Atzinums

Projekta ID
22-TA-705
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Jūrniecības savienība"
Atzinums iesniegts
18.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Latvijas Jūrniecības savienība uztur izziņā 2. punktā norādīto iebildumu spēkā. 
Papildus LJS norāda, ka Latvijas Jūras akadēmijas integrācija RTU nonāk pretrunā ar Transporta attīstības pamatnostādņu 2021.-2027. gadam 5.1.3. apakšpunktā valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija”, kopā ar Satiksmes ministriju un Izglītības un zinātnes ministriju, doto pastāvīgo uzdevumu “saglabāt autonomu jūrniecības izglītības sistēmu”. 

LJS lūdz rīkojuma projektu tālāk nevirzīt, bet tā vietā izstrādāt jaunu jūrniecības izglītības sistēmas attīstības modeli – tādu modeli, kas pilnā mērā respektē Transporta attīstības pamatnostādņu 2021.-2027. gadam 5.1.3. apakšpunktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
LJS norāda, ka viena iestāde -  RTU aģentūra “Rīgas Tehniskās universitātes Liepājas Jūrniecības koledža” nevar atbildēt par visu jūrniecības izglītības sistēmu, t.sk. šīs sistēmas autonomijas saglabāšanu. Par to atbild Izglītības un zinātnes ministrija, Satiksmes ministrija. Turklāt līdz ar Latvijas Jūras akadēmijas un Liepājas Jūrniecības koledžas nodošanu Rīgas Tehniskajai universitātei jūrniecības izglītības sistēmas autonomija jeb neatkarība lielā mērā būs zudusi. Nevar saglabāt to, kas ir jau zudis, tāpēc šis  punkts  no rīkojuma ir svītrojams.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Latvijas Jūrniecības savienība uztur izziņas 21. punktā minēto iebildumu. 
IZM, norādot uz ieguvumiem, nenorāda zaudējumus, ko rada šāda reorganizācija, kas liecina, ka zaudējumi no IZM puses nav apsvērti.
Lai objektīvi izvērtētu visus ieguvumus un zaudējumus, būtu nepieciešams reorganizācijas procesu modelēt, kas atbilstu labas pārvaldības  principiem, diemžēl IZM rīkojas vienpusēji.  
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Latvijas Jūrniecības savienība uztur izziņas 22. punktā norādīto iebildumu. 

Lai arī kā likum projekta mērķis ir minēta iespēja pilnveidot jūrniecības izglītības sistēmu , tomēr šī iespēja pastāv jebkurā gadījumā, arī nenododot jūrniecības izglītības iestādes Rīgas Tehniskajai universitātei. 
Tāpat arī IZM anotācijā norāda, atbildot uz LJS iebildumu, ka reorganizācijas mērķis ir nevis, ko mainīt jūrniecības izglītības sistēmā, bet gan to koncentrēt un spēcīgāk vērst uzmanību uz jūrniecības nozares interesēm, it sevišķi ar kuģu virsnieku sagatavošanā. Tomēr IZM un RTU nav ekspertīzes kuģu virsnieku sagatavošanā, kā arī IZM nav apzinājusi nozares intereses, lai korekti identificētu, kuri pasākumi būtu visatbilstošākie nozares interešu realizēšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas sadaļā, kur jānorāda prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem,  ietvertais teksts joprojām neatbild uz  sadaļā uzdoto jautājumu. Kādas tieši būs ar reorganizāciju saistītās prasības un izmaksas, un vai reorganizācijas ieguvumi šīs prasības un izmaksas atsvērs?

LJS lūdz atbilstoši precizēt rīkojuma projekta anotācijas sadaļu “Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?”.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pie anotācijas sadaļas, kas attiecas uz alternatīvajiem risinājumiem, IZM norāda, ka  ir analizēta arī Jūrniecības nozares izstrādātā koncepcija, secinot, ka būtiskākos tajā piedāvātos attīstības priekšlikumus nav pretrunā ar ministrijas reorganizācijas modeli  un to iespējams īstenot ministrijas virzītajā reorganizācijas modelī.  Tomēr IZM  nenorāda, kuri tieši no nozares priekšlikumiem tiks saglabāti un īstenoti ministrijas reorganizācijas modelī, kas rada šaubas, vai IZM vispār nozares piedāvājumu pēc būtības ir vērtējusi.

Ņemot vērā MK rīkojuma par akadēmijas reorganizāciju pieņemšanu, jūrniecības nozares izstrādāto konsolidācijas modeli protams vairs nevar īstenot, tomēr IZM nav pamatojusi, kāpēc nozares piedāvājums bija konceptuāli jānoraida. Ne rīkojuma projekta “Par Latvijas Jūras akadēmijas reorganizāciju”, ne šī rīkojumu projekta saskaņošanas procesā pilnvērtīga atbilde uz šo jautājumu nav sniegta.
 
Piedāvātā redakcija

 
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
LJS uztur izziņas 23. punktā minēto iebildumu, papildus norādot uz sekojošo. 
Problēmas aprakstā nav minēta neviena konkrēta problēma, kuras risināšanai būtu nepieciešams pievienot Liepājas jūrniecības koledžu Rīgas Tehniskajai universitātei. Tāpat pie problēmas apraksta, kur konkrēti jāapraksta problēma, minēta IZM interese par jūrniecības izglītības attīstīšanu un pilnveidošanu.

