Projekta ID
22-TA-1065Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
31.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam no piedāvātās Atkritumu apsaimniekošanas likuma 21.panta pirmās daļas redakcijas:
1)izslēgt norādi uz reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru, jo tiesiskais pamats reģionālo centru izveidei vēl nav pieņemts, turklāt tiesību normā nav nepieciešama norāde uz reģionālajiem atkritumu apsaimniekošanas centriem;
2) izslēgt palīgteikumu: “, kurā tiek turpināta sadzīves atkritumu apglabāšana” – vai aizstāt to ar palīgteikumu šādā redakcijā: “kurā apglabā sadzīves atkritumus”. Apglabāt atkritumus var un arī turpmāk varēs tikai tajos atkritumu poligonos, kuros to drīkst vai drīkstēs darīt nākotnē neatkarīgi no šī palīgteikuma esamības šajā tiesību normā. Turklāt Likuma pamattekstā nav vēlams iekļaut tiesību normas, kas attiecas uz pārejas periodu, tādēļ lūdzam likuma pantos neiekļaut norādi uz atkritumu apglabāšanas turpināšanu.
1)izslēgt norādi uz reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru, jo tiesiskais pamats reģionālo centru izveidei vēl nav pieņemts, turklāt tiesību normā nav nepieciešama norāde uz reģionālajiem atkritumu apsaimniekošanas centriem;
2) izslēgt palīgteikumu: “, kurā tiek turpināta sadzīves atkritumu apglabāšana” – vai aizstāt to ar palīgteikumu šādā redakcijā: “kurā apglabā sadzīves atkritumus”. Apglabāt atkritumus var un arī turpmāk varēs tikai tajos atkritumu poligonos, kuros to drīkst vai drīkstēs darīt nākotnē neatkarīgi no šī palīgteikuma esamības šajā tiesību normā. Turklāt Likuma pamattekstā nav vēlams iekļaut tiesību normas, kas attiecas uz pārejas periodu, tādēļ lūdzam likuma pantos neiekļaut norādi uz atkritumu apglabāšanas turpināšanu.
Piedāvātā redakcija
(1) To pašvaldību administratīvajās teritorijās, kuras atrodas attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā, radītos un apglabājamos sadzīves atkritumus apglabā tikai attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona sadzīves atkritumu poligonā. Pašvaldība slēdz līgumu ar sadzīves atkritumu poligona apsaimniekotāju par tās administratīvajā teritorijā savākto sadzīves atkritumu apglabāšanu.
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Par piedāvāto Pārejas noteikumu 54.punktu (iebildums).
Likumprojekta 2.pants neatbilst anotācijā norādītajam, ka likumprojekts jāsagatavo: “lai noteiktu pārejas periodu, kurā pašvaldības administratīvajā teritorijā radītos sadzīves atkritumus līdz jaunu atkritumu apsaimniekošanas reģionu darbības nodrošināšanai apglabā tajā sadzīves atkritumu poligonā vai nodod tos attiecīgajās pārkraušanas stacijās, kur tas tika darīts līdz 2022. gada 1. jūlijam.”. Turklāt tas neatbilst arī iepriekš saskaņotajam likumprojekta variantam, kā arī citu organizāciju iebildumiem, par kuriem likumprojekta saskaņošanas izziņā norādīts, ka tie ir ņemti vērā.
