Projekta ID
24-TA-301Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
11.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma sadaļā “Paātrinātais risinājums – E-rindas organizēšana” ir norādīts, ka informēšanai jāparedz arī finansējums, kas ietver informācijas izvietošanu internetā, plakātus vai informatīvās zīmes robežšķērsošanas vietās pierobežas pašvaldībās un citos robežšķērsošanas punktos, caur kuriem tranzīta pārvadātāji iebrauc Latvijā. Lūdzam ziņojumu papildināt ar informāciju, kāda finansējuma ietvaros minētās darbības tiks nodrošinātas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam ziņojuma sadaļā “Risinājuma ieviešanas laika grafiks un finansējums” (12.lp.) pie norādītās informācijas par pirmā posma izmaksām 2 500 000 euro apmērā un to finansēšanu ERAF 1.3.1.SAM ietvaros, norādīt informāciju par normatīvo aktu vai tā projektu (TA lietu), kura ietvaros paredzēta attiecīgā projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma sadaļā “Risinājuma ieviešanas laika grafiks un finansējums” (13.lp. pirmais teikums) norādīts, ka, sniedzot e-pakalpojumu (robežšķēršošanas iepriekšējās pieteikšanās e-pakalpojums – elektroniskās rindas ieviešanas risinājums kā starpnodevums), paredzēts iekasēt maksu, kura pilnībā nosegs pakalpojuma sniegšanas izdevumus. Ņemot vērā minēto, secināms, ka no budžeta programmas “Apropriācijas rezerve” finansējums uzturēšanas izmaksām ir jāpieprasa tikai pēc pirmā posma īstenošanas beigām, attiecīgi lūdzam šī ziņojuma sadaļas 13.lp. otrajā teikumā svītrot norādi, ka arī robežšķērsošanas iepriekšējas pieteikšanās e-pakalpojumu izmaksas sedzamas no budžeta programmas “Apropriācijas rezerve”, kā arī veikt attiecīgus precizējumus šī ziņojuma tabulas “Risinājuma ieviešanas laika grafiks un finansējuma sadalījums” sadaļā “Uzturēšanas izmaksas” pirmā un otrā pasākuma nosaukumā.
(skat. piedāvātās redakcijas)
(skat. piedāvātās redakcijas)
Piedāvātā redakcija
Ziņojuma 13.lp. otrais teikums: “Finansējumu realizētā pirmā posma uzturēšanas izmaksām (LVRTC) paredzēts pieprasīt no budžeta programmas “Apropriācijas rezerve”, ievērojot Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.1 panta otrajā daļā noteikto.”
Tabulas sadaļas “Uzturēšanas izmaksas” pirmais pasākums: “Uzturēšanas izmaksu 1. posma risinājuma īstenošanai finansējums SM (LVRTC) no budžeta programmas “Apropriācijas rezerve””.
Tabulas sadaļas “Uzturēšanas izmaksas” otrais pasākums: “Robežšķērsošanas iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma uzturēšanas izmaksu finansējums SM (ATD) no maksas par e-pakalpojuma sniegšanu”.
Tabulas sadaļas “Uzturēšanas izmaksas” pirmais pasākums: “Uzturēšanas izmaksu 1. posma risinājuma īstenošanai finansējums SM (LVRTC) no budžeta programmas “Apropriācijas rezerve””.
Tabulas sadaļas “Uzturēšanas izmaksas” otrais pasākums: “Robežšķērsošanas iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma uzturēšanas izmaksu finansējums SM (ATD) no maksas par e-pakalpojuma sniegšanu”.
