Atzinums

Projekta ID
24-TA-2729
Atzinuma sniedzējs
"Baltijas ogļūdeņražu izpētes un ieguves asociācija"
Atzinums iesniegts
09.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
      Baltijas ogļūdeņražu izpētes un ieguves asociācijai (turpmāk – Asociācija) ir iepazinusies ar 17.04.2025. izsludinātiem grozījumiem Ministru kabineta 06.09.2011. noteikumos Nr. 696 "Zemes dzīļu izmantošanas licenču un bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļauju izsniegšanas kārtība, kā arī publiskas personas zemes iznomāšanas kārtība zemes dzīļu izmantošanai" (24-TA-2729) (turpmāk - Noteikumu projekts) un diemžēl secina, ka tās būtiskie iebildumi nav ņemti vērā.
      Tie ir pretēji 26.08.2024. panāktajai vienošanās par nepieciešamību noteikt konkrētu nomas maksas apmēru gadījumiem, kad publiskai personai piederošs zemes gabals tiek iznomāts ogļūdeņražu izpētei un ieguvei.
      Proti, Klimata un enerģētikas ministrijai (turpmāk – KEM) darīts zināms, ka Valsts kontrole 2016.gadā revīzijas lietā Nr. 2.4.1-38-1/2016 noteica Ekonomikas ministrijai (turpmāk - EM) sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju (turpmāk – VARAM):
- veikt pasākumus, lai nodrošinātu efektīvu informācijas apmaiņu un darbības koordinēšanu starp pārraudzības iestādēm par ogļūdeņražu izpēti un ieguvi Latvijas teritorijā;
- iniciēt grozījumus normatīvajos aktos, piešķirot papildus tiesības kontrolējošajām iestādēm un nosakot licences darbības kontroles, apturēšanas un anulēšanas kārtību, lai nodrošinātu savlaicīgu un operatīvu reaģēšanu uz pārkāpumiem saistībā ar ogļūdeņražu izpēti un ieguvi;
- izvērtēt iespēju noteikt maksājumus valsts un/vai pašvaldības budžetā par iegūtajiem ogļūdeņražu apjomiem visā Latvijas teritorijā neatkarīgi no īpašuma piederības.
      Ar 06.04.2018. paziņojumu “Par darba grupas izveidi ogļūdeņražu ieguves tiesiskās vides uzlabošanai” EM informēja, ka tiek plānots veikt grozījumus MK Noteikumos Nr.805 un iepazīstināt ar redzējumu ogļūdeņražu ieguves tiesiskās vides uzlabošanai.
      Secīgi tika izstrādāts un ar EM 09.07.2021. paziņojumu Nr. 3.1-8/2021/2012 elektroniskai saskaņošanai tika nosūtīts precizēts noteikumu projekts  “Ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves noteikumi” (VSS-699) (turpmāk – Noteikumu projekts VSS-699), kas paredzēja samazināt administratīvo slogu ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves regulējumā, stiprināt kontroli ar papildu kontroles sistēmas mehānismiem un noteikt maksājumus par ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi:
- valsts nodevu par licenci;
- maksu par publiskai personai piederošas zemes nomu: publiskai personai piederošas zemes minimālā nomas maksa ir:
1) 1,5 % gadā no kadastrālās vērtības ogļūdeņražu meklēšanas vai izpētes laikā;
2) 6 % no kadastrālās vērtības ogļūdeņražu ieguves laikā.
      Asociācija Noteikumu projektā VSS-699 norādītos maksājumus ir atbalstījusi, jo šāda pieeja veicina noteiktību, samazina administratīvo slogu un vērsta uz ogļūdeņražu izpētes un ieguves tiesiskās vides sakārtošanu un uzlabošanu.