Šajā likumprojekta redakcijā salīdzinājumā ar iepriekš saskaņoto, iztrūkst datuma, kas iezīmē pārejas perioda, kura laikā var būt atkāpes no 21.panta pirmajā daļā noteiktā (attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā radītos sadzīves atkritumus apglabāt tikai attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona sadzīves atkritumu poligonā), beigas. Tieši pretēji, šobrīd piedāvātā redakcija, paredzot sasaisti ar līgumiem, kuru termiņu beigas likumdošanas procesa laikā vēl var tikt pārceltas, pieļauj nenosakāmi ilgu pārejas periodu. Tas savukārt var ilgt ilgāk par 2024.gada 1.janvāri, kad saskaņā ar likumprojektu stāsies spēkā pienākums attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā radītos sadzīves atkritumus apglabāt tikai attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona sadzīves atkritumu poligonā, un tādējādi var rasties problēma, kuras dēļ tapa šis likumprojekts. Proti, likumprojekta mērķis ir nodrošināt, ka faktiski veiktās atkritumu apsaimniekošanas darbības, līgumi, pašvaldību saistošie noteikumi un plāni, kā arī Ministru kabineta noteikumi atbilst Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajam, tostarp, noteikumam par attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā radīto sadzīves atkritumu apglabāšanas vietu jeb 21.panta pirmajai daļai.
Turklāt 54.punktā saskatāma iekšēja pretruna – tiek noteikts, ka poligonā, kurā netiks veikta apglabāšana, tā tomēr tiks veikta. Bez šīs normas precizēšanas var rasties situācija, kad pašvaldības iespējas pārorganizēt atkritumu apsaimniekošanu atbilstoši jaunajam atkritumu apsaimniekošanas reģionālajam iedalījumam un jaunajiem atkritumu apsaimniekošanas reģionālajiem plāniem, tiks ierobežotas, jo pirms līgumu termiņu beigām nevarēs tikt mainīts atkritumu poligons.
Nav skaidri VARAM apsvērumi likumprojekta redakcijas maiņai. Ja nepieciešams iepriekš saskaņoto tiesību normu pielāgot iespējamībai, ka daļā no jaunajiem atkritumu apsaimniekošanas reģioniem atkritumu apglabāšanu atbilstoši jaunajam dalījumam uzsāk veikt agrāk nekā citos reģionos, šo normu var precizēt, paredzot, ka tajā ir noteiktas tiesības, nevis pienākums. Papildus norādām, ka Regulators joprojām uzskata, ka viena konkrēta datuma, kurā notiek visu pašvaldību, kuras skar atkritumu apsaimniekošanas reģionu maiņa, administratīvajās teritorijās radīto sadzīves atkritumu apglabāšanas poligona maiņa, būtu skaidrākais un prognozējamākais situācijas risinājums.
Likumprojekta 2.pants neatbilst anotācijā norādītajam, ka likumprojekts jāsagatavo: “lai noteiktu pārejas periodu, kurā pašvaldības administratīvajā teritorijā radītos sadzīves atkritumus līdz jaunu atkritumu apsaimniekošanas reģionu darbības nodrošināšanai apglabā tajā sadzīves atkritumu poligonā vai nodod tos attiecīgajās pārkraušanas stacijās, kur tas tika darīts līdz 2022. gada 1. jūlijam.”. Turklāt tas neatbilst arī iepriekš saskaņotajam likumprojekta variantam, kā arī citu organizāciju iebildumiem, par kuriem likumprojekta saskaņošanas izziņā norādīts, ka tie ir ņemti vērā.
Šajā likumprojekta redakcijā salīdzinājumā ar iepriekš saskaņoto, iztrūkst datuma, kas iezīmē pārejas perioda, kura laikā var būt atkāpes no 21.panta pirmajā daļā noteiktā (attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā radītos sadzīves atkritumus apglabāt tikai attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona sadzīves atkritumu poligonā), beigas. Tieši pretēji, šobrīd piedāvātā redakcija, paredzot sasaisti ar līgumiem, kuru termiņu beigas likumdošanas procesa laikā vēl var tikt pārceltas, pieļauj nenosakāmi ilgu pārejas periodu. Tas savukārt var ilgt ilgāk par 2024.gada 1.janvāri, kad saskaņā ar likumprojektu stāsies spēkā pienākums attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā radītos sadzīves atkritumus apglabāt tikai attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona sadzīves atkritumu poligonā, un tādējādi var rasties problēma, kuras dēļ tapa šis likumprojekts. Proti, likumprojekta mērķis ir nodrošināt, ka faktiski veiktās atkritumu apsaimniekošanas darbības, līgumi, pašvaldību saistošie noteikumi un plāni, kā arī Ministru kabineta noteikumi atbilst Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajam, tostarp, noteikumam par attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā radīto sadzīves atkritumu apglabāšanas vietu jeb 21.panta pirmajai daļai.
