Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-1251
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
23.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
No 2022.gada 1.jūlija Invaliditātes likuma 12.panta pirmās daļas 6.punkts noteiks, ka invaliditātes sekas personām ar invaliditāti mazina, nodrošinot tiesības saņemt surdotulka pakalpojumu saskarsmes nodrošināšanai ar citām fiziskajām un juridiskajām personām un paredzot, ka Ministru kabinets noteiks:
1) šā pakalpojuma piešķiršanas kārtību, apjomu;
2) šā likuma 13. panta trešajā daļā paredzētā uzdevuma izpildes nosacījumus.
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt norādi uz noteikumu izdošanas tiesisko pamatu ar minēto likuma pilnvarojumu un attiecīgi korekti papildināt noteikuma 1.punkta redakcijas. Vienlaikus svītrot no projekta 1.4.apakšpunkta redakcijas vārdu "apjomu", jo tas attiecināms uz tiesībām saņemt noteiktu surdotulka pakalpojuma apjomu (projekta 1.5.apakšpunktu) nevis uz valsts pārvaldes uzdevuma apjomu (projekta 1.4.apakšpunktu). 
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3.panta otrās daļas likuma pilnvarojuma kontekstā "saņemšanas kārtība" ietver arī "piešķiršanas kārtību".
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Invaliditātes likuma 3.1 panta pirmā daļa noteic, ka Invaliditātes informatīvā sistēma (turpmāk — informācijas sistēma) ir valsts informācijas sistēma, kurā iekļauj datus par prognozējamas invaliditātes un invaliditātes ekspertīzēm, kā arī par personām ar prognozējamu invaliditāti un personām ar invaliditāti, tostarp personas datus. Informācijas sistēmas pārzinis ir Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija (2022.gada 1.jūlija redakcijā - tiešās valsts pārvaldes iestāde "Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija" (2022. gada 24. marta likums "Grozījumi Invaliditātes likumā")).

Lūdzam projekta noteikumu 4.punkta redakcijā svītrot vārdus "Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk – valsts komisija) uzturētajā", jo tie dublē likumā jau noteikto un šiem vārdiem normā nav juridiskās slodzes. Vienlaikus nepieciešams pārnest vārdkopas saīsinājuma veidošanas tekstu uz punkta otro teikumu, kur minēta "valsts komisija".
Papildus lūdzam neveidot Invaliditātes informatīvās sistēmas saīsinājumu un to svītrot, tā vietā turpmākā tekstā lietot pilnu sistēmas nosaukumu (proti, grozot visā tekstā informācijas sistēmas nosaukumā vārdu "informācijas" ar  "informatīvā") vai arī veidot informācijas sistēmas nosaukuma saīsinājumu tā kā tas veidots augstākminētajā likumā (proti, turpmāk - informācijas sistēma) (pēdējais paņēmiens gan nebūtu piemērojams, ja regulējums paredz vai tuvākā nākotnē paredzēs citu informācijas sistēmu lietošanu un termina "informācijas sistēma"  lietošanu vispārējā nozīmē).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Aicinām pamatojuma aprakstā norādīt atsauci uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, attīstības plānošanas dokumentiem vai tiesību aktiem, no kuriem izriet nepieciešamība izstrādāt projektu vai kuru īstenošanu veicinās projekts.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Aicinām ailē "Pamatojums" detalizētāk skaidrot Invaliditātes likuma pārejas noteikumu (tie ir 14 punkti) regulējumu, kas attiecas uz projekta spēkā stāšanās aspektiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām precizēt problēmu aprakstā Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas nosaukuma saīsinājumu -  (turpmāk - VSEĀVK), jo turpmāk tekstā tiek lietots VDEĀVK.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1.problēmas aprakstā skaidrots, ka projekta 41.punkta grozījums paredz palielināt surdotulka pakalpojumu apmēru personām, kuras saņem izglītības pakalpojumu atbilstoši grozījumiem Invaliditātes likumā.
Aicinām skaidrot, kādi tieši grozījumi Invaliditātes likumā paredz palielināt surdotulka pakalpojumu apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Pašreizējā situācijā skaidrots, ka projekta 10., 19., 46.punkta grozījumi paredzēti pakalpojumu nodrošināšanas uzlabošanai, ja tām nav piešķirta invaliditāte (pārsvarā senioriem), bet kuru funkcionālie traucējumi atbilst MK noteikumu Nr. 250 17.1 un 17.2.punkta nosacījumiem un tos Latvijas Nedzirdīgo savienība (turpmāk – LNS) vai Latviajs Neredzīgo biedrība (turpmāk – LNB) fiksējusi iepriekš, izsniedzot citus tehniskos palīglīdzekļus (piemēram, dzirdes aparātu).
Vēršam uzmanību, ka nav saprotams, uz ko norāda vārds "tām", tiek lietots neatrunāts noteikumu nosaukuma saīsinājums, kļūda vārda "Latvijas" rakstībā un neskaidras apakšpunktu atsauces. Aicinām precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Anotācijas 6. sadaļā “Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process”, projekta autoram sākumā jāatzīmē, vai TA projektam ir jānodrošina sabiedrības līdzdalība. Projektam atzīmēts, ka "nē".  Ja tiek norādīts, ka sabiedrības līdzdalība nav jānodrošina, šī izvēle ir jāpaskaidro iznirstošā logā “Skaidrojums”.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Norādīts, ka izstrādē iesaistītas nevalstiskās organizācijas, tāpēc “Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas“ - jāizvēlas no saraksta konkrētās nevalstiskās organizācijas, kuras bija iesaistītas TA projekta izstrādē. Ja  nevalstisko institūciju sarakstā nav atrodama kāda institūcija, to var ierakstīt logā “Citas institūcijas”.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt minēto sadaļu, jo regulējuma izpildi nodrošinās Latvijas Neredzīgo biedrība, Latvijas Nedzirdīgo savienība un arī Labklājības ministrija.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām aizstāt vārdu "noteiktumu" vai vārdu "noteikumu".
Piedāvātā redakcija
-