Projekta ID
24-TA-2847Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
(2) Elektronisko veselības datu turētājs un uzticamais elektronisko veselības datu turētājs paši nosaka šā panta pirmajā daļā minētās maksas. Elektronisko veselības datu turētājs paziņo par veselības datu sagatavošanas izmaksām Centram, un šo informāciju Centrs nodod elektronisko veselības datu pieprasītājam pirms lēmuma pieņemšanas.
Iebildums
Nepieciešams salāgot un precizēt likumprojekta 14.pantā piedāvāto regulējumu ar anotācijas 1.3., 3. un 4.sadaļā norādīto informāciju.
Anotācijas 1.3.sadaļā norādīts, ka "Centra un Pārvaldes maksas pakalpojumu cenrāžus nosaka Ministru kabinets (līdz ar to paredzami grozījumi esošajos noteikumos), savukārt Elektronisko veselības datu turētājs un uzticamais elektronisko veselības datu turētājs paši nosaka piemērojamās maksas." un ka "Maksas noteikšanas un norēķinu kārtību, kā arī izmaiņas vadošo piekļuves iestāžu cenrāžos noteiks Ministru kabinets." Vēršam uzmanību, ka pašreizējā redakcijā likumprojektā nav ietverts deleģējums Ministru kabinetam noteikt iepriekš minētās maksas noteikšanas un norēķinu kārtību.
Tāpat anotācijas 4.sadaļā pašreiz ir paredzēts izdarīt grozījumus tikai Ministru kabineta 2013.gada 3.septembra noteikumos Nr.745 “Slimību profilakses un kontroles centra maksas pakalpojumu cenrādis” (saistībā ar likumprojektu Slimību profilakses un kontroles centrs izdos elektronisko veselības datu sekundārās izmantošanas atļaujas, par kurām būs jāmaksā valsts nodeva, līdz ar to ir nepieciešams papildināt maksas pakalpojuma cenrādi.).
Savukārt anotācijas 3.sadaļā pašreiz norādīts, ka "Šajā likumprojekta izstrādes posmā nav iespējams novērtēt ieņēmumus, jo atbilstoši Likumprojekta 14.pantam valsts nodevas apmēru noteiks Ministru kabinets (Grozījumi Ministru kabineta 2013.gada 3.septembra noteikumos Nr.745 “Slimību profilakses un kontroles centra maksas pakalpojumu cenrādis”). Saistībā ar jauno funkciju veikšanu un veiktajiem grozījumiem Centra maksas cenrādī, daļa no Centra izdevumiem tiks segti no jaunieviesto maksas pakalpojumu ieņēmumiem. Attiecīgi šis novērtējums tiks veikts Ministru kabineta noteikumu sagatavošanas ietvaros."
Anotācijas 1.3.sadaļā norādīts, ka "Centra un Pārvaldes maksas pakalpojumu cenrāžus nosaka Ministru kabinets (līdz ar to paredzami grozījumi esošajos noteikumos), savukārt Elektronisko veselības datu turētājs un uzticamais elektronisko veselības datu turētājs paši nosaka piemērojamās maksas." un ka "Maksas noteikšanas un norēķinu kārtību, kā arī izmaiņas vadošo piekļuves iestāžu cenrāžos noteiks Ministru kabinets." Vēršam uzmanību, ka pašreizējā redakcijā likumprojektā nav ietverts deleģējums Ministru kabinetam noteikt iepriekš minētās maksas noteikšanas un norēķinu kārtību.
Tāpat anotācijas 4.sadaļā pašreiz ir paredzēts izdarīt grozījumus tikai Ministru kabineta 2013.gada 3.septembra noteikumos Nr.745 “Slimību profilakses un kontroles centra maksas pakalpojumu cenrādis” (saistībā ar likumprojektu Slimību profilakses un kontroles centrs izdos elektronisko veselības datu sekundārās izmantošanas atļaujas, par kurām būs jāmaksā valsts nodeva, līdz ar to ir nepieciešams papildināt maksas pakalpojuma cenrādi.).
