Projekta ID
21-TA-342Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 56. panta pirmā daļa noteic, ka iesniegumu var iesniegt mutvārdos vai rakstveidā, arī elektroniski bez droša elektroniskā paraksta, ja iestāde nodrošina, ka fiziskās personas identitāte ir pārbaudīta saskaņā ar Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likumu. Iesniegumā norādāms iesniedzēja vārds un uzvārds, dzīvesvieta (juridiskajai personai – nosaukums, adrese, reģistrācijas numurs), prasījums; uz tā jābūt iesniedzēja parakstam. Mutvārdu iesniegumu iestāde tūlīt noformē rakstveidā, un iesniedzējs to paraksta.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 3. panta pirmā daļa noteic, ka šo likumu piemēro administratīvajā procesā iestādē, ciktāl citu likumu speciālajās tiesību normās nav noteikta cita kārtība.
Līdz ar to, ja nepieciešams paredzēt, ka iesniegumu var iesniegt tikai elektroniski, aizpildot speciālu tiešsaistes formu būvniecības informācijas sistēmas tīmekļa vietnē bis.gov.lv, šāds regulējums jāietver Būvniecības likumā, vienlaikus attiecīgi pamatojot šāda regulējuma nepieciešamību.
No Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 25. februāra noteikumos Nr. 116 "Būvkomersantu reģistrācijas noteikumi"" (turpmāk – projekts) sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) ietvertās informācijas neizriet, ka projekta 1.1. apakšpunktā paredzētajā Ministru kabineta 2014. gada 25. februāra noteikumu Nr. 116 "Būvkomersantu reģistrācijas noteikumi" (turpmāk – noteikumi) 4. punktā ietvertais regulējums atbilst kādai Būvniecības likuma tiesību normai.
Ievērojot minēto, atkārtoti lūdzam precizēt projekta 1.1. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 4. punktā ietverto regulējumu vai papildināt anotāciju ar izvērstu skaidrojumu par to, no kuras Būvniecības likuma tiesību normas izriet Ministru kabineta tiesības noteikt citādāku regulējumu, nekā to paredz Administratīvā procesa likums, proti, noteikt, ka komersants var iesniegt iesniegumu, lai reģistrētos būvkomersantu reģistrā (turpmāk – reģistrs), tikai elektroniski, aizpildot speciālu tiešsaistes formu būvniecības informācijas sistēmā. Iepriekš minētais attiecas arī uz citiem projektā minētajiem tiešsaistes iesniegumiem.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 3. panta pirmā daļa noteic, ka šo likumu piemēro administratīvajā procesā iestādē, ciktāl citu likumu speciālajās tiesību normās nav noteikta cita kārtība.
Līdz ar to, ja nepieciešams paredzēt, ka iesniegumu var iesniegt tikai elektroniski, aizpildot speciālu tiešsaistes formu būvniecības informācijas sistēmas tīmekļa vietnē bis.gov.lv, šāds regulējums jāietver Būvniecības likumā, vienlaikus attiecīgi pamatojot šāda regulējuma nepieciešamību.
No Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 25. februāra noteikumos Nr. 116 "Būvkomersantu reģistrācijas noteikumi"" (turpmāk – projekts) sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) ietvertās informācijas neizriet, ka projekta 1.1. apakšpunktā paredzētajā Ministru kabineta 2014. gada 25. februāra noteikumu Nr. 116 "Būvkomersantu reģistrācijas noteikumi" (turpmāk – noteikumi) 4. punktā ietvertais regulējums atbilst kādai Būvniecības likuma tiesību normai.
Ievērojot minēto, atkārtoti lūdzam precizēt projekta 1.1. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 4. punktā ietverto regulējumu vai papildināt anotāciju ar izvērstu skaidrojumu par to, no kuras Būvniecības likuma tiesību normas izriet Ministru kabineta tiesības noteikt citādāku regulējumu, nekā to paredz Administratīvā procesa likums, proti, noteikt, ka komersants var iesniegt iesniegumu, lai reģistrētos būvkomersantu reģistrā (turpmāk – reģistrs), tikai elektroniski, aizpildot speciālu tiešsaistes formu būvniecības informācijas sistēmā. Iepriekš minētais attiecas arī uz citiem projektā minētajiem tiešsaistes iesniegumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka projekta 1.26. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 14.1 punktā ietvertais regulējums ir neskaidrs, proti, tā pirmajā teikumā ir noteikts pienākums, kā būvkomersantam jāsazinās ar reģistra iestādi, bet tā otrajā teikumā ir noteiktas tiesības, kā reģistra iestāde var sazināties ar būvkomersantu. Turklāt nav skaidrs, kādēļ būvkomersantam un reģistra iestādei tiek noteikts atšķirīgs saziņas veids.
