Atzinums

Projekta ID
22-TA-766
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atbilstoši Donorvalstu noteikumu 8.5.panta 2.punktam, ir jābūt skaidrai un pierādāmai metodikai/aprēķinam, kas pamato likmi līdz 25%, un šai metodikai/aprēķinam jābūt pievienotam iepriekš noteiktā projekta līgumam. Attiecīgi lūdzam papildināt MK noteikuma projekta anotācijas 1.3.sadaļas “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” risinājuma aprakstu ar informāciju, ka Ekonomikas ministrijas un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk - LIAA) ir guvušas pārliecību un LIAA nodrošinās, ka, piemērojot Donorvalstu noteikumu 8.5.panta 1.punkta b) apakšpunktā noteikto metodi, pilnībā tiek izpildīti Donorvalstu noteikumu 8.5.panta 2.punkta nosacījumi, t.i., ka likme aprēķināta izmantojot taisnīgu, objektīvu un pārbaudāmu aprēķina metodi vai metodi, ko izmanto tādu piešķīrumu shēmās, kuru līdzīga veida projektam vai līdzīga projekta iesniedzēja gadījumā pilnībā finansē saņēmējvalsts.
Attiecīgi lūdzam papildināt arī MK sēdes protokollēmumu ar nosacījumu, ka MK noteikumu projekta 73.1 punkta un 74.2. apakšpunkta jaunā redakcija un MK noteikumu projekta 84.punkts stājas spēkā tikai tad, kad LIAA ir saskaņojusi augstāk minēto metodiku/aprēķinu ar Ekonomikas ministriju un oficiāli to pievienojusi iepriekš noteiktā projekta līgumam.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projekta anotācijas 1.3.sadaļas “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” risinājuma aprakstu ar izvērstāku informāciju, kāpēc programmas iepriekš noteiktā projekta aktivitāšu īstenošanai ir nepieciešami juristu un finansistu administratīvie resursi, kā arī cits palīgpersonāls, kas rada netiešo izmaksu pieaugumu līdz 25 % un kā tas ietekmēs jau noslēgto līgumu un līdzfinansējuma saņēmēju, t.sk. kādas darbības tiks veiktas netiešo izmaksu likmes izmaiņu gadījumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 08.06.2021 stājās spēkā grozījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, papildinot to ar normām, kas nacionālā līmenī nosaka pienākumu atgūt nelikumīgo komercdarbības atbalstu gadījumos, kad Eiropas Komisija nav pieņēmusi lēmumu par nelikumīga un nesaderīga ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu atbalsta atgūšanu, kā arī to, ka nelikumīgs komercdarbības atbalsts ir atgūstams ne tikai tad, ja atbalsta sniedzējs konstatē pārkāpumus, kas noved pie nelikumīga atbalsta atgūšanas, bet arī gadījumos, kad citas institūcijas konstatē nelikumīga atbalsta piešķiršanas gadījumus (tai skaitā, Eiropas Komisija), lūdzam MK noteikumu Nr.4 17.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr.1407/2013, [līdzfinansējuma saņēmējam vai gala labuma guvējam] ir pienākums atmaksāt [programmas apsaimniekotājam vai iepriekš noteiktā projekta īstenotājam] visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka MK noteikumu Nr.4 30.punktā noteiktās maksimālās atbalsta intensitātes reģionālā atbalsta gadījumā bija piemērojamas līdz 2021.gada 31.decembrim, un kā arī informējam, ka jaunā Latvijas reģionālā atbalsta karte tika saskaņota ar Eiropas Komisiju 2021.gada 15.decembrī (lieta SA.100587 (2021/N)) un jaunās maksimālās atbalsta intensitātes saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra noteikumiem Nr.729 "Noteikumi par reģionālās attīstības atbalstu Latvijas Republikā līdz 2027. gadam" (turpmāk - MK noteikumi Nr.729) ir piemērojamas no 2022.gada 1.janvāra. Papildus vēršam uzmanību, ka Eiropas Komisijai nosūtītajā kopsavilkuma informācijā par šo atbalsta programmu (SA.61362) bija norādīts, ka "Atbalsts programmas ietvaros tiks sniegts saskaņā ar Regulas 14., 25. un 28.pantu. Paziņojuma veidlapas beigu termiņš norādīts saskaņā ar Regulas 25. un un 28.pantu, kas ir līdz 30.06.2024. Taču reģionālais atbalsts saskaņā ar apstiprināto reģionāla atbalsta karti (SA.58565) tiks sniegts līdz 31.12.2021." Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai šīs atbalsta programmas ietvaros reģionālais atbalsts kopš 2022.gada 1.janvāra vairs netiek piešķirts un nav plānots piešķirt. Attiecīgi, lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt  MK noteikumu 30.punktu un noteikt jaunajai reģionālajai atbalsta kartei atbilstošas piemērojamās atbalsta intensitātes šajā atbalsta programmā.

Vēršam uzmanību, ka MK noteikumi Nr.729 nosaka Latvijas Republikas teritorijas, kurās komercsabiedrībām var piešķirt reģionālās attīstības atbalstu, un maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti. 2022.-2027 gada periodā Latvijai noteiktā atbalsta bāzes intensitāte ir 30 % (ar papildu piemērojamajiem bonusiem, kas noteikti minētajos noteikumos).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Analoģiski izteiktajam priekšlikumam par nepieciešamajiem grozījumiem MK noteikumu Nr.4 17.punktā, ņemot vērā, ka 08.06.2021 stājās spēkā grozījumi Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, papildinot to ar normām, kas nosaka pienākumu atgūt nelikumīgo komercdarbības atbalstu gadījumos, kad Eiropas Komisija nav pieņēmusi lēmumu par nelikumīga un nesaderīga ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu atbalsta atgūšanu, kā arī to, ka nelikumīgs komercdarbības atbalsts ir atgūstams ne tikai tad, ja atbalsta sniedzējs konstatē pārkāpumus, kas noved pie nelikumīga atbalsta atgūšanas, bet arī gadījumos, kad citas institūcijas konstatē nelikumīga atbalsta piešķiršanas gadījumus (tai skaitā, Eiropas Komisija), lūdzam MK noteikumu Nr.4 66.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Ja tiek pārkāptas [šajos noteikumos] noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Regulas Nr.651/2014, [līdzfinansējuma saņēmējam] ir pienākums atmaksāt [programmas apsaimniekotājam] projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.