Atzinums

Projekta ID
23-TA-958
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
28.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir iepazinusies ar Ekonomikas ministrijas precizēto noteikumu projektu “Atbalsta pasākumi nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai un to īstenošanas kārtība” (ID 23-TA-958) (turpmāk – Projekts) un izsakām sekojošus priekšlikumus.
1. Lūdzam precizēt Anotācijā un Projektā informāciju par pieejamo atbalsta apjomu vienam projekta pieteikumam, nosakot, ka tā nepārsniedz 952 360 EUR, lai nodrošinātu, ka iespējams iesniegt un apstiprināt vismaz vienu projekta pieteikumu katrā Projekta pielikumā norādītajā nozarē vai apakšnozarē. Turklāt esošā nozaru komersantu vajadzībās balstītā apmācību projekta (1.2.2.1. un 1.2.2.3.) atbalsta finansējuma apguves temps un apjoms atbilstošs šādai atbalsta summai 6 gados.
Skaidrojums: Projekta 17.punktā noteikts, ka Projektu iesniegumos pasākuma pirmās kārtas īstenošanai kopējo pasākuma pirmās kārtas pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 12 380 706 euro apmērā. Lai nodrošinātu efektīvu programmas darbības pārklājumu būtu jāparedz finansējums vismaz vienam projektam katrā no Pielikumā Nr.2 minētajām nozarēm, attiecīgi 13 projektiem un būtu nosakāms viena projekta paredzamais kopējais atbalsta apjoms (proporcionāli sadalot programmas pieejamo finansējumu uz paredzamo atbalstāmo nozaru skaitu sanāk 952 362 euro vienam projektam).
2. Lūgums precizēt 7.1.punktu. Atsaucoties uz iepriekšējās sanāksmēs pārrunāto attiecībā uz konkrēto Projektu, norādām, ka tika panākta vienošanās par dalībnieku uzskaitīšanu tikai aktuālajā periodā.
3. Lūdzam dzēst Projekta 8.-11.punktus.
Skaidrojums: Papildus prasība darba devējiem slēgt atsevišķu vienošanos ar darbinieku ierobežo nodarbināto personu tiesības, turklāt tas ir pretrunā ar atbalsta programmas mērķi - sniegt atbalstu darba devēju izaugsmes vajadzībās balstītai, mērķorientētai nodarbināto personu kompetences paaugstināšanai un mācību pieejamības barjeru mazināšanai.
Darba likuma 40.pantā “Darba līguma forma” 12.apkašpunktā noteikts, ka darbiniekam ir tiesības uz apmācībām, ja darba devējs tādas nodrošina.
Darba likuma 96.pants “Profesionālā apmācība vai kvalifikācijas paaugstināšana” nosaka un regulē darbinieka un darba devēja līgumiskās un likumiskās darba attiecības saistībā ar piedalīšanos apmācībās.
Šāda punkta iekļaušana Projektā palielina birokrātiju un ierobežo programmas mērķi, jo darbinieks, kurš izgājis apmācības un paaugstinājis savu profesionālo kvalifikāciju ir ieguvums ne tikai vienam uzņēmumam, bet visai nozarei, neatkarīgi no komersanta ar kuru konkrētajā brīdī tam ir darba tiesiskās attiecības.
Papildus norādām, ka atbalsta programmas ietvaros atbalstu saņem komersanti un attiecīgi, ja nodarbinātās personas neapmeklē apmācības, atbalsts tiek samazināts komersantam. Projekta ietvaros nebūtu jānosaka regulējums par nodarbināto personu atbildību pret komersantu, jo izdevumu attiecināmība tiek vērtēta pret komersanta jeb gala labuma guvēja darbībām un piešķirtā valsts atbalsta izlietojumu.
4. Aicinām precizēt 9.1.punktu vai iekļaut precizējošu informāciju citā Projekta noteikumu punktā. Nav saprotams, vai gadījumā, ja apmācības tiks apmeklētas mazāk par 100% un vismaz 75% gadījumā, vai izmaksas par neapmeklēto apmācību daļu tiks uzskatītas par attiecināmām izmaksām.
5. Lūdzam dzēst vai precizēt Projekta 12.punktu, izsakot to šādā redakcijā: “12. Ekonomikas ministrija izveido konsultatīvo padomi, kuras sastāvā iekļauj Ekonomikas ministrijas, Labklājības ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, Latvijas Darba devēju konfederācijas, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības un projekta īstenotāju Biedrību pārstāvjus, ja nepieciešams citu kompetento institūciju vai biedrību un nodibinājumu pārstāvjus un ekspertus (turpmāk – Konsultatīvā padome). Konsultatīvās padomes sastāvu un nolikumu apstiprina Ekonomikas ministrs.
