Projekta ID
23-TA-1989Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
08.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Likuma mērķis ir sasniegt kara upuru apbedījumu juridisko aizsardzību Latvijas Republikas teritorijā, kā arī sekmēt kara upuru piemiņas saglabāšanu un cieņpilnu attieksmi pret kara upuru mirstīgajām atliekām atbilstoši Latvijas kultūrvēstures tradīcijām, tai skaitā nodrošinot to pārapbedīšanu brāļu kapos vai kapsētās.
Iebildums
Lūdzam likumprojektā skaidrot terminu “brāļu kapi”, jo ne cits likums, ne šis likumprojekts neskaidro šādu terminu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
7) Latvijas Pašvaldību savienības;
Iebildums
Latvijas Pašvaldību savienība ir biedrība tāpat kā 3. panta trešās daļas 8. punktā minētā biedrība "Brāļu kapu komiteja", turklāt tās nav institūcijas Valsts pārvaldes iekārtas likuma izpratnē. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1. pantu institūcija ir iestāde vai publiskas personas orgāns. Tādējādi lūdzam precizēt šo tiesību normu, kā arī pārskatīt 3. panta trešās daļas ievaddaļu.
Piedāvātā redakcija
7) biedrības "Latvijas Pašvaldību savienība";
3.
Likumprojekts
(5) Pašvaldības, fiziskas un juridiskas personas bez komisijas atļaujas nav tiesīgas veikt kara upuru pārapbedījumus, veikt būvdarbus kara upuru apbedījuma vietās, kapsētās, kā arī izveidot jaunas kara upuru apbedījuma vietas.
Iebildums
Lūdzam svītrot vārdus “Pašvaldības, fiziskas un juridiskas”, ja bez komisijas atļaujas nevar veikt neviena persona kara upuru pārapbedījumus, būvdarbus kara upuru apbedījuma vietās, kapsētās, kā arī izveidot jaunas kara upuru apbedījuma vietas. Turklāt izvērtējama šāda aizlieguma noteikšana tieši pašvaldībām, bet ne citām publiskām personām. Tāpat vēršam uzmanību, ka arī pašvaldības ir juridiskas personas, savukārt, fiziskas personas un privāto tiesību juridiskas personas iespējams apzīmēt ar terminu "privātpersonas", jo saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1. panta 11. punktu privātpersona ir fiziskā persona, privāto tiesību juridiskā persona vai šādu personu apvienība. Līdz ar to aicinām pārskatīt likumprojektā lietoto terminoloģiju.
Vienlaikus aicinām izvērtēt šīs normas sistēmisku iekļaušanu citā likumprojekta pantā, jo tā neregulē kara upuru apbedījumu saglabāšanas organizāciju.
Vienlaikus aicinām izvērtēt šīs normas sistēmisku iekļaušanu citā likumprojekta pantā, jo tā neregulē kara upuru apbedījumu saglabāšanas organizāciju.
Piedāvātā redakcija
Bez komisijas atļaujas ir aizliegts veikt kara upuru pārapbedījumus, veikt būvdarbus kara upuru apbedījuma vietās, kapsētās, kā arī izveidot jaunas kara upuru apbedījuma vietas.
4.
Likumprojekts
3) ierosināt pēc savas iniciatīvas jaunas kara upuru kapsētas un kapuvietas izveidošanu, kā arī kara upuru kapsētas un atsevišķas kapuvietas iekļaušanu Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā vai sniegt attiecīgu atzinumu, saņemot pašvaldības, fiziskas vai juridiskas personas pieprasījumu;
Iebildums
Lūdzam pārskatīt normu daļā, jo saskaņā ar Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas likuma 8. panta 12. punkta d) apakšpunktu datu sniedzēji par objektiem un to robežām sniedz šādus datus, proti, attiecīgo objektu īpašnieki (valdītāji) vai atbildīgās institūcijas — par kapsētām. Nepieciešamības gadījumā izvērtējama nepieciešamība veikt grozījumus arī minētajā likumā, attiecīgu informāciju norādot likumprojekta anotācijas 4. sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
3) ierosināt pēc savas iniciatīvas jaunas kara upuru kapsētas un kapuvietas izveidošanu, kā arī kara upuru kapsētas un atsevišķas kapuvietas iekļaušanu Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā vai sniegt attiecīgu atzinumu, saņemot pašvaldības, fiziskas vai juridiskas personas pieprasījumu;
Iebildums
Precizējama norma, jo tajā nav precīzi lietots likumprojekta 1. panta 4. punktā skaidrotais termins "kara upuru kapsēta un atsevišķa kapuvieta".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
4) saskaņot būvdarbus kara upuru apbedījumos, kapsētās, kā arī jaunas kara upuru apbedījuma vietas saskaņot ar vietējās pašvaldības būvvaldi;
Iebildums
Likumprojekta 1. panta 3. punkts noteic, ka kara upuru apbedījumu vieta ir dabā neatzīmēts kara upuru mirstīgo atlieku apbedījums vai vieta, par kuru ir liecības par apbedījumu esamību. Līdz ar to nav noteiktības, kā pareizi saprast terminu “jauna kara upuru apbedījuma vieta”. Vienlaikus lūdzam paredzēt, ka saskaņojums tiek prasīts no pašvaldības, nevis no pašvaldības būvvaldes, jo šādu saskaņojumu var sniegt arī cita pašvaldības iestāde. Lūdzam svītro vārdu “vietējās”, jo valstī ir viena līmeņa pašvaldības.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
2) kārtību, kādā komisija izsniedz atļauju fiziskām un juridiskām personām kara upuru apbedījumu vietu izpētei, kā arī kara upuru pārapbedīšanai.
