Atzinums

Projekta ID
23-TA-2304
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
03.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Akcīzes preču elektronisko administratīvo dokumentu aprites un kontroles kārtība
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam papildināt noteikumu projektu ar noslēguma jautājumu, paredzot atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2010. gada 30. marta noteikumus Nr. 307 "Akcīzes preču elektroniskā administratīvā dokumenta aprites un kontroles kārtība", kuri izdoti uz likuma "Par akcīzes nodokli" 25. panta devītās daļas pamata un piemērojami līdz noteikumu projekta izdošanai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
1.1. likuma “Par akcīzes nodokli” (turpmāk – likums) 25. panta devītajā daļā minētās datorizētās sistēmas izmantošanas nosacījumus, elektroniskā administratīvā dokumenta aprites un kontroles kārtību, tajā skaitā datorizētās sistēmas nepieejamības gadījumos, kā arī citus nosacījumus likuma 25. pantā minētajai akcīzes preču pārvietošanai;
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100.2. apakšpunktā noteiktajam lūdzam noteikumu projekta 1.1. un 1.2. apakšpunktā norādīt, kādi citi nosacījumi akcīzes preču pārvietošanai tiek noteikumu projektā noteikti.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
2. Noteikumos noteiktā kārtība:
Iebildums
Nolūkā nodrošināt skaidras tiesību normas, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā svītrot noteikumu projekta 2. punktu, ņemot vērā, ka attiecīgo tiesību normu adresāti izriet no likuma "Par akcīzes nodokli" 25. un 26. panta, kā arī noteikumu projektā ietvertā regulējuma (turklāt vairākas normas attiecas arī uz citiem subjektiem, piemēram, deklarētājiem).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
3. Apstiprināts noliktavas turētājs un reģistrēts nosūtītājs Komisijas 2022. gada 5. jūlija deleģētās regulas Nr. 2022/1636, ar ko papildina Padomes Direktīvu (ES) 2020/262, nosakot to dokumentu struktūru un saturu, kuru apmaiņa notiek saistībā ar akcīzes preču pārvietošanu, un nosakot robežvērtību zudumiem preču specifikas dēļ (turpmāk – Komisijas deleģētā regula Nr. 2022/1636) 3. pantā noteiktajam dokumentam un sertificēts nosūtītājs un īslaicīgi sertificēts nosūtītājs Komisijas Deleģētās regulas Nr. 2022/1636 4. pantā noteiktajam dokumentam pirms tā iesniegšanas piešķir vietējo identifikācijas numuru saskaņā ar Komisijas deleģētās regulas 2022/1636 I pielikuma 1. tabulas aili 9a. Minētos dokumentus numurē hronoloģiskā secībā katrā kalendāra gadā sākot numerāciju no jauna.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas 2022. gada 5. jūlija deleģētās regulas Nr. 2022/1636, ar ko papildina Padomes Direktīvu (ES) 2020/262, nosakot to dokumentu struktūru un saturu, kuru apmaiņa notiek saistībā ar akcīzes preču pārvietošanu, un nosakot robežvērtību zudumiem preču specifikas dēļ (turpmāk - regula Nr. 2022/1636), 3. pantā iekļautas atsauces uz direktīvu. Saistībā ar minēto, lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 3. punktu,  norādot uz terminiem un tiesību normām, ar kurām Latvijas tiesību aktos tiek pārņemts attiecīgais direktīvu regulējums (proti, konkrētām likuma "Par akcīzes nodokli" normām), nepieciešamības gadījumā precizējot arī citas noteikumu projekta normas.
