Atzinums

Projekta ID
23-TA-3198
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
03.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Izdarīt Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likumā (Latvijas Vēstnesis, 2017, 29. nr.; 2018, 101. nr.; 2019, 225.nr.; 2022, 24B nr.) šādus grozījumus:

1. Izslēgt 3. panta otrajā daļā vārdus “kā arī tādas sabiedrības veselību apdraudošas reģistrējamas infekcijas slimības mazināšanai, par kuru veicama epidemioloģiskā izmeklēšana,”.

2. Izteikt 8. pantu šādā redakcijā:

8. pants. Pasažieru datu glabāšana reģistrā
“(1) Pasažieru datus reģistrā glabā divus gadus no to iekļaušanas dienas. Pasažieru datus, kuri iekļauti reģistrā saistībā ar gaisa pārvadājumiem, kas atbilstoši Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējam risku novērtējumam, uzskatāmi par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, var glabāt reģistrā ilgāk par diviem gadiem, bet ne ilgāk par pieciem gadiem. Pēc glabāšanas termiņa beigām vai, ja atbilstoši ikgadējam risku novērtējumam, attiecīgie pārvadājumi vairs netiek uzskatīti par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, reģistrā iekļautos pasažieru datus automatizēti un neatgriezeniski dzēš.
(2) Pamatojoties uz Pasažieru informācijas nodaļas veiktu novērtējumu, kas reģistrā atspoguļots tās iepriekšēji ietverta filtrācijas mehānisma veidā, gaisa pārvadātāja iekļaušanai reģistrā nosūtītās šā likuma 4. pantā minētās ziņas par Eiropas Savienības iekšējo gaisa pārvadājumu tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēstas, ja attiecīgo datu saņemšanās brīdī nepastāv riska draudi.”.

3. Papildināt 9. panta pirmo daļu ar 6. un 7. punktu šādā redakcijā:
“6) Izraidīto ārzemnieku un ieceļošanas aizliegumu reģistrā;
7) Personu izceļošanas un izvešanas liegumu reģistrā.”.

4. 14.1 pantā:
izslēgt otro daļu;

izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
“(5) Pasažieru informācijas nodaļa pieprasītos pasažieru datus iestādei izsniedz 30 dienu laikā no šā panta pirmajā daļā minētā pieprasījuma saņemšanas dienas.”.

5. Izslēgt 15. pantā vārdus “vai sabiedrības veselības” un vārdus “un otrajā”.

6. Izslēgt 16. panta 1.1 un 1.2 daļā vārdus “vai otrajā”.

Papildināt pārejas noteikumus ar 4. punktu šādā redakcijā:
“4. Pasažieru dati, kas reģistrā iekļauti pirms 2026. gada 1. janvāra, glabāti ilgāk par diviem gadiem un kuru turpmākas glabāšanas nepieciešamību nepamato šā likuma 8. pantā minētais Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējais risku novērtējums, tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēsti.".
Iebildums
Lai būtu izprotama nepieciešamība saņemt personas datus no Izraidīto ārzemnieku un ieceļošanas aizliegumu reģistra un Personu izceļošanas un izvešanas liegumu reģistra, lūdzam papildināt anotāciju, norādot personas datu saņemšanas nolūku un skaidrojumu, vai šāda plānotā personas datu apstrāde ir uzskatāma par samērīgu. Personas datu apstrādes principi paredz, ka personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā, tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos. Paskaidrojam, ka anotācijā sniegtais skaidrojums, ka minētajām informācijas sistēmām ir tieša saistība ar personu pārvietošanos pāri valsts robežām un tiek plānots, ka gaisa kuģu pasažieru dati tiks automatizēti salīdzināti ar ierakstiem minētajās informācijas sistēmās, nav pietiekams, lai pamatotu nepieciešamību veikt plānoto personas datu apstrādi, ierobežotu personas tiesības uz personas datu aizsardzību. Līdz ar to aicinām papildināt anotāciju, norādot, kādam nolūkam nepieciešama personas datu apstrāde, vai plānotā personas datu apstrāde ir uzskatāma par samērīgu (vai izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai, vai nepastāv personu pamattiesības mazāk ierobežojoši (saudzējošāki) līdzekļi, vai labums, ko iegūs sabiedrība, ir lielāks par indivīda tiesībām un likumiskajām interesēm nodarīto zaudējumu).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Izdarīt Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likumā (Latvijas Vēstnesis, 2017, 29. nr.; 2018, 101. nr.; 2019, 225.nr.; 2022, 24B nr.) šādus grozījumus:

1. Izslēgt 3. panta otrajā daļā vārdus “kā arī tādas sabiedrības veselību apdraudošas reģistrējamas infekcijas slimības mazināšanai, par kuru veicama epidemioloģiskā izmeklēšana,”.

