Projekta ID
25-TA-2516Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 53 155. §) 3.8. apakšpunkts paredz, ka 2025. gadā līdz brīdim, kamēr tiks noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru kā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda sadarbības iestādi, 2.1.1.4. pasākuma “Energoefektivitātes paaugstināšana valsts ēkās” (turpmāk – 2.1.1.4.pasākums) īstenošanas uzsākšanai nepieciešamo finansējumu attiecināmo izmaksu segšanai finansējuma saņēmējiem un to padotības iestādēm nodrošina no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, tai skaitā Zemkopības ministrijai kā 2.1.1.4. pasākuma plānotajam finansējuma saņēmējam 2025. gadā līdz 836 214 euro.
Ievērojot, ka ar grozījumiem iepriekš Zemkopības ministrijas un tās padotības iestādēm plānotais finansējums tiek paredzēts izmantošanai SIA “Bulduru tehnikums”, kas nav tiešā ZM padotībā, lūdzam izvērtēt minētā punkta aktualitāti un nepieciešamības gadījumā papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu, kas paredz šo punktu atzīt kā aktualitāti zaudējušu.
Ievērojot, ka ar grozījumiem iepriekš Zemkopības ministrijas un tās padotības iestādēm plānotais finansējums tiek paredzēts izmantošanai SIA “Bulduru tehnikums”, kas nav tiešā ZM padotībā, lūdzam izvērtēt minētā punkta aktualitāti un nepieciešamības gadījumā papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu, kas paredz šo punktu atzīt kā aktualitāti zaudējušu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā grozījumu projektā un anotācijā iekļauto informāciju, kas paredz publisko līdzekļu piešķiršanu SIA “Bulduru Tehnikums”, kas ir izglītības iestāde, kas nodrošina dārzkopības profesionālās izglītības programmu īstenošanu Latvijā, un to, ka 2.1.1.4. pasākuma ietvaros atbalsts tiek sniegts tikai ēkai vai ēkas daļai, kurā tiek veikti valsts deleģētie pārvaldes uzdevumi, lūdzam noteikumu projektu papildināt, lai 2.1.1.4. pasākuma ietvaros varētu izvērtēt un piešķirt atbalstu arī tādam atbalsta saņēmējam, kas sniedz pakalpojumus valsts izglītības sistēmas ietvaros.
Skaidrojam, ka atbilstoši Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) (turpmāk – EK paziņojums) 28. un 29. punktam valsts izglītības sistēmas ietvaros nodrošinātā valsts izglītība, ko finansē un uzrauga valsts, var tikt uzskatīta par nesaimniecisko darbību, ja tiek secināts, ka izglītības iestādes ieņēmumi no izglītības pakalpojuma sniegšanas nepārsniedz 50 % no kopējiem izglītības pakalpojuma izdevumiem gada ietvaros. Ja izglītojamajiem ir jāsedz daļu no mācību vai uzņemšanas maksas, kas palīdz segt sistēmas darbības izdevumus, šādas iemaksas bieži vien sedz tikai nelielu daļu no konkrētā pakalpojuma patiesajām izmaksām, attiecīgi šāda samaksa nav uzskatāma par atlīdzību par sniegto pakalpojumu un minētās iemaksas nemaina to, ka vispārējās izglītības pakalpojumiem, ko pārsvarā finansē valsts, nav saimnieciska rakstura. Attiecīgi tālāka izvērtēšana atbilstoši četrām komercdarbības atbalstu raksturojošajām pazīmēm nav jāveic.
Proti, lūdzam papildināt noteikumu projektu attiecībā uz 2.1.1.4.pasākumu, ka ar saimniecisku darbību nesaistīts projekts ēkā vai ēkas daļā, kura tiek izmantota izglītības jomā, ir projekts, kurā projekta iesniedzēja paša ieņēmumi no izglītības pakalpojuma sniegšanas nepārsniedz 50 % no kopējiem izglītības pakalpojuma izdevumiem gada ietvaros un kurā var tikt veikta tāda saimnieciskā darbība, kas atbilst papildinošās saimnieciskās darbības vai papildpakalpojumu definīcijai.
Tālāk skaidrojam, ka gadījumā, ja tiktu konstatēts, ka izglītības iestādes gūtie ieņēmumi no maksas izglītības pakalpojumu un citu izglītības pakalpojumu sniegšanas pārsniedz 50% robežvērtību no kopējiem sniegtajiem izglītības pakalpojumiem, ir nepieciešams veikt izvērtējumu, vai vienlaikus izpildās visas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā minētās komercdarbības atbalsta raksturojošās pazīmes, tai skaitā ceturtā komercdarbības atbalsta pazīme – ietekme uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū. Ja tiek konstatēts, ka vienlaikus izpildās visas četras komercdarbības atbalsta pazīmes, piešķirot publiskos līdzekļus projekta īstenošanai, ir jāpiemēro atbilstošs komercdarbības atbalsta regulējums.
Skaidrojam, ka atbilstoši Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) (turpmāk – EK paziņojums) 28. un 29. punktam valsts izglītības sistēmas ietvaros nodrošinātā valsts izglītība, ko finansē un uzrauga valsts, var tikt uzskatīta par nesaimniecisko darbību, ja tiek secināts, ka izglītības iestādes ieņēmumi no izglītības pakalpojuma sniegšanas nepārsniedz 50 % no kopējiem izglītības pakalpojuma izdevumiem gada ietvaros. Ja izglītojamajiem ir jāsedz daļu no mācību vai uzņemšanas maksas, kas palīdz segt sistēmas darbības izdevumus, šādas iemaksas bieži vien sedz tikai nelielu daļu no konkrētā pakalpojuma patiesajām izmaksām, attiecīgi šāda samaksa nav uzskatāma par atlīdzību par sniegto pakalpojumu un minētās iemaksas nemaina to, ka vispārējās izglītības pakalpojumiem, ko pārsvarā finansē valsts, nav saimnieciska rakstura. Attiecīgi tālāka izvērtēšana atbilstoši četrām komercdarbības atbalstu raksturojošajām pazīmēm nav jāveic.