Skaidrojums: Atbalsta programmas būtība un mērķis ir nodrošināt apmācības, kuras balstītas komersantu aktuālo apmācību vajadzību apzināšanas rezultātā. Šāda pieeja tika definēta arī OECD pētījuma rezultātā. Turklāt būtu vēlams izveidot konsultatīvo padomi, kurā finansējuma saņēmēji un EM, CFLA un citas iesaistītās institūcijas izvērtē projektu īstenošanas progresu un nepieciešamos uzlabojumu programmā, t.sk. papildināšanu ar jaunām apmācību jomām, ja pēc tādām ir pamatots pieprasījums.
6. Lūdzam dzēst vai precizēt Projekta 13.punktu, izsakot to šādā redakcijā: “13. Konsultatīvā padome saskaņā ar cilvēkkapitāla attīstības stratēģiskajiem mērķiem un atbilstoši darba tirgus pieprasījumam un tautsaimniecības nozaru attīstības prognozēm nosaka un apstiprina finansējuma saņēmēju plānotās apmācību jomas, kā arī veic regulāru pieaugušo izglītības pasākumu īstenošanas rezultātu novērtējumu. Konsultatīvā padome nepieciešamības gadījumā var ierosināt atbalsta programmas papildināšanu ar jaunām apmācību jomām.”
7. Lūdzam precizēt 19.2.punktu, izsakot to šādā redakcijā: “19.2. nacionālais rādītājs līdz 2029. gada 31. decembrim  ar grantiem atbalstīto neunikālo komersantu skaits – 464.”
Skaidrojums: Anotācijā un programmas rādītājos ir norādīts sasniedzamais kopējais rādītājs līdz 2029. gada 31. decembrim – 464 neunikālie komersanti.
8. Rekomendējam Projekta 22.8.punktā dzēst terminu “vai vadošajam ekspertam”, jo, saskaņā ar Projekta nosacījumiem, projekta ietvaros nav paredzēts piesaistīt ekspertu.
9. Projekta 31.1.2.punktā aicinām dzēst “un konferences organizēšanas izmaksas”, jo konferenču organizēšana nav attiecināma uz apmācību projekta mērķi.
10. Lūdzam precizēt Projekta 31.1.3.punktā minēto atsauci uz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 2. pantu, jo tas nenosaka noteiktos finansējuma apmērus.
11. Lūdzam precizēt Projekta punktu “31.1.3. projekta vadības izmaksas, nepārsniedzot 3000 euro, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 2. panta noteiktajam finansējuma apmēram”, izsakot to šādā redakcijā: “31.1.3. projekta vadības izmaksas, nepārsniedzot 4500 euro mēnesī, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 2. panta noteiktajam finansējuma apmēram”.”
Skaidrojums: Balstoties uz šobrīd īstenošanā esošajām līdzīgajām atbalsta programmām (1.2.2.1. un 1.2.2.3.) un OECD pētījuma rezultātiem, secināms, ka atbalsta apjoms 3000 euro apmērā ir noteikts 2016.gadā un faktiski šobrīd projektu vadības izmaksas šādos kompleksos projektos, kuros paredzēta daudzu komersantu un nodarbināto personu iesaiste, ir faktiski pārsniegušas šo 3000 euro slieksni. To apliecina arī Eiropas Digitālo inovāciju centru projektu vadības izmaksas, kas līdzīgi kā šajā apmācību programmā strādā ar atbalsta sniegšanu daudziem komersantiem. Pēc Latvijas Bankas datiem inflācija kopš 2016.gada (gads, kurā tika apstiprinātas attiecināmās izmaksas 1.2.2.1. un 1.2.2.3.programmās) pakalpojumu sektorā, salīdzinājumā ar 2023.gadu sastāda + 38.6 %. Aicinām noteikt projekta vadības attiecināmo izmaksu ierobežojumu palielinot iepriekš īstenotajās programmās 1.2.2.1. un 1.2.2.3. noteikto limitu mēnesī par inflācijas pieauguma daļu, t.i. 3000 euro + 38.6% = 4158 euro.
12. Lūdzam pārcelt Projekta punktu “31.2.2. mācībām izmantojamo mācību materiālu izmaksas (drukāti vai audiovizuāli materiāli, kuri pēc mācību beigām paliek projektā nodarbināto īpašumā), atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 31. panta 3. punkta “b” apakšpunktam;” kā apakšpunktu zem punkta “31.1.1.mācību izmaksas, kas ir tieši saistītas ar mācību projektu, kas tiek attiecinātas uz darba devēju:”, jo Finansējuma saņēmējs iepērk mācību pakalpojumu, kas ietver gan pasniedzēja darba samaksu, gan mācībām izmantojamos mācību materiālus.
