Atzinums

Projekta ID
22-TA-645
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
11.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 19.punkts nosaka virkni nozares ministrijas pienākumu projektu uzraudzībai (reformu un investīciju virziena mērķu sasniegšanas plānošanu, koordinēšanu un uzraudzību). Noteikumu projekta 19.6.apakšpunktā ir īpaši izdalīti noteikumu projekta 16.2., 16.3. un 16.4.apakšpunktā nosauktie projektu īstenotāji, tostarp valsts kapitālsabiedrības. Noteikumu projekta 19.6. apakšpunkta redakcija neļauj skaidri saprast, vai attiecībā uz noteikumu projekta 16.2., 16.3. un 16.4.apakšpunktā nosauktajiem projektu īstenotājiem ir jāpiemēro tikai noteikumu projekta 19.6. apakšpunkts, vai arī visi noteikumu projekta 19.punktā minētie pienākumi. Šī skaidrība ir būtiski nepieciešama, ja projekta finansējuma saņēmējs un projekta īstenotājs ir Rīgas Brīvostas pārvalde, jo konkrētajā situācijā ir 4 nozares ministrijas un nav saprotams, kā tiks izpildītas noteikumu projekta 19.punkta prasības. Vienlaikus norādām, ka atbilstoši Satiksmes ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas amatpersonu tikšanās laikā panāktajām vienošanām, Satiksmes ministrija nevar uzņemties noteikumu projekta 19.punktā nozares ministrijai noteiktos pienākumus, izņemot noteikumu projekta 19.6. apakšpunktā noteikto. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Satiksmes ministrija neatbalsta noteikumu projekta 4.pielikuma Investīcijas 2.1.1.1.i ietvaros plānotā projekta jauno nosaukumu “Ostu pārvaldības digitālā transformācija pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi, kā arī integrējot ostu digitālos risinājumus ar starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmu un papildinot to ar funkcionalitāti ziņošanai par kuģu radītajiem atkritumiem”, kura īstenotājs ir RBP. Jaunais RBP projekta nosaukums liecina par jaunu, iepriekš nesaskaņotu projekta saturu. Proti, projektā tiks veikta integrācija ar Starptautisko kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmu" (SKLOIS).  Satiksmes ministrijas, kā sistēmas pārziņa rīcībā, nav informācijas par RBP plānotajām projekta aktivitātēm un to realizāciju, un tai nav iespējams saskaņot sadarbību projektā, neesot informācijai par sadarbības jomām, saturu, apjomu un būtību. Informējam, ka integrācija ar Rīgas Brīvostas pārvaldes ostu sistēmu jau pašlaik ir izstrādāta maksimālā, normatīvajos aktos paredzētajā apjomā. Iespējamie papildinājumi, par kuriem pašlaik ir informējusi RBP, ir saistīti ar lietojamības uzlabojumiem, taču tie tiek veikti pakāpeniski, SKLOIS uzturēšanas budžeta ietvaros.
Ņemot vērā minēto, lūdzam no RBP projekta nosaukuma svītrot vārdus, kas liecina par integrācijas ar SKLOIS izstrādi projekta ietvaros un svītot Satiksmes ministriju kā projekta partneri. 
Piedāvātā redakcija
2.1.1.1.i "Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi".
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Satiksmes ministrija uztur 01.04.2022. atzinumā ietverto iebildumu (izzziņas 119.punkts) attiecībā uz investīcijas 2.1.1.1.i ietvaros paredzēto projektu "Ostu pārvaldības digitālā transformācija pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi, kā arī integrējot ostu digitālos risinājumus ar starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmu un papildinot to ar funkcionalitāti ziņošanai par kuģu radītajiem atkritumiem". Satiksmes ministrijas ieskatā, tieši ministrijas īstenota projekta atsevišķa realizācija nodrošinās efektīvu un optimālu finansējuma izlietošanu un detalizētu uzraudzību, kā arī novērsīs atkarības no Rīgas Brīvostas pārvaldes (RBP) projekta realizācijas (iepirkumi, vairāku līmeņu projekta pārvaldība, atskaites, integrācijas). Atgādinām, ka 2022.gada 22.marta Ministru kabineta noteikumi Nr.193 "Kuģu atkritumu pieņemšanas kārtība un kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtība" nosaka precīzu laiku funkcionalitātes ieviešanai un detalizētas prasības tās realizācijai, paredz konkrētu un precīzi tēmētu finansējumu. Šie aspekti novērš  funkcionalitātes dublēšanos un veicina jau esošās funkcionalitātes ātru un efektīvu izmantošanu, izvirzītā mērķa un rezultātu sasniegšanai.
Lūdzam investīcijas 2.1.1.1.i ietvaros paredzēto projektu “Ostu pārvaldības digitālā transformācija pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi, kā arī integrējot ostu digitālos risinājumus ar starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmu un papildinot to ar funkcionalitāti ziņošanai par kuģu radītajiem atkritumiem” pārveidot kā divus patstāvīgi realizējamus projektus : “Ostu pārvaldības digitālā transformācija pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi”, kura finansējuma saņēmējs ir RBP, un Satiksmes ministrijas īstenotu projektu “Ziņošanas sistēmas par kuģu radītajiem atkritumiem pilnveidošana Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā”.
Piedāvātā redakcija
2.1.1.1 Ostu pārvaldības digitālā transformācija pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi. Pārvaldošā institūcija VARAM;  Summa bez PVN 3,242; Centralizēti pārvaldītās nozaru datu kopas 1; Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi 1. 2.1.1.1. Ziņošanas sistēmas par kuģu radītajiem atkritumiem pilnveidošana Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā. Pārvaldošā institūcija SM;  Summa bez PVN 0,118; Centralizēti pārvaldītās nozaru datu kopas 1; Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi 1.
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijas 1.3.apakšpunktā “Risinājuma apraksts” un 1.6.apakšpunktā “Cita informācija” ir ietverts identisks teksts “Investīcijas 2.1.1.1.i ietvaros īstenotā projekta “Ostu pārvaldības digitālā transformācija pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi, kā arī integrējot ostu digitālos risinājumus ar starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmu un papildinot to ar funkcionalitāti ziņošanai par kuģu radītajiem atkritumiem” īstenošanai tiek piesaistīts īstenošanas partneris un izdalīts finansējums vismaz 118 tūkst. euro apmērā.”
Lūdzam minēto tekstu svītrot no noteikumu projekta anotācijas 1.3. apakšpunkta. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Satiksmes ministrija 01.04.2022. atzinumā informēja par nepieciešamību papildināt noteikumu projekta anotāciju ar norādi, uz kuru noteikumu projekta punktu ir attiecināma Izmaksu un ieguvumu analīzes metodika un kādos gadījumos tā būs jāizmanto. Ir precizēta informācija par noteikumu projekta punktu, uz kuru tā ir attiecināma, taču nav sniegta informācija par gadījumiem, kad tā būs jāpiemēro. Informējam, ka Satiksmes ministrija ir plānojusi īstenot projektu “Ziņošanas sistēmas par kuģu radītajiem atkritumiem pilnveidošana Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā”, kura precīzas prasības un finansējumu nosaka 2022.gada 22.marta Ministru kabineta noteikumi Nr.193 "Kuģu atkritumu pieņemšanas kārtība un kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtība". Minētos MK noteikumus ir izstrādājusi VARAM, un Satiksmes ministrijai nav kompetenta izstrādāt atkritumu pieņemšanas kārtības un kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes ieguvumu un izmaksu analīzi.
Ņemot vērā minēto, lūdzam noteikumu projekta anotācijā norādīt informāciju par gadījumiem, kad izmaksu un ieguvumu analīze nav nepieciešama vai to veiks atbildīgā ministrija. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas tekstu, vienveidīgi lietojot terminu “sadarbības partneris”. Termina “īstenošanas partneris” lietošana rada priekšstatu, ka projektam ir otrs īstenotājs ar vienlīdzīgām saistībām un atbildību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijas 1.3.apakšpunktā “Risinājuma apraksts” un 1.6.apakšpunktā “Cita informācija” ir ietverts identisks teksts “Investīcijas 2.1.1.1.i ietvaros īstenotā projekta “Ostu pārvaldības digitālā transformācija pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi, kā arī integrējot ostu digitālos risinājumus ar starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmu un papildinot to ar funkcionalitāti ziņošanai par kuģu radītajiem atkritumiem” īstenošanai tiek piesaistīts īstenošanas partneris un izdalīts finansējums vismaz 118 tūkst. euro apmērā.”
Lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas 1.6.apakšpunkta redakciju atbilstoši Satiksmes ministrijas 01.04.2022. atzinumā ietvertajam iebildumam, jo pašreiz noteikumu projektā iekļautais teksts pilnībā neatbilst iebilduma būtībai. Satiksmes ministrijai ir būtiski uzsvērt, ka RBP projekta ""Ostu pārvaldības digitālā transformācija pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi " un Satiksmes ministrijas projekta "Ziņošanas sistēmas par kuģu radītajiem atkritumiem pilnveidošana Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā" ietvaros netiks veiktas izstrādes, kas nepieciešamas Regulas (ES) 2019/1239 ar ko izveido Eiropas Jūras vienloga sistēmas vidi un ar ko atceļ direktīvu 2010/65/ES ieviešanai 2025.gadā. 
Piedāvātā redakcija
Transporta attīstības pamatnostādnes 2021.-2027.gadam kā jūrniecības un ostu jomas politikas attīstības prioritāru pasākumu nosaka uzdevumu “Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas ietvaros nodrošināt esošos un veidot jaunus elektroniskos pakalpojumus un integrēt SKLOIS Eiropas Jūras vienloga sistēmā e-MSW”. Savukārt, piedaloties Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda darbības programmas projekta saskaņošanā, Satiksmes ministrija ir iesniegusi priekšlikumu par Eiropas jūras vienloga sistēmas e-MSW ieviešanu un starpvalstu pakalpojumu sniegšanu uzņēmējiem un privātpersonām kā konkrētas un nepieciešamas atbalstāmās darbības piemēru 1.3.prioritātes “Digitalizācija” 1.3.1.apakšprioritātes “Izmantot digitalizācijas priekšrocības pilsoņiem, uzņēmumiem un valdībām” atbalstāmo darbību aprakstā.
Projekta "Ostu pārvaldības digitālā transformācija pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi" ietvaros, kā arī Noteikumos paredzētajos investīciju virzienos un projektu programmās nav plānots finansējums Eiropas Jūras vienloga sistēmas e-MSW izstrādei un ieviešanai 2025.gadā, kā to paredz Regula (ES) 2019/1239 ar ko izveido Eiropas Jūras vienloga sistēmas vidi un ar ko atceļ direktīvu 2010/65/ES.