Atzinums

Projekta ID
24-TA-2894
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
1.1. prasības un kārtību, kādā sertificē un uzrauga apmācību sniedzējus - juridiskās personas, kurām ir tiesības apmācīt paraplānu, motoparaplānu un šasijas motoparaplānu (turpmāk - paraplāni) pilotus un vinčas operatorus, izsniedz, aptur un anulē apmācību sniedzēju sertifikātus;
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – sagatavošanas noteikumi) 100. punkts paredz, ka noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Ņemot vērā likuma "Par aviāciju" (turpmāk – Likums) normas, kas ir Ministru kabineta noteikumu projekta "Paraplānu pilotu un vinčas operatoru sertificēšanas un paraplānu lidojumu un vinčošanas veikšanas kārtība" (turpmāk – projekts) izdošanas tiesiskajā pamatā, pieņemam, ka projekta 1.1. apakšpunktā minētais izriet no Likuma 31. panta trešās daļas. Ievērojot sagatavošanas noteikumu 100. punktā noteikto, lūdzam atbilstoši Likuma 31. panta trešajā daļā noteiktajam precizēt projekta 1.1. apakšpunktu.
Vienlaikus norādām uz to, ka sagatavošanas noteikumu 47. punkts paredz paņēmienus, kādi izmantojami veidojot pilnvarojumu izdot ārēju normatīvo aktu. Vēršam uzmanību uz to, ka Likuma 31. panta trešā daļa nav noformulēta kā pilnvarojums Ministru kabinetam izdot ārēju normatīvo aktu. Ievērojot minēto, sagatavojot grozījumus Likumā, aicinām atbilstošus grozījumus veikt Likuma 31. panta trešajā daļā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
1.3. prasības un kārtību, kādā izsniedz, aptur un anulē paraplāna pilota un vinčas operatora apliecību un iegūst un uztur paraplāna pilota un vinčas operatora kvalifikācijas;
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 1.3. apakšpunktu, ievērojot sagatavošanas noteikumu 100. punktā noteikto, atbilstoši Likuma 32. panta ceturtajā daļā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
1.4. apmācību sniedzēju, paraplānu pilotu un vinčas operatoru sertifikācijas maksu;
Iebildums
Lūdzam projekta 1.4. apakšpunktā svītrot vārdus "apmācību sniedzēju", ņemot vērā to, ka Likuma 32. panta piektā daļa ir pilnvarojusi Ministru kabinetu noteikt paraplānu pilotu un vinčas operatoru sertifikācijas maksu. Savukārt pilnvarojums noteikt apmācību sniedzēju sertifikācijas maksu nav paredzēts nevienā no projekta izdošanas tiesiskajā pamatā esošajām Likuma normām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
1.5. kārtību, kādā citas valsts izsniegtu paraplāna pilota un vinčas operatora apliecību atzīst par derīgu Latvijas Republikas teritorijā;
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 1.5. apakšpunktu, ievērojot sagatavošanas noteikumu 100. punktā noteikto, atbilstoši Likuma 32. panta trešajā daļā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
1.6. paraplānu lidojumu un vinčošanas veikšanas kārtību Latvijas Republikas gaisa telpā;
Iebildums
Likuma 40. panta otrā daļa paredz, ka minētā panta pirmajā daļā paredzētās darbības un citas darbības, kas var radīt draudus gaisa kuģu un citu materiālo objektu lidojumu drošumam, drīkst veikt tikai pēc attiecīgas atļaujas saņemšanas. Šo darbību veikšanas kārtību, kā arī attiecīgās atļaujas izsniegšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. Projekta 1.6. apakšpunkts paredz, ka projekts nosaka paraplānu lidojumu un vinčošanas veikšanas kārtību Latvijas Republikas gaisa telpā, savukārt attiecīgās atļaujas izsniegšanas kārtības noteikšana nav paredzēta. Ievērojot minēto, lūdzam norādīt, saskaņā ar kuru normatīvo aktu tiks izsniegta atļauja projekta 1.6. apakšpunktā minēto darbību veikšanai, vai papildināt projekta 1.6. apakšpunktu un projektu ar attiecīgo regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
1.7. biedrības “Latvijas Paraplanierisma federācija” (turpmāk - Paraplanierisma federācija) uzraudzības kārtību.