Proti, lūdzam papildināt noteikumu projektu attiecībā uz 2.1.1.4.pasākumu, ka ar saimniecisku darbību nesaistīts projekts ēkā vai ēkas daļā, kura tiek izmantota izglītības jomā, ir projekts, kurā projekta iesniedzēja paša ieņēmumi no izglītības pakalpojuma sniegšanas nepārsniedz 50 % no kopējiem izglītības pakalpojuma izdevumiem gada ietvaros un kurā var tikt veikta tāda saimnieciskā darbība, kas atbilst papildinošās saimnieciskās darbības vai papildpakalpojumu definīcijai.
Tālāk skaidrojam, ka gadījumā, ja tiktu konstatēts, ka izglītības iestādes gūtie ieņēmumi no maksas izglītības pakalpojumu un citu izglītības pakalpojumu sniegšanas pārsniedz 50% robežvērtību no kopējiem sniegtajiem izglītības pakalpojumiem, ir nepieciešams veikt izvērtējumu, vai vienlaikus izpildās visas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā minētās komercdarbības atbalsta raksturojošās pazīmes, tai skaitā ceturtā komercdarbības atbalsta pazīme – ietekme uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū. Ja tiek konstatēts, ka vienlaikus izpildās visas četras komercdarbības atbalsta pazīmes, piešķirot publiskos līdzekļus projekta īstenošanai, ir jāpiemēro atbilstošs komercdarbības atbalsta regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 881 pielikuma finansējuma sadalījumam Projekta īstenošanai esošais finansējums ir 2 642 018 EUR (t.sk. ieskaitot elastības finansējumu). Esošā finansējuma ietvaros Projektā ir iespējams īstenot tikai ēku norobežojošo konstrukciju siltināšanu, tādejādi sasniedzot vien 46 % un 44 % gadā piegādātās enerģijas ietaupījumu attiecīgi ēkās Duntes ielā 8 un Duntes ielā 8 k-4, Rīgā.
Saskaņā ar 2025. gada 19. septembrī izstrādātajiem energosertifikātiem Nr. BIS-ĒED-2-2025-4904 un Nr. BIS-ĒED-2-2025-4903, Duntes ielā 8 un Duntes ielā 8 k-4, Rīgā, īstenojot MK noteikumu Nr. 881 ietvaros atbalstāmās darbības (t.i. vadības un automatizācijas sistēmas izbūvi, apkures, ventilācijas un dzesēšanas sistēmas pārbūvi, elektroapgādes (tai skaitā apgaismojuma) sistēmas pārbūvi) iespējams sasniegt piegādātās enerģijas ietaupījumu attiecīgi 55 % un 73 % gadā. Minēto ēku energoefektivitāti uzlabojošo pasākumu indikatīvās izmaksas kopā sastāda 6 767 700 EUR, t.i. Duntes iela 8, Rīgā 3 617 184 EUR (3 074 607 EUR ES fondu finansējums un 542 577 EUR Valsts budžeta līdzfinansējums) un Duntes iela 8 k-4, Rīgā 3 150 516 EUR ( 2 677 938 EUR ES fondu finansējums un 472 577EUR Valsts budžeta līdzfinansējums).
Ievērojot augstāk minēto, valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" lūdz Ekonomikas ministriju izvērtēt iespēju pārdalīt papildu finansējumu 4 125 682 EUR (t.i. 3 506 830 EUR ES fondu finansējums un 618 852EUR Valsts budžeta līdzfinansējums) apmērā no MK noteikumu Nr. 881 pielikuma 2.punkta Nodrošinājuma valsts aģentūrai paredzētā finansējuma ietaupījuma, lai nodrošinātu visu plānoto energoefektivitātes uzlabošanas pasākumu pilnu īstenošanu ēkās Duntes ielā 8 un Duntes ielā 8 k-4, Rīgā.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam precizēt noteikumu projekta pielikuma 3.punktu, paredzot īstenošanai pieejamo finansējumu Kopā (ar nacionālo līdzfinansējumu + 15 %) 6 767 700 EUR , t.i. ES fondu finansējumu (ieskaitot elastības finansējumu) 5 752 545 EUR un , Valsts budžeta līdzfinansējumu (15 % no ES fondu finansējuma) 1 015 155 EUR .
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar plānotajiem grozījumiem tiek precizēts finansējuma saņēmēju loks, aizstājot Zemkopības ministriju un tās padotības iestādes ar sabiedrību ar ierobežotu atbildību (turpmāk - SIA) "Bulduru Tehnikums", un šobrīd norisinās projektu iesniegumu atlase, lūdzam skaidrot anotācijā, vai SIA "Bulduru Tehnikums" atbilst noteiktajiem kritērijiem, pēc kuriem kā potenciālie finansējuma saņēmēji tika izvēlēta Zemkopības ministrija un tās padotības iestādes.
Papildus aicinām aizpildīt anotācijas 2. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās persons", iekļaujot norādi uz SIA "Bulduru Tehnikums", atbilstošajā apakšsadaļa "Ietekmes apraksts" norādot, ka SIA "Bulduru Tehnikums" veiks finansējuma saņēmēja funkcijas.
Papildus aicinām aizpildīt anotācijas 2. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās persons", iekļaujot norādi uz SIA "Bulduru Tehnikums", atbilstošajā apakšsadaļa "Ietekmes apraksts" norādot, ka SIA "Bulduru Tehnikums" veiks finansējuma saņēmēja funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