Tāpat nav norādīts, no kurām valstīm tiks pārņemta labā prakse, kāda  šajās valstīs tieši ir situācija ar jūrniecības izglītību, jūrnieku skaitu, jūrniecības izglītības iestādēs studējošo skaitu, lai saprastu, vai šo labo valstu prakse ir adaptējama Latvijas situācijai.

Tāpat  pie problēmas risinājuma sadaļas minēts, ka   viens no Liepājas Jūrniecības koledžas nodošanas Rīgas Tehniskajai universitātei mērķiem ir “zinātniskās pētniecības efektīvāka īstenošana un attīstīšana Latvijā jūrniecības jomā”. Nav skaidrs, kā tieši Liepājas Jūrniecības koledžas nodošana Rīgas Tehniskajai universitātei padarīs efektīvāku zinātnisko pētniecību jūrniecības jomā, jo LJK pēc būtības neveic zinātnisko pētniecību. 

 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Iebildums
LJS uztur izziņas 24. punktā norādīto iebildumu.
Tāpat nav saprotams, kāpēc anotācija ir iekļauti pētījumi, kas neattiecas uz koledžu, jo koledža neveic zinātnisko darbību. Piemēram, Starptautiskais zinātniskās darbības izvērtējums inženierzinātņu un tehnoloģiju jomā nav tieši saistīts ar koledžu, bet ar Latvijas Jūras akadēmiju. Arī ietvertais informatīvais ziņojums satur informāciju par Latvijas Jūras akadēmiju, nevis koledžu.
Arī Zinātnisko institūciju publiskie pārskati nav attiecināmi uz koledžu, jo tā neveic zinātnisko darbību.

LJS lūdz arī norādīt, kur var iepazīties ar ministrijas veikto izpēti par  izpēti Latvijas Jūras akadēmijas reorganizāciju un integrāciju RTU, lai saprastu, kā un kāpēc šī izpēte tiek attiecināta uz Liepājas jūrniecības koledžu.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Iebildums
LJS uztur izziņas 26. punktā norādīto iebildumu. 

Turklāt sadaļā netiek atspoguļots ietekmes  vērtējums uz nozaru konkurētspēju pēc būtības.
LJS lūdz atbilstoši precizēt sadaļu.

 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
2.2.5. uz konkurenci:
Iebildums
LJS uztur izziņas 25. punktā norādīto iebildumu. 
IZM anotācijā ir iekļāvusi apgalvojumus, kas rada iespaidu, ka bez Liepājas Jūrniecības koledžas nodošanas Rīgas Tehniskajai universitātei nav iespējams nodrošināt jūrniecības speciālistu sagatavošanas nepārtrauktību, kas neatbilst patiesībai, jo tieši reorganizācija rada risku minētajai nepārtrauktībai.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
2.2.6. uz nodarbinātību:
Iebildums
LJS uztur izziņas 29. punktā norādīto iebildumu. 
IZM anotācijā ir iekļāvusi apgalvojumus, kas rada iespaidu, ka bez Liepājas Jūrniecības koledžas nodošanas Rīgas Tehniskajai universitātei nav iespējams nodrošināt jūrniecības speciālistu sagatavošanas nepārtrauktību, kas neatbilst patiesībai, jo tieši reorganizācija rada risku minētajai nepārtrauktībai. 

Nenovēršot riskus jūrniecības uzņēmumi tai skaitā anotācijā minētie cietīs, jo netiks nodrošināts nepieciešamais jauno speciālistu skaits, kas nepieciešams šo uzņēmumu darbības nodrošināšanai. 
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildums
LJS uztur izziņas 30. punktā minēto iebildumu. 

Lai arī IZM izziņā ir norādījusi, ka tā ir apzinājusi starptautisko pieredzi, norādot virkni  jūrniecības iestāžu, kas ir integrētas lielākās universitātēs, tomēr  šī starptautiskā pieredze ir jāvērtē kompleksi, ņemot vērā ne tikai darbības modeli, bet arī izglītojamo skaitu jūrniecības programmās, jūrnieku skaitu valstī, u.c. faktorus,  salīdzinot ar iestādēm, kas ir neatkarīgas, lai varētu izdarīt secinājumus, kāds darbības modelis ir efektīvāks un ļauj sekmīgāk nodrošināt speciālistu sagatavošanu atbilstoši nozares vajadzībām.
Piedāvātā redakcija
-
13.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Rīkojuma projekts "Par Liepājas Jūrniecības koledžas reorganizāciju"
Iebildums
LJS uztur izziņā 32. punktā minēto iebildumu spēkā. 
Protokollēmuma projekts nav papildināts ar regulējumu, kas aizsargātu Valsts intereses reorganizācijas rezultātā neapdraudēt topošo Latvijas jūrnieku tiesības saņemt starptautiski atzītu kompetences sertifikātus. Lai arī IZM  norāda, ka LJK un LatJA pievienošana “nemaina nevienu no jūrnieku sagatavošanas sistēmas elementiem” tomēr jebkuras strukturālas izmaiņas jūrnieku sagatavošanas sistēmā bez šaubām skar un maina šo sistēmu.
Piedāvātā redakcija
-