Atzinums

Projekta ID
22-TA-1049
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Atbilstoši anotācijā norādītajam noteikumu projektā paredzēto normu īstenošanai Labklājības ministrijai nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums 2023.gadam 503 014 euro, 2024.gadā un turpmāk ik gadu 426 784 euro, attiecīgi jautājums par papildu valsts budžeta finansējumu skatāms Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”” sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Norādām, ka noteikumu projektā plānotie pasākumi, kam nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, virzāmi izskatīšanai Ministru kabinetā tikai pēc tam, kad Ministru kabinets ir atbalstījis priekšlikumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu minēto normu īstenošanai. Savukārt, ja minētās normas LM var nodrošināt piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, nepieciešams papildināt anotācijas 3.sadaļas 6.punktu, norādot, kā LM plāno nodrošināt noteikumu projektā paredzēto normu īstenošanu LM piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros gadījumā, ja papildu valsts budžeta finansējums budžeta sagatavošanas un izskatīšanas procesā netiks piešķirts.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.4.apakšpunktā paredzēto noteikumu 4.3 punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta 1.4.apakšpunkts paredz, ka persona krīzes dzīvokļa pakalpojuma saņemšanas laikā var saņemt saņēmēja izvēlētas uzticības personas konsultācijas (ne vairāk par desmit), līdz ar to nepieciešams papildināt anotāciju, sniedzot pamatojumu, kāpēc nepieciešams nodrošināt minēto pakalpojumu, kā arī, kāpēc izvēlēts šāds konsultāciju apjoms.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta 1.3.apakšpunkts paredz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3.panta astotajā daļā minētajām personām (turpmāk – ārzemnieki) papildus noteikumu 4.1. un 4.2.apakšpunktos noteiktajiem pakalpojumiem saņemt saņēmēja brīvi izvēlētas uzticības personas konsultācijas (ne vairāk par desmit), ārstniecības personu konsultācijas (ne vairāk par piecām) un tulka pakalpojumu, savukārt atbilstoši anotācijā sniegtajai informācijai nav saprotams, kāpēc ārzemniekiem nepieciešams nodrošināt šādus papildu pakalpojumus, kā arī, kāpēc izvēlēts šāds papildu pakalpojuma - konsultāciju apjoms. Līdz ar to nepieciešams papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka š.g. 3.novembrī stājās spēkā grozījumi Likumā par budžeta un finanšu vadību, paredzot, ka turpmāk vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojektu un gadskārtējā valsts budžeta likumprojektu sagatavo kā vienu likumprojektu, lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas apakšsadaļā “Cita informācija” norādīto likumprojektu nosaukumus uz “likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam””.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Grozījumu Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (stājās spēkā 01.04.2022.) anotācijā tika norādīts, ka sociālās rehabilitācijas pakalpojumi, kas izriet no Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3.panta astotās daļas, tiks nodrošināti esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, savukārt noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka noteikumu projekta 1.3.apakšpunktā iekļautās normas nodrošināšanai 2023.gadam un turpmāk ik gadu nepieciešams papildu  finansējums 46 181 euro. Ņemot vērā minēto, precizējama anotācija, norādot, kāda finansējuma ietvaros tiks nodrošināts valsts apmaksāts pakalpojums atbilstoši noteikumu projekta 1.3.apakšpunktam. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka anotācijas pielikuma 2.tabulā precizējama pakalpojuma “Sociālās rehabilitācijas pakalpojuma kursa izmaksas kopā” kopsumma, jo aprēķinā saskaitīts 1.1. un 2.1.apakšpakalpojums.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Nepieciešams precizēt anotācijas pielikuma 3.tabulu, papildinot ar skaidrojumu, kāpēc terorismā cietušās personas sociālās rehabilitācijas izmaksu aprēķinā tiek pielietots koeficients 2. Vienlaikus precizējams anotācijas pielikuma 3.tabulā norādītais papildu finansējuma apmērs personām ar augstu vardarbības risku, ņemot vērā, ka transporta izmaksas jau iekļautas anotācijas pielikuma 1.tabulā. Vienlaikus nepieciešams novērst 1 euro matemātisko neprecizitāti, saskaitot kopējās papildu izmaksas “smagie gadījumi”.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļā “Problēmas un risinājumi” norādīts, ka 2023.gadā valsts varētu segt izdevumus 7 krīzes dzīvokļu pakalpojuma nodrošināšanai vardarbībā cietušām personām, bet sākot ar 2024.gadu valsts finansētu 10 krīzes dzīvokļu pakalpojumus gadā. Līdz ar to nepieciešams precizēt anotācijas pielikuma 1.tabulu, norādot detalizētu aprēķinu gan 2023.gadam, gan 2024.gadam, attiecīgi precizējot anotāciju.
Vienlaikus nepieciešams anotācijas pielikuma 1.tabulu:
1) papildināt ar informāciju, norādot skaidrojumu pieņēmumam, ka pakalpojumu “Krīzes dzīvoklis” saņems vidēji 100 personas 30 dienas, kā arī kā plānotais saņēmēju skaits korelējas ar krīzes dzīvokļu skaitu;
2) precizēt bērnam plānoto izmaksu apmēru dienā, jo aprēķinā lietots 19,67 euro, savukārt komentārā norādīts 13 euro;
3) precizēt norādīto izmaksu apmēru 71 300 euro apmērā, ņemot vērā norādīto pieņēmumu, ka katrai otrai personai ir 2 nepilngadīgi bērni, kas veido 5 personas ar bērniem (no 10 personām), lai gan aprēķinā tiek lietotas tikai 2 personas;
4) precizēt pakalpojuma izmaksas 180 dienām personām, kas nesaņem pakalpojumu dzīvesvietā, ņemot vērā, ka tās ir 2 personas, savukārt aprēķinā lietotas 4 personas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 1.5.apakšpunktā tiek lietota terminoloģija “konstatē augstu vardarbības risku vai augstu vardarbības riska iespējamību”, savukārt noteikumu projekta 4.pielikumā (noteikumu 3.pielikums) tiek lietota terminoloģija “augsta vardarbības riska pakāpe”. Ņemot vērā minēto, nepieciešams savstarpēji salāgot norādīto terminoloģiju. Vienlaikus nav saprotams noteikumu projekta 1.5.apakšpunktā lietotais termins “konstatē augstu vardarbības riska iespējamību”, kā arī aicinām izvērtēt, vai lietotajā terminoloģijā nepieciešams lietot vārdu “risks”, jo tas liecina, ka vardarbība vēl nav notikusi, savukārt noteikumi nosaka sociālās rehabilitācijas pakalpojumus vardarbības cietušām pilngadīgām personām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.12.apakšpunktu, noteikumu 23.1punktā aizstājot vārdu “cirtušo” ar vārdu “cietušo”.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.20.apakšpunktu, noteikumu 52.punktā aizstājot vārdus “kārtēja gada” ar vārdiem “kārtējā gada”.
Piedāvātā redakcija
-