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka tabulas “Risinājuma ieviešanas laika grafiks un finansējuma sadalījums” sadaļā “Uzturēšanas izmaksas” otrajam pasākumam 2024.gadam norādīts 95 000 (40 000 e-pakalpojuma izveidei + uzturēšana 55 000), vienlaikus ziņojuma tekstā nav sniegta informācija par izmaksām 55 000 euro 2024.gadam. Lūdzam precizēt, salāgojot norādīto informāciju gan ziņojuma tekstā, gan tabulā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam aiz tabulas “Risinājuma ieviešanas laika grafiks un finansējuma sadalījums” norādīt informāciju par aprēķiniem, kas pamato uzturēšanas izmaksu apmēru, vai arī pievienot atsauci, ka informācija par aprēķiniem tiks sniegta pie attiecīgajiem normatīvā akta projektiem par e-pakalpojuma maksas noteikšanu un par pirmā posma robežšķērsošanas sistēmas projekta ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma sadaļas “Risinājuma ieviešanas laika grafiks un finansējums” pēdējā rindkopā norādītais ir neoficiālajā ziņojuma izskatīšanas procesā izteiktais Finanšu ministrijas komentārs, kas nav jāiekļauj informatīvajā ziņojumā kā informācija, bet ar ziņojumā paredzēto ir jānodrošina tā ievērošana. Līdz ar to ziņojuma teksts: “Ievērojot to, ka nav atbalstāma tādu normatīvo aktu virzība, kuru īstenošana var netikt nodrošināta nepietiekamā finansējuma dēļ, ir jābūt skaidriem risinājumiem par attiecīgo funkciju nodrošināšanu un papildus jāparedz rīcība, ja valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā finansējums pasākumu “Par Latvijas Republikas ārējās robežas stiprināšanas risinājuma izvērtējumu un turpmāko rīcību” ietvertā risinājuma pirmā posma uzturēšanai, robežšķērsošanas iepriekšējas pieteikšanās e-pakalpojuma sniegšanas nodrošināšanai un robežšķērsošanas iepriekšējas pieteikšanās e-pakalpojuma starpnodevuma uzturēšanas nodrošināšanai netiks piešķirts.” no informatīvā ziņojuma ir svītrojams.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā (turpmāk – IZ) ir noteikts, ka par VIS pārzini var būt ATD un “ATD veic komercdarbību, kas pamatā ir saistīta ar tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildi pārvadājumu pakalpojumu jomā.”, kā arī ir ietverta informācija, ka "ievērojot to, ka plānots izmantot ES fondu finansējumu, un iespējamo nosacījumu, ka noteiktu laika periodu par šo pakalpojumu nedrīkst iekasēt samaksu, papildus jāizvērtē šī pakalpojuma izmaksas un laika posms, kad tiek ieviests maksas pakalpojums, iekļaujot aprēķinu variantus par izmaksām, paredzot arī e-pakalpojuma izstrādes uzsākšanu paralēli pamata infrastruktūras izstrādei. Maksas iekasēšanai nepieciešams iebūvēt atbilstošu moduli, norādot tā izstrādes darbietilpību un ieviešanas posmu.". Ņemot vērā iepriekšminēto, lūdzam papildināt IZ ar izvērtējumu, vai LVRTC un ATD plānotie projekti, kas tiks īstenoti tiem deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros, būs/nebūs saistīti ar saimniecisko darbību veikšanu. Vienlaikus lūdzam sniegt norādes uz normatīvajiem aktiem, kuros ir noteikti valsts pārvaldes uzdevumi, atbilstoši kuriem LVRTC un ATD īstenos IZ aprakstītos projektus/risinājumus.
Gadījumā, ja minēto projektu ietvaros atbalstu ir plānots sniegt saimnieciskai darbībai, lūdzam papildināt IZ ar informāciju par piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējumu un, ka LVRTC un ATD veiks izmaksu un darbību nošķiršanu, lai nodrošinātu, ka saimnieciskas darbības negūtu labumu no publiskā finansējuma, kas tiek piešķirts nesaimniecisko deleģēto funkciju īstenošanai.
Vēršam uzmanību, ka IZ plānotais pasākums pirmšķietami nav paredzēts saimnieciskajai darbībai un tādējādi nav saistīts ar komercdarbības atbalsta projekta īstenošanu atbilstoši Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 2.2.sadaļā norādītajam par valsts varas īstenošanas jēdzienu. Lūdzam ar attiecīgu izvērtējumu papildināt IZ.
Gadījumā, ja minēto projektu ietvaros atbalstu ir plānots sniegt saimnieciskai darbībai, lūdzam papildināt IZ ar informāciju par piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējumu un, ka LVRTC un ATD veiks izmaksu un darbību nošķiršanu, lai nodrošinātu, ka saimnieciskas darbības negūtu labumu no publiskā finansējuma, kas tiek piešķirts nesaimniecisko deleģēto funkciju īstenošanai.
