Atzinums

Projekta ID
24-TA-2333
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā Informatīvajā ziņojumā norādīto, ka „Projekta „ACE2-EU” mērķis ir uzlabot augstākās izglītības kvalitāti, stiprināt saikni ar pētniecības un inovāciju jomu, Eiropas universitāšu savstarpējo sadarbību, nodrošinot kopīgu ilgtermiņa strukturālu, ilgtspējīgu un sistēmisku sadarbību izglītības, pētniecības un inovācijas jomā. Savukārt Latvijas Kultūras akadēmijas mērķis, piedaloties projektā „ACE2-EU”, ir nostiprināt savu ietekmi starptautiskajā izglītības un kultūras telpā, nodrošināt studentu, docētāju, pētnieku un citu iesaistīto pušu pārstāvjus ar zināšanām, prasmēm un kompetencēm, kas nepieciešamas, lai kopīgi risinātu Eiropas nākotnes izaicinājumus.”, kā arī, ņemot vērā Informatīvajā ziņojumā 6. lapā minētās projektā plānotās aktivitātes, pirmšķietami var secināt, ka plānotais projekts ir saistīts ne tikai ar pētniecības, bet arī izglītības, mērķa sasniegšanu.
Līdz ar to aicinām Kultūras ministriju veikt informatīvajā ziņojumā šādus papildinājumus un precizējumus:

1. papildināt to ar skaidrojumu par Latvijas Kultūras akadēmijas atbilstību pētniecības organizācijas definīcijai atbilstoši Eiropas Komisijas paziņojuma „Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes” (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 28. oktobris, Nr. C414) (turpmāk – Pētniecības pamatnostādnes) 16. punkta ff) apakšpunktam. Skaidrojam, ka, lai būtu iespējams piemērot Pētniecības pamatnostādņu 20.punktu, attiecīgajam atbalsta saņēmējam ir jākvalificējas kā pētniecības organizācijai;

2. papildināt Informatīvo ziņojumu ar izvērtējumu atbilstoši Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) (turpmāk – EK paziņojums) 28. un 29. punktam attiecībā uz plānotā projekta daļu, kas ir saistīta ar izglītības mērķu sasniegšanu. Skaidrojam, ka valsts izglītības sistēmas ietvaros nodrošinātā valsts izglītība, ko finansē un uzrauga valsts, var tikt uzskatīta par nesaimniecisko darbību. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši EK paziņojuma 29.punktam gadījumos, ja izglītojamajiem ir jāsedz daļu no mācību vai uzņemšanas maksas, kas palīdz segt sistēmas darbības izdevumus, šādas iemaksas bieži vien sedz tikai nelielu daļu no konkrētā pakalpojuma patiesajām izmaksām, attiecīgi šāda samaksa nav uzskatāma par atlīdzību par sniegto pakalpojumu un minētās iemaksas nemaina to, ka vispārējās izglītības pakalpojumiem, ko pārsvarā finansē valsts, nav saimnieciska rakstura. Šajā kontekstā vēršam uzmanību uz Eiropas Komisijas 2017.gada 17.novembrī sniegto skaidrojumu e-State Aid Wiki sistēmā, no kura izriet, ka ar vārdu “pārsvarā” (predominantly) tiek saprasta daļa 50% apmērā – tātad, piemēram, gadījumā, ja tiek secināts, ka izglītības iestādes sniegto maksas izglītības pakalpojumu daļa nepārsniedz 50% robežu no kopējiem sniegtajiem izglītības pakalpojumiem, tā netiek kvalificēta kā saimnieciskās darbības veicējs un attiecīgi tālāka izvērtēšana atbilstoši četrām komercdarbības atbalstu raksturojošajām pazīmēm nav jāveic. Gadījumā, ja tiek konstatēts, ka augstākās izglītības iestādes gūtie ieņēmumi no maksas izglītības pakalpojumu un citu izglītības pakalpojumu sniegšanas pārsniedz 50% robežvērtību no kopējiem sniegtajiem izglītības pakalpojumiem, ir nepieciešams veikt izvērtējumu, vai vienlaikus izpildās visas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētās komercdarbības atbalsta pazīmes, t.sk., ceturtā komercdarbības atbalsta pazīme – ietekme uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū. Savukārt, ja tiek konstatēts, ka vienlaikus izpildās visas četras komercdarbības atbalsta pazīmes, piešķirot publiskos līdzekļus projekta īstenošanai, ir jāpiemēro atbilstošs komercdarbības atbalsta regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ziņojuma projektu ar informāciju, ka īstenojot plānotās aktivitātes tiks nodrošināta atbalsta nepārklāšanās ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam (turpmāk - Programma) un Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ietvaros īstenotajām aktivitātēm. Vēršam uzmanību, ka Programmas ietvaros plānots atbalsts, piemēram, digitālo risinājumu pilnveidei augstskolās u.c.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 19.lpp. 2. un 3.punktā iekļautā informācija ir precizējama atbilstoši Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2. un 3.punktam.
Piedāvātā redakcija
-