Atzinums

Projekta ID
21-TA-985
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Kopumā precizēt projektu, lai nodrošinātu tā atbilstību Ministru kabineta 2022.gada 17.maija sēdē (protokols Nr.27, 8. §) atbalstītajam likumprojektam "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" (21-TA-94).
Proti, minētā likumprojekta 9.pantā paredzēts papildināt 45.pantu ar  2.3 daļu, kurā noteikts, ka šā panta otrajā daļā minētās caurlaides izsniedz saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas publisko maksas pakalpojumu cenrādi. Savukārt likumprojekta 10.pantā paredzēts papildināt pārejas noteikumus ar 53.punktu, kurā noteikts, ka šā likuma grozījumi par (..) 45. panta papildināšanu ar 2.3 daļu  attiecībā uz subjektiem, kas minēti šā likuma 45. panta otrās daļas 2.punktā, stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī."
No minētajām normām netiešā veidā izriet, ka no 2023.gada 1.janvāra  arī transportlīdzekļiem, ar kuriem veic inkasāciju, caurlaides neizsniegs Valsts policija papīra formā, bet izsniegs (noformēs) CSDD elektroniski, iekasējot par šo pakalpojumu samaksu saskaņā ar apstiprināto CSDD publisko maksas pakalpojumu cenrādi.
Ņemot vērā minēto un to, ka projekta 29.punktā paredzēts, ka Noteikumi stājas spēkā 2023.gada 1.janvārī, Iekšlietu ministrijas ieskatā no projekta būtu svītrojamas visas normas no kurām izriet, ka caurlaides transportlīdzekļiem, ar kuriem veic inkasāciju, izsniedz Valsts policija papīra formā. Vienlaikus būtu precizējamas visas normas, kurās šobrīd nav paredzēts, ka caurlaides transportlīdzekļiem, ar kuriem veic inkasāciju, noformē elektroniski. Tāpat no projekta būtu svītrojamas visas normas, kuras reglamentē papīra formā izsniegto caurlaižu lietošanu.
Vienlaikus jāatzīmē, ka iepriekš minētie precizējumi no vienas puses šobrīd nebūtu nepieciešami, ja šis projekts stātos spēkā ātrāk par 2023.gada 1.janvāri, taču no otras puses - tos tāpat būs nepieciešams veikt, lai nodrošinātu projekta atbilstību Ceļu satiksmes likumā plānotajiem grozījumiem (21-TA-94). 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā "Risinājuma apraksts" norādīts, ka:
"Plānots, ka pēc apsardzes darbības reģistra izstrādes, tas tiks savienots ar  transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru, un inkasenti patstāvīgi veiks ar caurlaižu saņemšanu saistītās darbības jaunā e-pakalpojumā." 
Šādas izstrādes Apsardzes darbības reģistra (turpmāk ADR) projektā nebija plānotas un izstrāde nav veikta. ADR tiks izveidota publiskā daļa, kur būs pieejama informācija par visiem komersantiem, kuri reģistrēti inkasācijas pakalpojumu veikšanai, līdz ar to piedāvājam izmantot publiski pieejamos datus, lai CSDD var izvērtēt caurlaides piešķiršanas nepieciešamību inkasācijas apsardzes transporta līdzekļim. Ja ADR publiskā daļā pieejamā informācija par komersanta reģistrāciju, nav pietiekama, tad lūdzam norādīt CSDD nepieciešamo datu apjomu, un IeM Informācijas centrs izvērtēs izmaksas integrācijas izveidošanai starp ADR un Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru un norādīs iespējamo tehnisko risinājumu izstrādes termiņu.
 
Piedāvātā redakcija
Izteikt anotācijā teikumu:
"Plānots, ka pēc apsardzes darbības reģistra izstrādes, tas tiks savienots ar  transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru, un inkasenti patstāvīgi veiks ar caurlaižu saņemšanu saistītās darbības jaunā e-pakalpojumā", 
Šādā redakcijā:
"Plānots, ka pēc apsardzes darbības reģistra izstrādes, dati par inkasācijas pakalpojumu sniegšanai reģistrētiem komersantiem tiks izvietoti šī reģistra publiskā daļā, un inkasenti, balstoties uz publiski pieejamiem reģistrācijas datiem Apsardzes darbības reģistrā,  patstāvīgi veiks ar caurlaižu saņemšanu saistītās darbības jaunā e-pakalpojumā."
 