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 1.7. apakšpunktu, ņemot vērā to, ka projekta izdošanas tiesiskajā pamatā nav tādas Likuma normas, kas pilnvarotu Ministru kabinetu noteikt tajā paredzēto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
2.6. Paraplanierisma federācijas rokasgrāmata - Paraplanierisma federācijas sagatavots dokuments, kas ietver šo noteikumu pielikumā minēto informāciju  un nosaka apmācību sniedzēju, paraplānu pilotu un vinčas operatoru sertificēšanas kārtību, un paraplānu pilotu un vinčas operatoru kvalifikāciju iegūšanas un uzturēšanas kārtību, un paraplānu lidojumu un vinčošanas veikšanas kārtību (pielikums);
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 2.6. un 11.2. apakšpunktu, projekta 48., 51. un 52. punktu un projekta pielikumu un precizēt projekta 10., 26., 27., 28., 29., 41., 46. punktu un 12.2., 13.2., 16.4., 16.5., 21.2.2., 21.3., 35.2.2., 38.2.2., 49.3. un 53.2. apakšpunktu, ņemot vērā to, ka ar projektu nevar padarīt par saistošu privātpersonai Paraplanierisma federācijas rokasgrāmatu. No projekta pielikuma izriet, ka Paraplanierisma federācijas rokasgrāmatā tiks ietvertas prasības privātpersonām (apmācību sniedzējiem, paraplānu pilotiem un vinčas operatoriem). Savukārt no projektā ietvertajām normām izriet, ka neatbilstība Paraplanierisma federācijas rokasgrāmatā noteiktajām prasībām būs pamats atteikt sertificēt apmācību sniedzēju un atteikt izsniegt paraplāna pilota vai vinčas operatora apliecību. Vēršam uzmanību uz to, ka Paraplanierisma federācijas rokasgrāmatā ir iespējams regulēt Paraplanierisma federācijas iekšējās darba organizācijas jautājumus attiecībā uz apmācību sniedzēju sertificēšanu un paraplāna pilotu un vinčas operatoru apliecību izsniegšanu, taču nav iespējams noteikt privātpersonām saistošas prasības. Paraplanierisma federācija lēmumus var pamatot tikai ar ārēju normatīvo aktu, tādējādi neatbilstība Paraplanierisma federācijas rokasgrāmatā noteiktām prasībām nevar būt pamats Paraplanierisma federācijas lēmumiem. Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) ietvertais pamatojums Paraplanierisma federācijas rokasgrāmatā iekļauto prasību nenoteikšanai ārējā normatīvajā aktā nav pietiekams iemesls privātpersonu tiesību ierobežošanai ar nesaistošu dokumentu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
3. Valsts aģentūra “Civilās aviācijas aģentūra” (turpmāk - Civilās aviācijas aģentūra) ir kompetentā valsts iestāde, kura:
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 3. punktu, ņemot vērā to, ka no projekta tiesiskajā pamatā esošajām Likuma normām neizriet Ministru kabineta tiesības regulēt tajā ietvertos jautājumus.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
4.3. sertificē un uzrauga paraplāna pilotus un vinčas operatorus un piešķir paraplāna pilotu, vinčas operatoru kvalifikācijas;
Iebildums
Lūdzam norādīt, no kuras Likuma normas izriet, ka Paraplanierisma federācija piešķir paraplāna pilotu un vinčas operatoru kvalifikācijas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
5. Paraplanierisma federācija piešķir šādas kvalifikācijas, kas paraplāna pilota apliecības turētājam dod tiesības veikt noteiktus vizuālos lidojumus ar paraplānu:
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 5. punktu, ņemot vērā to, ka no projekta izdošanas tiesiskajā pamatā esošajām Likuma normām neizriet Ministru kabineta tiesības noteikt, kādas kvalifikācijas piešķir paraplāna pilota apliecības turētājam. Vienlaikus lūdzam attiecīgi precizēt projekta 16.2.2.un 16.6. apakšpunktu un 26., 27., 30. un 58. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
6. Paraplanierisma federācija piešķir šādas kvalifikācijas, kas vinčas operatora apliecības turētājam dod tiesības veikt vinčošanu un vinčas operatoru apmācību:
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 6. punktu, ņemot vērā to, ka no projekta izdošanas tiesiskajā pamatā esošajām Likuma normām neizriet Ministru kabineta tiesības noteikt, kādas kvalifikācijas piešķir vinčas operatora apliecības turētājam. Vienlaikus lūdzam attiecīgi precizēt projekta 21.2.1.2., 21.2.3. un 21.4. apakšpunktu un 28., 29., 31. un 58. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
7. Apmācību sniedzēju sertifikātu, paraplāna pilotu un vinčas operatoru apliecību derīguma termiņš ir pieci gadi. Ja sakarā ar kvalifikācijas atzīmju papildināšanu vai ierobežojumu noņemšanu apliecība tiek izsniegta atkārtoti, paraplāna pilotu un vinčas operatoru apliecību derīguma termiņš netiek mainīts.
Iebildums
Lūdzam norādīt, no kuras Likuma normas izriet Ministru kabineta tiesības noteikt, ka apmācību sniedzēju sertifikāti un paraplāna pilotu un vinčas operatoru apliecības tiek izsniegtas uz noteiktu termiņu. No Likuma 31. panta trešās daļas un 32. panta ceturtās daļas izriet, ka Ministru kabinets ir tiesīgs noteikt apmācību sniedzēju sertificēšanas kārtību un paraplāna pilotu un vinčas operatoru apliecības izsniegšanas kārtību. Satversmes  tiesa ir  atzinusi: ja likumdevēja dotajā pilnvarojumā lietots vārds "kārtība", tas nepārprotami norāda uz Ministru kabineta noteikumu procesuālo raksturu, proti, noteiktas procedūras izstrādāšanu. Tādēļ Ministru kabineta noteikumos, kuri izdoti, pamatojoties uz šādi formulētu pilnvarojumu, nevar būt iekļautas materiālo tiesību normas, kas veidotu jaunas, pilnvarojumā neparedzētas tiesiskās attiecības (sk., piemēram, Satversmes tiesas 2007. gada 9. oktobra sprieduma lietā Nr. 2007-04-03 20. punktu). Vēršam uzmanību uz to, ka sertifikāta un apliecības derīguma termiņš ir materiāltiesisks regulējums.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt projektu ar kārtību, kādā apmācību sniedzēji, paraplāna piloti un vinčas operatori iegūst sertifikātu vai apliecību, kad ir beidzies to derīguma termiņš vai arī tuvojas to derīguma termiņa beigas.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
9. Paraplanierisma federācijas šo noteikumu 13., 14., 15., 18., 19., 20., 23., 24.25., 37. un 40. punktā minētos lēmumus var apstrīdēt Civilās aviācijas aģentūrā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 9. punktā ietvertās atsauces uz projekta normām, kurās minētos Paraplanierisma federācijas lēmumus var apstrīdēt Civilās aviācijas aģentūrā. Vēršam uzmanību uz to, ka privātpersonai ir tiesības apstrīdēt arī labvēlīgu lēmumu, kā arī saskaņā ar Administratīvā procesa likumā paredzēto administratīvo aktu var apstrīdēt ne tikai tā adresāts, bet arī cita persona, kuras tiesības vai tiesiskās intereses  attiecīgais administratīvais akts ierobežo.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
10. Veikt paraplāna pilotu apmācību saskaņā ar Paraplanierisma federācijas rokasgrāmatas 3.2. apakšnodaļā “Paraplāna pilotu un vinčas operatoru apmācību programma” noteiktajām prasībām ir tiesīgi apmācību sniedzēji, kuri atbilst šādām prasībām:
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 10. punktu:
1) svītrojot projekta 10. punkta ievaddaļā atsauces uz Paraplanierisma federācijas rokasgrāmatu un svītrojot projekta 10.4. apakšpunktu, ņemot vērā to, ka ar projektu nevar padarīt par saistošu privātpersonai Paraplanierisma federācijas rokasgrāmatu;
2) svītrojot projekta 10.1. un 10.2. apakšpunktu, ņemot vērā to, ka no projekta 12.2. un 13.2. apakšpunkta izriet, ka tajos ir ietvertas prasības apmācību sniedzēja sertifikāta izsniegšanai. Aicinām ar attiecīgo regulējumu papildināt projekta 11. punktu, kā arī precizēt projekta 12.2. un 13.2. apakšpunktu.