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka Būvniecības likuma 24. panta septītā daļa noteic, ka būvniecības informācijas sistēmā izdotos administratīvos aktus, lēmumus, dokumentus un informāciju adresātam paziņo vai nosūta, izmantojot būvniecības informācijas sistēmu, vienlaikus par to nosūtot paziņojumu uz adresāta oficiālo elektronisko adresi, ja tā ir aktivizēta. Ja fiziskā persona kā būvniecības ierosinātājs būvniecības informācijas sistēmā ir norādījusi, ka vēlas saņemt būvvaldes vai institūcijas, kura pilda būvvaldes funkcijas, administratīvos aktus, lēmumus, dokumentus un informāciju, izmantojot pasta pakalpojumus, attiecīgie dokumenti un informācija ir paziņojama šai personai, izmantojot pasta pakalpojumus.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1.26. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 14.1 punktā ietverto regulējumu, nedublējot Būvniecības likuma 24. panta septītajā daļā ietverto regulējumu, kā arī papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka Būvniecības likuma 24. panta septītā daļa noteic, ka būvniecības informācijas sistēmā izdotos administratīvos aktus, lēmumus, dokumentus un informāciju adresātam paziņo vai nosūta, izmantojot būvniecības informācijas sistēmu, vienlaikus par to nosūtot paziņojumu uz adresāta oficiālo elektronisko adresi, ja tā ir aktivizēta. Ja fiziskā persona kā būvniecības ierosinātājs būvniecības informācijas sistēmā ir norādījusi, ka vēlas saņemt būvvaldes vai institūcijas, kura pilda būvvaldes funkcijas, administratīvos aktus, lēmumus, dokumentus un informāciju, izmantojot pasta pakalpojumus, attiecīgie dokumenti un informācija ir paziņojama šai personai, izmantojot pasta pakalpojumus.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1.26. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 14.1 punktā ietverto regulējumu, nedublējot Būvniecības likuma 24. panta septītajā daļā ietverto regulējumu, kā arī papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka projekta 1.33. apakšpunktā paredzētais noteikumu 22.5. apakšpunkts noteic, ka būvkomersantu izslēdz no reģistra, ja saņemts būvkomersanta tiešsaistes iesniegums par izslēgšanu no reģistra.
Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmā daļa noteic, ka, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā – īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai.
Ievērojot minēto, kā arī to, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam svītrot projekta 1.34. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 23. punktā ietverto atsauci uz noteikumu 22.5. apakšpunktu.
Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmā daļa noteic, ka, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā – īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai.
Ievērojot minēto, kā arī to, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam svītrot projekta 1.34. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 23. punktā ietverto atsauci uz noteikumu 22.5. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Izziņas 4. punktā ir norādīts, ka ar projektu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 2. oktobra Regula (ES) 2018/1724, ar ko izveido vienotu digitālo vārteju, lai sniegtu piekļuvi informācijai, procedūrām un palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem, un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012, netiek ieviesta, bet nodrošināta vienreizes principa prasību izpilde. Ievērojot minēto, lūdzam attiecīgu informāciju ietvert arī anotācijas 1.3. apakšsadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka projekta 1.2. apakšpunktā paredzētais noteikumu 5. punkts noteic, ka komersants reģistrējas reģistrā, ja tas vēlas sniegt attiecīgos būvniecības pakalpojumus. Līdz ar to nav skaidrs, kādēļ projekta 1.4. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 8.1. un 8.3. apakšpunktā ir ietverta atsauce uz noteikumu 5. punktā minētajām prasībām.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projekta 1.4. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 8.1. un 8.3. apakšpunktā ietverto atsauci uz noteikumu 5. punktu un attiecīgi precizēt projektu.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projekta 1.4. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 8.1. un 8.3. apakšpunktā ietverto atsauci uz noteikumu 5. punktu un attiecīgi precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka noteikumu 10.3. apakšpunktā ir paredzēta norāde par saīsinājuma "ikgadējā informācija" lietošanu turpmākajā tekstā. Līdz ar to nav skaidrs, kas ir projekta 11.3 punktā minētā ikgadējā informācija par būvkomersanta neto apgrozījumu un kopējiem ieņēmumiem no sniegtajiem būvniecības pakalpojumiem. Turklāt citās noteikumu vienībās netiek minēta ikgadējā informācija par būvkomersanta neto apgrozījumu un kopējiem ieņēmumiem no sniegtajiem būvniecības pakalpojumiem. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projekta 11.3 punktā paredzēto regulējumu un attiecīgi precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai izvairītos no nepieciešamības izdarīt grozījumus noteikumu 16. punktā, ja spēku zaudētu Ministru kabineta 2018. gada 20. marta noteikumi Nr. 169 "Būvspeciālistu kompetences novērtēšanas un patstāvīgās prakses uzraudzības noteikumi", ierosinām aizstāt projekta 1.27. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 16. punktā ietverto atsauci uz Ministru kabineta 2018. gada 20. marta noteikumiem Nr. 169 "Būvspeciālistu kompetences novērtēšanas un patstāvīgās prakses uzraudzības noteikumi" ar vārdiem "normatīvajos aktos par būvspeciālistu kompetences novērtēšanu un patstāvīgās prakses uzraudzību".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ievērojot projekta 1.24. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 13.1 punktā ietverto regulējumu, lūdzam izvērtēt projekta 1.32. apakšpunktā paredzētajā noteikumu 22.2. apakšpunktā ietverto regulējumu un attiecīgi precizēt projektu, nedublējot abās tiesību normās ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-