Skaidrojam, ka Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. pants satur aizliegumu pārrakstīt un interpretēt regulu normas dalībvalstu nacionālajos tiesību aktos. Vienlaikus Eiropas Savienības Tiesa ir atzinusi, ka, gadījumos, ja regula prasa tās piemērošanai nepieciešamu nacionālā tiesību akta pieņemšanu, izņēmuma gadījumos tomēr var tikt pieļauta regulu teksta daļu inkorporēšana nacionālajos tiesību aktos. Šāds gadījums var tikt pamatots vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un regulu tiešā piemērojamība nepieļauj citus izņēmumu. Ievērojot minēto, Tieslietu ministrijas ieskatā un ņemot vērā minētajā regulā ietvertās atsauces uz Eiropas Savienības direktīvu, ir pieļaujama atsevišķu regulas tiesību normu inkorporēšana likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
4. Apstiprināts noliktavas turētājs un reģistrēts nosūtītājs elektroniskajā administratīvajā dokumentā un sertificēts nosūtītājs un īslaicīgi sertificēts nosūtītājs elektroniskajā vienkāršotajā administratīvajā dokumentā papildus Komisijas deleģētajā regulā Nr. 2022/1636 noteiktajai obligātajai informācijai norāda arī nosūtāmo akcīzes preču rēķina datumu, akcīzes preču nosūtīšanas laiku, informāciju par pirmo pārvadātāju un nosūtāmajām akcīzes precēm piemērojamo nodokļa likmi.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļā skaidrot pamatojumu (norādot konkrētu regulas Nr. 2022/1636 normu, kas paredz attiecīgu rīcības brīvību) prasībai norādīt nosūtāmajām akcīzes precēm piemērojamo nodokļa likmi. Ja attiecīgu pamatojumu nav iespējams sniegt, lūdzam precizēt noteikumu projekta 4. punktu, svītrojot tajā vārdus "nosūtāmajām akcīzes precēm piemērojamo nodokļa likmi".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
5. Šo noteikumu 2. punktā minētās personas Komisijas deleģētajā regulā Nr. 2022/1636, Komisijas 2016. gada 24. februāra īstenošanas regulā (ES) Nr. 2016/323, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par sadarbību un informācijas apmaiņu starp dalībvalstīm attiecībā uz akcīzes precēm ar Padomes Regulu (ES) Nr. 389/2012 (turpmāk – Komisijas Īstenošanas regula Nr. 2016/323) un šajos noteikumos noteiktos ziņojumus iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā kā projektus, izmantojot datorizēto sistēmu. Valsts ieņēmumu dienests minēto ziņojumu projektus pārbauda un nosūta tā iesniedzējam attiecīgu atbildes ziņojumu, kā arī pārsūta ziņojumus citām dalībvalstīm vai Latvijas Republikas akcīzes preču nosūtītājam vai saņēmējam no citas dalībvalsts saņemtos ziņojumus, izmantojot datorizēto sistēmu, ja šajos noteikumos nav noteikts citādi.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 5. punktā norādi "ja šajos noteikumos nav noteikts citādi" aizstāt ar konkrētu noteikumu projekta vienību vai vienībām, kas paredz atšķirīgu tiesisko regulējumu, tādējādi atvieglojot noteikumu projekta piemērošanu praksē.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
5. Šo noteikumu 2. punktā minētās personas Komisijas deleģētajā regulā Nr. 2022/1636, Komisijas 2016. gada 24. februāra īstenošanas regulā (ES) Nr. 2016/323, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par sadarbību un informācijas apmaiņu starp dalībvalstīm attiecībā uz akcīzes precēm ar Padomes Regulu (ES) Nr. 389/2012 (turpmāk – Komisijas Īstenošanas regula Nr. 2016/323) un šajos noteikumos noteiktos ziņojumus iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā kā projektus, izmantojot datorizēto sistēmu. Valsts ieņēmumu dienests minēto ziņojumu projektus pārbauda un nosūta tā iesniedzējam attiecīgu atbildes ziņojumu, kā arī pārsūta ziņojumus citām dalībvalstīm vai Latvijas Republikas akcīzes preču nosūtītājam vai saņēmējam no citas dalībvalsts saņemtos ziņojumus, izmantojot datorizēto sistēmu, ja šajos noteikumos nav noteikts citādi.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 5. punktā svītrot vārdus "Valsts ieņēmumu dienests minēto ziņojumu projektus pārbauda un nosūta tā iesniedzējam attiecīgu atbildes ziņojumu", nedublējot noteikumu projekta 6. punktā ietverto regulējumu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam apvienot noteikumu projekta 5. un 6. punktā ietverto regulējumu. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
