Projekta ID
23-TA-656Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
28.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir izvērtējusi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izstrādāto noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. decembra noteikumos Nr. 816 "Publisko elektronisko iepirkumu noteikumi"” (23-TA-656).
LTRK ieskatā katalogā būtu jānodrošina ērts un jēgpilns veids kā pasūtītāji var iegādāties kvalitatīvus IT tehnikas apkalpošanas uz uzturēšanas pakalpojumus. Analizējot publiskos iepirkumus ir redzams, ka daļa pasūtītāju rīko savus iepirkumus (konkursus), daļa rīko mazos iepirkumus vai to nodrošina citādi, kas nozīmē, ka faktiski šie pakalpojumi tiek lietoti un tiek iegādāti.
Viens no izaicinājumiem varētu būt panākt, lai pasūtītāji EIS katalogā tiešām var iegādāties kvalitatīvus pakalpojumus no pakalpojumu sniedzējiem, kuriem ir gan:
Tehniskā kapacitāte (vairāki kvalificēti inženieri, kas kopumā spēj nosegt lielākus apjomus). Lai nav gadījums, kad 3 vai 4 speciālistiem būtu jāapkalpo 1000 datori visā Latvijā;
Finanšu kapacitāte (spēja atbildēt par potenciālajiem zaudējumiem un līgumsodiem, spēja laicīgi maksāt algas un nodrošināt tehnisko aprīkojumu);
Personāla kompetence (zināšanu sertifikācijas un pieredze, to uzturēšana);
Atbilstība (spēja ievērot ražotāju tehniskās rekomendācijas, ir sadarbības līgumi ar autorizētiem servisa centriem)
Procesu kvalitāte (ITIL/ISO utml).
Iespējams tuvākajā nākotnē arī piegādātāja virzība uz ‘zaļo kursu’/sociālo atbildību – ESG.
Visticamāk šie pakalpojumu būtu sadalāmi 2 grupās:
Datortehnikas (datori, monitori) apkalpošana;
Servertehnikas (fiziskie un virtuālie serveri, disku masīvi, lenšu bibliotēkas, datu tīkla iekārtas) apkalpošana.
Un arī šīs grupas visticamāk varētu dalīties:
Maza apjoma un nav paaugstinātas drošības prasības (MK 442 izpratnē) - ar attiecīgi zemāku kvalifikācijas slieksni.
Liela apjoma vai ir paaugstinātas drošības prasības (MK 442 izpratnē) - ar attiecīgi augstāku kvalifikācijas slieksni.
Protams, kvalifikācijas prasības nedrīkst būt arī tādas, ka tām atbilst 1..2 pakalpojumu sniedzēji.
Savukārt, piegādātājiem, iesniedzot piedāvājumu VV kataloga iepirkumā pakalpojuma vērtējamā cena būtu par vienu vienību (mēneša maksa) un sevī ietvertu atkarībā no pozīcijas, piemēram:
Attālināto uzraudzību (monitoringu) un pārvaldību;
Attālināto incidentu risināšanu, piemēram, pieslēgšanos lietotāja ekrānam;
Regulāros attālinātos uzturēšanas darbus;
Regulāros klātienes uzturēšanas darbus (bez ceļa izdevumiem);
Visi pirkumi būtu caur tā saucamo “atlikto grozu”, kurā pasūtītājs detalizētāk apraksta savu saimniecību un vajadzības. Atliktajā grozā būtu iespēja arī iegādāties papildus pakalpojumus par fiksētu stundas likmi (piemēram, 100 stundas tehniķa darbu datortehnikas uzstādīšanai, lietotāju konsultācijām utml) un komentārā norādīt nepieciešamo SLO (reakcijas, izpildes laiki, vietas).
LTRK ieskatā šāda jauna kataloga izveide neapšaubāmi sekmētu atvērtāku konkurenci kopā ar patiesi kvalitatīviem pakalpojumiem. Iespējams, ka šāda caurspīdīga sistēma ļautu kādam pasūtītājam arī izvērtēt to, ka, piemēram, kaut ko šādi var nodot efektīvākā ārpakalpojumā un ietaupīt finanšu līdzekļus.