Vienlaikus lūdzam pamatot projekta 10. punktā ietvertā regulējuma atbilstību projekta izdošanas tiesiskajā pamatā esošajās Likuma normās Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam. Vēršam uzmanību uz to, ka saskaņā ar Likuma 31. panta trešo daļu Ministru kabinets varētu būt tiesīgs noteikt apmācību sniedzēju sertifikācijas kārtību, nevis nosacījumus, kas jāizpilda, lai apmācību sniedzējs varētu veikt paraplānu pilotu apmācības.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
14. Paraplanierisma federācija pieņem lēmumu uz laiku līdz gadam apturēt izsniegtā sertifikāta darbību, lēmumā norādot, kādas konstatētās neatbilstības apmācību sniedzējam jānovērš, ja apmācību sniedzējs:
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 14. un 15. punktu vai pamatot anotācijā tajos ietvertā regulējuma atbilstību projekta izdošanas tiesiskajā pamatā esošajās Likuma normās dotajam pilnvarojumam. Vēršam uzmanību uz to, ka no Likuma 31. panta trešās daļas varētu izrietēt Ministru kabineta tiesības noteikt apmācību sniedzēju sertificēšanas kārtību, kas nozīmē, ka projektā var noteikt kārtību, kādā tiek pieņemts lēmums sertificēt apmācību sniedzēju vai atteikt sertificēt apmācību sniedzēju. Administratīvā procesa likuma 11. pants paredz, ka privātpersonai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus. Ievērojot Administratīvā procesa likuma 11. pantā paredzēto likuma atrunas principu, projektā var tikt paredzēta kārtība, kādā aptur apmācību sniedzēja sertifikāta darbību vai anulē to, tikai tad, ja Likumā ir ietverts attiecīgs pilnvarojums Ministru kabinetam. Ja projekta 14. un 15. punkts tiek svītrots, lūdzam attiecīgi precizēt projekta 8. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
19. Paraplanierisma federācija pieņem lēmumu uz laiku līdz gadam apturēt paraplāna pilota apliecības darbību likuma “Par aviāciju” 34. panta pirmajā daļā minētajos gadījumos vai, ja paraplāna pilots:
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 19. punktu vai pamatot anotācijā tajā ietvertā regulējuma atbilstību projekta izdošanas tiesiskajā pamatā esošajās Likuma normās dotajam pilnvarojumam. Vēršam uzmanību uz to, ka no Likuma 32. panta ceturtās daļas izriet Ministru kabineta tiesības noteikt paraplāna pilota apliecības izsniegšanas kārtību, kas nozīmē, ka projektā var noteikt kārtību, kādā tiek pieņemts lēmums izsniegt paraplāna pilota apliecību vai atteikt to izsniegt. Administratīvā procesa likuma 11. pants paredz, ka privātpersonai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus. Ievērojot Administratīvā procesa likuma 11. pantā paredzēto likuma atrunas principu, projektā var tikt paredzēta kārtība, kādā aptur paraplāna pilota apliecības darbību, tikai tad, ja Likumā ir ietverts attiecīgs pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt šādu kārtību. Vienlaikus, ja projekta 19. punkts tiek svītrots, lūdzam attiecīgi precizēt projekta 8. punktu un 20.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
24. Paraplanierisma federācija pieņem lēmumu apturēt vinčas operatora apliecības darbību likuma “Par aviāciju” 34. panta pirmajā daļā minētajos gadījumos vai, ja vinčas operators:
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 24. punktu vai pamatot anotācijā tajā ietvertā regulējuma atbilstību projekta izdošanas tiesiskajā pamatā esošajās Likuma normās dotajam pilnvarojumam. Vēršam uzmanību uz to, ka no Likuma 32. panta ceturtās daļas izriet Ministru kabineta tiesības noteikt vinčas operatora apliecības izsniegšanas kārtību, kas nozīmē, ka projektā var noteikt kārtību, kādā tiek pieņemts lēmums izsniegt vinčas operatora apliecību vai atteikt to izsniegt. Administratīvā procesa likuma 11. pants paredz, ka privātpersonai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus. Ievērojot Administratīvā procesa likuma 11. pantā paredzēto likuma atrunas principu, projektā var tikt paredzēta kārtība, kādā aptur vinčas operatora apliecības darbību, tikai tad, ja Likumā ir ietverts attiecīgs pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt šādu kārtību. Vienlaikus, ja projekta 24. punkts tiek svītrots, lūdzam attiecīgi precizēt projekta 8. punktu un 25.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
V. Paraplāna pilota un vinčas operatora kvalifikāciju iegūšana un uzturēšana
Iebildums
Lūdzam pamatot anotācijā projekta V nodaļā ietvertā regulējuma atbilstību projekta izdošanas tiesiskajā pamatā esošajās Likuma normās Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
30. Paraplanierisma federācija pieņem lēmumu anulēt šo noteikumu 5.2., 5.3., 5.4., 5.5., 5.6., 5.7., 5.8., 5.9. un 5.10. apakšpunktā minēto kvalifikāciju, ja nav izpildītas šo noteikumu 27. punktā noteiktās prasības.
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 30. un 31. punktu vai pamatot anotācijā tajos ietvertā regulējuma atbilstību projekta izdošanas tiesiskajā pamatā esošajās Likuma normās dotajam pilnvarojumam. Vēršam uzmanību uz to, ka, ja no kādas no Likuma normām, kas ir projekta izdošanas tiesiskajā pamatā, izriet Ministru kabineta tiesības noteikt kvalifikācijas iegūšanas un uzturēšanas kārtību, Ministru kabineta tiesības ierobežo Administratīvā procesa likuma 11. pants, kas paredz, ka privātpersonai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus. Ievērojot Administratīvā procesa likuma 11. pantā paredzēto likuma atrunas principu, projektā var tikt paredzēta kārtība, kādā anulē kvalifikāciju, tikai tad, ja Likumā ir ietverts attiecīgs pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt šādu kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
VI. Apmācību sniedzēju, paraplāna pilotu un vinčas operatoru sertifikācijas maksa
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta VI nodaļas nosaukumā un 32. un 33. punktā regulējumu, kas attiecas uz apmācību sniedzēju sertifikācijas maksu, ņemot vērā to, ka projekta izdošanas tiesiskajā pamatā nav tādas Likuma normas, kas pilnvarotu Ministru kabinetu noteikt šādu maksu, vai pamatot anotācijā, no kuras Likuma normas izriet, ka apmācību sniedzēju sertifikācija ir maksas pakalpojums.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
32. Apmācību sniedzēja sertifikātu, paraplāna pilota un vinčas operatora apliecību, un to dublikātu izsniegšana un šo noteikumu 5.2., 5.3., 5.5. un 5.7. apakšpunktā minēto kvalifikāciju piešķiršana un pagarināšana ir maksas pakalpojums. Izdevumus par minētajiem pakalpojumiem sedz apmācību sniedzējs, paraplāna pilots vai vinčas operators šādā apmērā:
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 32. punkta ievaddaļas pirmo teikumu, ņemot vērā to, ka:
1) projekta izdošanas tiesiskajā pamatā nav tādas Likuma normas, kas paredzētu, ka apmācību sniedzēju sertifikācija un kvalifikācijas iegūšana un pagarināšana ir maksas pakalpojums;
2) no Likuma 32. panta piektās daļas izriet, ka paraplāna pilota un vinčas operatora apliecības izsniegšana ir maksas pakalpojums, tādējādi projektā šo regulējumu nav nepieciešams paredzēt.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
32.5. šo noteikumu 5.2. apakšpunktā minētās kvalifikācijas piešķiršana  – 10 % no valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas;
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 32.5., 32.6., 32.7., 32.8. un 32.9. apakšpunktu, ņemot vērā to, ka no projekta izdošanas tiesiskajā pamatā esošajām Likuma normām neizriet Ministru kabineta tiesības noteikt šādu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
35.1. paraplāna pilots ir ieguvis paraplāna pilota apliecību valstī, kas ir iekļauta Paraplanierisma federācijas apstiprinātajā un Paraplanierisma federācijas tīmekļa vietnē www.paragliding.lv publicētajā atzīto valstu sarakstā, un:
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 35.1. un 38.1. apakšpunkta ievaddaļu, ņemot vērā to, ka paraplāna pilota un vinčas operatora apliecības atzīšana nevar būt atkarīga no Paraplanierisma federācijas apstiprināta un publicēta valstu saraksta. Vēršam uzmanību uz to, ka nevar padarīt par saistošu privātpersonai dokumentu, kas nav juridiski saistošs, jo nav ārējais normatīvais akts.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
35.2. paraplāna pilots Paraplanierisma federācijā ir iesniedzis iesniegumu par citas valsts izsniegtas paraplāna pilota apliecības atzīšanu un:
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 35.2. apakšpunktu un 36. un 37. punktu, vārdus "Paraplanierisma federācija" aizstājot ar vārdiem "Civilās aviācijas aģentūra", ņemot vērā to, ka projekta izdošanas tiesiskajā pamatā esošā Likuma 32. panta trešā daļa pilnvaro Ministru kabinetu noteikt kārtību, kādā Civilās aviācijas aģentūra atzīst par Latvijas Republikas teritorijā derīgu citas valsts izsniegtu civilās aviācijas personāla apliecību. No minētā izriet, ka tikai Civilās aviācijas aģentūra var atzīt citā valstī izsniegtu paraplāna pilota apliecību. Vienlaikus lūdzam projekta 9. punktā svītrot atsauci uz projekta 37. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
38.2. vinčas operators Paraplanierisma federācijā ir iesniedzis iesniegumu par citas valsts izsniegtas vinčas operatora apliecības atzīšanu un:
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 38.2. apakšpunktu un 39. un 40. punktu, vārdus "Paraplanierisma federācija" aizstājot ar vārdiem "Civilās aviācijas aģentūra", ņemot vērā to, ka projekta izdošanas tiesiskajā pamatā esošā Likuma 32. panta trešā daļa pilnvaro Ministru kabinetu noteikt kārtību, kādā Civilās aviācijas aģentūra atzīst par Latvijas Republikas teritorijā derīgu citas valsts izsniegtu civilās aviācijas personāla apliecību. No minētā izriet, ka tikai Civilās aviācijas aģentūra var atzīt citā valstī izsniegtu vinčas operatora apliecību. Vienlaikus lūdzam projekta 9. punktā svītrot atsauci uz projekta 40. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
X. Paraplanierisma federācijas uzraudzības kārtība
