem parametriem, ievērojot 25.panta 1. un 2.punktu, lūdzam noteikumu projekta 1.pielikuma 2.punktā pievienot arī Direktīvas 2020/2184 I.pielikuma B daļā noteiktos parametrus: bisfenols A; hlorāti; hlorīti, halogēnetiķskābes (HAA5); mikrocistīns LR; PFAS kopā; PFAS summa; urāns. Kā arī lūdzam noteikumu projekta noslēguma jautājumos noteikt, ka šos parametrus pārtikas uzņēmums monitorē ar 2026.gada 12.janvāri.  
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Noteikumu projekta 2.punktā ir iekļauta norma, ka noteikumi neattiecas uz dabīgo minerālūdeni, kas atbilst normatīvo aktu prasībām par dabīgo minerālūdeni un avota ūdeni. 
Ņemot vērā, ka Direktīva 2020/2184 paredz papildu prasības, un mainīsies arī nacionālo tiesību aktu nosaukumi, būtu nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumi Nr. 736 "Noteikumi par dabīgo minerālūdeni un avota ūdeni". Piemēram, noteikumu Nr.736 3.5. apakšpunktā ietverot Direktīvas 2020/2184 3.panta 5.punkta prasības par 1.pielikuma B daļu un 3.5.5. apakšpunktā nosakot, ka jābūt atbilstībai normatīvajiem aktiem par ‘Pārtikas uzņēmumā izmantojamā dzeramā ūdens obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasībām’ u.c. 
Tādēļ lūdzam iekļaut noteikumu projekta anotācijas 4. sadaļā ‘Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu’ informāciju par nepieciešamajiem  grozījumiem noteikumos Nr.736. 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Lūdzam svītrot Veselības inspekciju no noteikumu projekta anotācijas 7.1. sadaļas “Projekta izpildē iesaistītās institūcijas”, jo Veselības inspekcijai nav jāparedz funkcijas Ministru kabineta noteikumu prasību izpildē, kas attiecas uz pārtikas apriti. 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk