Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
21-TA-255
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts paredz jauno terminu “ievedējs" — fiziska vai juridiska persona, kas nodarbojas ar uzņēmējdarbību Latvijā un ieved mēslošanas līdzekli vai augu augšanas substrātu Latvijā.
Gan Eiropas Parlamenta un Padomes  2019. gada 5. jūnija Regulā (ES) 2019/1009, ar ko nosaka noteikumus par to, kā tirgū dara pieejamus ES mēslošanas līdzekļus, un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1069/2009 un (EK) Nr. 1107/2009 un atceļ Regulu (EK) Nr. 2003/2003 (turpmāk – Regula 2019/1009) gan Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija Regulā (ES) 2019/1020 par tirgus uzraudzību un produktu atbilstību un ar ko groza Direktīvu 2004/42/EK un Regulas (EK) Nr. 765/2008 un (ES) Nr.305/2011, lietots termins “importētājs”, kas Savienības tirgū laiž kādas trešās valsts produktu.

Importētājam saskaņā ar Regulas 2019/1009 8.pantu ir pienākums laist tirgū tikai šīs regulas prasībām atbilstošus ES mēslošanas līdzekļus un jānodrošina ES atbilstības deklarācijas un CE zīmes esība. Savukārt atbilstoši likumprojektam ievedējam nav noteikts šāds pienākums.  Attiecīgi importētājam nav noteikts pienākums iesniegt Valsts augu aizsardzības dienestam likumprojekta 5.pantā noteiktās ziņas.   

Līdz ar to, lūdzam precizēt, vai likumprojekta minētais termins “ievedējs” ir Latvijā reģistrēta persona, kas tikai produktu ieved Latvijā no jebkuras valsts (pārvadātājs), vai persona, kas ieved citas dalībvalsts produktu, un tās pienākumos ietilpst vienīgi noteikto ziņu iesniegšanas Valsts augu aizsardzības dienestam, kā arī likumprojektā vai anotācijā iekļaut informāciju par importētāju pienākumiem.    


    
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 3.punkts paredz, ka uz ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi attiecas šī likuma noteikumi par mēslošanas līdzekļu uzraudzību, kontroli, uzskaiti un informācijas sniegšanu (4. panta trešā daļa).

Mēslošanas līdzekļu aprites likuma 4. panta trešajā daļa noteikts, ka muitas iestādes nodrošina šajā likumā noteikto prasību izpildes uzraudzību un kontroli attiecībā uz mēslošanas līdzekļu un substrātu ievešanu no valstīm, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis (turpmāk — trešās valstis)).

Ņemot vērā to, ka sākot ar Regulas 2019/1009 piemērošanas dienu (2022. gada 16. jūliju), ES mēslošanas līdzekļu ar CE zīmi kontroli būs jānodrošina atbilstoši Regulas 2019/1020 prasībām (VII nodaļa “Produkti, ko ieved Savienības tirgū”), līdz ar to uz ES mēslošanas līdzekļu ar CE zīmi nevarētu pilnībā attiekties šī likuma 4. panta trešā daļā noteiktais. Tādēļ ES mēslošanas līdzekļu ar CE zīmi prasību uzraudzība, piemērojot tiem muitas procedūru – laišana brīvā apgrozībā, būtu precizējama, paredzot to kontroli atbilstoši Regulas 2019/1009 prasībām.   
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Regulas 2019/1020 25. panta 3. punktam - produktus, uz kuriem attiecas Savienības tiesību akti un kuriem jāpiemēro muitas procedūra “laišana brīvā apgrozībā”, kontrolē iestādes, kas izraudzītas saskaņā ar šā panta 1. punktu. Šīs iestādes veic minētās kontroles, pamatojoties uz riska analīzi saskaņā ar Regulas (ES) Nr. 952/2013 46. un 47. pantu un vajadzības gadījumā pamatojoties uz pieeju, kas balstīta uz risku, kā minēts šīs regulas 11. panta 3. punkta otrajā daļā. Un Regulas 2019/1020 25.panata 5.punkts nosaka - tirgus uzraudzības iestādes sniedz saskaņā ar 1. punktu izraudzītajām iestādēm informāciju par to produktu kategorijām vai to uzņēmēju identitāti, attiecībā uz kuriem ir konstatēts lielāks neatbilstības risks.
Pamatojoties uz iepriekš minēto, informējam, ka Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) Muitas pārvalde īsteno tirgus uzraudzības pasākumiem produktiem, kam piemērota muitas procedūra – laišana brīvā apgrozībā, balstoties uz riska analīzi (nav 100% kontrole) vai noteiktām preču kategorijām, par kurām saņemta informācija no tirgus uzraudzības iestādes.