      Noteikumu projekta VSS-699 izstrādes procesā tika analizēts sekojošais:
- ar Ministru kabineta 22.12.2015. noteikumiem Nr.805 “Noteikumi par ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi” ir noteikta ogļūdeņražu izpēte un ieguve jūrā vai valsts īpašumā esošajos nekustamos īpašumos un nekustamajos īpašumos, kas nav valsts īpašums. Atbilstoši šim iedalījumiem esošais licenciāts īsteno darbību nekustamajos īpašumos, kas nav valsts īpašums, un maksu par ogļūdeņražu ieguvi veic pašvaldībai;
- saskaņā ar Ministru kabineta 18.08.2009. noteikumiem Nr.942 “Noteikumi par ogļūdeņražu ieguves valsts nodevu” ogļūdeņražu ieguves valsts nodevu aprēķina un maksā komersanti, kas saņēmuši licenci ogļūdeņražu izpētei un ieguvei un iegūst ogļūdeņražus Latvijas Republikas ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā vai Latvijas teritorijā valsts īpašumā esošajās zemēs;
- Ministru kabineta 06.09.2011. noteikumi Nr. 696 “Zemes dzīļu izmantošanas licenču un bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļauju izsniegšanas kārtība, kā arī publiskas personas zemes iznomāšanas kārtība zemes dzīļu izmantošanai” nenosaka publiskai personai zemes iznomāšanas un nomas maksas aprēķināšanas kārtību, ja attiecīgo teritoriju iznomā  ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei (1.11.punkts),
nonākot pie secinājuma, ka maksājums par ogļūdeņražu ieguvi ir risināms ar grozījumiem Dabas resursu nodokļa likumā, savukārt maksas apmērs par publiskai personai piederošu zemes nomu zemes dzīļu izmantošanai par ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi varētu tikt noteikts ar grozījumiem likumā “Par zemes dzīlēm”, jo VARAM izstrādāja:
1) likumprojektu "Grozījumi likumā "Par zemes dzīlēm"" (VSS-458), ar kuru cita starpā bija paredzēts optimizēt un nodalīt iesaistīto institūciju funkcijas zemes dzīļu izmantošanas jomā, stiprināt kontroli, risināt jautājumus, kas saistīti ar ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves pārraudzību (starpministriju/ starpinstitūciju sanāksme notika 23.04.2021.); 
2) likumprojektu ““Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā” (VSS-646), kas 31.05.2021. tika nodots sabiedrības līdzdalībai un ar kuru paredzēts aprēķināt un maksāt nodokli par iegūto ogļūdeņražu apjomu, piemērojot nodokļa likmi.
         Saskaņā ar Dabas resursu nodokļa likuma Pāreja noteikumu 47.punktu attiecībā uz nodokļa likmi par ogļūdeņražu ieguvi stājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem likumā “Par zemes dzīlēm”, kas paredz atteikties no dabas resursu lietošanas atļaujas un izslēgt valsts nodevu par ogļūdeņražu ieguvi. Likumprojekta ““Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā” (22-TA-2444) anotācijā pareizi tika norādīts, ka par vienu un to pašu darbību (vienu objektu) nevar noteikt divus dažāda veida maksājumus - par ogļūdeņražu ieguvi nevar vienlaikus noteikt gan dabas resursu nodokli (turpmāk - DRN), gan valsts nodevu. Par zemes dzīļu iegūšanu ir pienākums maksāt DRN. Izvērtējot maksājumu par ogļūdeņražu ieguvi pēc būtības, secināms, ka tas īsti neatbilst valsts nodevas objektam, bet drīzāk būtu uzskatāms par atlīdzību, kuras lielums atkarīgs no iegūto resursu (ogļūdeņražu) apjoma. Tādējādi nepieciešams sakārtot normatīvo regulējumu par ogļūdeņražu ieguvi un izstrādāt normatīvo regulējumu, pārveidojot valsts nodevu par ogļūdeņražu ieguvi par nomas maksu par zemes dzīļu izmantošanu ogļūdeņražu ieguvei. Tādējādi tiktu nodrošināts arī vienlīdzības princips nodokļa maksājumā, neizšķirot maksājumu atkarībā no zemes piederības. Valsts nodevas maksājumu paredzēts veikt līdz brīdim, kad tiks veikti grozījumi likumā “Par zemes dzīlēm”, lai izslēgtu valsts nodevu par ogļūdeņražu ieguvi. 
            Attiecīgi tika pieņemti grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā, neatrisinot jautājumu par publiskai personai piederošas zemes nomu ogļūdeņražu izpētes un ieguves laikā. Šāds regulējums iztrūkst likumprojektā “Grozījumi likumā „Par zemes dzīlēm”” (22-TA-2212), kaut gan Dabas resursu nodokļa likuma grozījumi attiecībā uz nodokļa likmi par ogļūdeņražu ieguvi stājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem likumā “Par zemes dzīlēm” un nav nodalīts maksājums par zemes dzīļu izmantošanu ogļūdeņražu ieguvei no zemes nomas maksas, kuras noteikšanā nevar tikt piemērota DRN aprēķina metodika, kas ir atkarīga  no iegūto resursu (ogļūdeņražu) apjoma.