5. Šo noteikumu 2. punktā minētās personas Komisijas deleģētajā regulā Nr. 2022/1636, Komisijas 2016. gada 24. februāra īstenošanas regulā (ES) Nr. 2016/323, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par sadarbību un informācijas apmaiņu starp dalībvalstīm attiecībā uz akcīzes precēm ar Padomes Regulu (ES) Nr. 389/2012 (turpmāk – Komisijas Īstenošanas regula Nr. 2016/323) un šajos noteikumos noteiktos ziņojumus iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā kā projektus, izmantojot datorizēto sistēmu. Valsts ieņēmumu dienests minēto ziņojumu projektus pārbauda un nosūta tā iesniedzējam attiecīgu atbildes ziņojumu, kā arī pārsūta ziņojumus citām dalībvalstīm vai Latvijas Republikas akcīzes preču nosūtītājam vai saņēmējam no citas dalībvalsts saņemtos ziņojumus, izmantojot datorizēto sistēmu, ja šajos noteikumos nav noteikts citādi.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 5. punktā norādīt konkrētas regulas Nr. 2022/1636 un Komisijas 2016. gada 24. februāra īstenošanas regulā (ES) Nr. 2016/323, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par sadarbību un informācijas apmaiņu starp dalībvalstīm attiecībā uz akcīzes precēm ar Padomes Regulu (ES) Nr. 389/2012 (turpmāk - regula Nr. 2016/323), vienības, kuras paredz attiecīgus ziņojumus, tādējādi atvieglojot noteikumu projekta piemērošanu praksē. Līdzīgi lūdzam papildināt noteikumu projekta 8. punktu, norādot uz attiecīgās regulas vienību, kas satur regulējumu par konkrēto pavaddokumentu, kā arī līdzīgos gadījumos - citas noteikumu projekta normas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
6. Ja iesniegtajā ziņojuma projektā nav kļūdu, Valsts ieņēmumu dienests to akceptē, pievieno tam akceptēšanas datumu un laiku. Akceptējot elektroniskā administratīvā dokumenta un elektroniskā vienkāršotā administratīvā dokumenta projektu, Valsts ieņēmumu dienests tam piešķir administratīvās atsauces kodu saskaņā ar Komisijas deleģētās regulas Nr. 2022/1636 II pielikuma kodu sarakstu Nr. 2. Akceptēto ziņojumu nosūta atpakaļ iesniedzējam. Ja ziņojuma projektā ir kļūdas, Valsts ieņēmumu dienests nosūta iesniedzējam atbildes ziņojumu ar informāciju par kļūdām. Attiecīgo ziņojumu uzskata par iesniegtu tad, kad Valsts ieņēmumu dienests to ir pārbaudījis un akceptējis, un šo noteikumu 2. punktā minētā persona ir saņēmusi ziņojumu atpakaļ no Valsts ieņēmumu dienesta.
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši Padomes 2019. gada 19. decembra Direktīvas (ES) 2020/262, ar ko nosaka akcīzes nodokļa piemērošanas vispārēju režīmu (turpmāk - direktīva Nr. 2020/262), 20. panta 3. punkta otrajai daļai u.c. direktīvas vienībām, ja dati nav apstiprināti, par to nekavējoties informē nosūtītāju, lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 6. punktu papildināt ar norādi, ka atbildes ziņojumu ar informāciju par kļūdām nosūta nekavējoties.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
6. Ja iesniegtajā ziņojuma projektā nav kļūdu, Valsts ieņēmumu dienests to akceptē, pievieno tam akceptēšanas datumu un laiku. Akceptējot elektroniskā administratīvā dokumenta un elektroniskā vienkāršotā administratīvā dokumenta projektu, Valsts ieņēmumu dienests tam piešķir administratīvās atsauces kodu saskaņā ar Komisijas deleģētās regulas Nr. 2022/1636 II pielikuma kodu sarakstu Nr. 2. Akceptēto ziņojumu nosūta atpakaļ iesniedzējam. Ja ziņojuma projektā ir kļūdas, Valsts ieņēmumu dienests nosūta iesniedzējam atbildes ziņojumu ar informāciju par kļūdām. Attiecīgo ziņojumu uzskata par iesniegtu tad, kad Valsts ieņēmumu dienests to ir pārbaudījis un akceptējis, un šo noteikumu 2. punktā minētā persona ir saņēmusi ziņojumu atpakaļ no Valsts ieņēmumu dienesta.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā (tostarp noteikumu projektā 6. punktā u.c.) aizstāt vārdu "akceptē" ar vārdu "apstiprina", tādējādi nodrošinot juridiski korektu terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
8. Apstiprināts noliktavas turētājs, reģistrēts saņēmējs, īslaicīgi reģistrēts saņēmējs, sertificēts saņēmējs un īslaicīgi sertificēts saņēmējs, kurš saņem no citas dalībvalsts vīnu ar Komisijas 2017. gada 11. decembra deleģētajā regulā (ES) Nr. 2018/273, ar kuru Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 papildina attiecībā uz vīnogulāju stādīšanas atļauju sistēmu, vīna dārzu reģistru, pavaddokumentiem un sertifikāciju, preču ievešanas un izvešanas reģistru, obligātajām deklarācijām, paziņojumiem un paziņotās informācijas publicēšanu, bet Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1306/2013 – attiecībā uz pārbaudēm un sodiem, kā arī groza Komisijas Regulu (EK) Nr. 555/2008, (EK) Nr. 606/2009 un (EK) Nr. 607/2009 un atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 436/2009 un Komisijas Deleģēto Regulu (ES) 2015/560, noteikto vīna pavaddokumentu, ievada datorizētajā sistēmā vīna pavaddokumentā norādīto informāciju un informāciju par saņemšanas rezultātiem:
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 8. punkta ievaddaļā nedublēt likuma "Par akcīzes nodokli" 25. panta desmitajā daļā un 26. panta astotajā daļā ietverto regulējumu, atbilstoši precizējot minēto punktu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
12. Ja apstiprinātam noliktavas turētājam vai reģistrētam nosūtītājam izsniegtajā speciālajā atļaujā (licencē) ir atļauta naftas produktu vai biodegvielas nosūtīšana pa jūru, pieļaujot, ka sākotnēji elektroniskajā administratīvajā dokumentā informāciju par akcīzes preču saņēmēju drīkst nenorādīt, kā transporta veidu, ar kuru uzsāk pārvietošanu, norāda jūras transportu. Šo kārtību nepiemēro, ja akcīzes preces izved uz ārvalsti, kas nav dalībvalsts (turpmāk – eksports).
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 12. punktu, norādes "pieļaujot, ka sākotnēji elektroniskajā administratīvajā dokumentā informāciju par akcīzes preču saņēmēju drīkst nenorādīt" vietā paredzot gadījumu, kādā attiecīgo informāciju var nenorādīt, ievērojot direktīvas Nr. 2020/262 22. panta 1. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
15. Ja elektroniskajā administratīvajā dokumentā norādītās akcīzes preces netiek izvestas no to nosūtīšanas vietas, apstiprināts noliktavas turētājs vai reģistrēts nosūtītājs iesniedz anulēšanas ziņojumu ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc paredzētās akcīzes preču nosūtīšanas dienas.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 15. punktā norādīt, kam tiek iesniegts anulēšanas ziņojums, nodrošinot skaidras tiesību normas. Līdzīgi lūdzam precizēt, piem.,  noteikumu projekta 23. punktu, norādot, kam tiek iesniegts paskaidrojuma ziņojums, un 28. punktu, norādot, kam iesniedzams piegādes vietas maiņas ziņojums, u.c. noteikumu projekta vienības gadījumos, ja nav norādīts adresāts, kam iesniedzams konkrēts dokuments.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
17. Deklarētājs eksporta deklarācijā katrai akcīzes precei, kas atbilst elektroniskajā administratīvajā dokumentā norādītajai akcīzes precei, norāda administratīvās atsauces kodu un atbilstošās akcīzes preces satura ieraksta unikālo atsauces numuru. Ja ir piemērota šo noteikumu 46. punktā minētā atkāpšanās procedūra un deklarācijas iesniegšanas brīdī vēl nav iespējams iesniegt elektronisko administratīvo dokumentu saskaņā ar šo noteikumu 5. punktu, deklarācijā katrai akcīzes precei, kas atbilst elektroniskā administratīvā dokumenta alternatīvajā dokumentā norādītajai akcīzes precei, norāda vietējo identifikācijas numuru un atbilstošās akcīzes preces saraksta ieraksta unikālo atsauces numuru.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot noteikumu projekta 16. punkta otrā teikuma, 17.-22. punkta atbilstību noteikumu projekta izdošanas tiesiskajam pamatam - likuma "Par akcīzes nodokli" 25. panta devītajai daļai un 26. panta septītajai daļai. Pirmšķietami no minētajām likuma normām neizriet pilnvarojums noteikt muitas (eksporta) deklarācijas aizpildīšanas, izskatīšanas (pārbaudes) un apstiprināšanas kārtību. Ja atbilstošu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam noteikumu projektā svītrot attiecīgo regulējumu, kas neatbilst likumdevēja pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
18. Valsts ieņēmumu dienests pārbauda šo noteikumu 16. un 17. punktā minēto dokumentu savstarpējo atbilstību. Ja kāda no minētajām prasībām nav ievērota, Valsts ieņēmumu dienests neakceptē eksporta deklarāciju un informē par to attiecīgo apstiprināto noliktavas turētāju vai reģistrēto nosūtītāju, nosūtot tam Komisijas deleģētās regulas Nr. 2022/1636 6a panta 1. punktā minēto ziņojumu saskaņā ar minētās regulas I pielikuma 8. tabulu. Ja apstiprinātais noliktavas turētājs vai reģistrētais nosūtītājs atrodas citā dalībvalstī Valsts ieņēmumu dienests informē attiecīgo dalībvalsti nosūtot tai minēto ziņojumu.
