Atzinums

Projekta ID
24-TA-250
Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
14.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atbilstoši informatīvā ziņojuma nosaukumam, tajā būtu jāvērtē rīcība aizsargājamo biotopu labvēlīgas aizsardzības stāvokļa nodrošināšanas un tautsaimniecības nozaru attīstības interešu sabalansēšanai. Informatīvajā ziņojumā attiecībā uz veikto scenāriju izvērtējumu par to ietekmi uz tautsaimniecību, biotopu aizsardzības un labvēlīga aizsardzības stāvokļa nodrošināšanai nepieciešamo apsaimniekošanas pasākumu veikšanu un tautsaimniecības nozaru attīstības interešu sabalansēšanu īstermiņā (10 gadi) un ilgtermiņā (30 gadi) ietverti tikai izvērtējuma rezultāti par koksnes resursu ieguvi, mežsaimniecisko darbību.

Informatīvajā ziņojumā nav vērtēta biotopu labvēlīga aizsardzības statusa nodrošināšanas ietekme un šīs ietekmes sabalansēšana ar citām tautsaimniecības nozarēm, jo īpašu ar tādu tautsaimniecībai nozīmīgu nozari kā enerģētika. Nodrošinot enerģētisko neatkarību par konkurētspējīgām cenām un energoapgādes drošumu, kā arī tautsaimniecības dekarbonizāciju, valstī tiek veicināta atjaunīgās enerģijas ražošanas jaudu, tajā skaitā vēja elektrostaciju,  attīstība. Viens no vēja staciju ierīkošanu ierobežojošiem faktoriem ir biotopu aizsardzības regulējums. Līdz ar to informatīvajā ziņojumā vismaz būtu iekļaujams izvērtējams par regulējuma pilnveidošanu, ar kuru tiek nodrošināta biotopu aizsardzība nepieciešamā apjomā, vienlaikus pilnībā neaizliedzot vēja elektrostaciju ierīkošanu. Cita starpā būtu jāvērtē, kādā veidā būtu pārņemams Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra Direktīvā (ES) 2023/241, ar ko attiecībā uz atjaunīgo energoresursu enerģijas izmantošanas veicināšanu groza Direktīvu (ES) 2018/2001, Regulu (ES) 2018/1999 un Direktīvu 98/70/EK un atceļ Padomes Direktīvu (ES) 2015/652 noteiktais sevišķi svarīgas sabiedrības intereses regulējums. Regulējums paredz, ka dalībvalstīm nodrošina, ka līdz klimatneitralitātes sasniegšanai atļauju piešķiršanas procedūrā, kad Direktīvas 92/43/EEK 6. panta 4. punkta un 16. panta 1. punkta c) apakšpunkta, Direktīvas 2000/60/EK 4. panta 7. punkta un Direktīvas 2009/147/EK 9. panta 1. punkta a) apakšpunkta nolūkā tiek meklēts līdzsvars starp atsevišķu gadījumu juridiskajām interesēm, tiek uzskatīts, ka atjaunojamās enerģijas staciju plānošana, būvniecība un ekspluatācija, to pieslēgums tīklam un pats saistītais tīkls un uzkrāšanas aktīvi ir sevišķi svarīgās sabiedrības interesēs un kalpo sabiedrības veselībai un drošībai.

Papildus norādāms, ka vēju parku attīstībai ir būtiski svarīgas tieši publiskā īpašuma zemes. 2023. gada 13. jūnijā Ministru kabinets apstiprināja grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 350 “Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi”, kas nodrošina tiesisko regulējumu vēja parku attīstības iespējām publiskās zemēs. Pamatojoties uz minēto regulējumu, piemēram, akciju sabiedrība “Latvijas valsts meži” kā Latvijas stratēģiskā aktīva – zemes – apsaimniekotājs, aktīvi iesaistās Latvijas Nacionālā enerģētikas un klimata plānā 2021.–2030. gadam noteikto mērķu sasniegšanā attiecībā uz atjaunīgās enerģijas ražošanu un rīko izsoles par apbūves tiesību piešķiršanu vēja parku ierīkošanai.

Tādējādi nepieciešams pārskatīt informatīvā ziņojuma nodaļas “Turpmākā rīcība labvēlīga aizsardzības stāvokļa nodrošināšanai ES nozīmes biotopiem” 3. punktu, kas paredz, ka, lai samazinātu saimnieciskās darbības ierobežojumu slogu uz privātajiem zemes īpašniekiem, kā arī mazinātu kompensāciju izmaksai nepieciešamos līdzekļus no valsts budžeta un ES fondu maksājumiem, 1.un 2. punktā minētās teritorijas veidot galvenokārt valsts un pašvaldību/publiskā īpašuma zemēs, ciktāl tas ir ekoloģiski iespējams. Minētajā punktā vismaz būtu jāparedz, ka tiek vērtētas ne tikai ekoloģiskā, bet arī ekonomiskā iespējamība, pamatotība.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā norādīts, ka “atbilstoši MK 2023.gada 21.novembra sēdes protokola Nr.58  63. § 3. punktam, VARAM sadarbībā ar Zemkopības ministriju un Klimata un enerģētikas ministriju līdz 2024.gada 31.maijam ir uzdevums iesniegt izskatīšanai MK priekšlikumus par efektīvāko piedāvājumu kompensāciju nodrošināšanai par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, vienlaikus nosakot, ka papildu valsts budžeta finansējuma nepieciešamības gadījumā jautājumu izskatīt MK likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.” Ievērojot minēto, uzskatām par nepamatotu iepriekš minētā uzdevuma atkārtotu iekļaušanu Ministru kabineta sēdes protokollēmumā. Attiecīgi protokllēmuma 8.punkts būtu svītrojams.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Klimata un enerģētikas ministrija aicina pēc iespējas ātrāk uzsākt diskusiju ar iesaistītajām pusēm par biotopu aizsardzības un labvēlīga aizsardzības stāvokļa nodrošināšanai nepieciešamo apsaimniekošanas pasākumu ieviešanu, tai skaitā konkrētām  teritorijām, kur tie realizējami.
 
Piedāvātā redakcija
-