Atzinums

Projekta ID
23-TA-843
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība
Atzinums iesniegts
19.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma 2.8.punkta "Pedagogu kompetence, kapacitāte un nepieciešamais atbalsts" sadaļu "Iespējamie risinājumi" (66.lpp) ar rindkopu "Lai nodrošinātu pietiekamu atbalstu agrīnai problēmu identificēšanai pirmsskolas izglītības pakāpē, nacionālā līmenī nepieciešams izvērtēt un noteikt pirmsskolas izglītības pakāpē nepieciešamā pedagoģiskā un atbalsta personāla minimumu."
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma 3.daļas "Iesāktās un veicamās darbības" sadaļu "Grozījumi normatīvajā regulējumā" (75.lpp) ar darbību: "Sagatavot un iesniegt grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 21.novembra noteikumos Nr. 716 “Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem”, nosakot pirmsskolas izglītības pakāpē nepieciešamā pedagoģiskā un atbalsta personāla minimumu. Atbildīgais IZM. Termiņš - 31.08.2024.

LIZDA atbalsta informatīvajā ziņojumā aprakstītos risinājumus un turpmākās darbības, bet iebilst pret ilgajiem izpildes termiņiem vairākām turpmākajām darbībām (informatīvā ziņojuma 75.-78.lpp), jo vardarbības situācijas izglītības iestādēs diemžēl kļūst arvien biežākas, tādēļ nepieciešami steidzami risinājumi:
1) darbībai "sagatavot grozījumus Izglītības likumā, nosakot, ka katrai izglītības iestādei ir jāizmanto kāda no vardarbības mazināšanas/novēršanas programmām atbilstoši vecumposmam. Turklāt normatīvajos aktos ir jānosaka, ka izglītības iestādes dibinātājam ir jāsniedz atbalsts šīs programmas iedzīvināšanai/īstenošanai, kā arī jāparedz, ka izglītības iestādei ir tiesības pieprasīt iesaisti un saņemt nepieciešamo atbalstu vardarbības novēršanai no pašvaldības, VP vai pašvaldības policijas un citām institūcijām." lūdzam noteikt termiņu līdz 30.06.2024., jo lielākajā daļā skolu kāda no vardarbības mazināšanas/novēršanas programmām tiek izmantota jau šobrīd projektu ietvaros un valstiskā līmenī nav nepieciešamības kavēties ar normatīvo aktu izvērtēšanu un grozījumu iesniegšanu. (šāds bija iepriekš iebildums);
2) ņemot vērā, ka darbības "Eiropas Savienības finanšu instrumentu iespēju ietvaros nodrošināts atbalsts starpinstitūciju sadarbības stiprināšanai pašvaldībās un preventīvajā darbā iesaistīto speciālistu sadarbībai pašvaldības un izglītības iestādes līmenī, to īstenojot projektā 4.2.3.1. pasākuma “Integrēta “skola-kopiena” sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs”. Projekta mērķis ir attīstīt integrētu skolas-kopienas jeb pašvaldības izglītības ekosistēmas pieeju, veicinot starpinstitūciju sadarbību un izglītojamā vecāku (personu, kas realizē aizgādību) iesaisti izglītības procesā." īstenošana un attiecīgi termiņš (31.12.2029.) piesaistīts ES finanšu instrumentu pieejamībai un izmantošanai, lūdzam paredzēt papildu darbības starpinstituciju sadarbības stiprināšanai, nosakot īsākus termiņus šīs problēmas risināšanai. Tāpat lūdzam rast risinājumus arī pārējo darbību, kuru īstenošana un termiņš (31.12.2029.) piesaistīts ES finanšu instrumentu pieejamībai un izmantošanai, īstenošanai īsākus termiņos.
3) darbībai "Integrēta, uz indivīda vajadzībām orientēta diagnostikas, profilakses aktivitāšu, konsultatīvo, agrīnās intervences un atbalsta pakalpojumu kopuma īstenošana bērnu attīstības vajadzību identificēšanai un savlaicīgam atbalstam."  lūdzam noteikt termiņu ne ilgāk kā līdz 31.12.2024., jo 2024.gada sākumā tika noslēgts darbs pie “Bērnu agrīnās attīstības skrīninga instrumentu komplekta” un “Pētījuma par sociālemocionālo, uzvedības un citu attīstības risku izplatību bērnu kohortā”. Pētījumos tika plānots iegūt informāciju par sociālemocionālo, uzvedības un citu attīstības risku izplatību bērnu vecumā no 1 līdz 6 gadiem. Uzskatām, ka nav pamata noteikt vairāk kā 5 gadu termiņu pakalpojumu kopuma īstenošanai, jo ir izstrādāti diagnostikas rīki un pedagogiem jau šobrīd ir jāīsteno individuāla pieeja katram bērnam.

Lūdzam koriģēt termiņu darbībai "Izstrādāt vardarbības situācijas risināšanas algoritmus iestādēm (izglītības iestādes un starpinstitucionālais līmenis)" uz 30.06.2024, jo norādīts kļūdains (neeksistējošs) datums.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam rast iespēju pie veicamajām darbībām iekļaut "Pārskatīt pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmas "Pirmsskolas skolotājs" saturu", jo šobrīd programmā netiek nodrošināta pietiekama pirmsskolas skolotāju sagatavošana agrīnai problēmu identificēšanai un palīdzības sniegšanai bērniem, kuriem tā būtu nepieciešama.
Piedāvātā redakcija
-