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Izvērtēt nepieciešamību precizēt projekta 4.punktā ietverto regulējumu, jo patlaban nav saprotams, vai izdevumi par caurlaides elektronisko noformēšanu ir sedzami priekšapmaksas vai pēcapmaksas veidā, proti, pirms projekta 5.punktā minētā apliecinājuma par caurlaides noformēšanu nosūtīšanas attiecīgajam caurlaides pieprasītājam vai arī pēc tā nosūtīšanas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 5.punkta regulējums paredz, ka pēc e-pakalpojuma "Elektroniskās caurlaides noformēšana" tiešsaistes formas aizpildīšanas un nepieciešamo datu ievadīšanas tajā attiecīgajam caurlaides pieprasītājam uz tā norādīto e-pasta adresi tiek nosūtīts elektronisks apliecinājums par atbilstību noteiktajiem kritērijiem un caurlaides noformēšanu vai par neatbilstību noteiktajiem kritērijiem un atteikumu noformēt caurlaidi. Pēc būtības minētais regulējums nosaka kārtību, kādā tiek pieņemts lēmums par elektroniski noformētās caurlaides izsniegšanu vai lēmums par atteikumu to izsniegt. Taču ne no šā projekta 5.punkta regulējuma, ne arī no citām projektā ietvertajām tiesību normām nav saprotams, kura institūcija ir attiecīgā lēmuma pieņēmēja, kā arī nav saprotams, cik ilgā laikā šāds lēmums tiek pieņemts.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams attiecīgi precizēt projekta 5.punktā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši projekta 2.punkta regulējumam caurlaidi noformē elektroniski vai papīra formā. Pēc būtības minētā tiesību norma norāda, ka caurlaides var tikt noformētas divos veidos. Proti, caurlaides elektroniskā noformēšana notiek, attiecīgajiem caurlaides pieprasītājiem izmantojot valsts akciju sabiedrības “Ceļu satiksmes drošības direkcija” tīmekļa vietnē nodrošināto e-pakalpojumu “Elektroniskās caurlaides noformēšana” (sk. projekta 3. un 4.punkta regulējumu), bet caurlaides noformēšana papīra formā notiek, attiecīgajiem caurlaides pieprasītājiem iesniedzot attiecīgu iesniegumu Valsts policijā (sk. projekta 8., 11. un 12.punkta regulējumu). Savukārt informācija par visām izsniegtajām caurlaidēm (gan par tām, kuras noformētas elektroniski, gan par tām, kuras noformētas papīra formā) tiek fiksēta valsts akciju sabiedrības “Ceļu satiksmes drošības direkcija” uzturētajā Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā (sk. projekta 6.punkta ievaddaļā ietverto regulējumu un projekta 13.punkta regulējumu).
Bet, neskatoties uz jau minēto regulējumu, papildus attiecībā uz caurlaidēm, kuras tiek noformētas papīra formā, projektā ir paredzēts, ka tās tiek arī izgatavotas atbilstoši noteiktam paraugam (sk. projekta 9.punkta regulējumu) un izsniegtas lietošanai attiecīgajiem caurlaides pieprasītājiem. Vienlaikus projektā ir paredzēts, ka papīra formā noformētās caurlaides ir derīgas līdz kārtējā gada 31.decembrim (sk. projekta 10.punkta regulējumu), bet ne uz vienu gadu, kā tas ir paredzēts attiecībā uz elektroniski noformētajām caurlaidēm. Taču nav saprotams, kāpēc attiecībā uz papīra formā noformētajām caurlaidēm tiek veidots atšķirīgs tiesiskais regulējums.
Norādām, ka par caurlaides esamību vai tās neesamību, veicot ceļu satiksmes uzraudzības pasākumus, gan Valsts policijas, gan arī pašvaldības policijas amatpersonas var pārliecināties valsts akciju sabiedrības “Ceļu satiksmes drošības direkcija” uzturētajā Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā. Līdz ar to nav saskatāma nepieciešamība projektā saglabāt Valsts policijai nevajadzīgu administratīvo slogu, paredzot tai pienākumu izsniegt noteikta parauga caurlaides.
Ņemot vērā minēto, uzskatām, ka projekta 9.punkts un projekta 1.pielikums ir svītrojams.
Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai nav precizējams projektā ietvertais regulējums par caurlaides, kura tiek noformēta papīra formā, derīguma termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aizstāt projekta 2.pielikuma 8.1.1.apakšpunktā ietvertajā tabulā vārdus "Transportlīdzekļa nosaukums" ar vārdiem "Transportlīdzekļa marka", jo transportlīdzekļu reģistrācijas datos tiek norādīta transportlīdzekļa marka, modelis un tā valsts reģistrācijas numurs.
Piedāvātā redakcija
-