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta X nodaļu, ņemot vērā to, ka neviena no projekta izdošanas tiesiskajā pamatā esošajām Likuma normām nav pilnvarojusi Ministru kabinetu noteikt šādu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka viens no projekta mērķiem ir noteikt kārtību, kādā iegūst paraplāna pilota kvalifikāciju. Ņemot vērā Komisijas 2012. gada 26. septembra Īstenošanas regulas (ES) Nr. 923/2012, ar ko nosaka vienotus lidojumu noteikumus un ekspluatācijas normas aeronavigācijas pakalpojumiem un procedūrām un ar ko groza Īstenošanas regulu (ES) Nr. 1035/2011 un Regulas (EK) Nr. 1265/2007, (EK) Nr. 1794/2006, (EK) Nr. 730/2006, (EK) Nr. 1033/2006 un (ES) Nr. 255/2010, (turpmāk - īstenošanas regula Nr. 923/20) 2. pantā 117. apakšpunktā iekļauto planiera definīciju, proti:” “planieris” ir par gaisu smagāks gaisa kuģis, kuru lidojumā notur gaisa aerodinamiskā iedarbība uz tā nekustīgajām nesošajām virsmām un kura brīvais lidojums nav atkarīgs no dzinēja, tostarp deltaplāni, paraplāni un citi līdzīgi lidaparāti,” attiecībā uz paraplāna pilota kvalifikāciju aicinām izvērtēt nepieciešamību projekta saturu skatīt iepretim Komisijas 2018. gada 14. decembra Īstenošanas regulai (ES) 2018/1976, ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2018/1139 paredz sīki izstrādātus planieru ekspluatācijas noteikumus un planieru lidojuma apkalpes locekļu licencēšanas noteikumus (turpmāk – īstenošanas regula Nr. 2018/1976). Īstenošanas regulas Nr. 2018/1976 2. panta 1. punkts sniedz sekojošu planiera definīciju:” par gaisu smagāks gaisa kuģis, kuru lidojumā notur gaisa aerodinamiskā reakcija uz tā nekustīgajām nesošajām virsmām un kura brīvais lidojums nav atkarīgs no dzinēja.” Projekta 2.1. apakšpunktā norādīts, ka paraplāns ir ultravieglais lidaparāts, planieris ar viengabala spārnu bez stingra karkasa. Norādām, ka Ministru kabineta noteikumi Nr. 754 “Civilās aviācijas gaisa kuģa lidojumu apkalpes locekļu sertificēšanas noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 754) attiecas uz Īstenošanas regulas Nr. 2018/1976 SFCL daļas apliecībām jeb planiera pilota apliecībām (skat. MK noteikumu Nr. 754 2.9. punktu). Attiecīgi aicinām anotācijā skaidrot atšķirību starp planieru pilotiem un paraplānu pilotiem.

Papildus aicinām anotācijā skaidrot Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 4. jūlija Regulas (ES) 2018/1139 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas jomā un ar ko izveido Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūru, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 2111/2005, (EK) Nr. 1008/2008, (ES) Nr. 996/2010, (ES) Nr. 376/2014 un Direktīvas 2014/30/ES un 2014/53/ES un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 552/2004 un (EK) Nr. 216/2008 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 3922/91 (turpmāk – regula Nr. 2018/1139) piemērojamību attiecībā uz paraplāniem, ņemot vērā, ka tās 2. panta trešās daļas (d) apakšpunktā (skat. arī I pielikuma 1. punkta (e) apakšpunktu) noteikts, ka, citstarp, regulas Nr. 2018/1139 prasības attiecībā uz iesaistīto personālu (piemēram, pilotu kvalificēšanu) nepiemēro attiecīgajiem planieriem. Attiecīgi aicinām skaidrot tiesisko pamatojumu paraplānu pilotu kvalificēšanas nepieciešamībai Eiropas Savienības tiesību aktu līmenī.