Savukārt anotācijas 3.sadaļā pašreiz norādīts, ka "Šajā likumprojekta izstrādes posmā nav iespējams novērtēt ieņēmumus, jo atbilstoši Likumprojekta 14.pantam valsts nodevas apmēru noteiks Ministru kabinets (Grozījumi Ministru kabineta 2013.gada 3.septembra noteikumos Nr.745 “Slimību profilakses un kontroles centra maksas pakalpojumu cenrādis”). Saistībā ar jauno funkciju veikšanu un veiktajiem grozījumiem Centra maksas cenrādī, daļa no Centra izdevumiem tiks segti no jaunieviesto maksas pakalpojumu ieņēmumiem. Attiecīgi šis novērtējums tiks veikts Ministru kabineta noteikumu sagatavošanas ietvaros."
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Atbilstoši likumprojekta anotācijas 3.sadaļai likumprojekta īstenošanai norādīta negatīva ietekme uz valsts budžetu sākot ar 2026.gadu un turpmāk ik gadu 262 969 euro apmērā. Vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības vispārējā izņēmuma klauzula, kas ļāva atkāpties no ES Līgumos noteiktajiem vispārējās valdības budžeta deficīta (3% no IKP) un parāda (60% no IKP) ierobežojumiem, ir atcelta ar 2024.gadu un stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi). Š.g. 21.janvārī ir apstiprināts Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025. – 2028.gadam, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem vērā turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu sagatavošanas procesā. Balstoties uz šī brīža prognozēm, iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas, kas ministrijām un citām centrālajām iestādēm jāņem vērā arī likumprojektu izstrādē. Gatavojot valsts budžetu 2025.gadam, tika plānots, ka budžeta deficīts būs 2,9% apmērā no IKP, bet Eiropas Komisijas deficīta novērtējums ir augstāks. Tāpēc ir ļoti būtiski uzraudzīt budžeta faktisko izpildi jau saplānotiem pasākumiem un neradīt papildu risku 3% no IKP robežas pārsniegšanai. Tas nozīmē, ka jauni pasākumi nedrīkst palielināt budžeta deficītu ne 2025.gadam, ne sekojošajiem gadiem. Papildu izdevumu finansēšana iespējama piedāvājot jaunus diskrecionāros ieņēmumu pasākumus (piemēram, izmaiņas ieņēmumu bāzē vai likmēs), vai samazinot citus izdevumus, lai rastu nepieciešamo finansējumu jaunu pasākumu finansēšanai. Likumprojektā var tikt iekļauti tikai tādi pasākumi, kuru īstenošanai finansējums 2026.gadā un turpmākajos gados ir paredzēts likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”, tādējādi nodrošinot, ka likumprojektā ietvertos pasākumus ir iespējams īstenot piešķirtā finansējuma ietvaros, neuzņemoties saistības bez finansiāla seguma.
Ņemot vērā minēto, precizējama anotācijas 3.sadaļa, norādot, ka likumprojektā paredzēto pasākumu īstenošanu projekta izpildē iesaistītās institūcijas (Slimību profilakses un kontroles centrs, Centrālā statistikas pārvalde, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija) nodrošinās tām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, attiecīgi aizpildot anotācijas 3.sadaļas 4.punktu un 6.1.apakšpunktā sniedzot skaidrojumu par pasākumiem, lai nodrošinātu kompensējošos pasākumus ministriju esošā budžeta ietvaros.
