Atzinums

Projekta ID
23-TA-2071
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
05.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus un kārtību nelikt zem viena apakšpunkta ar vienkāršotajām izmaksām, bet izdalīt atsevišķi kā jaunu MK noteikumu apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot noteikumu projekta 7.punktā iekļauto palīgteikumu "kas noslēgta starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi", ņemot vērā, ka šis nosacījums izriet no Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma. Vienlaikus, ņemot vērā noteikumu projekta 2.2.apakšpunktā iekļauto informāciju, ka finansējuma saņēmējs ir arī sabiedrība ar ierobežotu atbildību, lūdzam papildināt noteikumu projekta 7.punktu, norādot, ka tiks slēgts arī līgums par projekta īstenošanu. Atbilstoši lūdzam arī noteikumu projekta 17., 33., 45.punktā papildināt un 28.5.apakšpunktā precizēt, ka tiks slēgts līgums par projekta īstenošanu. Papildus lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Papildus lūdzam izvērtēt un precizēt arī noteikumu projekta 2.1., 24.11.apakšpunktu un 48.punktu, aizstājot vārdu "vienošanās" ar vārdu "līgums", ņemot vērā, ka no noteikumu projekta 2.1.apakšpunkta izriet, ka gala labuma guvējs ir juridiska persona.
Piedāvātā redakcija
7. Finansējuma saņēmējs projektu īstenošanu veic saskaņā ar vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 11.punktā norādīto elastības finansējuma nacionālu daļu 144 976 EUR apmērā, nevis 144 977 EUR, lai netiktu pārsniegta ERAF 85% atbalsta likme, attiecīgi precizējot arī anotācijā sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt izmantoto terminoloģiju, ievērojot to, ka finansējuma saņēmējs sadarbības iestādei iesniedz pieprasījumus, kas tiek izskatīti, t.i., lūdzam 28.5. apakšpunktā aizstāt "starpposma maksājumus" ar "starpposma maksājumu pieprasījumus",  28.6. apakšpunktā aizstāt "noslēguma maksājumu" ar "noslēguma maksājuma pieprasījumu".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pievienot anotācijā skaidrojumu, kādas atbalstāmās darbības un izmaksas ir saistītas jaunu kosmosa nozares uzņēmējdarbības ideju atbalstu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši MK noteikumiem, nevienam projektam nav paredzētas attiecināmās izmaksas virs 5 000 000 EUR. Līdz ar to MK noteikumos nav nepieciešams iekļaut šī punkta redakciju. Lūdzam atbilstoši izvērtēt 38.7.1.,  40.6.1. un 41.1.3. apakšpunktu nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti uzturam komentāru par jaunradītu darba vietu aprīkojuma izmaksām gala saņēmēju līmenī - nav saprotams, kā jaunradītu darba vietu aprīkojuma iegāde (tai skaitā esošo darba vietu aprīkojuma atjaunošanas izmaksas) ir sasaistīta ar pasākuma mērķi gala saņēmēju līmenī, kā arī nav saprotams pozīcijai paredzētais finanšu apmērs, kas ir nesamērīgs ar gala labuma guvējiem paredzēto maksimālo granta apmēru.
Aicinām izskatīt iespēju izslēgt šo izmaksu pozīciju no gala saņēmējiem paredzētajām tiešo attiecināmo izmaksu pozīcijām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam neierobežot netiešo izmaksu piemērošanu darbību līmenī, jo jebkurā no projekta darbībām var rasties ar projekta īstenošanu saistītas netiešās izmaksas. Lūdzu izteikt punktu šādā redakcijā: "46. Pasākuma ietvaros ir attiecināmas netiešās projekta īstenošanas izmaksas šo noteikumu 34., 35.​​​​​ un 36. minēto darbību veikšanai. Netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 37.1., 38.7. un 40.6. apakšpunktā norādītājām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 54. panta pirmās daļas "b" apakšpunktu."
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 54.punktā aizstāt vārdus "projekta Eiropas Savienības fondu" ar vārdiem "projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda", ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz tieši Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma piešķiršanu un lai nodrošinātu atbilstību Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 205) 10.punktam.

