Atzinums

Projekta ID
25-TA-1092
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
10.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar plašāku informāciju par norādīto informatīvā ziņojuma projektu par progresu agrīnās preventīvās atbalsta sistēmas bērnu attīstībai izveidē un saistīto Eiropas Savienības fondu projektu ieviešanā (turpmāk - ziņojums), t.i. kādas 4.3.6.7. pasākuma īstenošanā veiktās izmaiņas izriet no minētā ziņojuma, kā arī kad ziņojums tiks iesniegts saskaņošanai.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt vai ir nepieciešams veikt izmaiņas pasākuma regulējumā balstoties uz vēl nesaskaņotu (nav iesniegts TAP portālā) ziņojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu kā tiek nodrošināta dubultā finansējuma riska novēršana un precīza demarkācija starp pasākuma pirmo un otro kārtu, ņemot vērā abu kārtu identisko darbību saturu (izņemot vienu darbību, kas saistīta ar multiprofesionālo speciālistu komandu darba nodrošināšanu, kas paredzēta tikai 2.kārtas ietvaros)
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vēra veiktās izmaiņas 4.3.6.7. pasākuma finansējumā, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par 4.3.6.7. pasākuma kārtu finansējuma sadalījumu pa intervences kategorijām (Intervences laukums, Finansējuma veids, Teritoriālie sasniegšanas mehānismi, ESF+ sekundārās tēmas un Dzimumu līdztiesība), norādot intervences kodus un tam piemērojamo fondu finansējuma apjomu, atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam un tā papildinājumā norādītajam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai nodrošinātu finansējuma izsekojamību, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka 4.3.6.7. pasākuma elastības finansējuma samazinājuma Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma daļa tiek pārdalīta Eiropas Sociālā fonda Plus programmai materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3. sadaļa "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" punkta "Pašreizējā situācija" apakšpunktā "Rādītāji" norādīto informāciju par EECO18 rādītāja "Nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu" vērtības grozījumiem (no 836 uz 538), kuri tika ierosināti Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam (turpmāk - Programma) grozījumos Nr.3, nevis Nr.2.
Vienalikus lūdzam anotācijā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.–2027. gadam norādīt saīsinājumu "Programma" pirmajā tā lietošanas reizē un tālāk lietos to saīsinājuma "Darbības programma" vietā, ņemot vērā, ka Eiropas Savienības kohēzijas 2021.–2027. gada periodā vairs netiek izmantots termins "Darbības programma".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā ietvert informāciju, vai būs nepieciešams veikt grozījumus vienošanās par projekta īstenošanu. Ja ierosinātajiem grozījumiem nav ietekmes uz noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, lūdzam ar šādu informāciju papildināt anotāciju, lai būtu pārliecība, ka grozījumu ietekmes izvērtējums ir veikts, un ir nodrošinātas informācijas izsekojamība.

