Projekta ID
23-TA-1130Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
07.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk - LTRK) ir iepazinusies ar Valsts kancelejas izstrādāto likumprojektu “Grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā” (23-TA-1130). LTRK uztur iepriekš paustos iebildumus.
Likumprojekta 3. pants paredz izteikt likuma 7. pantu citā redakcijā, tostarp paredzot līdzdalības stratēģiskā izvērtējuma saturu. LTRK ieskatā esošajā regulējumā trūkst mehānismu, kas virza publiskas personas uz konkrētu komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma prasību pārbaudi. Komercdarbības atbalsta ierobežošana ir būtisks elements brīvai un godīgai konkurencei. Lai gan arī Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta otrās daļas pēdējā teikumā ietverts publisku personu pienākums ievērot komercdarbības atbalsta kontroles jomu regulējošu normatīvo aktu prasības, tomēr no LTRK gūtās pieredzes, sniedzot atzinumus par publisku personu līdzdalību komercdarbībā, secināms, ka līdzdalības pārvērtēšanas gaitā šis aspekts pienācīgi pārbaudīts netiek. Ņemot vērā minēto, LTRK ieskatā likumprojekta 3. pantā līdzdalības stratēģiskā izvērtējuma saturā ir jāiekļauj punkts, kas paredz publiskas personas izvērtējumu tam, vai nav pārkāpti komercdarbības atbalsta noteikumi.
Vērtējot līdzšinējo publisko personu līdzdalības izvērtēšanas procesu, LTRK, sniedzot atzinumus par vairāk kā 100 kapitālsabiedrībām, ir secinājusi, ka normatīvajos aktos publiskai personai nav paredzēts pienākums sniegt Valsts pārvaldes iekārtas likuma (turpmāk - VPIL) 88. panta otrajā daļā minētajām uzņēmēju organizācijām visaptverošu informāciju par līdzdalības īstenošanu kapitālsabiedrībā. Tas ierobežo VPIL 88. panta otrajā daļā paredzētā uzņēmēju organizāciju viedokļa kvalitatīvu sagatavošanu, atstājot negatīvu iespaidu uz visa pašvaldības līdzdalības kapitālsabiedrībā izvērtējuma procesa lietderību un atdevi. Arī Valsts kontrole savā revīzijas ziņojumā “Vai jaunizveidotās pašvaldības ir izvērtējušas līdzdalību kapitālsabiedrībās normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un atbilstoši labai praksei?” norādījusi, ka: “Viens no rīkiem, ar kuriem iespējams veicināt privāto komersantu iniciatīvu uzņemties attiecīgo pakalpojumu efektīvāku un ekonomiskāku sniegšanu, ir likumā noteiktās informācijas publiskošana par pašvaldībām piederošajām kapitālsabiedrībām izvirzītajiem mērķiem un to darbības rezultātiem.”[1] Ņemot vērā minēto, LTRK ieskatā būtu pārskatāms arī Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 36. panta regulējums par informācijas atklātības nodrošināšanu, vērtējot, vai daļu no komersantu pārstāvošajām organizācijām nepieciešamo informāciju var publiskot.
Tāpat LTRK informē, ka pēc LTRK nodibinājuma “Krišjāņa Valdemāra fonds” pasūtījuma ir veikts pētījums “Administratīvi teritoriālā reforma (ATR) kā piemērots brīdis, lai pārskatītu pašvaldību dalības komercdarbībā tiesisko pamatotību, kā arī novērstu iespējamos konkurences kropļojumus”, kas pievienots šīs vēstules pielikumā. LTRK aicina Valsts kanceleju iepazīties ar pētījumu pirms likumprojekta tālākas virzības un izvērtēt tajā paustos secinājumus.