            Ņemot vērā šī brīža likumprojekta “Grozījumi likumā „Par zemes dzīlēm”” (22-TA-2212) (turpmāk - Likumprojekts) virzību, ir paredzams, ka normatīvais regulējums skars esošo licenciātu, kas veic ogļūdeņražu ieguvi pašvaldības zemēs un par vienu un to pašu darbību - ogļūdeņražu ieguvi - veiks maksājumus valsts budžetam DNR veidā un ogļūdeņražu ieguves maksājumu pašvaldībai. 
            To ievērojot un pamatojoties uz KEM 26.08.2024. sanāksmes laikā panākto vienošanos, ka nomas maksas apmērs ir nosakāms ar grozījumiem Ministru kabineta 06.09.2011. noteikumos Nr. 696 "Zemes dzīļu izmantošanas licenču un bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļauju izsniegšanas kārtība, kā arī publiskas personas zemes iznomāšanas kārtība zemes dzīļu izmantošanai" (turpmāk - Noteikumi Nr.696) un Asociācijai ir jāsniedz priekšlikumus Noteikumu Nr.696 grozījumiem, Asociācija priekšlikumus izstrādāja un iesniedza ministrijai 15.10.2024., kas paredz veikt Noteikumos Nr.696 šādus grozījumus:
1.11.punktā izslēgt vārdus “(izņemot pazemes ūdeņu ieguvi un ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi)”;
56.19 punktu izteikt sekojošā redakcijā:
“56.19 Ja zemesgabalu zemes dzīļu izmantošanai iznomā:
56.19 1. nerīkojot konkursu vai izsoli par zemesgabala nomas tiesībām, nomas maksu nosaka atbilstoši sertificēta vērtētāja noteiktajai zemesgabala tirgus nomas maksai. Nomnieks kompensē iznomātājam pieaicinātā sertificētā vērtētāja atlīdzības summu;
56.19 2. ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei, nomas maksa ir:
56.19 2.1.  1,5 % gadā no kadastrālās vērtības ogļūdeņražu meklēšanas vai izpētes laikā;
56.19 2.2. 6 % no kadastrālās vērtības ogļūdeņražu ieguves laikā;
56.19 3. Nomas maksas apmēru par platību, kuru iznomā teritorijas uzturēšanai, nosaka atbilstoši šo noteikumu 56.24 punktam.”
56.23 punktu papildināt ar vārdiem: “izņemot ogļūdeņražus.”
Papildināt Noslēguma jautājumus ar 67.punktu sekojošā redakcijā:
“67. Publiska persona, kura līdz noteikumu 56.19 2.punkta spēkā stāšanās dienai ir slēgusi līgumu par zemes nomu zemes dzīļu izmantošanai par ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi, pārskata līgumā noteiktos maksājumus par ogļūdeņražu ieguvi, izslēdzot maksājumus par ogļūdeņražu ieguvi, un zemes nomas maksu nosaka atbilstoši šo noteikumu 56.19 2.punkta nosacījumiem divu mēnešu laikā.” 
        Līdz šim KEM nav darījusi zināmu, ka izstrādātie priekšlikumi nebūtu atbalstāmi vai arī, ka ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei nebūtu nosakāma nomas maksa: 1,5 % gadā no kadastrālās vērtības ogļūdeņražu meklēšanas vai izpētes laikā un 6 % no kadastrālās vērtības ogļūdeņražu ieguves laikā. Gluži pretēji, no KEM un saistībā ar Likumprojekta virzību, tika saņemta informācija, ka Asociācijas priekšlikumi ir atbalstāmi un ir sagaidāmi grozījumi Noteikumos Nr.696.
        No Valsts kancelejas Tiesību aktu projektu vietnes ir redzams, ka KEM Noteikumu projektu nodeva publiskai apspriešanai 20.12.2024. līdz 03.01.2025. Par Noteikumu projekta virzību un tā redakciju Asociācijai netika darīts zināms, tas no KEM puses tika darīts zināms pēc sabiedriskās apspriešanas termiņa notecējuma.
       Rezultātā ir konstatējams, ka KEM ir vienkāršojusi pieeju, pielīdzinot ogļūdeņražu izpēti un ieguvi derīgo izrakteņu izpētei un ieguvei, neievērojot jau noteikto ogļūdeņražu izpētes un ieguves regulējumu un radot neiespējamību īstenot ogļūdeņražu izpēti un ieguvi publiskai personai piederošās zemēs. Faktiski Noteikumu projekts ir bezjēdzīgs, neatrisina problemātiku un paredz dubultot, ja ne trīskāršot, administratīvo slogu, kas nevis veicinās ogļūdeņražu izpēti un ieguvi, bet ir ar pretēju efektu.