Turklāt 54.punktā saskatāma iekšēja pretruna – tiek noteikts, ka poligonā, kurā netiks veikta apglabāšana, tā tomēr tiks veikta. Bez šīs normas precizēšanas var rasties situācija, kad pašvaldības iespējas pārorganizēt atkritumu apsaimniekošanu atbilstoši jaunajam atkritumu apsaimniekošanas reģionālajam iedalījumam un jaunajiem atkritumu apsaimniekošanas reģionālajiem plāniem, tiks ierobežotas, jo pirms līgumu termiņu beigām nevarēs tikt mainīts atkritumu poligons.
Nav skaidri VARAM apsvērumi likumprojekta redakcijas maiņai. Ja nepieciešams iepriekš saskaņoto tiesību normu pielāgot iespējamībai, ka daļā no jaunajiem atkritumu apsaimniekošanas reģioniem atkritumu apglabāšanu atbilstoši jaunajam dalījumam uzsāk veikt agrāk nekā citos reģionos, šo normu var precizēt, paredzot, ka tajā ir noteiktas tiesības, nevis pienākums. Papildus norādām, ka Regulators joprojām uzskata, ka viena konkrēta datuma, kurā notiek visu pašvaldību, kuras skar atkritumu apsaimniekošanas reģionu maiņa, administratīvajās teritorijās radīto sadzīves atkritumu apglabāšanas poligona maiņa, būtu skaidrākais un prognozējamākais situācijas risinājums.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Par piedāvāto Pārejas noteikumu 53.punktu (priekšlikums).
Priekšlikums – izslēgt no likumprojekta tiesību normu par likuma papildināšanu ar Pārejas noteikumu 53.punktu. Regulatora ieskatā nav nepieciešams ierobežot 21.panta pirmās daļas spēku laikā, jo pārejas periodam konkrētiem gadījumiem, kad tas nepieciešams, ir paredzēts atsevišķs tiesiskais regulējums (skat. piedāvāto Pārejas noteikumu 54.punktu). Turklāt no esošās likumprojekta redakcijas nav skaidrs, vai laika posmā pēc šo grozījumu spēkā stāšanās līdz 2024.gada 1.janvārim spēkā būtu šobrīd spēkā esošā likuma 21.panta pirmā daļa. Ja ir paredzēts, ka likumprojektā iekļautā 21.panta pirmās daļas redakcija 2024.gada 1.janvārī secīgi nomaina spēkā esošo redakciju, būtu jāparedz, ka šī likuma, ar ko groza Atkritumu apsaimniekošanas likumu, 1.pants stājas spēkā 2024.gada 1.janvārī.
Priekšlikums – izslēgt no likumprojekta tiesību normu par likuma papildināšanu ar Pārejas noteikumu 53.punktu. Regulatora ieskatā nav nepieciešams ierobežot 21.panta pirmās daļas spēku laikā, jo pārejas periodam konkrētiem gadījumiem, kad tas nepieciešams, ir paredzēts atsevišķs tiesiskais regulējums (skat. piedāvāto Pārejas noteikumu 54.punktu). Turklāt no esošās likumprojekta redakcijas nav skaidrs, vai laika posmā pēc šo grozījumu spēkā stāšanās līdz 2024.gada 1.janvārim spēkā būtu šobrīd spēkā esošā likuma 21.panta pirmā daļa. Ja ir paredzēts, ka likumprojektā iekļautā 21.panta pirmās daļas redakcija 2024.gada 1.janvārī secīgi nomaina spēkā esošo redakciju, būtu jāparedz, ka šī likuma, ar ko groza Atkritumu apsaimniekošanas likumu, 1.pants stājas spēkā 2024.gada 1.janvārī.
Piedāvātā redakcija
-