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projektu, nodrošinot precīzas atsauces uz Eiropas Savienības regulām. Norādām, ka, piemēram, pretēji noteikumu projekta 18.-22. punktā noteiktajam regulā Nr. 2022/1636 nav 6.a panta un I pielikuma 7. un 8. tabulas.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
26. Apstiprināts noliktavas turētājs un reģistrēts nosūtītājs Komisijas deleģētās regulas Nr. 2022/1636 6. pantā minēto ziņojumu (turpmāk – piegādes vietas maiņas ziņojums) iesniedz pēc akcīzes preču nosūtīšanas, kamēr notiek akcīzes preču pārvietošana.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un nodrošināt direktīvas Nr. 2020/262 20. panta 7. punkta pirmā teikuma pārņemšanu, norādot uz kādu galamērķi pieļaujams mainīt akcīzes preču galamērķi.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
27. Šo noteikumu 12. punktā minētajā gadījumā apstiprināts noliktavas turētājs iesniedz piegādes vietas maiņas ziņojumu, lai norādītu informāciju par akcīzes preču saņēmēju tiklīdz tā kļūst zināma, bet ne vēlāk, kā līdz pārvietošanas beigām.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 12. punktā norādīts, ne vien uz apstiprinātu noliktavas turētāju, bet arī reģistrētu nosūtītāju. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 27. punktu papildināt ar norādi uz reģistrētu nosūtītāju vai sniegt pamatotu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
28. Ja apstiprināts noliktavas turētājs vai reģistrēts nosūtītājs saņem brīdinājuma vai noraidīšanas ziņojumu, kas minēts Komisijas īstenošanas regulas (ES) Nr. 2016/323 13. pantā vai ziņojumu, kas minēts Komisijas deleģētās regulas Nr. 2022/1636 8. pantā (turpmāk – saņemšanas apliecinājums), kurā ir informācija, ka akcīzes preču saņēmējs ir atteicies no sūtījuma vai atsevišķām sūtījumā ietilpstošām akcīzes precēm, vai eksporta apliecinājumu, ka akcīzes preču eksports ir noraidīts, attiecīgais apstiprinātais noliktavas turētājs vai reģistrētais nosūtītājs iesniedz piegādes vietas maiņas ziņojumu par noraidītajām vai atteiktajām akcīzes precēm.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 28. punktu papildināt ar norādi, ka piegādes vietas maiņas ziņojums iesniedzams līdz pārvadājuma ilguma termiņa beigām, nodrošinot secīgu un loģisku tiesību normu izklāstu. Līdzīgi lūdzam papildināt noteikumu projekta 41. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
33. Attiecīgais apstiprinātais noliktavas turētājs vai reģistrētais nosūtītājs ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc pārvadājuma ilguma termiņa beigām iesniedz paskaidrojuma ziņojumu par piegādes termiņa kavēšanas iemesliem, bet akcīzes preču saņēmējs ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc pārvadājuma ilguma termiņa beigām iesniedz paskaidrojuma ziņojumu par saņemšanas apliecinājuma iesniegšanas termiņa kavēšanas iemesliem. Ja akcīzes preču nosūtītājs vai saņēmējs atrodas citā dalībvalstī, Valsts ieņēmumu dienests minēto paskaidrojuma ziņojumu nosūta attiecīgajai dalībvalstij.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 30. un 33. punkta nav skaidri saprotams, vai saņemšanas apliecinājums iesniedzams ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc akcīzes preču piegādes dienas vai pārvadājuma ilguma termiņa beigām. Ja ar minētajiem termiņiem ir saprotams viens un tas pats, lūdzam izvērtēt un nodrošināt vienveidīgu un konsekventu terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
44. Valsts ieņēmumu dienests pārbauda, vai par saņemtajām akcīzes precēm attiecīgais īslaicīgi sertificētais saņēmējs ir iesniedzis akcīzes nodokļa deklarāciju, bet attiecīgajam sertificētajam saņēmējam ir derīgs akcīzes nodokļa nodrošinājums un tas nav pārsniegts (izņemot denaturēta spirta saņemšanas gadījumā). Ja minētie nosacījumi ir izpildīti, Valsts ieņēmumu dienests, ne vēlāk kā mēneša laikā pēc saņemšanas apliecinājuma iesniegšanas, akceptē to un nosūta iesniedzējam un akcīzes preču nosūtītāja dalībvalstij.
