Atzinums

Projekta ID
23-TA-1640
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
05.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
2) maksas samazinājumam par patērēto elektroenerģiju, ja patērētās elektroenerģijas apjoms ir virs 500 kilovatstundām mēnesī, bet nepārsniedzot 2000 kilovatstundas apkures sezonā laikposmā no kārtējā gada 1.oktoba līdz 30.aprīlim;
Iebildums
Likumprojekta 2.panta otrās daļas 2.punkts noteic maksas samazinājumu par patērēto elektroenerģiju, ja patērētās elektroenerģijas apjoms ir virs 500 kilovatstundām mēnesī, bet nepārsniedzot 2000 kilovatstundas apkures sezonā laikposmā no kārtējā gada 1.oktoba līdz 30.aprīlim;
Ja apkurei tiek izmantota elektroenerģija, tad pieredze rāda, ka mēnesī mājsaimniecība patērē aptuveni 2000 kWh. Līdz ar to atbalstu mājsaimniecībai faktiski būs iespējams sniegt maksimums 2-3 mēnešus. Lūdzam skaidrot, vai tiešām šeit ir domāta apkures sezona vai tomēr viens mēnesis apkures sezonas laikā?
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(1) Ar šī likuma 2.panta pirmajā daļā minētajām mājsaimniecībām ar zemu un vidēji zemu ienākumu līmeni saprot mājsaimniecības, kuru kopējie izdevumi par mājokli pārsniedz 30% no ienākumiem.
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojekta 2. pantu 
Piedāvātā redakcija
(1) Šī likuma 2.panta pirmajā minētajām mājsaimniecībām ienākumi tiks vērtēti, ievērojot principus, kas noteikti Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā, izdevumiem par mājokli nepārsniedzot 30 % no ienākumiem pēc nodokļu nomaksas. 
3.
Likumprojekts
4) pašvaldībai tiek kompensēts mājsaimniecībām sniegtā atbalsts apjoms un un administratīvās izmaksas par atbalsta decentralizētajiem risinājumiem sniegšanu;
Iebildums
Ņemot vērā līdzšinējo pieredzi, kad pašvaldības bija spiestas priekšfinansēt energoatbalsta pasākumus, priekšlikums Likumprojektā paredzēt avansa maksājumu no valsts budžeta, kā arī iezīmēt konkrētus termiņus, kādā pašvaldībām tiek kompensēts mājsaimniecībām sniegtais atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
2. Šī likuma IV nodaļa stājas spēkā 2024.gada 2.janvārī.
Iebildums
Tā kā Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likums (Latvijas Vēstnesis, 2022, 20.A, 155.B, 168.A, 190.A, 240.A, 2023, 30A) zaudē spēku 2023.gada 31.decembrī, bet faktiskā tā darbība beidzās līdz ar apkures sezonas beigām 2023.gada 30.aprīlī, lūdzam likuma stāšanos spēkā noteikt 2023.gada 1.oktobri.
Piedāvātā redakcija
Šī likuma IV nodaļa stājas spēkā 2023.gada 1.oktobrī.
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju pie “Administratīvo izmaksu monetārā novērtējuma” norādot informāciju par administratīvajām izmaksām, visiem likumprojekta 15.pantā norādītajiem datu reģistra pārziņiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta 9. panta  Atbalsts mājsaimniecībām apkures izdevumu daļējai kompensēšanai, ja apkurei izmanto koksnes granulas, koksnes briketes, malku, sašķidrināto naftas gāzi un dīzeļdegvielu pirmās daļas 3.punkts nosaka, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā pašvaldība, kuras administratīvajā teritorijā atrodas mājoklis, vai tās izveidota iestāde izskata iesniegumu un tam pievienotos dokumentus, izmantojot administrēšanas lietojumprogrammu, un pieņem lēmumu par atbalsta mājsaimniecībai piešķiršanu, atteikumu to piešķirt vai lēmumu par nepamatoti izmaksāta atbalsta atgūšanu; otrā daļa nosaka, ka pašvaldība nodrošina iesnieguma un tam pievienoto dokumentu reģistrēšanu, izmantojot pašvaldību e-pakalpojumu portālu www.epakalpojumi.lv un administrēšanas lietojumprogrammu.
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par to, kāda lietojumprogramma šeit ir domāta, kā tā tiks pielāgota/papildināta atbalsta administrēšanas nodrošināšanai, kas būs izmaiņu pasūtītājs un finansētājs.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta 3.panta pirmā daļa, paredz, ka mājsaimniecības ar zemu un vidēji zemu ienākumu tiek saprastas mājsaimniecības, kuru kopējie izdevumi par mājokli pārsniedz 30% no ienākumiem. Anotācijā norādīts, ka ar kopējiem izdevumiem par mājokli saprot izdevumus par īri (t.sk., zemes noma vai nodokļi par mājai piegulošo zemi), par komunālajiem pakalpojumiem (ūdens, kanalizācija, siltumenerģija, elektroenerģija, dabasgāze), par citiem ar mājokļa ikmēneša uzturēšanu saistītiem pakalpojumiem (piemēra mājokļa apdrošināšana).
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kādā veidā (pašdeklarēšanās, datu iegūšana no visu pakalpojumu sniedzēju informācijas sistēmām vai citādi) paredzēts iegūt datus par mājsaimniecību izdevumiem par mājokli.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam  precizēt Anotāciju sadaļā "Energoresursu cenu ārkārtējs pieaugums un atbalsta pasākumi mājsaimniecībām"
 