Vēršam uzmanību, ka IZ plānotais pasākums pirmšķietami nav paredzēts saimnieciskajai darbībai un tādējādi nav saistīts ar komercdarbības atbalsta projekta īstenošanu atbilstoši Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 2.2.sadaļā norādītajam par valsts varas īstenošanas jēdzienu. Lūdzam ar attiecīgu izvērtējumu papildināt IZ.
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šobrīd informatīvajā ziņojumā nav ietverts pamatojums Publisko iepirkumu likuma (PIL) 3.panta astotajā daļā paredzētā izņēmuma piemērošanai attiecībā uz konkrētu līgumu slēgšanu risinājuma pirmā posma realizācijai. Ziņojumā faktiski šobrīd ir tikai minēts, ka projekts ir nozīmīgs valsts drošības interešu nodrošināšanai un ka tā īstenošanas grafiks var pagarināties par 9 līdz 12 mēnešiem, ja projekta realizācijai netiks piemērots PIL 3. panta astotajā daļā noteiktais izņēmums. Tas, ka projekta īstenošana ir saistīta ar valsts drošības interešu aizsardzību, pats par sevi nesniedz pamatojumu minētā izņēmuma attiecināšanai uz konkrēto līgumu noslēgšanu.
Paskaidrojam, ka saskaņā ar PIL 3.panta astoto daļu šo likumu nepiemēro, ja tā piemērošana varētu radīt kaitējumu būtisku valsts drošības interešu aizsardzībai. Par būtisku valsts drošības interešu aizsardzību katrā konkrētajā gadījumā lemj Ministru kabinets. Šā izņēmuma piemērošanas pamats nav ne steidzamība, nedz arī aizsargājama informācija pati par sevi, ja tās aizsardzību var nodrošināt iepirkuma procedūrās saskaņā ar šo likumu vai aizsardzības un drošības jomas iepirkumus regulējošiem normatīvajiem aktiem.
Ar minēto normu ir transponēts Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 26.februāra direktīvas 2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ direktīvu 2004/18/EK (turpmāk – Direktīva) 15.panta 2.punktā paredzētais gadījums, kad līgumu noslēgšanai var nepiemērot publiskā iepirkuma noteikumus, ja tas nepieciešams būtisko drošību interešu aizsardzībai. Direktīvas 15.panta 2.punkta mērķis ir paredzēt noteikumus gadījumiem, kuros ir iespējams atturēties no iepirkuma procedūras pasākumu piemērošanas, pamatojoties uz valsts drošības vai valsts noslēpuma jautājumiem. Saskaņā ar Eiropas Savienības Tiesas judikatūru Direktīvas 15.panta 2.punkts ir interpretējams šauri un piemērojams retos gadījumos, un pasūtītājam ir jāizvērtē, vai mērķi – nodrošināt konkrēto būtisko valsts drošības interešu aizsardzību – nav iespējams sasniegt ar citiem, mazāk ierobežojošiem līdzekļiem. Eiropas Savienības Tiesa ir norādījusi, ka būtisku valsts drošības interešu aizsardzība automātiski nevar kalpot par iemeslu direktīvas nepiemērošanai, bet katrs atsevišķs gadījums ir rūpīgi izvērtējams (skat. Eiropas Savienības tiesas spriedumus lietās C-20/01 un C-28/01 Commission v Germany [2003] ECR I-3609; C-187/16 Eiropas Komisija pret Austrijas Republiku [2018]; C-601/21 Eiropas Komisija pret Polijas Republiku [2023]).
Uz valsts drošību var atsaukties tikai tad, ja pastāv reāls un pietiekami nopietns sabiedrības pamatinterešu apdraudējums (skat. Eiropas Savienības tiesas spriedums lietā C-54/99 Église de scientologie de Paris un Scientology International Reserves Trust v Premier ministre [2000]). Turklāt šo pamatojumu nedrīkst izmantot nepamatoti tādā veidā, lai tas faktiski kalpotu tīri saimnieciskiem mērķiem.
