Projekta ID
24-TA-186Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
16.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli"
Iebildums
Nav iebildumu, ja Finanšu ministrija citās procedūrās izvērtēs visus esošos ar nekustamā īpašuma nodokli neapliekamos objektus, tomēr LPS šī likumprojekta sakarā lūdza izvērtēt un sniegt pamatojumu, ja tāds ir, tikai šādu 3 neapliekamo objektu saglabāšanai, savukārt, ja pamatojuma nav vai tas ir apšaubāms, lūdzām jau šinī likumprojektā tos izslēgt no neapliekamajiem objektiem:
- Komersantiem piederošās neapliekamās inženierbūves – izvērtējumā iekļaujot pamatojumu kāpēc vieniem komersantiem piederošās inženierbūves ir pamatoti nepalikt situācijā, kad tādas pašas inženierbūves, kas pieder citiem komersantiem ir jāapliek ar nodokli,
- Valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, kas nav nodots lietošanā vai iznomāts- Izvērtējumā iekļaujot datus par šiem objektiem, kā arī pamatojot – vai neaplikšana ar nodokli īstenībā rada stimulu valstij nesakārtot savas īpašuma tiesības un neierakstīt tās Zemesgrāmatā, kā arī pamatot vai ir pieņemami, ka valstij piekritīgie nekustamie īpašumi ilgstoši netiek nodoti lietošanā, tātad arī netiek apsaimniekoti.
- Ēkas vai to daļas (telpu grupas), kuras izmanto no valsts budžeta finansētās iestādes.
Tā kā izziņā nav sniegts ne pamatojums, ne izvērtējums, tad acīmredzot šādi neapliekamie objekti ir jāizslēdz no likuma. Vienlaikus tā kā FM maija beigās publicētajā Nekustamā īpašuma objektu aplikšanas ar nodokļiem izvērtējumā arī nav sniegts šo neapliekamo objektu neaplikšanas izvērtējums, bet attiecībā uz Valstij piekritīgo nekustamo īpašumu un Ēkām vai to daļām (telpu grupam), kuras izmanto no valsts budžeta finansētās iestādes, bez pamatojuma un izvērtējuma, minētajā FM politikas dokumentā ir paredzēts šos neapliekamos objektus arī turpmāk saglabāt kā ar nodokli neapliekamos,
lūdzam šinī likumprojektā paredzēt izslēgt no ar nodokli neapliekamo objektu loka:
- Valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, kas nav nodots lietošanā vai iznomāts- Izvērtējumā iekļaujot datus par šiem objektiem, kā arī pamatojot – vai neaplikšana ar nodokli īstenībā rada stimulu valstij nesakārtot savas īpašuma tiesības un neierakstīt tās Zemesgrāmatā, kā arī pamatot vai ir pieņemami, ka valstij piekritīgie nekustamie īpašumi ilgstoši netiek nodoti lietošanā, tātad arī netiek apsaimniekoti.
- Ēkas vai to daļas (telpu grupas), kuras izmanto no valsts budžeta finansētās iestādes.
kā arī veikt izvērtējumu par Komersantiem piederošajām neapliekamajām inženierbūvēm un atbilstoši izvērtējumam, papildināt šo likumprojektu.
- Komersantiem piederošās neapliekamās inženierbūves – izvērtējumā iekļaujot pamatojumu kāpēc vieniem komersantiem piederošās inženierbūves ir pamatoti nepalikt situācijā, kad tādas pašas inženierbūves, kas pieder citiem komersantiem ir jāapliek ar nodokli,
- Valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, kas nav nodots lietošanā vai iznomāts- Izvērtējumā iekļaujot datus par šiem objektiem, kā arī pamatojot – vai neaplikšana ar nodokli īstenībā rada stimulu valstij nesakārtot savas īpašuma tiesības un neierakstīt tās Zemesgrāmatā, kā arī pamatot vai ir pieņemami, ka valstij piekritīgie nekustamie īpašumi ilgstoši netiek nodoti lietošanā, tātad arī netiek apsaimniekoti.