       Tādēļ ir norādams sekojošais.
     Ogļūdeņraži ir valsts nozīmes derīgais izraktenis. Atšķirībā no citiem derīgiem izrakteņiem, licence ogļūdeņražu meklēšanai vai izpētei un ieguvei tiek izsniegta ar Ministru kabineta rīkojumu noteiktajā licences laukumā.  Licences laukuma noteikšanai nav nepieciešams nomas līgums, bet tikai zemes īpašnieka piekrišana / ierosinājums.
     Saskaņā ar likuma “Par zemes dzīlēm” 8.panta pirmās nodaļas 3.punktu zemes dzīles izmanto  persona, kas ar zemes īpašnieku vai pilnvaroto personu noslēgusi līgumu, kurā norādīts zemes dzīļu izmantošanas veids. Šis līgums ir obligāts priekšnoteikums zemes dzīļu izmantošanas licences vai bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļaujas saņemšanai.
     No šobrīd sauszemē esošiem ogļūdeņražu izpētes un ieguves licences laukumiem ir redzams, ka licences laukumu platība ir ievērojama, tajā tiek apvienotas vairākas zemes vienības, kuru īpašnieki ir dažādi. Periodā līdz  21.07.2010. izsniegtas piecas licences, pēc - trīs licences, tomēr ogļūdeņražu ieguvi veic tikai viens licenciāts. Kā viena no esošām problēmām ir zemes īpašnieku nespēja vienoties par nomas maksu ogļūdeņražu izpētes un ieguves laikā, nenoteiktība zemes nomas maksas noteikšanā, ja ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi ir paredzēts veikt publiskai personai piederošā zemes gabalā. Līdz šim kā vienīgais maksājums par ogļūdeņražu izpēti un ieguvi valsts īpašumā esošajās zemēs noteikts ogļūdeņražu ieguves valsts nodevas maksājums saskaņā ar Ministru kabineta 18.08.2009. noteikumiem Nr.942 “Noteikumi par ogļūdeņražu ieguves valsts nodevu”, attiecīgi ar DNR ieviešanu šāds maksājums nebūtu maksājams publiskai personai, t.sk. pašvaldībai, ja publiskai personai piederošo zemi izmanto ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei.
      Secīgi, ar vienotu pieeju attiecībā uz publiskai personai piederošas zemes nomas maksas aprēķināšanas kārtību, būtiski un bez atbilstoša izvērtējuma palielinās ogļūdeņražu meklēšanas vai izpētes un ieguves licenciāta administratīvais slogs un maksājumu nasta. Piemēram, Noteikumos Nr.696 ir paredzēts konkurss par zemesgabala nomas tiesībām zemes dzīļu izmantošanas licences saņemšanai un arī Ministru kabineta 22.12.2015. noteikumi Nr.805 “Noteikumi par ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi” (turpmāk - Noteikumi Nr.805) nosaka ogļūdeņražu izpētei un ieguvei valsts īpašumā esošajos nekustamajos īpašumos  licencēšanas konkursu. Tas ir, KEM Noteikumu projekta izstrādē nav izvērtējusi Noteikumu Nr.696 un Noteikumu Nr.805 mijiedarbību un no tiem izrietošo regulējumu, tiesiskās sekas, t.sk. nav salīdzinājusi ogļūdeņražu izpētes un ieguves termiņus ar Noteikumos Nr.696 noteikto nomas maksas noteikšanas kārtību.
       Ogļūdeņražu izpētes un ieguves specifikas dēļ nav iespējams pielīdzināt ogļūdeņražus citu derīgo izrakteņu ieguvei - ne tikai, bet t.sk. pārējo derīgo izrakteņu apjomi ir izpētāmi un nosakāmi vien pieļaujot zināmu kļūdas procentu. Nevienam citam derīgajam izraktenim, nosakot atradni un apjomu nav iespējama situācija, ka pēc tam, ieguldot apjomīgus līdzekļus izpētē,  nav iegūstams pilnīgi nekāds apjoms. Tas ir, ogļūdeņražu izpētes izmaksas jeb investīciju apjoms ir lielākas nekā citiem derīgajiem izrakteņiem un nav prognozējams izpētes rezultāts.