Eiropas Savienības Tiesa arī norādījusi, ka tai dalībvalstij, kura vēlas izmantot šos izņēmumus, ir jāiesniedz pierādījumi par to, ka attiecīgās atkāpes nepārsniedz izņēmumu gadījumu robežas un ka tās ir nepieciešamas, lai aizsargātu valsts būtiskās drošības intereses (skat. Eiropas Savienības tiesas spriedums lietā C-414/97 Komisija v Spānijas Karaliste [1999]). Kā arī nepieciešamība paredzēt konfidencialitātes pienākumu, t.i., aizsargāt ierobežotas pieejamības informāciju, nekādā ziņā neliedz piemērot iepirkuma procedūras iepirkuma līguma slēgšanas tiesību piešķiršanai (skat. Eiropas Savienības tiesas spriedums lietā C-337/05 Commission v Italy [2008] ECR I-02173). Tādējādi dalībvalstij, kura vēlas izmantot šajā tiesību normās paredzētās atkāpes, ir jāpierāda, ka vajadzību aizsargāt šīs intereses nevarētu apmierināt, izsludinot konkursu atbilstoši tam, kas ir paredzēts Direktīvā (C-187/16 Eiropas Komisija pret Austrijas Republiku [2018]; C-601/21 Eiropas Komisija pret Polijas Republiku [2023]).
Tā kā šobrīd informatīvajā ziņojumā nav pietiekošas informācijas par attiecīgā PIL izņēmuma piemērošanas nepieciešamību un pamatojumu konkrētajā gadījumā, lūdzam vai nu svītrot MK sēdes protokollēmuma 4.punktā paredzēto par PIL 3.panta astotās daļas piemērošanu vai papildināt informatīvo ziņojumu ar izvērstu informāciju, kas pēc būtības pamatotu PIL 3.panta astotajā daļā noteiktā izņēmuma attiecināšanu, t.sk. ietverot pamatojumu tam, ka PIL regulējuma piemērošana attiecīgo iepirkumu veikšanai radīs kaitējumu konkrētu valsts būtisku drošības interešu aizsardzībai un ka šo interešu aizsardzību nav iespējams nodrošināt jebkāda veida iepirkuma procedūrās, kas tiktu veiktas saskaņā ar PIL (īpaši ņemot vērā, ka PIL paredz plašu instrumentu klāstu informācijas aizsardzības u.c. drošības pasākumu nodrošināšanai iepirkuma procesā).
Vienlaikus, ja MK sēdes protokollēmumā tiek saglabāts regulējums par PIL 3.panta astotās daļas izņēmuma piemērošanu, lūdzam informatīvajā ziņojumā un nepieciešamības gadījumā arī MK sēdes prokollēmumā arī konkretizēt, uz kādu līgumu (priekšmetu) noslēgšanu tas tiks attiecināts, proti, kāds būs izņēmuma tvērums, jo šobrīd MK sēdes prokollēmumā minēts, ka izņēmums tiek attiecināts uz risinājuma pirmā posma realizāciju.
Papildus vēlamies vērst uzmanību, ka attiecīgā PIL izņēmuma piemērošana ir pieļaujama tikai pamatotos gadījumos atbilstoši iepriekš izvērsti aprakstītajam attiecīgā izņēmuma tvērumam un ES Tiesas judikatūrai. Tā kā no informatīvā ziņojuma izriet, ka attiecīgā projekta realizācijai iespējams tiks piesaistīti arī ES finanšu līdzekļu, aicinām ņemt vērā, ka konkrētajam pasūtītājam neatkarīgi no MK sēdes prokollēmumā paredzētā jebkurā gadījumā var būt dažādās pārbaudēs/auditos u.c. jāsniedz pamatojums un jāpierāda, ka konkrētā gadījumā PIL nepiemērošana ir bijusi pamatota pēc būtības.
Paskaidrojam, ka saskaņā ar PIL 3.panta astoto daļu šo likumu nepiemēro, ja tā piemērošana varētu radīt kaitējumu būtisku valsts drošības interešu aizsardzībai. Par būtisku valsts drošības interešu aizsardzību katrā konkrētajā gadījumā lemj Ministru kabinets. Šā izņēmuma piemērošanas pamats nav ne steidzamība, nedz arī aizsargājama informācija pati par sevi, ja tās aizsardzību var nodrošināt iepirkuma procedūrās saskaņā ar šo likumu vai aizsardzības un drošības jomas iepirkumus regulējošiem normatīvajiem aktiem.