2. Izteikt 8. pantu šādā redakcijā:

8. pants. Pasažieru datu glabāšana reģistrā
“(1) Pasažieru datus reģistrā glabā divus gadus no to iekļaušanas dienas. Pasažieru datus, kuri iekļauti reģistrā saistībā ar gaisa pārvadājumiem, kas atbilstoši Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējam risku novērtējumam, uzskatāmi par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, var glabāt reģistrā ilgāk par diviem gadiem, bet ne ilgāk par pieciem gadiem. Pēc glabāšanas termiņa beigām vai, ja atbilstoši ikgadējam risku novērtējumam, attiecīgie pārvadājumi vairs netiek uzskatīti par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, reģistrā iekļautos pasažieru datus automatizēti un neatgriezeniski dzēš.
(2) Pamatojoties uz Pasažieru informācijas nodaļas veiktu novērtējumu, kas reģistrā atspoguļots tās iepriekšēji ietverta filtrācijas mehānisma veidā, gaisa pārvadātāja iekļaušanai reģistrā nosūtītās šā likuma 4. pantā minētās ziņas par Eiropas Savienības iekšējo gaisa pārvadājumu tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēstas, ja attiecīgo datu saņemšanās brīdī nepastāv riska draudi.”.

3. Papildināt 9. panta pirmo daļu ar 6. un 7. punktu šādā redakcijā:
“6) Izraidīto ārzemnieku un ieceļošanas aizliegumu reģistrā;
7) Personu izceļošanas un izvešanas liegumu reģistrā.”.

4. 14.1 pantā:
izslēgt otro daļu;

izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
“(5) Pasažieru informācijas nodaļa pieprasītos pasažieru datus iestādei izsniedz 30 dienu laikā no šā panta pirmajā daļā minētā pieprasījuma saņemšanas dienas.”.

5. Izslēgt 15. pantā vārdus “vai sabiedrības veselības” un vārdus “un otrajā”.

6. Izslēgt 16. panta 1.1 un 1.2 daļā vārdus “vai otrajā”.

Papildināt pārejas noteikumus ar 4. punktu šādā redakcijā:
“4. Pasažieru dati, kas reģistrā iekļauti pirms 2026. gada 1. janvāra, glabāti ilgāk par diviem gadiem un kuru turpmākas glabāšanas nepieciešamību nepamato šā likuma 8. pantā minētais Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējais risku novērtējums, tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēsti.".
Iebildums
Atkārtoti lūdzam izvērtēt likumprojekta 1.panta un Gaisa kuģu pasažieru datu reģistrā iekļauto ziņu (PDR datu) apstrādes mērķa atbilstību Eiropas Savienības Tiesas 2022.gada 21. jūnija spriedumam lietā Nr. C-817/19 Ligue des droits humains (turpmāk – EST spriedums) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa direktīvai (ES) 2016/681 par pasažieru datu reģistra (PDR) datu izmantošanu teroristu nodarījumu un smagu noziegumu novēršanai, atklāšanai, izmeklēšanai un saukšanai pie atbildības par tiem (turpmāk - Direktīva 2016/681). Anotācijā tiek norādīts, ka “Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likums tika izstrādāts un virzīts kā nacionālā iniciatīva vēl pirms Direktīvas 2016/681 pieņemšanas [..] tādējādi Spriedumā kontekstā ar attiecīgiem prejudiciāliem jautājumiem minētās atziņas par liegumu vienā datubāzē glabāt gaisa kuģu pasažieru datus, kurā var veikt meklēšanu gan Direktīvas 2016/681 mērķiem, gan citiem mērķiem, nebūtu tiešā veidā attiecināmas uz Latvijas Republikas attiecīgo regulējumu. Tādējādi attiecīgi Direktīvā 2016/681 noteiktais gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes mērķis vienlaikus kalpo arī attiecīgu valsts drošības apdraudējumu novēršanai kā nacionālās iniciatīvas regulējums”. Saistībā ar minēto norādāms, ka Direktīvas 2016/681 1. panta 2. punktā minēto mērķu izsmeļošais raksturs nozīmē to, ka PDR datus nevar glabāt vienā datubāzē, kurā var veikt meklēšanu gan šiem, gan citiem mērķiem. Proti, šo datu uzglabāšana šādā datubāzē radītu risku, ka minētie dati varētu tikt izmantoti citiem mērķiem, kas nav minēti Direktīvas 2016/681 1.panta 2. punktā (EST sprieduma 235.punkts). Līdz ar to, neatkarīgi no apstākļa, ka Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likums tika izstrādāts un virzīts kā nacionālā iniciatīva vēl pirms Direktīvas 2016/681 pieņemšanas, EST spriedumā secinātais par to, ka PDR dati Direktīvas 2016/681 mērķiem glabājami atsevišķā datubāzē, savukārt PDR dati citiem mērķiem, piemēram, valsts drošības apdraudējumu novēršanai, glabājami citā datubāzē, saglabājas un ir attiecināms uz patreizējo PDR datu apstrādes regulējumu. Ņemot vērā minēto, nevar piekrist anotācijā secinātajam, ka EST spriedumā gūtās atziņas nebūtu tiešā veidā attiecināmas uz Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likumu, nepieciešams attiecīgi precizēt anotāciju un izvērtēt likumprojekta atbilstību EST spriedumam un Direktīvai 2016/681, nepieciešamības gadījumā, precizējot likumprojektu kopumā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Izdarīt Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likumā (Latvijas Vēstnesis, 2017, 29. nr.; 2018, 101. nr.; 2019, 225.nr.; 2022, 24B nr.) šādus grozījumus:

