Atzinums

Projekta ID
22-TA-189
Atzinuma sniedzējs
Bezdūmu nozares asociācija
Atzinums iesniegts
10.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
7.1.punktā nepieciešams precizējums, lai skaidrāk noteiktu Apsaimniekotāja pienākumus, kas ietver finansējuma piešķiršanu konkrētu pasākumu veikšanai, nevis pašu pasākumu veikšanu, ko īsteno pašvaldības, vai pašvaldību noteikti komersanti, tāpat būtu jāprecizē, ka infrastruktūru izveidot var tikai vietās, kur ir atļauta smēķēšana (izslēdzot, piemēram,  sabiedriskā transporta pieturvietas, pludmales, u.c., kur smēķēt aizliegts). Atbilstoši Direktīvā noteiktajam,  Apsaimniekotāja pienākumu tvērumā nav iekļauta tabakas izstrādājumu filtru radītā piegružojuma savākšana un savākto atkritumu apsaimniekošana, bet gan šo darbību finansēšana jeb izmaksu segšana par šiem pakalpojumiem.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam precizēt 7.1. punktu
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Praksē šāda prasība nevar tikt izpildīta un attiecīgi Noteikumu norma ir izslēdzama, jo:
1) apsaimniekotājam faktiski būtu pienākums apkopot informāciju par katras pašvaldības publiskā vietā esošu sadzīves atkritumu konteineru, ņemot vērā, ka tabakas produktu atkritumi ir sadzīves atkritumi,
2) šādas informācijas apkopošana, kartēšana interaktīvā vidē un informācijas aktualizēšana radītu apsaimniekotājam nesamērīgu slogu, kas būtu nesamērīgs ar sasniedzamo mērķi [kas no minētās normas arī nav saprotams].
 
Piedāvātā redakcija
Izslēgt 7.3. punktu
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Informācija par līgumpartneru maksu ir uzskatāma par komercnoslēpumu un to aizsargā Komercnoslēpuma aizsardzības likums. Pieprasījumā atklāt šādu informāciju nav konstatējama “būtiska sabiedrības interešu aizsardzība” vai citi apsvērumi, kādēļ komercnoslēpumu saturoša informācija būtu atklājama sabiedrībai, tajā skaitā apsaimniekotāja konkurentiem.
 
Piedāvātā redakcija
Izslēgt 7.4.3. punktu.
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai novērstu situāciju, ka Noteikumu piemērošana var būtiski aizkavēties dēļ iemesla, ka kāda pašvaldība atsakās vai vilcinās noslēgt līgumu ar apsaimniekotāju, Noteikumos būtu jānosaka pašvaldībām pienākums slēgt līgumu ar apsaimniekotāju, vēlams, norādot termiņu līguma noslēgšanai. Nav pieļaujama situācija, ka Noteikumu piemērošana kļūst neiespējama, ja apsaimniekošanas plāna iesniegšana dienestam kļūst neiespējama tādēļ, ka viena no pašvaldībām nav noslēgusi līgumu ar apsaimniekotāju. Respektīvi, Noteikumos ir jāparedz mehānisms, kā šādās situācijās rīkoties, un jābūt skaidri atrunātam pienākumam pašvaldībām slēgt šādus līgumus līdzīgi kā tas ir ražotāju gadījumā, vai apsaimniekotājam attiecībā uz pašvaldībām.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam precizēt Noteikumu 15.punktu.
 
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Neatkarīgi no tā, cik ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas attiecībā uz tabakas izstrādājumu filtriem darbosies Latvijā, būtu jābūt vienam pētījumam nacionālā līmenī, kas noteiktu patērēto produktu īpatsvaru publiskās vietās un būtu kā atskaites sistēma uzraudzības iestādēm.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam precizēt  34.2.punktu, izsakot to šādā redakcijā:
“34.2. patērēto izstrādājumu īpatsvaru pašvaldības publiskās vietās, tajā skaitā no kopējā tabakas izstrādājumu atkritumu apjoma, ko nosaka pamatojoties uz neatkarīgu institūciju veiktajiem pētījumiem par tabakas izstrādājumu lietošanas paradumiem, kurus veic vismaz reizi trijos gados nacionālā līmenī un to veikšanu apmaksā ražotāji“
 
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
 41.2. punkts uzliek apsaimniekotājam pienākumu segt pašvaldībai izmaksas par infrastruktūras izveidi plastmasu saturošu izstrādājumu atkritumu savākšanai pašvaldības publiskās vietās, ja pašvaldības teritorijā komercdarbības un rekreatīvās darbības rezultātā apritē nonāk tabakas izstrādājumi ar filtriem.