Ar minēto normu ir transponēts Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 26.februāra direktīvas 2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ direktīvu 2004/18/EK (turpmāk – Direktīva) 15.panta 2.punktā paredzētais gadījums, kad līgumu noslēgšanai var nepiemērot publiskā iepirkuma noteikumus, ja tas nepieciešams būtisko drošību interešu aizsardzībai. Direktīvas 15.panta 2.punkta mērķis ir paredzēt noteikumus gadījumiem, kuros ir iespējams atturēties no iepirkuma procedūras pasākumu piemērošanas, pamatojoties uz valsts drošības vai valsts noslēpuma jautājumiem. Saskaņā ar Eiropas Savienības Tiesas judikatūru Direktīvas 15.panta 2.punkts ir interpretējams šauri un piemērojams retos gadījumos, un pasūtītājam ir jāizvērtē, vai mērķi – nodrošināt konkrēto būtisko valsts drošības interešu aizsardzību – nav iespējams sasniegt ar citiem, mazāk ierobežojošiem līdzekļiem. Eiropas Savienības Tiesa ir norādījusi, ka būtisku valsts drošības interešu aizsardzība automātiski nevar kalpot par iemeslu direktīvas nepiemērošanai, bet katrs atsevišķs gadījums ir rūpīgi izvērtējams (skat. Eiropas Savienības tiesas spriedumus lietās C-20/01 un C-28/01 Commission v Germany [2003] ECR I-3609; C-187/16 Eiropas Komisija pret Austrijas Republiku [2018]; C-601/21 Eiropas Komisija pret Polijas Republiku [2023]).
Uz valsts drošību var atsaukties tikai tad, ja pastāv reāls un pietiekami nopietns sabiedrības pamatinterešu apdraudējums (skat. Eiropas Savienības tiesas spriedums lietā C-54/99 Église de scientologie de Paris un Scientology International Reserves Trust v Premier ministre [2000]). Turklāt šo pamatojumu nedrīkst izmantot nepamatoti tādā veidā, lai tas faktiski kalpotu tīri saimnieciskiem mērķiem.
Eiropas Savienības Tiesa arī norādījusi, ka tai dalībvalstij, kura vēlas izmantot šos izņēmumus, ir jāiesniedz pierādījumi par to, ka attiecīgās atkāpes nepārsniedz izņēmumu gadījumu robežas un ka tās ir nepieciešamas, lai aizsargātu valsts būtiskās drošības intereses (skat. Eiropas Savienības tiesas spriedums lietā C-414/97 Komisija v Spānijas Karaliste [1999]). Kā arī nepieciešamība paredzēt konfidencialitātes pienākumu, t.i., aizsargāt ierobežotas pieejamības informāciju, nekādā ziņā neliedz piemērot iepirkuma procedūras iepirkuma līguma slēgšanas tiesību piešķiršanai (skat. Eiropas Savienības tiesas spriedums lietā C-337/05 Commission v Italy [2008] ECR I-02173). Tādējādi dalībvalstij, kura vēlas izmantot šajā tiesību normās paredzētās atkāpes, ir jāpierāda, ka vajadzību aizsargāt šīs intereses nevarētu apmierināt, izsludinot konkursu atbilstoši tam, kas ir paredzēts Direktīvā (C-187/16 Eiropas Komisija pret Austrijas Republiku [2018]; C-601/21 Eiropas Komisija pret Polijas Republiku [2023]).
Tā kā šobrīd informatīvajā ziņojumā nav pietiekošas informācijas par attiecīgā PIL izņēmuma piemērošanas nepieciešamību un pamatojumu konkrētajā gadījumā, lūdzam vai nu svītrot MK sēdes protokollēmuma 4.punktā paredzēto par PIL 3.panta astotās daļas piemērošanu vai papildināt informatīvo ziņojumu ar izvērstu informāciju, kas pēc būtības pamatotu PIL 3.panta astotajā daļā noteiktā izņēmuma attiecināšanu, t.sk. ietverot pamatojumu tam, ka PIL regulējuma piemērošana attiecīgo iepirkumu veikšanai radīs kaitējumu konkrētu valsts būtisku drošības interešu aizsardzībai un ka šo interešu aizsardzību nav iespējams nodrošināt jebkāda veida iepirkuma procedūrās, kas tiktu veiktas saskaņā ar PIL (īpaši ņemot vērā, ka PIL paredz plašu instrumentu klāstu informācijas aizsardzības u.c. drošības pasākumu nodrošināšanai iepirkuma procesā).