Vienlaikus, lai ievērotu MK noteikumos Nr. 205 lietoto terminoloģiju un izvairītos no interpretācijas iespējām, lūdzam precizēt noteikumu projekta 54.3.apakšpunktu, nosakot, ka finansējuma saņēmējs var saņemt vairākus avansa maksājumus, nevis vairākus avansus. 

Papildus lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļu, norādot, ka ESA BIC Latvia var pieprasīt avansa maksājumu, ievērojot nosacījumu, ka maksimālais avansa apjoms nevar pārsniegt 30 % no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, nevis kopējā piešķirtā publiskā finansējuma apmēra, lai nodrošinātu atbilstību MK noteikumu Nr. 205 10.punktam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka de minimis nosacījumi ir jāattiecina arī uz sadarbības iestādes piešķirto atbalstu ESA BIC Latvia, lūdzam precizēt noteikumu projekta 58. punktu, tā pirmo palīgteikumu izsakot šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
58. Finansējuma saņēmējs nepiešķir gala labuma guvējam un sadarbības iestāde nepiešķir ESA BIC Latvia de minimis atbalstu [..]
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka spēkā ir stājušies grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 21.novembra noteikumos Nr.715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem" (turpmāk - MK noteikumi Nr.715), aicinām lietot atsauci uz to aktuālo nosaukumu, kas ir "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu nepārprotami skaidru normu piemērošanu, aicinām svītrot noteikumu projekta 81.punktu, jo nosacījumi par pievienotās vērtības nodokli ir noteikti noteikumu projekta 47.punktā, ja nepieciešams, papildinot noteikumu projekta 47.punktu ar nosacījumu, ka tas attiecas uz finansējuma saņēmēju.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidru normu piemērošanu, lūdzam papildināt noteikumu projekta 83.4.apakšpunktu ar nosacījumu, ka pārbauda, vai uz projekta iesniedzēju nav attiecināms kāds no  Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22.pantā (ar kuru tiek pārņemti Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 136. pantā noteiktie izslēgšanas kritēriji) noteiktajiem izslēgšanas noteikumiem. Vēršam uzmanību, ka nav pieļaujams, ka Eiropas Savienības fondu publiskais finansējums tiek piešķirts personai, kas atbilst kādam no Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22.pantā noteiktajiem izslēgšanas noteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka de minimis nosacījumi ir jāattiecina arī uz sadarbības iestādes piešķirto atbalstu ESA BIC Latvia, lūdzam precizēt noteikumu projekta 85. punktu, piemēram, šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
85. Finansējuma saņēmējs nepiešķir gala labuma guvējam un sadarbības iestāde nepiešķir ESA BIC Latvia de minimis atbalstu Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punkta e) un f) apakšpunktā noteiktajām darbībām.
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam dzēst MK noteikumu projekta 87. punktu, jo tas dublē 86. punktā norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai noteikumos tiktu ietvertas korektas nelikumīga komercdarbības atbalsta normas, lūdzam uz gadījumu, kad ESA BIC Latvia pārkāpj Komisijas regulas Nr. 2023/2831 prasības, noteikumu projekta 87. punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
87. Ja, īstenojot šos noteikumus, ESA BIC Latvia pārkāpj Komisijas regulas Nr. 2023/2831 prasības, ESA BIC Latvia ir pienākums atmaksāt Sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam šajā teksta daļā precizēt LIAA atbalstāmo uzņēmumu skaitu no "5" uz "50": "Attiecībā uz iznākuma rādītāju, kas saistīts ar grantiem atbalstīto uzņēmumu skaitu, ir norādīts minimālais uzņēmumu skaits, no 75 uzņēmumiem 25 uzņēmumiem tiek sniegts grants ESA BIC Latvia ietvaros. Līdz ar to, LIAA jāsniedz granta atbalsts vismaz 5 uzņēmumiem."