LTRK ieskatā katalogā būtu jānodrošina ērts un jēgpilns veids kā pasūtītāji var iegādāties kvalitatīvus IT tehnikas apkalpošanas uz uzturēšanas pakalpojumus. Analizējot publiskos iepirkumus ir redzams, ka daļa pasūtītāju rīko savus iepirkumus (konkursus), daļa rīko mazos iepirkumus vai to nodrošina citādi, kas nozīmē, ka faktiski šie pakalpojumi tiek lietoti un tiek iegādāti.
Viens no izaicinājumiem varētu būt panākt, lai pasūtītāji EIS katalogā tiešām var iegādāties kvalitatīvus pakalpojumus no pakalpojumu sniedzējiem, kuriem ir gan:
Tehniskā kapacitāte (vairāki kvalificēti inženieri, kas kopumā spēj nosegt lielākus apjomus). Lai nav gadījums, kad 3 vai 4 speciālistiem būtu jāapkalpo 1000 datori visā Latvijā;
Finanšu kapacitāte (spēja atbildēt par potenciālajiem zaudējumiem un līgumsodiem, spēja laicīgi maksāt algas un nodrošināt tehnisko aprīkojumu);
Personāla kompetence (zināšanu sertifikācijas un pieredze, to uzturēšana);
Atbilstība (spēja ievērot ražotāju tehniskās rekomendācijas, ir sadarbības līgumi ar autorizētiem servisa centriem)
Procesu kvalitāte (ITIL/ISO utml).
Iespējams tuvākajā nākotnē arī piegādātāja virzība uz ‘zaļo kursu’/sociālo atbildību – ESG.
Visticamāk šie pakalpojumu būtu sadalāmi 2 grupās:
Datortehnikas (datori, monitori) apkalpošana;
Servertehnikas (fiziskie un virtuālie serveri, disku masīvi, lenšu bibliotēkas, datu tīkla iekārtas) apkalpošana.
Un arī šīs grupas visticamāk varētu dalīties:
Maza apjoma un nav paaugstinātas drošības prasības (MK 442 izpratnē) - ar attiecīgi zemāku kvalifikācijas slieksni.
Liela apjoma vai ir paaugstinātas drošības prasības (MK 442 izpratnē) - ar attiecīgi augstāku kvalifikācijas slieksni.
Protams, kvalifikācijas prasības nedrīkst būt arī tādas, ka tām atbilst 1..2 pakalpojumu sniedzēji.
Savukārt, piegādātājiem, iesniedzot piedāvājumu VV kataloga iepirkumā pakalpojuma vērtējamā cena būtu par vienu vienību (mēneša maksa) un sevī ietvertu atkarībā no pozīcijas, piemēram:
Attālināto uzraudzību (monitoringu) un pārvaldību;
Attālināto incidentu risināšanu, piemēram, pieslēgšanos lietotāja ekrānam;
Regulāros attālinātos uzturēšanas darbus;
Regulāros klātienes uzturēšanas darbus (bez ceļa izdevumiem);
Visi pirkumi būtu caur tā saucamo “atlikto grozu”, kurā pasūtītājs detalizētāk apraksta savu saimniecību un vajadzības. Atliktajā grozā būtu iespēja arī iegādāties papildus pakalpojumus par fiksētu stundas likmi (piemēram, 100 stundas tehniķa darbu datortehnikas uzstādīšanai, lietotāju konsultācijām utml) un komentārā norādīt nepieciešamo SLO (reakcijas, izpildes laiki, vietas).
LTRK ieskatā šāda jauna kataloga izveide neapšaubāmi sekmētu atvērtāku konkurenci kopā ar patiesi kvalitatīviem pakalpojumiem. Iespējams, ka šāda caurspīdīga sistēma ļautu kādam pasūtītājam arī izvērtēt to, ka, piemēram, kaut ko šādi var nodot efektīvākā ārpakalpojumā un ietaupīt finanšu līdzekļus.
Piedāvātā redakcija
-