Iebildums
Lūdzam skaidrot, vai noteikumu projekta 44. punkta otrajā teikumā paredzētais apstiprinājums ir administratīvais akts. Attiecīgā gadījumā lūdzam minētajā teikumā nedublēt Administratīvā procesa likumā noteikto termiņu administratīvā akta izdošanai.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
46. Šo noteikumu 2. punktā minētā persona var uzsākt akcīzes preču nosūtīšanu, piegādes vietas maiņu vai saņemšanu, piemērojot atkāpšanās procedūru, ja tehnisku iemeslu dēļ nav iespējams iesniegt datorizētā sistēmā kādu no ziņojumiem, saņemt attiecīgu atbildes ziņojumu vai iesniegtais ziņojums ir noraidīts pretrunā ar Komisijas deleģētajā regulā Nr. 2022/1636 noteikto iesniedzamās informācijas saturu vai iesniegšanas kārtību, un minētā persona atbilstoši savām iespējām ir novērsusi šķēršļus, kas kavē tai izpildīt savas saistības attiecībā uz datorizētās sistēmas lietošanu.
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 46. punktu (" iesniegtais ziņojums ir noraidīts pretrunā ar Komisijas deleģētajā regulā Nr. 2022/1636 noteikto iesniedzamās informācijas saturu vai iesniegšanas kārtību"), no kura nav skaidrs, vai iesniegtais ziņojums ir noraidīts, jo tas ir pretrunā ar regulu, vai tas ir noraidīts pretrunā regulā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
50. Importa vai eksporta gadījumā akcīzes preču nosūtītājs elektroniskā administratīvā dokumenta alternatīvajā dokumentā norāda atbilstošās muitas deklarācijas numuru un minētā dokumenta kopiju iesniedz deklarētājam. Deklarētājs iesniedz minēto alternatīvā dokumenta kopiju Valsts ieņēmumu dienestā, izmantojot citus iespējamos veidus, kas nav datorizētā sistēma. Valsts ieņēmumu dienests glabā elektroniskā administratīvā dokumenta alternatīvā dokumenta kopiju un pēc datorizētās sistēmas darbības atjaunošanas akceptē elektronisko administratīvo dokumentu, izmantojot datorizēto sistēmu.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka direktīvas Nr. 2020/262 26. panta 5. punkta otrā daļa paredz iespēju iesniegt atkāpšanās dokumenta unikālo identifikatoru, kā alternatīvu alternatīvā dokumenta kopijas iesniegšanai. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un atbilstoši papildināt noteikumu projektu vai noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
56. Ja, pārvietojot akcīzes preces Latvijas Republikas teritorijā, notiek atgadījums (ceļu satiksmes negadījums vai cits negadījums, preces iznīcinātas vai nozagtas, transportlīdzeklis un preces nozagtas, preces pārkrautas vai cits atgadījums), akcīzes preču kravu pavadošā persona Valsts ieņēmumu dienestā var iesniegt, izmantojot citus iespējamos veidus, kas nav datorizētā sistēma, informāciju par minētā atgadījuma veidu un vietu, elektroniskā administratīvā dokumenta vai elektroniskā vienkāršotā administratīvā dokumenta administratīvās atsauces kodu, dokumentus (ja tādi ir), kas kalpo par pierādījumu atgadījumam, un norādīt savu amatu, vārdu un uzvārdu. Ja akcīzes preces pārkrauj citā transportlīdzeklī, iesniedz informāciju arī par transporta veidu, vienību, transportlīdzekļa numuru, jauno pārvadājuma organizētāju un jauno pārvadātāju.