13. Lūdzam skaidrot kā un kādām attiecināmo izmaksu pozīcijām tiks attiecināts Pievienotās vērtības nodoklis 38.punkta gadījumā, ja Biedrība ir reģistrēta PVN maksātāja un gadījumā, ja Biedrība nav PVN maksātāja?
14. Lūgums skaidrot Projekta 43.2.2.punktā lietoto terminu “dalībnieku statuss”.
15. Aicinām izvērtēt 43.2.4. punktā norādītās informācijas apkopošanas nepieciešamību. Lūgums iekļaut Projektā skaidrojumu terminam “mācību klasifikators”.
16. Lūgums precizēt Projekta 43.2.6. punktu. Pēc citur Projektā minētās informācijas secināms, ka pašnodarbināto personu apmācības nav atbalstāmas projekta ietvaros.
17. Lūgums 43.5.punktā pārskatīt Projektā iekļautas attiecināmās izmaksas. Ņemot vērā nosacījumu par norādīto prasību, iekļaut projekta attiecināmās izmaksās finansējuma saņēmēja interneta vietnes uzturēšanas izmaksas.
18. Lūdzam precizēt Projekta 43.15.punktā minēto atsauci uz 22.1.apakšpunktu.
19. Aicinām precizēt 43.18. punktu, paredzot iespēju apliecinājumu parakstīt papīra formā. Papildus norādām, ka nepieciešams precizēt parakstīšanas brīdi, ņemot vērā, ka 43.18. punkts nosaka, ka apliecinājumu paraksta pirms projekta pieteikuma izskatīšanas, savukārt 43.11. punkts nosaka, ka apliecinājumam ir jābūt parakstītam pirms lēmuma pieņemšanas.


 
Piedāvātā redakcija
20. Lūdzam dzēst Projekta 43.19. punktu “sagatavot un saskaņot ik gadu ar Komisiju mācību plānu, kur nepieciešams iekļaut šādas sadaļas:”Skaidrojums: Šīs programmas būtība un mērķis ir nodrošināt apmācības, kas balstītas komersantu aktuālo apmācību vajadzību apzināšanas rezultātā. Šāda pieeja tika definēta arī OECD pētījuma rezultātā. Turklāt būtu vēlams izveidot konsultāciju padomi, kurā finansējuma saņēmēji un EM, EM, CFLA un citas iesaistītās institūcijas izvērtē projektu īstenošanas progresu un nepieciešamos uzlabojumu programmā, t.sk. papildināt ar jaunām apmācību jomām,  Apmācību organizēšana ir process, kuru nav iespējams precīzi saplānot pusgadu vai gadu uz priekšu, jo komersanti analizē savas apmācību vajadzības regulāri un piesakās apmācībām atkarībā no aktualitātes un nepieciešamības. Līdz ar to iesniegtais mācību plāns būtiski atšķirsies no faktiski notikušajām apmācībām un būs kārtējais nelietderīgi izstrādātais "papīrs".Biedrības  mācības īsteno balstoties uz  uzņēmumu pieprasījumu un vajadzībām.  Ņemot vērā ļoti dinamisko un mainīgo uzņēmējdarbības vidi, uzņēmumi mācības pielāgo biznesa vides izmaiņām, ekonomiskās situācijas un arī ģeopolitiskās situācijas izmaiņām, tirgus tendenču maiņai. Arī mazie un vidējie uzņēmumi nevar un neveic šādu plānošanu gada periodam. Jau vēsturiskā pieredze (kad apmācību programma bija LIAA uzraudzībā) rādīja uz to, ka šādu plānu gatavošana nav lietderīga. 21. Izsakām priekšlikumu Vadošai iestādei vai Sadarbības iestādei par Projekta 43.20.punktu minētajiem nosacījumiem izstrādāt vienotu metodiku vai paraugu, vai dzēst Projekta 43.20. punktu, jo nav pamatota sakarība starp 8.punkta prasībām par līguma noslēgšanu starp darba devēju un nodarbināto personu un  finansējuma saņēmēja iekšējās kontroles sistēmu.22. Lūdzam dzēst Projekta 43.21. punktu, jo atbalsta programmas mērķis nav uzraudzīt un kontrolēt darba devēju iekšējās kārtības noteikumus, jo Projekta noteikumu ietvaros nebūtu jānosaka regulējums par pienākumiem darba devējam izstrādāt speciālus iekšējās kārtības noteikumus. Tas būtu nesamērīgs administratīvais slogs gan uz finansējuma saņēmēju, gan komersantu – gala labuma guvēju, jo īpaši mazos uzņēmos uz apmācībām tiktu nosūtīti 1-3 darbinieki. Nav saprotams ieguvums no šādas prasības