Vienlaikus, ja MK sēdes protokollēmumā tiek saglabāts regulējums par PIL 3.panta astotās daļas izņēmuma piemērošanu, lūdzam informatīvajā ziņojumā un nepieciešamības gadījumā arī MK sēdes prokollēmumā arī konkretizēt, uz kādu līgumu (priekšmetu) noslēgšanu tas tiks attiecināts, proti, kāds būs izņēmuma tvērums, jo šobrīd MK sēdes prokollēmumā minēts, ka izņēmums tiek attiecināts uz risinājuma pirmā posma realizāciju.
Papildus vēlamies vērst uzmanību, ka attiecīgā PIL izņēmuma piemērošana ir pieļaujama tikai pamatotos gadījumos atbilstoši iepriekš izvērsti aprakstītajam attiecīgā izņēmuma tvērumam un ES Tiesas judikatūrai. Tā kā no informatīvā ziņojuma izriet, ka attiecīgā projekta realizācijai iespējams tiks piesaistīti arī ES finanšu līdzekļu, aicinām ņemt vērā, ka konkrētajam pasūtītājam neatkarīgi no MK sēdes prokollēmumā paredzētā jebkurā gadījumā var būt dažādās pārbaudēs/auditos u.c. jāsniedz pamatojums un jāpierāda, ka konkrētā gadījumā PIL nepiemērošana ir bijusi pamatota pēc būtības.
Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Informatīvā ziņojuma MK protokollēmuma 4.punktā ir noteikts, ka, “ievērojot valsts drošības interešu aizsardzību, risinājuma pirmā posma realizācijai Satiksmes ministrija (valsts akciju sabiedrība “Latvijas Radio un televīzijas centrs”) ir tiesīga piemērot Publisko iepirkumu likuma 3. panta astotajā daļā minēto izņēmumu ar mērķi mazināt valsts drošības riskus un stiprināt valsts ārējo robežu drošību”. Skaidrojam, ka gadījumā, ja pakalpojuma sniedzējs netiek izvēlēts atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā konkursa procedūrā, tam tiek sniegta ekonomiska un selektīva priekšrocība, kas būtu kvalificējama kā komercdarbības atbalsts. Līdz ar to, lūdzam attiecīgi precizēt MK protokollēmuma 4.punktu, paredzot, ka pakalpojuma sniedzējs tiks izvēlēts iepriekšminētajā procedūrā, vai arī alternatīvi, ja pakalpojuma sniedzēja izvēlē nav iespējams piemērot iepirkumu procedūru, kas ir atklāta, pārredzama, nediskriminējoša un konkurenci nodrošinoša, lūdzam sniegt skaidrojumu informatīvajā ziņojumā, pamatojot šo izņēmumu ar iepirkuma direktīvās paredzētajiem izņēmumiem.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot protokollēmuma projekta 8.punktu, ņemot vērā, ka tas dublē protokollēmuma projekta 6.punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
11.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā sniegtos iebildumu par ziņojumā norādīto attiecībā uz uzturēšanas izmaksām, lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 10.punktu, 10.1. un 10.2.apakšpunktus piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
10. Pieņemt zināšanai, ka:
10.1. risinājuma pirmā posma robežšķērsošanas iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma izveidei un uzturēšanai plānotās izmaksas pirmajā gadā 95 000 euro apmērā un turpmākajos gados 242 000 euro apmērā ik gadu valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” paredzēts segt no maksas, kas tiek iekasēta par e-pakalpojuma sniegšanu;
10.2. risinājuma pirmā posma robežšķērsošanas sistēmas uzturēšanai plānoto izmaksu 2026. gadā 100 000 euro apmērā un turpmākajos gados 400 000 euro apmērā ik gadu valsts akciju sabiedrībai “Latvijas Radio un televīzijas centrs” segšanai Satiksmes ministrija finansējumu pieprasīs no budžeta programmas “Apropriācijas rezerve”, ņemot vērā Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.1 panta otrajā daļā paredzēto.
10.1. risinājuma pirmā posma robežšķērsošanas iepriekšējas pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma izveidei un uzturēšanai plānotās izmaksas pirmajā gadā 95 000 euro apmērā un turpmākajos gados 242 000 euro apmērā ik gadu valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” paredzēts segt no maksas, kas tiek iekasēta par e-pakalpojuma sniegšanu;
10.2. risinājuma pirmā posma robežšķērsošanas sistēmas uzturēšanai plānoto izmaksu 2026. gadā 100 000 euro apmērā un turpmākajos gados 400 000 euro apmērā ik gadu valsts akciju sabiedrībai “Latvijas Radio un televīzijas centrs” segšanai Satiksmes ministrija finansējumu pieprasīs no budžeta programmas “Apropriācijas rezerve”, ņemot vērā Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.1 panta otrajā daļā paredzēto.