Piedāvātā redakcija
Nepieciešams Anotāciju  papildināt, paredzot:
1. ka mājsaimniecības ienākumi tiks vērtēti, ievērojot principus, kas noteikti Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un Ministru kabineta 2020.gada 17.decembra noteikumos Nr.809 Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu, t.i. ienākumi tiek ņemti vērā pēc nodokļu nomaksas un  par kādu periodu ienākumi tiek ņemti vērā utt.

 
9.
Likumprojekts
2) tiek noteikta šī panta pirmās daļas pirmajā punktā minētā decentralizēto risinājumu cena par megavatstundu, ko piemēro kā kritēriju atbalsta piešķiršanai;
Priekšlikums
9.panta pirmās daļas 2. punktā ietverts deleģējums Ministru kabinetam noteikt decentralizēto risinājumu cenu par megavatstundu, ko piemērot kā kritēriju atbalsta piešķiršanai.
Pie šī punkta aicinām sniegt iedzīvotājiem saprotamu skaidrojumu, kā iegādātās, piemēram, granulu tonnas vai malkas kubikmetri tiek pārvērsti megavatstundās.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Likumprojekta 3. panta pirmā daļa nosaka, ka Ar šī likuma 2.panta pirmajā daļā minētajām mājsaimniecībām ar zemu un vidēji zemu ienākumu līmeni saprot mājsaimniecības, kuru kopējie izdevumi par mājokli pārsniedz 30% no ienākumiem.
Vienlaikus anotācijas sadaļā Risinājuma apraksts - Energoresursu cenu ārkārtējs pieaugums un atbalsta pasākumi mājsaimniecībām (5.lpp.) norādīts, ka "2023./2024.gada apkures sezonā atbalstu energoresursu izmaksu daļējai kompensēšanai varētu sniegt mājsaimniecībām, kuru kopējie izdevumi par mājokli, t.sk., energoresursiem  (elektroenerģiju, dabasgāzi, siltumenerģiju) pārsniedz 30% no mājsaimniecības ienākumiem uz vienu mājsaimniecībā deklarēto, reģistrēto vai norādīto personu).
Lūdzam salāgot likumprojektā un anotācijā lietotos formulējumus, novēršot interpretācijas iespējas.
Piedāvātā redakcija
-
11.
MK sēdes protokollēmuma projekts
5. Klimata un enerģētikas ministrijai izstrādāt un klimata un enerģētikas ministram līdz 2023.gada 26.septembrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabientā noteikumu projektu, kas nosaka Likumprojekta trešā panta trešajā daļā, ceturtā panta septītajā daļā, piektajā pantā, sestajā pantā, septītajā pantā, astotajā pantā, sevītā panta pirmajā daļā, 12.pantā, 13.pantā un 15.panta otrajā daļā ietverto kārtību.
Priekšlikums
Tā kā Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likums (Latvijas Vēstnesis, 2022, 20.A, 155.B, 168.A, 190.A, 240.A, 2023, 30A) zaudē spēku 2023.gada 31.decembrī, bet faktiskā tā darbība beidzās līdz ar apkures sezonas beigām 2023.gada 30.aprīlī, aicinām izvērtēt iespēju Ministru kabineta noteikumus izstrādāt un iesniegt ātrāk, lai uz apkures sezonas sākumu (1.oktobri) tie jau būtu pieņemti un visām iesaistītajām pusēm būtu skaidri saprotami noteikumi kam un par ko pienākas atbalsts, un kā tas tiks administrēts.
 
Piedāvātā redakcija
-