iekļaušanas Projektā, jo komersantam par valsts atbalsta piešķiršanu un izlietojumu atbilstība noteikta saskaņā ar Eiropas Savienības regulām par komercdarbības atbalstu. Turklāt Finansējuma saņēmējs slēdz vienošanos ar komersantiem projekta ietvaros (Projekta 43.23.punkts).23. Lūdzam precizēt Projekta 43.24. punktu, nosakot, ka personas datu apstrāde tiek veikta saskaņā ar ES Vispārīgo datu aizsardzības regulu, un attiecīgi katra iesaistītā puse nosaka savu lomu personas datu apstrādē un attiecīgi tai pienākums ir organizēt un nodrošināt atbilstošu personu datu apstrādi un uzglabāšanu.24. Lūdzam izteikt Projekta 44.1. punktu, izsakot to šādā redakcijā: “44.1. kopā ar pieteikumu finansējuma saņēmējam darba devējam ir pienākums iesniegt apmācību nepieciešamības pamatojumu nodarbinātajām personām”.25. Lūdzam dzēst Projekta 45. punktu.Skaidrojums: Šīs programmas būtība un mērķis ir nodrošināt apmācības, kas balstītas komersantu aktuālo apmācību vajadzību apzināšanas rezultātā. Šāda pieeja tika definēta arī OECD pētījuma rezultātā. Turklāt būtu vēlams izveidot konsultāciju padomi, kurā finansējuma saņēmēji un EM, EM, CFLA un citas iesaistītās institūcijas izvērtē projektu īstenošanas progresu un nepieciešamos uzlabojumu programmā, t.sk. papildināt ar jaunām apmācību jomām.26. Lūdzam definēt šo punktu atbilstoši programmas mērķim, jo iepriekšējā plānošanas periodā LIAA apmācību programmas ietvaros prasība par Aktivitāšu plāniem tika atcelta, jo nebija efektīva un radīja papildus administratīvo slogu.27. Lūdzam skaidrot kā tiks attiecināts Pievienotās vērtības nodoklis 62.punkta gadījumā (kādi dokumenti būs jānodrošina), ja Biedrība (balstoties uz noslēgto līgumu ar apmācību sniedzēju) izstādīs rēķinu darba devējam, lai veiktu norēķinus ar apmācību sniedzēju un Maksājuma pieprasījumā tiks iekļautas Biedrības veiktās izmaksas apmācību sniedzējam?   Vēršam uzmanību, ka Projekta 63.punktā ir nepabeigts teikums “Ja darba devējs pretendē uz komercdarbības atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013.” Lūdzam precizēt.28. Aicinām precizēt 65.punktu. Nav skaidrs formulējums, iespējams, ka pirmajā teikumā jānorāda atsauce uz 37.2.apakšpunktu (ārpakalpojums).29. Lūdzam precizēt Anotācijā 6.punktā - Iekšējā kontroles sistēma, nav izprotams, kādēļ ir nepeiciešams sniegt procedūras aprakstu, kā netiek pieņemti lēmumi?30. Lai palielinātu Latvijas uzņēmumu konkurētspēju jaunu ārvalstu tirgu apgūšanā un veicinātu eksporta pieaugumu, kā arī atvieglotu kvalificēta darba spēka piesaistīšanu, izsakām priekšlikumu atcelt konkrētu valodu apmācību ierobežojumus (ņemot vērā, ka eksportējošie uzņēmumi darbojas globālajā tirgū, nav nekāda pamata nosacījumam, ka atbalstāmas ir tikai zviedru, norvēģu, somu un vācu valodas apmācības). Aicinām dzēst Projekta 1. pielikuma 6. atsauci.31. Lūdzam precizēt Anotācijā un Projektā informāciju par 2.pielikumā minētajām Apstrādes rūpniecības apakšnozarēm “1.1.kokapstrāde;” un “1.6. nemetālisko minerālu ražošana;”, izsakot šādā redakcijā:“1.1. kokrūpniecība”“1.6. būvindustrija”Skaidrojums: 2.pielikumā apakšnozaru nosaukumus šīm divām nozarēm nepieciešams precizēt atbilstoši faktiskajam nozaru tvēruma raksturojumam.32. Aicinām precizēt projekta 3.pielikumu, atbilstoši Projektam.33. Lūdzam iekļaut Projektā papildus punktu, ka Finansējuma saņēmējam tiks nodrošināta piekļuve LR Iekšlietu ministrijas “Sodu reģistram” ar savu atsevišķu elektronisko pieslēgumu, lai pārbaudītu datus tādā apjomā, kādā nepieciešams, lai varētu piešķirt valsts atbalstu komersantiem šīs programmas ietvaros.