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam vārdus "Finanšu ministriju" aizstāt ar vārdiem "Finanšu ministriju (Valsts ieņēmumu dienestu)".
Piedāvātā redakcija
-
13.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam vārdus "Finanšu ministriju" aizstāt ar vārdiem "Finanšu ministriju (Valsts ieņēmumu dienestu)".
Piedāvātā redakcija
-
14.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam vārdus "Finanšu ministrijai" aizstāt ar vārdiem "Finanšu ministrijai (Valsts ieņēmumu dienestam)".
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma projektā norādīts: "Par atbildīgo institūciju ziņojumā ietvertā IT risinājuma otrā posma ieviešanā tiek noteikta Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvalde), bet par līdzatbildīgajām iestādēm – Iekšlietu ministrija (Valsts robežsardze), Satiksmes ministrija (VSIA “Autotransporta direkcija”), Zemkopības ministrija (Pārtikas un veterinārais dienests) un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.
Otrā posma ieviešanā tiks iesaistītas vairākas VID struktūrvienības un kopumā atbildīgā iestāde būs VID, tādējādi ziņojumā nav pamata kā atbildīgo paskaidrojošajā tekstā iekavās norādīt Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvaldi.
Attiecīgi arī no protokollēmuma projekta (2. punkts, 14. punkts un 15. punkts) būtu izslēdzama norāde par Muitas pārvaldi kā atbildīgo.
Informatīvā ziņojuma projektā norādīts: "Abu posmu VIS IT risinājumu detalizēts apraksts tiks apkopots atsevišķā informatīvajā ziņojumā. Valsts informācijas sistēmas IT risinājuma prasības tiks noteiktas, izstrādājot minēto sistēmu un tās darbībai nepieciešamo tiesisko regulējumu. Tādējādi nav nepieciešams attiecībā uz Valsts informācijas sistēmas IT risinājumu sagatavot īpašu informatīvo ziņojumu un attiecīgi no informatīvā ziņojuma projekta izslēdzama norāde par minēto informatīvo ziņojumu.
Tabulā "Risinājuma ieviešanas laika grafiks un finansējuma sadalījums (euro)" (informatīvā ziņojuma projekta 13. lpp) norādīts: "Plānotais finansējums viedās robežas risinājuma 1., 2. un 3.posma īstenošanai". Informatīvajā ziņojumā ir ietverta informācija tikai par diviem īstenošanas posmiem. Attiecīgi no tabulas būtu izslēdzama informācija par trešo posmu.
Tabulā "Risinājuma ieviešanas laika grafiks un finansējuma sadalījums (euro)" (informatīvā ziņojuma projekta 13. lpp) norādīts: "Plānotais finansējums viedās robežas risinājuma 1., 2. un 3.posma īstenošanai". Savukārt tabulā faktiski ietverta tikai informācija par 1. posma finansējumu un ieviešanas laika grafiku. Attiecīgi tabula būtu papildināma ar informāciju par 2. posma finansējumu un ieviešanas laika grafiku.
Protokollēmumā (2. punkts) norādīts: "Atbalstīt informatīvajā ziņojumā ietverto pirmā, otrā un trešā posma risinājumu realizāciju."
Informatīvajā ziņojumā ir ietverta informācija tikai par diviem īstenošanas posmiem. Attiecīgi no protokollēmuma būtu izslēdzama informācija par trešo posmu.
Protokollēmuma 6. punktā ietverta informācija par Viedās robežas pirmā posma vajadzībām nepieciešamā finansiālā nodrošinājuma apmēru, bet attiecībā uz otrajam posmam nepieciešamo finansējumu (16. punkts) informācija protokollēmumā nav iekļauta. Savukārt informatīvā ziņojuma projektā ir ietverta informācijā par abiem posmiem nepieciešamā finansējuma apmēru. Attiecīgi protokollēmuma 16. punktā pēc analoģijas ar 6. punktu būtu ietverama informācija par zināmo otrā posma ieviešanai nepieciešamo finansējuma apmēru.
