Atzinums

Projekta ID
21-TA-614
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
06.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 4. punktu, papildus norādot, ka ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm plānā paredzēto pasākumu īstenošanu 2022. gadā ir jānodrošina tām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
"4. Ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm plānā paredzēto pasākumu īstenošanu 2022. gadā nodrošināt tām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu plānā paredzēto pasākumu īstenošanai 2023. gadā un turpmākajos gados izskatīt Ministru kabinetā kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem priekšlikumiem prioritārajiem pasākumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām"
2.
Plāna projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka pašvaldību budžeta informācija tiek publicēta finanšu pārskatu veidā, savukārt VARAM jau līdz šim ir veicis izvērtējumus un izstrādājis vadlīnijas par pašvaldību izdevumu (administratīvo) savstarpējo salīdzināšanu. Tāpēc lūdzam 6.3.apakšpunktā tekstu “FM sadarbībā ar VARAM veikts izvērtējums par pašvaldību budžetu publicēšanu atbilstoši funkciju klasifikācijai (lai nodrošinātu korektu un vienveidīgu informāciju)” izteikt šādā redakcijā: “VARAM sadarbībā ar FM (Valsts kasi) veikts izvērtējums par pašvaldību budžetu publicēšanu atbilstoši funkciju klasifikācijai (lai nodrošinātu korektu un vienveidīgu informāciju)”
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
1. Rīcības plāna tabulu “Rīcības virziena ietvaros īstenojamie pasākumi” sadaļās “Finansējums un tā avoti” pie 1.3. un 4.1.pasākuma ir norādīts “Publiskajā pārvaldē nodarbināto mācīšanās un attīstības plāna 2021.-2027. gadam” ietvaros  pieejamie līdzekļi”. Atkārtoti norādām, ka finansējuma avots nevar būt cits plāns, tā vietā jānorāda, ka esošā budžeta ietvaros, ja saskaņā ar minēto plānu ir bijis piešķirts finansējums.

2. Rīcības plāna tabulā “Rīcības virziena ietvaros īstenojamie pasākumi” sadaļā “Finansējums un tā avoti” jāprecizē iekļautā informācija par 3.2, 3.5., 4.3., 5.1., 5.2., 5.3., un 6.1. pasākumiem paredzēto finansējuma avotu, svītrojot tekstu “ vai piesaistot papildu finansējumu”, savukārt pie visiem pasākumiem, kam 2.pielikumā norādīts papildu nepieciešamais valsts budžeta finansējums, jānorāda teksts “Nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums”.

3. Lūdzam precizēt Rīcības plāna sadaļas “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” 2. un 3. rindkopu un izteikt šādā redakcijā:
“Valsts budžeta iestādes 2022.gadā pasākumus nodrošinātās  tām piešķirto ietvaros, Savukārt jautājums par nepieciešamo papildu valsts budžeta finansējumu 2023.gadam un turpmākajiem gadiem (2.pielikums) skatāms Ministru kabinetā gadskārtējā valsts budžeta projekta un vidēja termiņa budžeta ietvara projekta sagatavošanas procesā.
NVO pasākumu īstenošanai var piesaistīt papildu finansējumu arī no citiem avotiem, iesniedzot pieteikumus projektu konkursos, piemēram, kā valsts budžeta finansētās programmas “NVO fonds”, Aktīvo iedzīvotāju fonda projektu konkursos u.c.”

4. Norādām, ka atbilstoši MK 2014.gada 2.decembra noteikumiem Nr. 737 “Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi” izstrādājot tādu politikas plānošanas dokumentu kā plāns ir jābūt iekļautai informācijai par pasākumu izpildei pieejamo, kā arī papildus nepieciešamo finansējumu, pievienojot detalizētus aprēķinus par ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem, līdz ar to Rīcības plāna 2.pielikums ir jāprecizē, iekļaujot informāciju par nepieciešamo papildu valsts budžeta finansējumu rīcības plāna pasākumiem sadalījumā pa gadiem, institūcijām un sniedzot attiecīgus aprēķinus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
Latvijas Piektajā nacionālās atvērtās pārvaldības rīcības plānā 2022.–2025.gadam nav korekti iekļaut grāmatvedības datu atvēršanu, jo šajā periodā nebūs notikusi centralizētās grāmatvedības projekta realizācija (Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna ietvaros), kā arī līdz tam VARAM būtu jānodrošina normatīvajos aktos skaidri noregulēts valsts un pašvaldību budžetu maksājumu publicēšanas apjoms un ierobežojumi (piemēram, i) kurš ir informācijas īpašnieks, ii) vai ir tiesības un kādā apmērā publicēt tiesībsargājošo iestāžu maksājumus, iii) kā rīkoties, ja maksājums ietver personas datus), lai var nodrošināt šo maksājumu publicēšanu atvērto datu formā.
Vienlaikus, lai apmierinātu sabiedrības interesi un nodrošinātu sabiedrības tiesības uz informāciju par valsts un pašvaldību budžetu izpildi, Valsts kase turpinās darbu pie valsts un pašvaldību budžetu izpildes datu publicēšanas atvērto datu formā.