Ja tiek secināts, ka Eiropas Savienības līmenī ir izstrādātas vienotas kvalifikācijas prasības paraplānu pilotiem, norādām, ka, ievērojot Eiropas Savienības pakalpojumu sniegšanas un komercdarbības brīvības principu iekšējā tirgū, dalībvalsts nevar noteikt stingrākas prasības, kādas paredzētas Eiropas Savienības tiesību aktos, un uz to pamata, piemēram, izteikt atteikumu izsniegt attiecīgo sertifikātu. Šādā gadījumā tiktu izveidots ierobežojums norādītajai brīvībai, kas iet pretrunā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 49. panta pirmo daļu un 56. panta pirmo daļu (skat. arī Eiropas Savienības Tiesas spriedumu Nr. C 76/90 Säger v. Dennemeyer). Stingrāku prasību paredzēšana ir pieļaujama, ja attiecīgais Eiropas Savienības tiesību akts sniedz dalībvalstīm noteiktu rīcības brīvību, vai, ja norādītais ierobežojums nepieciešams, lai pasargātu būtiskās sabiedrības intereses, piemēram, sabiedrības drošību (attiecībā uz ierobežojumu pamatojumu skat., piemēram,  Eiropas Savienības Tiesas spriedumu Nr. 33-74 Johannes Henricus Maria van Binsbergen v Bestuur van de Bedrijfsvereniging voor de Metaalnijverheid). Taču šādai atrunai jābūt proporcionālai leģitīmā mērķa sasniegšanai. Tādējādi noteikumiem par kvalificēšanu ir jābūt harmonizētiem visā Eiropas Savienībā, pasvītrojot nepieciešamību pārliecināties (un skaidrot) par Eiropas Savienības tiesību aktos noteikto tiesisko pamatojumu kvalifikācijas pieprasīšanai paraplānu pilotiem (vai arī par tāda neesamību, atļaujot valstij izveidot nepieciešamos kvalifikācijas kritērijus, kas atbilst, piemēram, starptautiski pieņemtai praksei).
 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
2.8. paraplāna pilots-instruktors – fiziska persona, kurai ir piešķirta šo noteikumu 5.10. apakšpunktā minētā kvalifikācija veikt paraplāna pilotu teorētisko un praktisko apmācību;
Priekšlikums
Projekta 2.8. apakšpunkts skaidro projektā lietoto terminu "paraplāna pilots-instruktors". Projekta 2.9. un 2.10. apakšpunktā skaidrots projektā lietotais termins "vinčas operators" un "vinčas operators-instruktors". Termins "paraplāna pilots" projektā nav skaidrots. Aicinām izvērtēt nepieciešamību papildināt projektu ar termina "paraplāna pilots" skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
III. Paraplāna pilotu sertificēšana
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta III nodaļas nosaukumu, ņemot vērā to, ka atbilstoši Likuma 32. panta ceturtajā daļā dotajam pilnvarojumam tajā noteikta paraplāna pilota apliecības izsniegšanas kārtība, nevis paraplānu pilotu sertificēšanas kārtība.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
IV. Vinčas operatoru sertificēšana
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta IV nodaļas nosaukumu, ņemot vērā to, ka atbilstoši Likuma 32. panta ceturtajā daļā dotajam pilnvarojumam tajā noteikta vinčas operatora apliecības izsniegšanas kārtība, nevis vinčas operatoru sertificēšanas kārtība.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
35. Latvijas Republikā atzīst citas valsts izsniegtu paraplāna pilota apliecību, ja:
Priekšlikums
Projekta 35. punktā norādīts, ka Latvija atzīst citas valsts izsniegtu paraplāna pilota apliecību. Ja tiek secināts, ka Eiropas Savienības līmenī nav izstrādātas vienotas kvalifikācijas prasības paraplānu pilotiem (skat. iebildumu ar aicinājumu skaidrot atšķirību starp paraplānu un planieru pilotiem), turpmāk norādītais attiecībā uz citu valstu apliecību atzīšanu nav attiecināms. Taču, ja tiek secināts pretējais, un, ja ar “citas valsts” izsniegtu apliecību tiek izprasta tāda apliecība, kas ir izsniegta ārpus Eiropas Savienības, proti, trešās valsts apliecība, aicinām precizēt lietoto terminu. Aicinām skatīt regulas Nr. 2018/1139 68. pantu.
 
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
42. Paraplānu aktivitātēm paredzētās zonas veido saskaņā ar noteikumiem, kas regulē gaisa telpas elastīgas izmantošanas pārvaldības kārtību, gaisa telpas struktūru un tās mainīšanas kārtību.
Priekšlikums
Aicinām svītrot projekta 42. punktu, ņemot vērā to, ka saskaņā ar sagatavošanas noteikumu 3.1. apakšpunktu normatīvā akta projekta neietver normas, kas ir deklaratīvas.
Piedāvātā redakcija
-