Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
Projekta ID
24-TA-915
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
15.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Iebildums
Anotācijas 1.3. apakšsadaļā attiecībā uz projekta 2. punktā ietverto grozījumu minēts: "Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2006/43/EK (2006. gada 17. maijs), ar ko paredz gada pārskatu un konsolidēto pārskatu obligātās revīzijas, groza Padomes Direktīvu 78/660/EEK un Padomes Direktīvu 83/349/EEK un atceļ Padomes Direktīvu 84/253/EEK 29. pantā un Regulas 26. pantā noteiktajam, personām, kas veic kvalitātes nodrošināšanas pārbaudes (kompetentās iestādes ietvaros) ir atbilstoša profesionālā izglītība un attiecīga pieredze obligāto revīziju veikšanā un finanšu pārskatu sagatavošanā kopā ar īpašu apmācību par kvalitātes nodrošināšanas pārbaudēm." Lūdzam izvērtēt, vai un kā projekta 2. punktā paredzētās izmaiņas Noteikumu 3. punktā, kas paredz, ka pārbaudi zvērinātu revidentu praksei veic ne mazāk kā divi pilnvarotie pārstāvji un vismaz vienam no viņiem ir Noteikumu 23.5. apakšpunktā minētā profesionālā pieredze, atbilst minētajām Eiropas Savienības tiesību aktu normām. Proti, Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 16. aprīļa Regulas (ES) Nr. 537/2014 par īpašām prasībām attiecībā uz obligātajām revīzijām sabiedriskas nozīmes struktūrās un ar ko atceļ Komisijas Lēmumu 2005/909/EK (turpmāk - Regula Nr. 537/2014) 26. panta 5. punkta "a" apakšpunkts paredz: "Kompetentā iestāde, ieceļot inspektorus, ievēro šādus kritērijus: [..] inspektoriem ir atbilstoša profesionālā izglītība un attiecīga pieredze obligāto revīziju veikšanā un finanšu pārskatu sagatavošanā kopā ar īpašu apmācību par kvalitātes nodrošināšanas pārbaudēm [..]". Attiecīgi lūdzam izvērtēt, vai un kā regulējums, kas paredz, ka atbilstoša profesionālā pieredze var būt arī tikai vienam no pilnvarotajiem pārstāvjiem, ir saderīgs ar Eiropas Savienības tiesību aktu prasībām, un vai nu sniegt pamatotu skaidrojumu anotācijas 1.3. apakšsadaļā vai 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā, vai arī precizēt projektu.

Vēršam arī uzmanību, ka projekta 2. punktā pēc būtības tiek ieviesta minētā Regulas Nr. 537/2014 vienība, attiecīgi nepieciešams arī aizpildīt anotācijas 5.1. apakšsadaļu un 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu par regulas vienības ieviešanu projekta attiecīgajā vienībā. Līdzīgi lūdzam arī tabulā ietvert informāciju par Regulas Nr. 537/2014 26. panta ieviešanu projekta 28. punktā (Noteikumu 28.3 punktā), ņemot vērā tajā ietverto atsauci uz regulas vienību.

Papildus, ņemot vērā anotācijā minēto, lūdzam izvērtēt, vai ar projekta 2. punktu jaunā redakcijā izteiktajā Noteikumu 3. punktā un ar to saistītajā noteikumu 23.3. un 23.5. apakšpunktā ir pārņemtas Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 17. maija Direktīvas 2006/43/EK, ar ko paredz gada pārskatu un konsolidēto pārskatu obligātās revīzijas, groza Padomes Direktīvu 78/660/EEK un Padomes Direktīvu 83/349/EEK un atceļ Padomes Direktīvu 84/253/EEK 29. panta vienības, un vai nu precizēt anotācijas 5.1. apakšsadaļu un 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, vai sniegt attiecīgu skaidrojumu. Anotācijas 1.3. apakšsadaļā arī norādīts: "Ar likumprojektu “Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā” (23-TA-3278) [..] tiek pārņemtas prasības, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīvas (ES) 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza Regulu (ES) Nr. 537/2014, Direktīvu 2004/109/EK, Direktīvu 2006/43/EK un Direktīvu 2013/34/ES (turpmāk – Direktīva Nr. 2022/2464), tajā skaitā normas par ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma kvalitātes pārbaudi." Aicinām izvērtēt, vai arī projektā nav pārņemtas kādas minētās direktīvas prasības, un, ja nepieciešams, aizpildīt anotācijas 5.1. apakšsadaļu un 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, norādot informāciju par direktīvas prasību pārņemšanu projektā.

Vēršam arī uzmanību, ka, ja projektā tiek pārņemtas kādas Eiropas Savienības direktīvas vai direktīvu prasības, nepieciešams Noteikumu beigās ietvert informatīvo atsauci uz direktīvu vai direktīvām atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 162.-168. punktam.

Kā arī lūdzam veidot korektas atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām, tās noformējot atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 168. punktam, atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē. Piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 17. maija Direktīva 2006/43/EK, ar ko paredz gada pārskatu un konsolidēto pārskatu obligātās revīzijas, groza Padomes Direktīvu 78/660/EEK un Padomes Direktīvu 83/349/EEK un atceļ Padomes Direktīvu 84/253/EEK.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punkts noteic, ka noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 7. marta noteikumos Nr. 136 "Noteikumi par revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaudi un pilnvaroto pārstāvju kvalifikācijas prasībām"" (turpmāk – projekts) 1. punktā ietverto Ministru kabineta 2017. gada 7. marta noteikumu Nr. 136 "Noteikumi par revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaudi un pilnvaroto pārstāvju kvalifikācijas prasībām" (turpmāk – Noteikumi) 1. punktu atbilstoši Ministru kabinetam Revīzijas pakalpojumu likuma 35.1 panta ceturtās daļas trešajā teikumā dotajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Regulējumu, kas saistīts ar ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumu, paredzēts iekļaut Revīzijas pakalpojumu likumā ar likumprojektu "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (Nr. 628/Lp14) (turpmāk – likumprojekts), kas ir pieņemts Saeimā 1. lasījumā un atzīts par steidzamu. Likumprojektā ir paredzēts, ka tas stāsies spēkā 2024. gada 6. jūlijā, taču šis datums jau ir pagājis. Ņemot vērā to, ka projekta 23. punktā ietvertajā regulējumā ir atsauce uz normu, kas Revīzijas pakalpojumu likumā tiks ietverta ar likumprojektu, savukārt projekta 26., 27. un 28. punktā ir ietverts regulējums, kas saistīts ar ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumu, projekta 23., 26., 27. un 28. punkts nevar stāties spēkā pirms likumprojekta. Ievērojot minēto, lūdzam attiecīgi papildināt projektu, kā arī precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Aicinām svītrot anotācijas 4.1.1. apakšsadaļā ietverto informāciju, ņemot vērā to, ka Ministru kabineta noteikumu projekta saistītais tiesību aktu projekts nevar būt grozījumi likumā. Vēršam uzmanību uz to, ka, ja Ministru kabineta noteikumu projektā ietverts regulējums ir saistīts ar grozījumiem kādā likumā, tad vispirms ir nepieciešams veikt attiecīgos grozījumus likumā. Vienlaikus norādām, ka ir pieļaujams informāciju par likumprojektu norādīt anotācijas 1. sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 22. punktā ietverto Noteikumu 23.3. apakšpunktu, ņemot vērā Augstskolu likuma 57. pantā lietoto terminoloģiju, piemēram, īsā cikla profesionālā augstākā izglītība, nevis pirmā līmeņa profesionālā izglītība.
Piedāvātā redakcija
-