Balstoties uz tabakas produktu ražotāju rīcībā esošu informāciju, visās Latvijas pašvaldībās komercdarbības rezultātā (tirdzniecība) apritē nonāk tabakas izstrādājumi ar filtriem, kā arī, ar ļoti lielu varbūtības pakāpi, visās pašvaldībās iedzīvotāji īsteno rekreatīvas darbības. Attiecīgi, ierosinām izslēgt teikuma daļu « ja pašvaldības teritorijā komercdarbības un rekreatīvās darbības rezultātā apritē nonāk tabakas izstrādājumi ar filtriem ».

Tāpat aicinām Noteikumos atrunāt, ka tabakas produktu atkritumu infrastruktūra var tikt veidota tikai pašvaldību publiskās vietās, kur smēķēšana nav aizliegta.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam precizēt  41.2. punktu.
 
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Uzskatām, ka  44.4. punktā minētās informācijas pieprasījums nevar tikt attiecināts uz tabakas produktu atkritumiem. Lūdzam precizēt noteikumu projekta 44.4.punktu,  nosakot kādu informāciju par veiktajām darbībām ar atkritumiem attiecībā uz tabakas izstrādājumu filtriem ir pienākums sniegt.  
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam precizēt  44.4.punktu
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
 Anotācijā noteikts, ka “Noteikumu 27.2. apakšpunktā noteiktās pozīcijas lielumu apsaimniekotājs nosaka, pamatojoties uz pētījumiem, ko īsteno neatkarīga pētījumu organizācija. Pētījumu veikšanas izmaksas sedz ražotāji atbilstoši savas tirgū laistās produkcijas tirgus daļai.”

Pieņemot, ka Anotācijā minētā atsauce attiecas uz apsaimniekošanas maksas noteikšanu atkritumiem, ko veido tabakas izstrādājumiem ar filtriem un filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem, aicinām precizēt Anotācijas norādi uz Noteikumu normu, kas nosaka apsaimniekotājam pienākumu veikt samaksu par savāktajiem tabakas produktu atkritumiem pašvaldības [apsaimniekotās] publiskajās vietās. Noteikumu 27.2.punkts attiecas uz līguma starp apsaimniekotāju un pašvaldību priekšmetu, un attiecīgi atsauce Anotācijā ir precizējama norādot korektu atsauces normu.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam precizēt Anotācijā atsauci uz Noteikumu normu par apsaimniekošanas maksas noteikšanu atkritumiem, ko veido tabakas izstrādājumiem ar filtriem un filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem.
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Noteikumos pamīšus tiek lietoti jēdzieni “publiska vieta” (skat. piemēram Noteikumu 7.1.punktu, 33.punkts) un “pašvaldības publiska vieta” (skat. piemēram Noteikumu 7.3.punktu, 26.punktu), kas piemērošanas gaitā var radīt neskaidrības par Noteikumu piemērošanas tvērumu. Noteikumu anotācijā sniegtā atsauce uz Administratīvo sodu likuma par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā 2. panta otrajā daļā noteikto skaidrojumu Noteikumu kontekstā ir mulsinoša, jo iekļauj arī privātpersonām piederošas “publiskas vietas” (piemēram, lielveikaliem pieguļošas teritorijas, kafejnīcas ar āra terasēm utml), kas ir ārpus Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2019/904 par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu ieviešanai (turpmāk – Direktīvas) regulējuma tvēruma.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam Noteikumos un  anotācijā  precizēt, ka Noteikumi attiecas tikai uz tām publiskajām vietām, kas ir pašvaldību pārvaldībā (apsaimniekošanā) un attiecīgi ražotājiem ir pienākums segt pašvaldību izmaksas par piegružojuma savākšanu tikai minētajās vietās.