Atzinums

Projekta ID
22-TA-3047
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
14.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam anotācijā ietvert informāciju par risku attiecībā uz Eiropas Komisijas iespējamo viedokli par pasākuma īstenošanas mērķorientētību šādā redakcijā:
“Pastāv risks, ka atbalsta pasākums no Eiropas Komisijas puses netiks atzīts par mērķorientētu atbalstu un attiecīgi netiks ievērota Padomes 2022.gada 23.-24. jūnija sanāksmē apstiprinātā valsts specifiskā rekomendācija  Latvijai, kas paredz to, ka, lai mīkstinātu enerģijas cenu kāpuma ietekmi un palīdzētu ierobežot inflācijas otrreizējās ietekmes spiedienu, jānodrošina mērķorientēta atbalsta sniegšana pret energocenu kāpumu visneaizsargātākajām mājsaimniecībām un uzņēmumiem.”
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 3.sadaļu, sniedzot informāciju par projekta ietekmi uz valsts budžetu, atspoguļojot papildu nepieciešamo finansējumu noteikumu projektā paredzēto grozījumu īstenošanai, kā arī konkrētam atbalstam ar iepriekš pieņemtajiem lēmumiem paredzēto finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka "Likumprojekta "Grozījumi Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā"" (22-TA-2813) saskaņošanas laikā elektroenerģijas cenu samazināšanas pasākums tika vērtēts no komercdarbības atbalsta kontroles viedokļa elektroenerģijas lietotāju līmenī, kurā tika secināts, ka, tā kā atbalstu vienā no formām saņems visi saimnieciskās darbības veicēji - gan fiziskas personas, gan juridiskas personas, pasākums nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu, jo neveidojas selektivitāte. Un bija arī skaidrs, ka elektroenerģijas tirgotājs pēc būtības labumu negūst, jo tos ienākumus, ko normāli saņemtu no lietotājiem pilnā apmērā, daļēji segs valsts. Taču noteikumu projektā paredzētie grozījumi MK noteikumu 137.21 punktā paredz tādu kompensācijas aprēķina metodiku, kas potenciāli ietver atbalstu (pārkompensācijas risks) elektroenerģijas tirgotājiem. Lai nodrošinātu, ka kompensācijas pasākuma ietvaros nebūtu jāpiemēro komercdarbības atbalsta kontroles regulējums elektroenerģijas tirgotājiem, ir jāparedz tāda aprēķina metodika un tās kontrole, lai elektroenerģijas tirgotājs negūtu ienākumus lielākā apmērā nekā tas būtu faktiski ieguvis no elektroenerģijas lietotājiem, piemērojot tiem maksu par patērēto elektroenerģiju saskaņā ar ar tiem noslēgtajiem līgumiem, ja nepastāvētu Energoresursu ārkārtējā pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 5.1panta noteiktais elektroenerģijas cenas samazinājums lietotājiem. Lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projektu un tā sniegt skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
AS "Augstsprieguma tīkls" atbalsta projekta tālāku virzību, vienlaikus izsakot šādu priekšlikumu:
Atbilstoši 2022.gada 11.oktobrī Ministru kabineta sēdē lemtajam (9.6.punkts (22-TA-2981 (IP)) "Informatīvais ziņojums "Par elektroenerģijas tirdzniecības darījumu organizēšanu ar Krievijas Federāciju un Baltkrievijas Republiku, kā arī elektroenerģijas piegāde tirdzniecībai izmantojot Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas elektroenerģijas sistēmu" - https://tapportals.mk.gov.lv/meetings/cabinet_ministers/83430630-dd9c-47b7-a95a-6f3eef44cb5c), lai izpildītu protokollēmuma 4.punktu - izslēgt no noteikumiem 120.1, 120.2 un 120.3 punktus. 
Piedāvātā redakcija
-