- Ēkas vai to daļas (telpu grupas), kuras izmanto no valsts budžeta finansētās iestādes.
Tā kā izziņā nav sniegts ne pamatojums, ne izvērtējums, tad acīmredzot šādi neapliekamie objekti ir jāizslēdz no likuma. Vienlaikus tā kā FM maija beigās publicētajā Nekustamā īpašuma objektu aplikšanas ar nodokļiem izvērtējumā arī nav sniegts šo neapliekamo objektu neaplikšanas izvērtējums, bet attiecībā uz Valstij piekritīgo nekustamo īpašumu un Ēkām vai to daļām (telpu grupam), kuras izmanto no valsts budžeta finansētās iestādes, bez pamatojuma un izvērtējuma, minētajā FM politikas dokumentā ir paredzēts šos neapliekamos objektus arī turpmāk saglabāt kā ar nodokli neapliekamos,
lūdzam šinī likumprojektā paredzēt izslēgt no ar nodokli neapliekamo objektu loka:
- Valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, kas nav nodots lietošanā vai iznomāts- Izvērtējumā iekļaujot datus par šiem objektiem, kā arī pamatojot – vai neaplikšana ar nodokli īstenībā rada stimulu valstij nesakārtot savas īpašuma tiesības un neierakstīt tās Zemesgrāmatā, kā arī pamatot vai ir pieņemami, ka valstij piekritīgie nekustamie īpašumi ilgstoši netiek nodoti lietošanā, tātad arī netiek apsaimniekoti.
- Ēkas vai to daļas (telpu grupas), kuras izmanto no valsts budžeta finansētās iestādes.
kā arī veikt izvērtējumu par Komersantiem piederošajām neapliekamajām inženierbūvēm un atbilstoši izvērtējumam, papildināt šo likumprojektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
1.
Iebildums
Finanšu ministrija rosina it kā paplašināt pašvaldību tiesības, bet īstenībā tas nozīmē, ja pašvaldība vēlēsies saglabāt šobrīd spēkā esošo kārtību - kurus kultūras pieminekļus apliek ar nodokli, tad pašvaldībai būs jāpieņem jauni saistošie noteikumi par objektu aplikšanu ar nodokli, lai arī tie šobrīd pēc spēkā esošās redakcijas gadiem ilgi ir apliekamie objekti, bet gadījumā, ja pašvaldības minētās tiesības neizmanto - tad ar nekustamā īpašuma nodokli neapliekamo objektu loks būtiski paplašinās.
Ja Finanšu ministrija vēlas paplašināt ar nodokli apliekamo objektu loku, tad tas būtu jāveic attiecībā uz visiem šobrīd neapliekamajiem objektiem, pārskatot tos visus, nevis tikai kultūras pieminekļus. Savukārt attiecībā uz kultūras pieminekļiem būtu būtiski noskaidrot- cik šobrīd ir tādu kultūras pieminekļu, kuru vienīgā neaplikšanas pazīme ir kultūras pieminekļa statuss, jo lielākajai daļai vienlaikus ir spēkā arī citas esošās likumā noteiktās neaplikšanas pazīmes- muzeji, reliģisko organizāciju nekustamie īpašumi, ēkas vai to daļas (telpu grupas), kuras izmanto no valsts budžeta finansētās iestādes; ēkas vai to daļas (telpu grupas), kuras izmanto izglītības, veselības, sociālās aprūpes vajadzībām.
Lūdzam vispār nevirzīt šo likumprojektu, saglabājot esošo kārtību, jo projekta virzība (t.sk. iepriekšējās likumprojekta versijas un LPS sniegtie apjomīgie atzinumi par tām) liecina par formas prevalēšanu pār saturu un mērķi.