       Ogļūdeņražiem ir mainīga cena un tā nav galapatēriņa cena. Tas nozīmē, ka līdztekus neprognozējamai ogļūdeņražu cenai pastāvēs neprognozējama nomas maksa ieguves laikā, kas būs atkarīga no sertificēta vērtētāja noteiktās zemesgabala tirgus nomas maksas. Savukārt KEM nav apzinājis vai vispār pastāv kāda metodika, vadoties pēc kuras sertificēts vērtētājs var noteikt zemesgabala tirgus nomas maksu, ja tiek plānota vai arī veikta ogļūdeņražu ieguve. Pašlaik šādas  metodikas tirgus nomas maksas noteikšanai zemesgabaliem, kuru izmantošanas mērķis ir ogļūdeņražu meklēšana, izpēte un ieguve nav.
      Tādēļ un ievērojot likuma “Par zemes dzīlēm” 8.panta otrās daļas 4.punktā noteikto, ka Ministru kabinets nosaka nosacījumus un kārtību, kādā publiska persona iznomā zemi zemes dzīļu izmantošanai, pagarina noslēgtos nomas līgumus, kā arī zemes nomas maksas aprēķināšanas kārtību, Asociācija piekrita un izstrādāja grozījumus Noteikumos Nr.696, paredzot noteikt konkrētu nomas maksas apmēru, kādā publiska persona iznomā zemi ogļūdeņražu izpētei un ieguvei.
      Asociācija ir analizējusi Noteikumu projektā VSS-699 iepriekš plānoto nomas maksas apmēru ogļūdeņražu  izpētes un ieguves laikā, Noteikumos Nr.696 56.21 punktā noteikto minimālo nomas maksas apmēru 6 % apmērā no zemesgabala kadastrālās vērtības un vidējus nomas maksas apmērus, kas tiek noteikti citiem derīgajiem izrakteņiem to ieguves laikā: nomas maksa smilts – grants un smilts ieguvei pēc kadastrālās vērtības gadā ir robežās no 0,5 līdz 10 %; nomas maksa kūdras ieguvei sastāda 5 līdz 6 % no zemesgabala kadastrālās vērtības;  nomas maksa dolomīta ieguvi sastāda 5 – 6 % apmērā no zemesgabala kadastrālās vērtības, nonākot pie secinājuma, ka:
- nosakot nomas maksu zemes dzīļu izmantošanai, pieeja ir atšķirīga, kas pamatojams ar derīgā izrakteņa ieguves vietas novietojumu, ekonomiskajiem apsvērumiem un kā rezultātā nav vienota, skaidra mehānisma, pēc kura nomas maksa būtu jānosaka, savukārt metodika nekustamā īpašuma tirgus nomas maksas noteikšanai ir plaši interpretējama, nenodrošina aprēķinu ticamību un ilgtspējīgu derīgo izrakteņu ieguvi un pārvaldību;
- ogļūdeņražu meklēšanas vai izpētes laikā ir nosakāma nomas maksa 1,5 % gadā no kadastrālās vērtības un ogļūdeņražu ieguves laikā - 6 % no kadastrālās vērtības.
Šāds konkrēts nomas maksas apmērs:
- kļūs komercdarbības videi saprotamāks un pārredzamāks, veicot ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi, t.sk. novērsīs pēc DRN analoģiskus maksājumus pašvaldības budžetā;
- radīs vienotu pieeju maksājumos ogļūdeņražu meklēšanas vai izpētes laikā un par iegūtajiem ogļūdeņražu apjomiem;
būtiski samazinās administratīvo slogu visām iesaistītām personām.
            Kā redzams no Noteikumu projekta anotācijas, KEM nav vērtējusi Asociācijas priekšlikumus un pamatojumu pēc būtības, t.sk., ka pamatojoties uz Ministru kabineta 18.08.2009. noteikumiem Nr.942 “Noteikumi par ogļūdeņražu ieguves valsts nodevu” nav veikts neviens maksājums valsts budžetam un ogļūdeņražu meklēšana, izpēte un ieguve nenotiek publiskai personai piederošās zemēs, kam pamatā ir tiesiskās vides nenoteiktība. Tādēļ konkrētas nomas maksas noteikšana ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei ir objektīvi pamatota, tomēr Noteikumos Nr.696 noteikto zemes iznomāšanas un nomas maksas aprēķināšanas kārtību nevar pilnībā attiecināt uz ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi. Ir daļēji saglabājami izņēmumi ogļūdeņražiem, lai noteiktu matemātiski aprēķināmus lielumus un mazinātu administratīvo slogu. Tas ir, publiskai personai piederošas zemes iznomāšana, ja zemesgabalu iznomās ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei, jābūt skaidri reglamentētai un saderīgai ar normatīvo regulējumu licences saņemšanai ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei. Tādā veidā tiktu radīta ogļūdeņražu izpētei pievilcīga vide, kas veicinātu ieinteresētību ogļūdeņražu izpētē un ieguvē.