Atbilstoši Regulas 2019/1020 26.panta 1.punktam produkta laišana brīvā apgrozībā tiek apturēta, ja, veicot kontroles pasākumus, VID Muitas pārvalde konstatē:
produktam nav pievienota dokumentācija, ko prasa tam piemērojamie Savienības tiesību akti, vai ir pamatotas šaubas par šādas dokumentācijas autentiskumu, precizitāti vai pilnīgumu;
produkts nav marķēts vai etiķetēts saskaņā ar tai piemērojamajiem Savienības tiesību aktiem;
produktam ir CE zīme vai cita tai piemērojamajos Savienības tiesību aktos prasīta zīme, kas piestiprināta nepareizi vai maldinoši;
uzņēmējam, kas veic uzdevumus saistībā ar produkta, uz kuru attiecas konkrēti Savienības saskaņošanas tiesību akti, nosaukums, reģistrētais tirdzniecības nosaukums vai reģistrētā preču zīme un kontaktinformācija, tostarp pasta adrese, nav norādīta vai identificējama; vai
jebkura cita iemesla dēļ, ja ir pamats uzskatīt, ka produkts neatbilst tam piemērojamajiem Savienības saskaņošanas tiesību aktiem, vai tas rada nopietnu risku veselībai, drošumam, videi vai citām sabiedrības interesēm.
Par katru šādu gadījumu, kad preču laišanas brīvā apgrozībā tiek apturēta, VID Muitas pārvalde informē tirgus uzraudzības iestādi, kā to paredz Regulas 2019/1020 26. panta 2. punkts.

Attiecīgi saskaņā ar Regulas 2019/1020 27. pantā un 28. pantā noteikto četru darba dienu laikā no brīža, kad preču laišana brīvā apgrozībā tika apturēta, tirgus uzraudzības iestāde sniedz atzinumu – atļauj vai aizliedz produktu laist brīvā apgrozībā.   

Līdz ar to, lai tiktu nodrošināti EK mēslošanas līdzekļu ar CE zīmi atbilstoši kontroles pasākumi, kā to paredz Regulas 2019/1020 nosacījumi, būtu nepieciešams likumprojektā noteikt Valsts augu aizsardzības dienestam, kā tirgus uzraudzības iestādei, papildus funkcijas atbilstoši Regulas 2019/1020 25. panta 5. punktā, 26. panta 3. punktā, 27. pantā un 28. pantā noteiktajam.   

Papildus sniedzam priekšlikumu izvērtēt iespēju vienveidot mēslošanas līdzekļu un ES mēslošanas līdzekļu ar CE zīmi prasību izpildes uzraudzību un kontroli gadījumos, kad tiek piemērota muitas procedūra – laišana brīvā apgrozībā. Šobrīd paredzētās prasības un kontroles pasākumi mēslošanas līdzekļu un ES mēslošanas līdzekļu ar CE zīmi būtiski atšķiras, kas nākotnē varētu radīt domstarpības gan muitas amatpersonām, gan importētājiem, kā rezultātā pastāv iespēja sūdzībām, strīdiem un neatbilstošu preču nonākšanai tirgū.  

 
Piedāvātā redakcija
-