Atzinums

Projekta ID
22-TA-518
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
28.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā ietvertais regulējums cita starpā paredz arī normu par kārtību, kādā tiek administrēts un uzraudzīts valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai un citu regulējumu saistībā vismaz ar noteikumu projekta ietveros sniegtā atbalsta administrēšanu, lūdzam izvērtēt un atbilstoši papildināt noteikumu projekta tiesiskās izdošanas pamatu ar norādi uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta septīto daļu, kā arī atbilstoši precizēt noteikumu projekta nosaukumu un 1. punktu (nepieciešamības gadījumā arī citas noteikumu projekta vienības).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 3. un 4. punktu. Proti, vēršam uzmanību, ka:
pirmkārt, minētajās normās ietvertais regulējums nav strukturāli skaidrs un pārskatāms, kā rezultātā nav gūstama pārliecība par Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojumā "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863) (turpmāk - paziņojums) ietverto prasību ievērošanu. Piemēram, nav saprotams, vai 3. punkts attiecināms vienīgi uz gadījumiem, kad mazais lauksaimnieks nodarbojas ar vairāku veidu minētajā punktā paredzēto saimniecisko darbību, tāpat, piemēram, kuros gadījumos attiecināms pienākums grāmatvedības uzskaitē nodalīt katru no attiecīgajām darbībām un tas, ar ko atšķiras ierobežots atbalsts no atbalsta bez attiecīgās norādes;
otrkārt, no minētajos punktos ietvertā regulējuma vārdiskās jēgas skaidri neizriet, vai atbalsta apmēra ierobežojumi abos punktos minētajos gadījumos izriet no paziņojuma.
Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. pantu lēmumi uzliek saistības kopumā. Lēmumi, kuros ir norādīti konkrēti adresāti, ir saistoši tikai šiem adresātiem – lēmumā tiek ietverta precīza norāde, kam tieši tas adresēts. Lēmuma adresāts var būt gan viena vai vairākas dalībvalstis, gan privātpersonas, t. i., fiziskas un juridiskas personas. Ja lēmumā nav norādīts konkrēts adresāts, tad šī lēmuma adresāts ir visas dalībvalstis un tie ir saistoši gan Eiropas Savienībai, gan arī dalībvalstīm. Taču, tā kā šādi lēmumi nav adresēti privātpersonām, tie nevar uzlikt viņiem pienākumus. Attiecīgi, ņemot vērā minēto un to, ka cita starpā no noteikumu projekta un tā anotācijas neizriet, ka Eiropas Komisijas lēmums par valsts atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu ir adresēts mazajiem lauksaimniekiem, lūdzam noteikumu projekta 11. punktā neatsaukties uz minēto lēmumu, bet gan noteikumu projekta vienībām (nepieciešamības gadījumā to papildinot), kur attiecīgās Eiropas Komisijas lēmuma par valsts atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu prasības ir pārņemtas.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā un tā anotācijā skaidrot, vai ar Eiropas Komisijas lēmumu noteikumu projekta 13.1. apakšpunktā saprotams Eiropas Komisijas lēmums par komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu, kas minēts noteikumu projekta 11.  punktā. Attiecīgā gadījumā lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 13.1. apakšpunktu, vienveidojot noteikumu projektā lietoto terminoloģiju (nepieciešamības gadījumā atrunājot saīsinājumu). Uzsveram, ka viena jēdziena izteikšanai jāizmanto vieni un tie paši termini. Iekšējā terminoloģiskā konsekvence veicina normatīvā akta skaidrību, novēršot pretrunīgus viedokļus vai šaubas par dažādu terminu saturu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta pielikuma 2., 3., 5. un 6. punktu, nodrošinot, ka nosacīto liellopu vienību noteikšanai piemērojamie koeficienti ir nepārprotami savstarpēji norobežoti, piemēram, 3. punktā norādot uz zirgiem līdz 23 mēnešu vecumam, bet 6. punktā - uz liellopiem, kas nav vecāki par 5 mēnešiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta pielikuma tabulas 14. punktā pieturzīmi iekavas aizstāt ar pieturzīmi domuzīme, jo iekavās ietvertais teksts ir būtisks tiesību normas piemērošanā. Norādām, ka iekavās ietvertie skaidrojumi un precizējumi var padarīt tiesību aktu neskaidru un var sašaurināt vai paplašināt tiesību normas tvērumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.19. apakšpunktu lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietverto informāciju par Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, prasību ieviešanu, ņemot vērā, ka šobrīd no minētās tabulas neizriet informācija par, piemēram (bet ne tikai), minētās regulas 9. un 13. pantā ietverto prasību ieviešanu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 8. un 9. punktā nodrošināt konsekventu terminoloģiju un 8. punktā norādīt uz kopējo pieejamo atbalstu, nevis kopējo atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Priekšlikums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktu lūdzam noteikumu projekta anotācijas 5.5. sadaļā neietvert informāciju par paziņojuma prasību ieviešanu, kā arī informāciju par minētā paziņojuma prasību ieviešanu lūdzam ietvert vienīgi anotācijas 5.  sadaļas ailītē "Cita informācija"".
Piedāvātā redakcija
-