[1] https://www.lrvk.gov.lv/lv/revizijas/revizijas/noslegtas-revizijas/vai-jaunizveidotas-pasvaldibas-ir-izvertejusas-lidzdalibu-kapitalsabiedribas-normativajos-aktos-noteiktaja-kartiba-un-atbilstosi-labai-praksei
Likumprojekta 3. pants paredz izteikt likuma 7. pantu citā redakcijā, tostarp paredzot līdzdalības stratēģiskā izvērtējuma saturu. LTRK ieskatā esošajā regulējumā trūkst mehānismu, kas virza publiskas personas uz konkrētu komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma prasību pārbaudi. Komercdarbības atbalsta ierobežošana ir būtisks elements brīvai un godīgai konkurencei. Lai gan arī Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta otrās daļas pēdējā teikumā ietverts publisku personu pienākums ievērot komercdarbības atbalsta kontroles jomu regulējošu normatīvo aktu prasības, tomēr no LTRK gūtās pieredzes, sniedzot atzinumus par publisku personu līdzdalību komercdarbībā, secināms, ka līdzdalības pārvērtēšanas gaitā šis aspekts pienācīgi pārbaudīts netiek. Ņemot vērā minēto, LTRK ieskatā likumprojekta 3. pantā līdzdalības stratēģiskā izvērtējuma saturā ir jāiekļauj punkts, kas paredz publiskas personas izvērtējumu tam, vai nav pārkāpti komercdarbības atbalsta noteikumi.
Vērtējot līdzšinējo publisko personu līdzdalības izvērtēšanas procesu, LTRK, sniedzot atzinumus par vairāk kā 100 kapitālsabiedrībām, ir secinājusi, ka normatīvajos aktos publiskai personai nav paredzēts pienākums sniegt Valsts pārvaldes iekārtas likuma (turpmāk - VPIL) 88. panta otrajā daļā minētajām uzņēmēju organizācijām visaptverošu informāciju par līdzdalības īstenošanu kapitālsabiedrībā. Tas ierobežo VPIL 88. panta otrajā daļā paredzētā uzņēmēju organizāciju viedokļa kvalitatīvu sagatavošanu, atstājot negatīvu iespaidu uz visa pašvaldības līdzdalības kapitālsabiedrībā izvērtējuma procesa lietderību un atdevi. Arī Valsts kontrole savā revīzijas ziņojumā “Vai jaunizveidotās pašvaldības ir izvērtējušas līdzdalību kapitālsabiedrībās normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un atbilstoši labai praksei?” norādījusi, ka: “Viens no rīkiem, ar kuriem iespējams veicināt privāto komersantu iniciatīvu uzņemties attiecīgo pakalpojumu efektīvāku un ekonomiskāku sniegšanu, ir likumā noteiktās informācijas publiskošana par pašvaldībām piederošajām kapitālsabiedrībām izvirzītajiem mērķiem un to darbības rezultātiem.”[1] Ņemot vērā minēto, LTRK ieskatā būtu pārskatāms arī Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 36. panta regulējums par informācijas atklātības nodrošināšanu, vērtējot, vai daļu no komersantu pārstāvošajām organizācijām nepieciešamo informāciju var publiskot.
Tāpat LTRK informē, ka pēc LTRK nodibinājuma “Krišjāņa Valdemāra fonds” pasūtījuma ir veikts pētījums “Administratīvi teritoriālā reforma (ATR) kā piemērots brīdis, lai pārskatītu pašvaldību dalības komercdarbībā tiesisko pamatotību, kā arī novērstu iespējamos konkurences kropļojumus”, kas pievienots šīs vēstules pielikumā. LTRK aicina Valsts kanceleju iepazīties ar pētījumu pirms likumprojekta tālākas virzības un izvērtēt tajā paustos secinājumus.
[1] https://www.lrvk.gov.lv/lv/revizijas/revizijas/noslegtas-revizijas/vai-jaunizveidotas-pasvaldibas-ir-izvertejusas-lidzdalibu-kapitalsabiedribas-normativajos-aktos-noteiktaja-kartiba-un-atbilstosi-labai-praksei
Piedāvātā redakcija
-