Līdz ar to aicinām precizēt plāna projekta 5.apņemšanās 3.punkta b) punkta ceturto apakšpunktu, paredzot, ka turpināsies darbs pie valsts un pašvaldību budžetu izlietojuma, ievērojot budžeta definētās jomas, datu publicēšanas atvērto datu formā.

 
Piedāvātā redakcija
valsts un pašvaldību budžetu izlietojuma dati, ievērojot budžeta definētās jomas.
5.
Plāna projekts
Iebildums
Atbilstoši  plāna projekta "Korupcijas novēršanas un apkarošanas pasākumu plāns 2021.-2024.gadam"  III.sadaļas “Korupcijas novēršanas un apkarošanas pasākumu plāns 2021.-2024. gadam” 2.6.punktam paredzēts izvērtēt iespēju tehniski un finansiāli nodrošināt VID rīcībā esošās informācijas (valsts amatpersonu saraksta) publicēšanu VID tīmekļvietnē mašīnlasāmā formā, kā arī paredzēti termiņi izvērtēšanai un finansējuma avoti minēto funkciju nodrošināšanai.
Precizētā plāna projekta “Latvijas Piektā nacionāla atvērtās pārvaldības rīcības plāns 2022.–2025. gadam” 7.lpp. noteikts, ka aizsākts darbs pie izpratnes veicināšanas par korupciju un interešu konfliktiem, kā arī par korupcijas risku novēršanu veselības aprūpes jomā, izmantojot inovatīvas metodes. Šo virzienu neturpinām, jo korupcijas novēršanas pasākumi būs iekļauti Korupcijas novēršanas un apkarošanas pasākumu plānā 2021.–2024. gadam, turklāt  32.lpp. norādīts, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas pasākumu plāna ietvaros VID izvērtēs nepieciešamību publiskot valsts amatpersonu sarakstus.
Savukārt precizētā plāna projekta “Latvijas Piektā nacionāla atvērtās pārvaldības rīcības plāns 2022.–2025. gadam” rīcības virziena ietvaros īstenojamie pasākumi 5.3.punkta “b” apakšpunktā norādīts, ka turpināsies izvērtējumi un darbs pie datu publicēšanas atvērto datu formā jomās, t.sk. valsts amatpersonu saraksti. Vēršam uzmanību, ka tikai šobrīd tiek uzsākts darbs pie amatpersonas sarakstu publiskošanas izvērtēšānas, kā arī tas tiks veikts Korupcijas novēršanas un apkarošanas pasākumu plāna 2021.-2024.gadam ietvaros. 
Ņemot vērā, ka valsts amatpersonu sarakstu publiskošana tiks vērtēta Korupcijas novēršanas un apkarošanas pasākumu plāna 2021.-2024.gadam ietvaros, lūdzam svītrot no plāna projekta “Latvijas Piektā nacionāla atvērtās pārvaldības rīcības plāns 2022.–2025. gadam” rīcības virziena ietvaros īstenojamie pasākumi 5.3.punkta “b” apakšpunkta vārdus “valsts amatpersonu saraksti”.

 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt plāna projektā skaitļus un vārdus " ES fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda... ",  "...atbalsta saņemšanu ES fondu projektu 2021.–2027.gadam ietvaros...", "ES fondu darbības programmas...", u.c. terminus, jo programmas 2021.-2027.gadam nosaukums latviešu valodā ir "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam" (“kohēzijas politika” latviski raksta ar mazo “k”). Lūdzam šo ņemt vērā arī turpmākajā darbā, jo regula1 neparedz apzīmējumu “darbības programma”, bet gan tikai “programma”. Līdz ar to vairs nelietojam saīsinājumu “DP” attiecībā uz programmu 2021.-2027. gadam.

1 EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (ES) Nr. 2021/1060
(2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt plāna 14 lp. vārdus "Eiropas Atveseļošanas fonda" ar vārdiem "ANM", ņemot vērā tekstā lietoto terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-