Ja Finanšu ministrija vēlas paplašināt ar nodokli apliekamo objektu loku, tad tas būtu jāveic attiecībā uz visiem šobrīd neapliekamajiem objektiem, pārskatot tos visus, nevis tikai kultūras pieminekļus. Savukārt attiecībā uz kultūras pieminekļiem būtu būtiski noskaidrot- cik šobrīd ir tādu kultūras pieminekļu, kuru vienīgā neaplikšanas pazīme ir kultūras pieminekļa statuss, jo lielākajai daļai vienlaikus ir spēkā arī citas esošās likumā noteiktās neaplikšanas pazīmes- muzeji, reliģisko organizāciju nekustamie īpašumi, ēkas vai to daļas (telpu grupas), kuras izmanto no valsts budžeta finansētās iestādes; ēkas vai to daļas (telpu grupas), kuras izmanto izglītības, veselības, sociālās aprūpes vajadzībām.
Lūdzam vispār nevirzīt šo likumprojektu, saglabājot esošo kārtību, jo projekta virzība (t.sk. iepriekšējās likumprojekta versijas un LPS sniegtie apjomīgie atzinumi par tām) liecina par formas prevalēšanu pār saturu un mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
1.
Iebildums
Nav atbalstāms Finanšu ministrijas Likumprojektā ietvertais priekšlikums, jo tā rezultātā tiek būtiski paplašināts ar NĪN neapliekamo objektu loks, kas atstās negatīvu ietekmi uz pašvaldību budžeta ieņēmumiem. Savukārt, Likumprojektā piedāvātais risinājums – pašvaldībām pieņemt saistošos noteikumus par NĪN piemērošanu jaunām objektu kategorijām (lai saglabātu no Likuma izslēgtos nosacījumus) negarantē to pieņemšanu.
Lūdzam izslēgt visu likumprojekta 1.pantu
Lūdzam izslēgt visu likumprojekta 1.pantu
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
1.
Iebildums
Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” (turpmāk – likums) 1.panta otrās daļas 6.punkta spēkā esošā redakcija paredz, ka ar nekustamā īpašuma nodokli neapliek valsts aizsargājamo nekustamo kultūras pieminekli, kā arī zemi tā uzturēšanai, izņemot dzīvojamās mājas un zemi to uzturēšanai, saimnieciskajā darbībā izmantotu nekustamo īpašumu, kā arī nekustamo īpašumu, kas netiek uzturēts atbilstoši kultūras pieminekļu aizsardzības prasībām. Tādējādi pašvaldībām jau šobrīd atbilstoši likuma 5.panta trešajai daļai ir tiesības izdot saistošos noteikumus, kuros tostarp var paredzēt atvieglojumus atsevišķām nekustamā īpašuma nodokļa maksātāju kategorijām arī attiecībā uz valsts aizsargājamajiem kultūras pieminekļiem.
Tādējādi nav atbalstāma Finanšu ministrijas pēkšņais piedāvājums līdzšinējās kārtības izmaiņām, to aizvietojot ar pašvaldībām deleģētām it kā papildu tiesībām un rīcības brīvību noteikt par apliekamu valsts aizsargājamo nekustamo kultūras pieminekli un zemi tā uzturēšanai, kas jau šobrīd atbilstoši likumā noteiktajam ir ar nodokli apliekams objekts.
Vienlaikus jānorāda, ka Finanšu ministrijas piedāvātā līdzšinējā tiesiskā regulējuma maiņa nesasniedz likumprojekta sākotnējo mērķi, tas ir - pilnveidot nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piemērošanu valsts aizsargājamajam nekustamajam kultūras piemineklim un zemei tā uzturēšanai.
Lūdzam izslēgt visu likumprojekta 1.pantu
Tādējādi nav atbalstāma Finanšu ministrijas pēkšņais piedāvājums līdzšinējās kārtības izmaiņām, to aizvietojot ar pašvaldībām deleģētām it kā papildu tiesībām un rīcības brīvību noteikt par apliekamu valsts aizsargājamo nekustamo kultūras pieminekli un zemi tā uzturēšanai, kas jau šobrīd atbilstoši likumā noteiktajam ir ar nodokli apliekams objekts.