Ņemot vērā minēto, precizējama anotācijas 3.sadaļa, norādot, ka likumprojektā paredzēto pasākumu īstenošanu projekta izpildē iesaistītās institūcijas (Slimību profilakses un kontroles centrs, Centrālā statistikas pārvalde, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija) nodrošinās tām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, attiecīgi aizpildot anotācijas 3.sadaļas 4.punktu un 6.1.apakšpunktā sniedzot skaidrojumu par pasākumiem, lai nodrošinātu kompensējošos pasākumus ministriju esošā budžeta ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Norādām, ka anotācijas 3.sadaļas 7.punktā jāsniedz informācija par amata vietu skaita izmaiņām, līdz ar to lūdzam svītrot informāciju par Centrālās statistikas pārvaldes rēķināšanos ar papildu izdevumiem, vienlaikus nepieciešamības gadījumā norādot konkrētu amata vietu skaitu, ko paredzēts nodrošināt no amata slodžu bankas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļas 6.1.apakšpunktā norādīts, ka saistībā ar jauno funkciju veikšanu un veiktajiem grozījumiem Centra maksas cenrādī, daļa no Centra izdevumiem tiks segti no jaunieviesto maksas pakalpojumu ieņēmumiem, attiecīgi šis novērtējums tiks veikts Ministru kabineta noteikumu sagatavošanas ietvaros. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotāciju, norādot konkrētus maksas pakalpojumu veidus, plānoto maksas pakalpojumu ieņēmumu apmēru un ar to sniegšanu saistīto izdevumu apmēru, vienlaikus sniedzot detalizētus aprēķinus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā anotācijas 3.sadaļas 6.2.apakšpunktā norādīto, ka Slimību profilakses un kontroles centram ir nepieciešamas 5 amata vietas un Centrālai statistikas pārvaldei būs papildu datu apstrādes ekspertu amata vietas, uzskatām, ka atbilstoši Valsts sekretāru 30.03.2023. protokola Nr.12 4.§ 1.punktam ir būtisks Valsts kancelejas viedoklis. Vienlaikus nepieciešams papildināt ar informāciju, norādot, vai paredzēts izveidot jaunas amata vietas vai arī šīs ir esošās amata vietas, kuras paredzēts pārveidot.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
2) lai attiecībā uz fizisku personu vai fizisku personu grupām pieņemtu lēmumus saistībā ar darba piedāvājumiem vai mazāk labvēlīgu nosacījumu piedāvāšanu preču vai pakalpojumu sniegšanai, tostarp izslēgtu no apdrošināšanas vai kredīta līguma priekšrocībām vai grozītu iemaksas un apdrošināšanas prēmijas vai aizdevuma nosacījumus, vai pieņemtu jebkādu citu lēmumu attiecībā uz fizisku personu vai fizisku personu grupām, kuru ietekme ir diskriminējoša, pamatojoties uz iegūtajiem veselības datiem;
Priekšlikums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, kā šis tiks nodrošināts likumprojekta 5.panta 2.punktā minētais aizliegums apstrādāt elektroniskos veselības datus, kas iegūti, pamatojoties uz elektronisko veselības datu sekundārās izmantošanas atļauju vai elektronisko veselības datu pieprasījuma apstiprinājumu, lai attiecībā uz fizisku personu vai fizisku personu grupām pieņemtu lēmumus saistībā ar darba piedāvājumiem vai mazāk labvēlīgu nosacījumu piedāvāšanu preču vai pakalpojumu sniegšanai, tostarp izslēgtu no apdrošināšanas vai kredīta līguma priekšrocībām vai grozītu iemaksas un apdrošināšanas prēmijas vai aizdevuma nosacījumus, vai pieņemtu jebkādu citu lēmumu attiecībā uz fizisku personu vai fizisku personu grupām, kuru ietekme ir diskriminējoša, pamatojoties uz iegūtajiem veselības datiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ir 2025.gads, nepieciešams precizēt anotācijas 3.sadaļas tabulu, 2024.gada vietā lietojot “2025”, 2025.gada vietā lietojot “2026”, 2026.gada vietā lietojot “2027”, 2027.gada vietā lietojot “2028”, attiecīgi ietekmi uz budžetu atspoguļojot korektajās ailēs.
Piedāvātā redakcija
-