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 56. punktā neskaidrot Padomes 2012. gada 2. maija Regulas (ES) Nr. 389/2012 par administratīvu sadarbību akcīzes nodokļu jomā un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 2073/2004 (turpmāk - regula Nr. 389/2012), 15. panta 1. punktā noteikto. Vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības Tiesa (lietā 39/72) ir noteikusi, ka regula automātiski ir valsts tiesību sistēmas sastāvdaļa. Tāpēc ir prettiesiski tādi regulas normas īstenojošie valsts mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešajai iedarbībai un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā. Savukārt lietā 18/72 Eiropas Savienības Tiesa ir noteikusi, ka dalībvalstis nedrīkst pieņemt nekādus nacionālā līmeņa aktus regulu ieviešanai, jo tad rodas iespēja deformēt regulu saturu. Dalībvalstīm nav arī tiesību sašaurināt vai paplašināt regulas saturu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
62. Ja Latvijas Republikas teritorijā visa akcīzes preču krava ir konfiscēta, arestēta, iznīcināta, neatgriezeniski zudusi vai nozagta un pārvietošanu turpināt vairs nav iespējams, Valsts ieņēmumu dienests, pamatojoties uz kontroles apliecinājumu, izveido Komisijas īstenošanas regulas (ES) Nr. 2016/323 12. pantā minēto pārvietošanas pārtraukšanas ziņojumu. Ja akcīzes preču nosūtītājs vai saņēmējs atrodas Latvijas Republikā, Valsts ieņēmumu dienests nosūta tam pārvietošanas pārtraukšanas ziņojumu.
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 62. un 63. punktu, nodrošinot, ka nedublējas minētajos punktos ietvertais regulējums attiecībā uz pārvietošanas pārtraukšanas ziņojuma nosūtīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta anotācijā minēto noteikumu projekta spēkā stāšanās laiku ar noteikumu projektā paredzēto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļu:
pirmkārt, norādot konkrētas noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļā minēto regulu, tostarp, bet ne tikai regulas Nr. 2022/1636,  regulas Nr. 2016/323 u.c. vienības, kuras tiek ieviestas ar noteikumu projektu (norādot arī konkrētas noteikumu projekta vienības, ar kurām minēto regulu prasības ievieš);
otrkārt, sniedzot skaidrojumu par direktīvas Nr. 2020/262 19. pantā, 20. panta 5. punktā, 21. panta 5. punkta trešajā teikumā, 32.-35. pantā, 28. panta 1. punktā (attiecībā uz eksporta ziņojumu) un 48. pantā paredzēto prasību pārņemšanu noteikumu projektā (nacionālajā tiesību sistēmā), kā arī - skaidrojumu par šis direktīvas 24. panta 1. punktā ietverto prasību pārņemšanu arī noteikumu projekta 33. punktā (attiecībā uz pamatojumu kavējumam (līdzīgi arī direktīvas 37. panta 1. punkts pārņemts ne tikai noteikumu projekta 43. punktā), kā arī precizētu skaidrojumu par minētās direktīvas 38. panta 3. punktu pārņemšanu (šobrīd sniegta nekorekta informācija).
