Atzinums

Projekta ID
24-TA-974
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Finanšu nozares asociācija
Atzinums iesniegts
20.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Iztrūkst analīze, izvērtējums, vai šāds % likmju subsīdijas valsts atbalsts nav piemērojams tirgū kopumā, veicinot neatlikt investīcijas uzņēmumos arī apstākļos, kad ir augsts EURIBOR.
Anotācijas 2.2.2.punkts – Ietekme uz nozaru konkurētspēju -  nav izvērtēta ietekme uz finanšu nozares konkurētspēju šī lēmuma ietekmē, arī 2.2.5. punktā nav izvērtēta ietekme uz konkurenci.
Piemērojot tik plaša apjoma valsts atbalstu (plašs nozaru klāsts, ap 4000 uzņēmumu), aktuāls ir jautājums par mērķētu atbalstu, atbalsta koncentrāciju, kā arī, vai šie aspekti ir izvērtēti.
Svarīgi ir izvērtēt izmaksu samērīgumu pret ieguvumiem, jo ir minēts, ka atbalstu varēs saņemt ap 4000 uzņēmumu un tas apjomā būtu ap 3,9mEUR, bet nav minēts, cik uzņēmumi ar šo atbalstu varēs investēt un attīstīties, un kā tas tiks mērīts.

Plašais atbalsts esošajam Altum aizdevumu portfelim liek noprast, ka netiek plānots esošo aizdevuma portfeli refinansēt uz tirgu, pat tos darījumus, kam valsts atbalsts vairs, iespējams, nav nepieciešams.
Latvijas Bankas šobrīd ierosinātais jautājums pārskatīt refinansēšanas nosacījumus juridiskām personām ir jāskata arī kontekstā ar Altum esošo aizdevuma portfeli, ņemot vērā Altum tiešās kreditēšanas portfeļa apjomu + šī plānotā valsts atbalsta mērogu.
Komunikācijas aspektā ir ziņa uzņēmējam- piedāvātais valsts atbalsts aicina nemaz nedoties uz tirgu un nemeklēt labākas iespējas finansējuma piedāvājumam tirgū.  Tādējādi piedāvātais atbalsts neveicina plašāku finansējuma pieejamību tirgū.
Izvērtētam, mērķētam atbalsta regulējumam šo noteikumu kontekstā ir jānosaka tā piemērošanas termiņš. Iepriekšējo ekonomiskās izaugsmes sabremzējumu, krīžu iemesli ir atšķirīgi, atbilstoši situācijai tiek meklēti un piemēroti arī risinājumi. Ja regulējums darbosies patstāvīgi bez termiņa ierobežojuma, tad ar atsevišķu lēmumu bez dziļāka tirgus nepilnību izvērtējuma tikai Altum aizdevumu portfelim piemēros valsts atbalstu % likmju subsīdiju veidā. Atbilstoši paskaidrojuma rakstā minētajam, noteikumu projektā būtu jānorāda, ka procentu likmes subsīdija var tik piemērota, ja Euribor likme ir virs vēsturiski vidējā līmeņa aizdevumu procentu  maksājumiem norādītājā atlaides piemērošanas periodā.
Anotācijā iztrūkst informācija par esošajām % likmēm Altum aizdevumiem, informācija par ietekmi uz portfeli, vai programmās individuāli summāri. Kāda būs ietekme, piemērojot % likmju subsīdijas piedāvātajā apmērā. Nav plānota ex-post izvērtēšana valsts atbalstam pēc 2024.-2025.gada, nav sniegts paskaidrojums, kādēļ neplānojam veikt ex-post izvērtēšanu. Lūdzu skat. arī komentāru iepriekš par plānotā atbalsta sagaidāmo ietekmi, rezultātiem. Ieskatām, ka tieši ex-post jeb pēc izvērtēšanā ir iespējams objektīvi un pamatoti novērtēt sasniegto rezultātu, atbalsta ietekmi (gan pozitīvo, gan, kas ir ne mazāk svarīgi, negatīvi, iespējams, pat sākotnēji neparedzēto).
Anotācijas 2.3. punktā nav izvērtēts administratīvo izmaksu monetārā (finanšu) ietekme, izdevumi. Minēts, ka tiesību akta projekts neskar šo jautājumu, tomēr 4000 uzņēmumiem izsūtīt informāciju, sniegt konsultācijas, pieņemt pieteikumus, veikt izvērtējumu par jauno valsts atbalstu, pieņemt lēmumus – neapšaubāmi ir administratīvie resursi - izdevumi.
Papildus, katram no uzņēmumiem ir jāizvērtē arī kopējais valsts atbalsta apjoms no jauna uz šī jaunā valsts atbalsta piešķiršanas brīdi, tāpat jāizvērtē finanšu situācija, vai nav pazīmes, kas liecina, ka uzņēmums ir nonācis grūtībās.
Arī anotācijas 7. punktā arī ir norādīts, ka ietekmes nav, kas neatbilst kopumā anotācijā aprakstītajam atbalsta procesam.

Lai arī anotācijā ir norādīts, ka 2024.gadā plānots, ka maksimālā subsīdija nepārsniegs 25% no aizdevumu procentu  maksājumiem norādītājā atlaides piemērošanas periodā, noteikumu projekts neparedz maksimālās subsīdijas apmēru un līdz ar to varētu ļaut  piešķirt subsīdiju pat 100% apmērā no aizdevuma procentu maksājumiem. Atbilstoši anotācijā minētajam, lūdzam arī noteikumu projektā nepārprotami norādīt subsīdiju maksimālo apmēru (25% no aizdevumu procentu  maksājumiem norādītājā subsīdijas piemērošanas periodā).
 
Piedāvātā redakcija
-