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Pie "Risinājuma apraksts", "Rādītāji" - šobrīd iznākuma rādītāju uzskaite atšķiras no spēkā esošo MK noteikumu anotācijā norādītās. Attiecīgi ar šiem grozījumiem lūdzam aktualizēt iznākuma rādītāju atbilstošo darbību uzskaiti saskaņā ar faktisko situāciju un pamatojoties uz līdz šim sanāksmēs un sarakstēs panākto vienošanos ar Valsts kanceleju kā atbildīgo iestādi un finansējuma saņēmēju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Pie "Problēmas un risinājumi", "Attiecināmās izmaksas" - viennozīmīgai izpratnei lūdzam ar piemēriem uzskaitīt, ko sevī ietvers grozījumu projekta 21.17. apakšpunktā minētās materiāli tehniskā aprīkojuma iegādes izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Pie "Pašreizējā situācija", "Darbību apraksts" - lūgums norādīto darbību salāgot ar MK grozījumu projekta 18.13.apakšpunktā minēto darbību nosaukumu, ietverot arī “padziļinātu attīstības risku izvērtēšanu”.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Pie "Pašreizējā situācija", "Rādītāji" - lūdzam skaidrot, vai no grozījumu redakcijas pareizi saprotam - unikālo dalībnieku uzskaite tiks veikta projekta līmenī, nevis katras atsevišķas darbības līmenī, kā tas faktiski šobrīd tiek uzskaitīts?
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka ar grozījumiem MK noteikumos Nr. 749 tiek paredzēts paplašināt sadarbības partneru loku – ar ārstniecības iestādēm un valsts zinātniskām institūcijām, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar šo subjektu izvērtējumu atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantam šī pasākuma kontekstā, līdzīgi kā veikts izvērtējums sākotnējā MK noteikumu Nr. 749 anotācijā attiecībā uz citiem projekta īstenošanā iesaistītajiem subjektiem, un ar gala secinājumu, kāpēc publisko līdzekļu piešķiršana ārstniecības iestādēm un valsts zinātniskām institūcijām projekta ietvaros nav uzskatāma par atbalstu to saimnieciskai darbībai un nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts. Skaidrojam, ka gadījumā, ja atbalsts tiek sniegts, piemēram, valsts deleģētas funkcijas veikšanai, tas atbilstoši Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (C/2016/2946) 17. punktā noteiktajam, nav uzskatāms par atbalstu saimnieciskai darbībai. Lūdzam izvērtēt, vai attiecīgo sadarbības partneru iesaiste multiprofesionālo speciālistu komandu izveidei un darba organizēšanai notiek valsts deleģētās funkcijas ietvaros (kuras). Ja gadījumā tiek secināts, ka ārstniecības iestādes un valsts zinātniskās institūcijas tiek iesaistīti to īstenotās saimnieciskās darbības kontekstā, lūdzam veikt izvērtējumu atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm; gadījumā, ja vienlaikus izpildās visas komercdarbības atbalstu raksturojošās pazīmes, aicinām papildināt noteikumu projektu ar piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma prasībām.
Proti, lūdzam anotācijā skaidrot attiecībā uz piesaistītajiem sadarbības partneriem LU un RSU – kura no komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm tiek izslēgta, un attiecībā uz BKUS, kura balstoties uz Ministru kabineta 2024. gada 13. augusta noteikumiem Nr. 543 "Metodiskās vadības institūcijas noteikumi", ir noteikta kā metodiskās vadības centrs bērnu veselības aprūpes un bērnu psihiskās veselības aprūpes jomās, lūdzam skaidrot, kāpēc šis statuss pēc būtības nozīmē valsts funkcijas īstenošanu vai, ja tas nozīmē saimnieciskās darbības īstenošanu, tad skaidrot, kura no valsts atbalsta pazīmēm neizpildās un kāpēc.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma punktu ar norādi par rādītāju samazināšanu, ņemot vērā ierosinātos Programmas grozījumus attiecībā uz 4.3.6. SAM finansējuma un rādītāju samazinājumu.
Piedāvātā redakcija
Valsts kancelejai informēt Ministru kabinetu par tālāku rīcību 4.3.6.7. pasākuma "Starpnozaru sadarbības un atbalsta sistēmas izveide bērnu veselīgai attīstībai un sekmīgai pašrealizācijai" īstenošanā, ja Eiropas Komisija neatbalsta Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam grozījumu priekšlikumu par šī pasākuma finansējuma un rādītāju samazināšanu.
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt pasākuma ietvaros pieejamo un plānoto finansējumu, lai nodrošinātu, ka Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums nepārsniedz 85%, kā arī atbilst Programmas papildinājumā norādītajam, kas ir pieejams Eiropas Savienības fondu mājas lapā šeit: https://www.esfondi.lv/profesionaliem/planosana/planotas-atlases-2.
Attiecīgi lūdzam precizēta arī anotācijā norādīto finansējumu.
Piedāvātā redakcija
7.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 40 939 310 euro (no tā elastības finansējums 5 738 372 euro), tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 34 798 413 euro (no tā elastības finansējums 4 877 616 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 6 140 897 euro (no tā elastības finansējums 860 755 euro):
7.1.
pirmajā kārtā pieejamais kopējais finansējums ir 22 019 592 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 18 716 653 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 3 302 939 euro, projekta iesniegumā kopējo pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 18 933 155 euro apmērā, ko veido Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 16 093 181 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 2 839 974 euro apmērā;
7.2.
otrajā kārtā pieejamais kopējais finansējums ir 18 919 718 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 16 081 760 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 2 837 958 euro, projekta iesniegumā kopējo pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 16 267 784 euro apmērā, ko veido Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 13 827 616 euro apmērā un valsts budžeta finansējums 2 440 168 euro apmērā;
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt, vai un kā šis 18.12. apakšpunkts tiek grozīts. Šobrīd ar ierosinātajiem grozījumiem šī apakšpunkta redakcija ir vienāda ar spēkā esošo MK noteikumu redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju kāda finansējuma ietvaros tiek plānots īstenot jauno 18.13. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju zem kuras Programmas 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" atbalstāmās darbības tiek plānota 18.13. apakšpunktā atbalstāmā darbība, lai nodrošinātu nepārprotamu sasaisti ar Programmā plānoto darbību kopumu.

Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka personāla izmaksas pasākuma ietvaros tiek dalītas divās atlases kārtās, kur otrai atlases kārtai personāla izmaksām netiek plānots pielietot vienoto izmaksu likmi, aicinām izvērtēt/ skaidrot vai apstiprinātā/ar vadošo iestādi saskaņotā 19% izmaksu vienotā likme nav jāpārskata, balstoties uz to, ka ar grozījumiem šo likmi plānots attiecināt tikai uz pirmo atlases kārtu.
Vienlaikus, lūdzam sniegt detalizētāku argumentāciju, kāpēc otrai atlases kārtai netiek plānota/piemērota izmaksu vienotā likme (kāpēc pāriet uz faktiskajām izmaksām).
Piedāvātā redakcija
-