            Asociācijai nav saprotams, kāpēc KEM ar Noteikumu projektu ir pilnībā ignorējusi gan Asociācijas norādīto problemātiku, gan risinājumus. Piedāvātais Noteikumu projekts ne tikai neatrisina jautājumu, bet tieši otrādi – sarežģī situāciju vēl vairāk, ka padara publiskās personas zemes nomu ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei par neiespējamu.
            Ievērojot augstāk minēto, Asociācija kategoriski iebilst pret Noteikumu projektu,  atkārtoti lūdz izskatīt pēc būtības Asociācijas priekšlikumus un veikt Noteikumu Nr.696 šādus grozījumus:
56.19 punktu izteikt sekojošā redakcijā:
“56.19 Ja zemesgabalu zemes dzīļu izmantošanai iznomā:
56.19 1. nerīkojot konkursu vai izsoli par zemesgabala nomas tiesībām, nomas maksu nosaka atbilstoši sertificēta vērtētāja noteiktajai zemesgabala tirgus nomas maksai. Nomnieks kompensē iznomātājam pieaicinātā sertificētā vērtētāja atlīdzības summu;
56.19 2. ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei, nomas maksa ir:
56.19 2.1.  1,5 % gadā no kadastrālās vērtības ogļūdeņražu meklēšanas vai izpētes laikā;
56.19 2.2. 6 % no kadastrālās vērtības ogļūdeņražu ieguves laikā;
56.19 3. Nomas maksas apmēru par platību, kuru iznomā teritorijas uzturēšanai, nosaka atbilstoši šo noteikumu 56.24 punktam.”
56.23 punktu papildināt ar vārdiem: “izņemot ogļūdeņražus.”
Papildināt Noslēguma jautājumus ar 67.punktu sekojošā redakcijā:
“67. Publiska persona, kura līdz noteikumu 56.19 2.punkta spēkā stāšanās dienai ir slēgusi līgumu par zemes nomu zemes dzīļu izmantošanai par ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi, pārskata līgumā noteiktos maksājumus par ogļūdeņražu ieguvi, izslēdzot maksājumus par ogļūdeņražu ieguvi, un zemes nomas maksu nosaka atbilstoši šo noteikumu 56.19 2.punkta nosacījumiem divu mēnešu laikā.”.
 
Piedāvātā redakcija
56.19 punktu izteikt sekojošā redakcijā:
“56.19 Ja zemesgabalu zemes dzīļu izmantošanai iznomā:
56.19 1. nerīkojot konkursu vai izsoli par zemesgabala nomas tiesībām, nomas maksu nosaka atbilstoši sertificēta vērtētāja noteiktajai zemesgabala tirgus nomas maksai. Nomnieks kompensē iznomātājam pieaicinātā sertificētā vērtētāja atlīdzības summu;
56.19 2. ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei, nomas maksa ir:
56.19 2.1.  1,5 % gadā no kadastrālās vērtības ogļūdeņražu meklēšanas vai izpētes laikā;
56.19 2.2. 6 % no kadastrālās vērtības ogļūdeņražu ieguves laikā;
56.19 3. Nomas maksas apmēru par platību, kuru iznomā teritorijas uzturēšanai, nosaka atbilstoši šo noteikumu 56.24 punktam.”
56.23 punktu papildināt ar vārdiem: “izņemot ogļūdeņražus.”
Papildināt Noslēguma jautājumus ar 67.punktu sekojošā redakcijā:
“67. Publiska persona, kura līdz noteikumu 56.19 2.punkta spēkā stāšanās dienai ir slēgusi līgumu par zemes nomu zemes dzīļu izmantošanai par ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi, pārskata līgumā noteiktos maksājumus par ogļūdeņražu ieguvi, izslēdzot maksājumus par ogļūdeņražu ieguvi, un zemes nomas maksu nosaka atbilstoši šo noteikumu 56.19 2.punkta nosacījumiem divu mēnešu laikā.”.
 
Piedāvātā redakcija
-