Iebildums
Ja ar juridiskām personām netiek saprastas arī publiskas personas, lūdzam normā aizstāt vārdus "fiziskām un juridiskām personām" ar vārdu "privātpersonām", jo saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1. panta 11. punktu privātpersona ir fiziskā persona, privāto tiesību juridiskā persona vai šādu personu apvienība.
Vienlaikus aicinām normu redakcionāli pārskatīt, nodrošinot tiesisko skaidrību par to, vai Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā komisija izsniedz atļauju [..] kara upuru pārapbedīšanai, vai arī vispār nosaka kārtību [..] kara upuru pārapbedīšanai.
Vienlaikus aicinām normu redakcionāli pārskatīt, nodrošinot tiesisko skaidrību par to, vai Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā komisija izsniedz atļauju [..] kara upuru pārapbedīšanai, vai arī vispār nosaka kārtību [..] kara upuru pārapbedīšanai.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
(8) Šā panta pirmajā daļā minēto valsts pārvaldes uzdevumu ar līgumu var deleģēt biedrībai vai nodibinājumam.
Iebildums
Saskaņā ar likumprojekta 3. panta pirmo daļu kara upuru apbedījumu saglabāšanu organizē Kara upuru apbedījumu saglabāšanas komisija (turpmāk – komisija). Lūdzam pārskatīt noteiktās tiesības deleģēt kara upuru apbedījumu saglabāšanu organizēšanu, jo, pirmkārt, likumprojekts pietiekami neregulē šo uzdevumu, otrkārt, šis uzdevums pēc savas būtības prasa noteiktu izpildes kārtību, tādējādi tas nav uzskatāms par pašsaprotamu, kuru izpildītājs var piepildīt ar saturu pēc saviem ieskatiem. Turklāt, ja tiek paredzēta iespēja attiecīgu valsts pārvaldes uzdevumu deleģēt citai personai, tad nav noteiktības par šīs personas mijiedarbību ar komisiju, vai, ja deleģēšanas gadījumā komisija var netikt veidota, tad nav saskatāms pamatojums šādas komisijas izveidi un sastāvu noteikt likumprojektā. Šajā sakarā arī anotācijas 7. sadaļā iztrūkst informācija par komisijas izveidi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
(1) Fiziskās un juridiskās personas informāciju kara upuru apbedījumu reģistram (turpmāk – reģistrs) sniedz bez maksas.
Iebildums
Ierosinām pārskatīt minēto normu vai to izslēgt, jo ārējie normatīvie akti neparedz tiesības privātpersonai saņemt atlīdzību par likumā noteikta pienākuma izpildi attiecībā uz pārvaldi, jo pienākums gulstas uz privātpersonu, nevis pārvaldi.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
5. Kara upuru kapsētu un kapuvietu saglabāšana, uzturēšana un publiskā pieejamība
Iebildums
Precizējams normas nosaukums, jo tajā nav precīzi lietots likumprojekta 1. panta 4. punktā skaidrotais termins "kara upuru kapsēta un atsevišķa kapuvieta".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
(1) Pašvaldības, fiziskās un juridiskās personas, nodrošina, lai atbilstoši šī likuma mērķim tiktu saglabātas un uzturētas kara upuru kapsētas un atsevišķas kapuvietas, kas atrodas to īpašumā (valdījumā).