 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam sadaļā "Pasākuma īstenošanas kopsavilkums" precizēt ESA BIC Latvia atbalsta granta summu gala labuma guvējiem no 30 000 uz 40 000 eiro, atbilstoši MK noteikumu projektā veiktajiem summas precizējumiem.


 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijā ietverto tekstu: "Konkursa rezultātā 2023.gada septembrī Eiropas Kosmosa aģentūra par ESA BIC Latvia ieviesēju pasludināja SIA FNG Invest veidoto konsorciju ar partneriem", lūdzam papildus sniegt informāciju par SIA FNG Invest izveidotajā konsorcijā iekļautajiem partneriem, kā arī konsorcija partneru pienākumiem attiecībā uz projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļas 20 lpp. sniegto informāciju ar Ekonomikas ministrijas budžeta programmu, kuras līdzekļu ietvaros pēc pasākuma ieviešanas tiks turpināta un pilnveidota RIS3 pārvaldības modeļa darbība.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3. sadaļā sniegt pamatojumu valsts budžeta līdzfinansējuma plānošanai Eiropas Kosmosa aģentūras Latvijas Biznesa inkubācijas centram, kas nav valsts budžeta iestāde, kā arī Latvijas Investīcijas un attīstības aģentūrai grantiem paredzētā finansējuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums redakcionāli precizēt anotācijā sniegto informāciju par izņēmuma gadījuma piemērošanu atbilstoši Regulas Nr.2021/1060, ņemot vērā, ka izņēmuma gadījumi nav attiecināmi uz šo pasākumu. Vēršam uzmanību, ka izņēmuma gadījuma nosacījumus atbildīgās iestādes var piemērot tikai uz pētniecību un inovācijas darbību jomām, ja ES fondu uzraudzības komiteja ir iepriekš atbalstījusi šādu izņēmuma pieeju.

Piedāvātā redakcija:
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk Regula Nr.2021/1060) 53. panta 2. punktu, darbības vai projekti, kas ir daļa no darbības, kuri saņem atbalstu no KF, ERAF vai ESF+ un kuru kopējās izmaksas nepārsniedz 200 000 EUR, izmaksas tiek segtas kādā no vienkāršoto izmaksu veidiem -  vienu vienību, fiksētās summas maksājumu vai vienoto likmju veidā, izņemot darbības, kurām atbalsts kvalificējams kā komercdarbības (izņemot de minimis) atbalsts. Ņemot vērā, ka šajā pasākumā LIAA un ESA BIC sniedz atbalstu gala labuma guvējiem, Regulas Nr. 2021/1060 53.panta 2.punktā minēto “darbību” tiek saprastas darbības finansējuma saņēmēja līmenī, līdz ar to gala labuma līmenī ir iespējams piemērot faktiskās izmaksas neatkarīgi no gala labuma guvēju darbību finansiālā apmēra.
LIAA sniegtā atbalsta ietvaros gala labuma guvēji var segt ES līmeņa atbalstu programmas pieteikumu sagatavošanas izmaksas, kuras veidojas atkarīgi un projektā plānotās inovācijas izstrādes vai pētniecības veikšanas specifikas, ko nav iespējams noteikt sākotnēji, kā arī konsultāciju izmaksas var atšķirties atkarībā no projekta iesniegšanas vērtēšanas stadijas un nepieciešamās informācijas iekļaušanas un analizēšanas, ko nosaka specifiski katram uzsaukumam individuāli;
ESA BIC Latvia atbalsts gala labuma guvējiem tiek sniegts, lai izstrādātu inovatīvu risinājumu izstrādei, kur nav iespējams noteikt izmaksa, kas var rasties produkta vai tehnoloģijas izstrādes procesā.  
Piedāvātā redakcija
-