treškārt, ņemot vērā, ka arī iepriekš minētajās regulās un direktīvas Nr. 2020/262 16. panta 3., 4. punktā, 26. panta 1. punkta otrajā daļā, (lai gan vispārīgi norādīts, ka rīcības brīvība netiek izmantota, attiecīgā direktīvas norma anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā norādīta kā daļēji pārņemta) un 38. panta 1. punkta otrajā daļā paredzēta dalībvalstu rīcības brīvība, lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļu, papildinot aili (sniedzot pamatojumu) par dalībvalsts rīcības brīvības izmantošanu, norādot konkrētās direktīvas un regulu normas, kas paredz rīcības brīvību, kādā veidā minētā rīcības brīvība ir izmantota noteikumu projektā, un to, kādēļ ir vai nav izmantota direktīvā un regulās paredzētā rīcības brīvība. Kā arī lūdzam nodrošināt, ka visos gadījumos ir sniegts pamatojums tam, kādēļ rīcības brīvība tiek vai netiek izmantota;
visbeidzot, lūdzam precizēt (papildināt) skaidrojumu par direktīvas Nr. 2020/262 42. panta pārņemšanu (sk. arī anotācijas 1.3. sadaļā sniegto informāciju par šī panta pārņemšanas nepieciešamību). Proti, norādām, ka minētā direktīvas norma pretēji anotācijā minētajam neparedz dalībvalstu rīcības brīvību. Attiecīgi lūdzam nodrošināt minētās direktīvas pārņemšanu noteikumu projektā.
Skaidrojam, ka tas vien, ka nav konstatējami gadījumi, kad attiecīgo normu jāpiemēro, vēl nav iemesls konkrētās direktīvas prasības nacionālajā tiesību sistēmā nepārņemt. Tomēr vienlaikus norādām, ka Eiropas Savienības tiesa spriedumā lietā C-372/00 Komisija pret Īriju ([2001] ECR I-10303, 13.pkt.) un lietā 420/85 Komisija pret Itāliju ([1987] ECR 2983, 5.pkt.) atzinusi, ka ir pieļaujamas atkāpes no direktīvas transponēšanas pienākuma ģeogrāfisku iemeslu dēļ. Attiecīgi, ja noteikumu projektā dēļ ģeogrāfiskiem apsvērumiem netiek transponētas noteiktas direktīvas prasības, nepieciešams anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā sniegt attiecīgu pamatojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
30. Akcīzes preču saņēmējs saņemšanas apliecinājumu iesniedz nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc akcīzes preču piegādes dienas. Saņemšanas apliecinājums apliecina, ka akcīzes preces ir saņemtas un akcīzes preču pārvietošana atliktajā nodokļa maksāšanas režīmā ir pabeigta. Likuma 20. panta pirmajā daļā minētā persona var neiesniegt saņemšanas apliecinājumu, ja tā neizmanto datorizēto sistēmu. Šajā gadījumā likuma 20. panta pirmajā daļā minētā persona atbrīvojuma sertifikātā norāda informāciju par saņemtajām akcīzes precēm (norādot trūkstošo vai lieko akcīzes preču daudzumu, ja tādu konstatē) un atbrīvojuma sertifikāta kopiju nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc akcīzes preču piegādes dienas iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā, izmantojot citus iespējamos veidus, kas nav datorizētā sistēma.
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projektu, norādes "izmantojot citus iespējamos veidus, kas nav datorizētā sistēma" vietā norādot, ka dokumentus (informāciju) iesniedz, neizmantojot datorizēto sistēmu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
65. Ja saņemšanas apliecinājumā ir norādīts iztrūkums vai pārpalikums, akcīzes preču nosūtītājs un saņēmējs var iesniegt paskaidrojuma ziņojumu par neatbilstībām. Minētajā ziņojumā norāda attiecīgā elektroniskā administratīvā dokumenta vai elektroniskā vienkāršotā administratīvā dokumenta administratīvās atsauces kodu, akcīzes preču nosūtītāja vai saņēmēja akcīzes identifikācijas numuru (likuma 20. panta pirmajā daļā minētā persona akcīzes identifikācijas numuru nenorāda), nosaukumu un adresi, vispārīgu paskaidrojumu un faktiskā stāvokļa analīzes datumu. Ja paskaidrojums attiecas uz konkrētu akcīzes preci, papildus norāda attiecīgās akcīzes preces satura ieraksta unikālo atsauces numuru, akcīzes preces kodu, paskaidrojošo informāciju un akcīzes preces faktisko daudzumu mērvienībā, kas minēta Komisijas deleģētās regulas Nr. 2022/1636 II pielikuma “Kodu saraksti” 12. tabulā "Mērvienības".
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka regulas Nr. 2022/1636 II pielikumā “Kodu saraksti” "Mērvienības" iekļautas 11. ("11.   MĒRVIENĪBAS"), nevis 12. tabulā, tādēļ lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 65. punktā ietverto atsauci uz minētās regulas II  pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-