Iebildums
Lūdzam precizēt normu, nenorādot konkrētas personas, bet vispārīgi norādot, ka paredzētais pienākums attiecas uz kara upuru kapsētas un atsevišķas kapuvietas īpašnieku (valdītāju), ja to paredzēts attiecināt uz ikvienu kara upuru kapsētas un atsevišķas kapuvietu īpašnieku (valdītāju).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts
2) informēt komisiju par katru bojājumu vai prettiesisku darbību, kas notikusi īpašumā (valdījumā) esošā kara upuru kapsētā vai atsevišķā kapuvietā;
Iebildums
Lūdzam pārskatīt šo normu, jo paredzētais pienākums pašvaldībai informēt komisiju par katru bojājumu vai prettiesisku darbību, kas notikusi īpašumā (valdījumā) esošā kara upuru kapsētā vai atsevišķā kapuvietā, ir nesamērīgs, jo šādu informāciju komisija var iegūt no pašvaldības vispārējā kārtībā. Vienlaikus nav atrunāts, kas tiek saprasts ar "katru bojājumu", nav noteikts informācijas sniegšanas termiņš un turpmākā komisijas rīcība ar saņemto informāciju, lai pamatotu šāda administratīvā sloga ieviešanu, kas nav paskaidrota un analizēta arī likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts
(3) Kara upuru pārapbedījumus veic saskaņā ar komisijas izstrādātu sarakstu, kas nosaka tam paredzētas vietas. Ja kara upurim ir piederīgie, viņi ir tiesīgi veikt pārapbedīšanu tās ģimenes kapos
Iebildums
Lūdzam pārskatīt šo normu, jo likumprojekts pēc būtības neregulē jautājumu par pārapbedīšanu, bet noteic, ka Ministru kabinets nosaka kārtību kara upuru pārapbedīšanai (likumprojekta 3. panta septītās daļas 2. punkts), kā arī nav noteiktības, kas ir saprotams ar terminu “ģimenes kapi”, jo ne citā likumā, ne likumprojektā nav lietots un skaidrots šāds termins.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts
(4) Ja starptautiskos līgumos nav noteikts citādi, visus izdevumus, kas saistīti ar kara upuru pārapbedīšanu sedz persona vai pašvaldība, kura ir ierosinājusi pārapbedīšanu
Iebildums
Lūdzam šajā normā izslēgt vārdu “vai pašvaldība”, jo arī pašvaldība ir persona (publiska persona).
Piedāvātā redakcija
Ja starptautiskos līgumos nav noteikts citādi, visus izdevumus, kas saistīti ar kara upuru pārapbedīšanu sedz persona, kura ir ierosinājusi pārapbedīšanu.
15.
Likumprojekts
Administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 7. pantā minētajiem pārkāpumiem veic pašvaldības policija vai Valsts policija.
Iebildums
Lai izslēgt iespēju, ka pašvaldības policija neveic administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 7. pantā minētajiem pārkāpumiem, kurus izdarījusi pašvaldības institūcija, ierosinām noteikt, ka administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 7. pantā minētajiem pārkāpumiem, kurus izdarījusi pašvaldības institūcija, veic Valsts policija.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Likumprojekts
1. Ziņas par kara upuru apbedījumiem, kas apzināti līdz šā likuma spēkā stāšanās brīdim, pašvaldības, fiziskās un juridiskās personas sniedz komisijai līdz 2025. gada 31. janvārim.
2. Fiziskās un juridiskās personas sniedz datus par to īpašumā (valdījumā) esošo kara upuru kapsētu un atsevišķu kapuvietu to iekļaušanai Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā līdz 2025. gada 28. februārim.
3. Ministru kabinets līdz 2025. gada 1. janvārim izdod šā likuma 3. panta septītajā daļā, 4. panta otrajā daļā, 5. panta trešajā daļā minētos noteikumus.
2. Fiziskās un juridiskās personas sniedz datus par to īpašumā (valdījumā) esošo kara upuru kapsētu un atsevišķu kapuvietu to iekļaušanai Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā līdz 2025. gada 28. februārim.
3. Ministru kabinets līdz 2025. gada 1. janvārim izdod šā likuma 3. panta septītajā daļā, 4. panta otrajā daļā, 5. panta trešajā daļā minētos noteikumus.
Iebildums
Lūdzam precizēt pārejas noteikumu 1. un 2. punktu, jo nav noteiktības par norādīto personu pienākumu zināt šādu informāciju, kā arī sniegt šādu informāciju.
Vienlaikus precizējama normās lietotā terminoloģija, ievērojot, ka pašvaldības arī ir juridiskas personas, taču tās ir publiskas personas, savukārt fiziskās personas un privāto tiesību juridiskās personas ir privātpersonas.
Vienlaikus precizējama normās lietotā terminoloģija, ievērojot, ka pašvaldības arī ir juridiskas personas, taču tās ir publiskas personas, savukārt fiziskās personas un privāto tiesību juridiskās personas ir privātpersonas.
Piedāvātā redakcija
-