1. Izslēgt 3. panta otrajā daļā vārdus “kā arī tādas sabiedrības veselību apdraudošas reģistrējamas infekcijas slimības mazināšanai, par kuru veicama epidemioloģiskā izmeklēšana,”.

2. Izteikt 8. pantu šādā redakcijā:

8. pants. Pasažieru datu glabāšana reģistrā
“(1) Pasažieru datus reģistrā glabā divus gadus no to iekļaušanas dienas. Pasažieru datus, kuri iekļauti reģistrā saistībā ar gaisa pārvadājumiem, kas atbilstoši Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējam risku novērtējumam, uzskatāmi par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, var glabāt reģistrā ilgāk par diviem gadiem, bet ne ilgāk par pieciem gadiem. Pēc glabāšanas termiņa beigām vai, ja atbilstoši ikgadējam risku novērtējumam, attiecīgie pārvadājumi vairs netiek uzskatīti par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, reģistrā iekļautos pasažieru datus automatizēti un neatgriezeniski dzēš.
(2) Pamatojoties uz Pasažieru informācijas nodaļas veiktu novērtējumu, kas reģistrā atspoguļots tās iepriekšēji ietverta filtrācijas mehānisma veidā, gaisa pārvadātāja iekļaušanai reģistrā nosūtītās šā likuma 4. pantā minētās ziņas par Eiropas Savienības iekšējo gaisa pārvadājumu tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēstas, ja attiecīgo datu saņemšanās brīdī nepastāv riska draudi.”.

3. Papildināt 9. panta pirmo daļu ar 6. un 7. punktu šādā redakcijā:
“6) Izraidīto ārzemnieku un ieceļošanas aizliegumu reģistrā;
7) Personu izceļošanas un izvešanas liegumu reģistrā.”.

4. 14.1 pantā:
izslēgt otro daļu;

izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
“(5) Pasažieru informācijas nodaļa pieprasītos pasažieru datus iestādei izsniedz 30 dienu laikā no šā panta pirmajā daļā minētā pieprasījuma saņemšanas dienas.”.

5. Izslēgt 15. pantā vārdus “vai sabiedrības veselības” un vārdus “un otrajā”.

6. Izslēgt 16. panta 1.1 un 1.2 daļā vārdus “vai otrajā”.

Papildināt pārejas noteikumus ar 4. punktu šādā redakcijā:
“4. Pasažieru dati, kas reģistrā iekļauti pirms 2026. gada 1. janvāra, glabāti ilgāk par diviem gadiem un kuru turpmākas glabāšanas nepieciešamību nepamato šā likuma 8. pantā minētais Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējais risku novērtējums, tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēsti.".
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam tiesiskās noteiktības un skaidrības labad likumprojekta 2. pantā izteiktajā likuma 8. panta otrajā daļā precizēt, par kāda riska draudiem ir runa ("[..] ja attiecīgo datu saņemšanās brīdī nepastāv riska draudi.") vai sniegt pamatotu skaidrojumu, kādēļ tas nav nepieciešams, kā arī skaidrot normas tvērumu un piemērošanu anotācijā. Izziņas 2. punktā norādīts, ka iebildums ņemts vērā, taču norma nav precizēta, kā arī nav ietverts nekāds skaidrojums.
Piedāvātā redakcija
-