Atzinums

Projekta ID
22-TA-3230
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Loģiskai procedūras noteikšanai lūdzam noteikumos uzskaitīt, kādas darbības ietver reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas process un izrietoši turpmāk noteikumos paredzēt šo darbību izpildei nepieciešamo regulējumu.
Projekta 2.punkta regulējums šobrīd izskatās ārpus konteksta un, iespējams, noformulējot pirmajā teikumā prasīto, atkritīs nepieciešamība pēc šāda termina skaidrošanas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam regulējumu par "moduli" ietvert vienā nodaļā (ja nepieciešams, veidojot apakšnodaļas)
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Reģionālās attīstības likums (piem., III nodaļā) jau noteic publisko institūciju kompetenci reģionālajā attīstībā.
Šajos noteikumos jānosaka reģionālās attīstības (labvēlīgas pārmaiņas sociālajā un ekonomiskajā situācijā visā valsts teritorijā vai atsevišķās tās daļās) uzraudzības un novērtēšanas kārtību. Taču noteikumu projekts paredz informācijas (datu) iesniegšanas pienākumus informācijas turētājiem, valsts informatīvās sistēmas moduļa, kurā apkopo datus reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas, vajadzībām. Datu sagatavošana reģionālās attīstības uzraudzībai un novērtēšanai ir tikai daļa no reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas procesa. Vēršam uzmanību, ka, izstrādājot Ministru kabineta noteikumus, to saturam jāatbilst likumā noteiktajam pilnvarojumam. Jēdziens "kārtība" norāda uz Ministru kabineta noteikumu procesuālo raksturu, proti, noteiktas procedūras izstrādāšanu. Ministru kabineta noteikumu projektā nav pilnīgi aprakstīta reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas procedūra. Lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu projektu, lai tas atbilstu deleģējumam un noteiktu visu reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas kārtību (procedūru) (t.sk. nedublējot likumā noteikto).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumos paredzēt, ka informācijas iesniedzējiem uzkrājamās informācijas detalizētais apjoms un iesniegšanas termiņš ir zināms savlaicīgi (pirms datu uzkrāšanas un izdevumu plānošanas šim mērķim perioda sākumā), jo parasti ir nepieciešams pielāgot institūciju procedūras un jānodrošina nepieciešamiem resursi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši likuma pilnvarojumam, šo noteikumu ietvaros var paredzēt informācijas iesniegšanas pienākumus tikai reģionālās attīstības (kas ir labvēlīgas pārmaiņas sociālajā un ekonomiskajā situācijā visā valsts teritorijā vai atsevišķās tās daļās - Reģionālās attīstības likuma 1.panta 1.punktā nostiprinātais termina skaidrojums) uzraudzības un novērtēšanas procesa nodrošināšanai. Ievērojot minēto lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izziņā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir norādījusi, ka turpmāk izmantos Latvijas Atvērto datu portālā pieejamos atvērtos administratīvo teritoriju un to teritoriālā iedalījuma vienību robežu datus, nevis administratīvo teritoriju un to teritoriālā iedalījuma vienību robežu datus, kurus Valsts zemes dienests šobrīd nodod, izmantojot Valsts zemes dienesta FTP serveri, uz 2015. gada 22. decembra starpresoru vienošanās pamata.
Paskaidrojam, ka Valsts zemes dienesta publicētie atvērtie dati "Valsts adrešu reģistra atvērtie dati", kas satur arī administratīvo teritoriju un to teritoriālā iedalījuma vienību robežu datus, ir izmantojami ar atvērto licenci – Creative Commons Attribution 4.0, kas ļauj brīvi izmantot atvērtos datus jebkuram komerciālam vai nekomerciālam mērķim, nesaņemot nekādu Valsts zemes dienesta atļauju. Tādējādi ar brīdi, kad moduļa darbības nodrošināšanai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija izmantos atvērtos datus, ir jāveic grozījumi 2015. gada 22. decembra starpresoru vienošanās, no tās svītrojot šo datu nodošanu modulim. Valsts zemes dienests par projekta 18.3. apakšpunktā noteikto citu datu turētāju, ar kuriem ir panākta vienošanās par datu nodošanu uz moduli, ir uzskatāms tik ilgi, kamēr 2015. gada 22. decembra starpresoru vienošanās paredz minēto datu izmantošanu modulī. Līdz ar to, Valsts zemes dienesta ieskatā, projekta 19.1.1. apakšpunkta redakcija neatbilst Valsts zemes dienesta publicēto atvērto datu izmantošanas nosacījumiem, jo par atvērto datu izmantošanu nav nepieciešams vienoties (kā tas noteikts projekta 18.3. apakšpunktā, uz kuru atsaucas projekta 19. punkts).
Līdz ar to lūdzam:
1. papildināt projektu ar 18.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"18.4. Ministrija, izmantojot atvērtos datus."
2. projekta 19.1.apakšpunktu izteikt šādā redakcijā:
"19.1. datus modulim iesniedz veidā, par ko ir panākta vienošanās starp datu devēju un Ministriju;"
3. projekta 20. punkta ievaddaļā atsauci uz projekta 18. punktu aizstāt ar atsauci uz projekta 18.1., 18.2. un 18.3. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
"18.4. Ministrija, izmantojot atvērtos datus."

"19.1. datus modulim iesniedz veidā, par ko ir panākta vienošanās starp datu devēju un Ministriju;"

"20. Datu kopas, ko sniedz šo noteikumu 18.1., 18.2. un 18.3. apakšpunktā minētās institūcijas, satur vismaz šādus datu laukus:"
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam nelietot neatrunātus saīsinājumus. Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumos Nr. 379 "Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikatora noteikumi" šādi saīsinājumi arī netiek lietoti.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
5.4. punkts paredz, ka Uzņēmumu reģistrs sniedz datus par komercreģistrā un Uzņēmumu reģistra žurnālā ierakstītajiem un no šiem reģistriem izslēgtajiem subjektiem un ārvalstu personu dalību komersantos (uzņēmumos):
5.4. reģistrēto biedrību un nodibinājumu skaits;
Vēršam uzmanību, ka biedrības un nodibinājumus nereģistrē nevienā no diviem norādītjiem reģistriem.Tos reģistrē biedrību un nodibinājumu reģistrā. Līdz ar to nepieciešas saskaņot 5.punkta ievaddaļu un 4. apakšpunktu atbilstoši plānotajam normas mērķim, vai nu papildinot reģistru uzskaitījumu vai svītrojot norādi uz biedrībām un nodibinājumiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Izziņas 6. punktā ir norādīts iebildums par formu, kādā Uzņēmumu reģistrs iesniegs datus par 2022. gadu.
Izziņā arī norādīts, ka izziņas autoriem nav iebildiumu par šādu datu nodošanas kārtību. Vienlaikus projekta pārejas noteikumi ir papildināti ar regulējumu kārībai, kādā atsevišķas iestādes iesniegs datus tostarp par 2022. gadu. Ne tiesība akta projektā, ne tā anotācijā nav atrodama informācija par kārtību, kādā datus par 2022. gadu sniegs Uzņēmumu reģistrs, ja tā atšķirsies no projekā paredzētās kārtības. Ņemo vērā minēto, lūdzam papildināt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt redakcijas stilu, jo "lēmumu nerisina", bet "lēmumu pieņem" vai "jautājumu risina".
Piedāvātā redakcija
-