Vienlaikus jānorāda, ka Finanšu ministrijas piedāvātā līdzšinējā tiesiskā regulējuma maiņa nesasniedz likumprojekta sākotnējo mērķi, tas ir - pilnveidot nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piemērošanu valsts aizsargājamajam nekustamajam kultūras piemineklim un zemei tā uzturēšanai.
Lūdzam izslēgt visu likumprojekta 1.pantu
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ja Finanšu ministrija vēlas dot pašvaldībām tiesības lemt par kultūras pieminekļu aplikšanu ar nodokli, tad tādas tiesības ir dodamas attiecībā uz visiem kultūras pieminekļiem, nevis tikai daļu no tiem, t.sk. dodot tiesības savos saistošajos noteikumos paredzēt arī pēc kādiem kritērijiem un/vai kādā platībā tiek aplikta vai neaplikta zeme zem tiem.
Iebilstam pret jauno regulējumu projektā
Iebilstam pret jauno regulējumu projektā
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
"(5) Ministru kabinets nosaka:
1) kārtību, kādā nosaka no nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvoto valsts aizsargājamā nekustamā kultūras pieminekļa un zemes tā uzturēšanai platību, kas izteikta kvadrātmetros;
2) institūcijas, kuras nosaka pirmajā punktā noteikto platību valsts aizsargājamajam nekustamajam kultūras piemineklim un zemei tā uzturēšanai;
3) kārtību un termiņus (tai skaitā pirmreizējo informācijas nodošanas termiņu), kādā pašvaldība saņem informāciju, par tās administratīvajā teritorijā esošu valsts aizsargājamo nekustamo kultūras pieminekli un zemi tā uzturēšanai, kuram piemēro nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojumu."
1) kārtību, kādā nosaka no nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvoto valsts aizsargājamā nekustamā kultūras pieminekļa un zemes tā uzturēšanai platību, kas izteikta kvadrātmetros;
2) institūcijas, kuras nosaka pirmajā punktā noteikto platību valsts aizsargājamajam nekustamajam kultūras piemineklim un zemei tā uzturēšanai;
3) kārtību un termiņus (tai skaitā pirmreizējo informācijas nodošanas termiņu), kādā pašvaldība saņem informāciju, par tās administratīvajā teritorijā esošu valsts aizsargājamo nekustamo kultūras pieminekli un zemi tā uzturēšanai, kuram piemēro nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojumu."
Iebildums
Lūdzam precizēt
Piedāvātā redakcija
"(5) Ministru kabinets nosaka:
1) kārtību, kādā nosaka no nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvoto valsts aizsargājamā nekustamā kultūras pieminekļa un zemes tā uzturēšanai platību, kas izteikta kvadrātmetros;
2) institūcijas, kuras nosaka pirmajā punktā noteikto platību valsts aizsargājamajam nekustamajam kultūras piemineklim un zemei tā uzturēšanai;
3) kārtību un termiņus (tai skaitā pirmreizējo informācijas nodošanas termiņu), kādā pašvaldība saņem informāciju, par tās administratīvajā teritorijā esošu valsts aizsargājamo nekustamo kultūras pieminekli, kas tiek uzturēts atbilstoši kultūras pieminekļu aizsardzības prasībām, un zemi tā uzturēšanai, kuram piemēro nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojumu."
1) kārtību, kādā nosaka no nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvoto valsts aizsargājamā nekustamā kultūras pieminekļa un zemes tā uzturēšanai platību, kas izteikta kvadrātmetros;
2) institūcijas, kuras nosaka pirmajā punktā noteikto platību valsts aizsargājamajam nekustamajam kultūras piemineklim un zemei tā uzturēšanai;
3) kārtību un termiņus (tai skaitā pirmreizējo informācijas nodošanas termiņu), kādā pašvaldība saņem informāciju, par tās administratīvajā teritorijā esošu valsts aizsargājamo nekustamo kultūras pieminekli, kas tiek uzturēts atbilstoši kultūras pieminekļu aizsardzības prasībām, un zemi tā uzturēšanai, kuram piemēro nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojumu."