Protokollēmuma 13. punktā norādīts: "Finanšu ministrijai sadarbībā ar Iekšlietu ministriju un Satiksmes ministriju sagatavot un finanšu ministram līdz 2024.gada 30.decembrim iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par risinājuma otrā posma ieviešanu." Informatīvā ziņojuma projekts satur detalizētu informāciju risinājuma otrā posma ieviešanai un tam nav nepieciešamas sagatavot atsevišķu informatīvo ziņojumu. Attiecīgi protokollēmuma 13. punkts būtu svītrojams.
Otrā posma ieviešanā tiks iesaistītas vairākas VID struktūrvienības un kopumā atbildīgā iestāde būs VID, tādējādi ziņojumā nav pamata kā atbildīgo paskaidrojošajā tekstā iekavās norādīt Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvaldi.
Attiecīgi arī no protokollēmuma projekta (2. punkts, 14. punkts un 15. punkts) būtu izslēdzama norāde par Muitas pārvaldi kā atbildīgo.
Informatīvā ziņojuma projektā norādīts: "Abu posmu VIS IT risinājumu detalizēts apraksts tiks apkopots atsevišķā informatīvajā ziņojumā. Valsts informācijas sistēmas IT risinājuma prasības tiks noteiktas, izstrādājot minēto sistēmu un tās darbībai nepieciešamo tiesisko regulējumu. Tādējādi nav nepieciešams attiecībā uz Valsts informācijas sistēmas IT risinājumu sagatavot īpašu informatīvo ziņojumu un attiecīgi no informatīvā ziņojuma projekta izslēdzama norāde par minēto informatīvo ziņojumu.
Tabulā "Risinājuma ieviešanas laika grafiks un finansējuma sadalījums (euro)" (informatīvā ziņojuma projekta 13. lpp) norādīts: "Plānotais finansējums viedās robežas risinājuma 1., 2. un 3.posma īstenošanai". Informatīvajā ziņojumā ir ietverta informācija tikai par diviem īstenošanas posmiem. Attiecīgi no tabulas būtu izslēdzama informācija par trešo posmu.
Tabulā "Risinājuma ieviešanas laika grafiks un finansējuma sadalījums (euro)" (informatīvā ziņojuma projekta 13. lpp) norādīts: "Plānotais finansējums viedās robežas risinājuma 1., 2. un 3.posma īstenošanai". Savukārt tabulā faktiski ietverta tikai informācija par 1. posma finansējumu un ieviešanas laika grafiku. Attiecīgi tabula būtu papildināma ar informāciju par 2. posma finansējumu un ieviešanas laika grafiku.
Protokollēmumā (2. punkts) norādīts: "Atbalstīt informatīvajā ziņojumā ietverto pirmā, otrā un trešā posma risinājumu realizāciju."
Informatīvajā ziņojumā ir ietverta informācija tikai par diviem īstenošanas posmiem. Attiecīgi no protokollēmuma būtu izslēdzama informācija par trešo posmu.
Protokollēmuma 6. punktā ietverta informācija par Viedās robežas pirmā posma vajadzībām nepieciešamā finansiālā nodrošinājuma apmēru, bet attiecībā uz otrajam posmam nepieciešamo finansējumu (16. punkts) informācija protokollēmumā nav iekļauta. Savukārt informatīvā ziņojuma projektā ir ietverta informācijā par abiem posmiem nepieciešamā finansējuma apmēru. Attiecīgi protokollēmuma 16. punktā pēc analoģijas ar 6. punktu būtu ietverama informācija par zināmo otrā posma ieviešanai nepieciešamo finansējuma apmēru.
Protokollēmuma 13. punktā norādīts: "Finanšu ministrijai sadarbībā ar Iekšlietu ministriju un Satiksmes ministriju sagatavot un finanšu ministram līdz 2024.gada 30.decembrim iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par risinājuma otrā posma ieviešanu." Informatīvā ziņojuma projekts satur detalizētu informāciju risinājuma otrā posma ieviešanai un tam nav nepieciešamas sagatavot atsevišķu informatīvo ziņojumu. Attiecīgi protokollēmuma 13. punkts būtu svītrojams.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam salāgot visās informatīvā ziņojuma sadaļās sniegto informāciju par plānotajiem posmiem viedās robežas risinājumiem. Vēršam uzmanību, ka šobrīd norādītā informācija liek secināt, ka plānoti gan divi posmi viedās robežas risinājumiem, gan citviet ziņojuma tekstā tiek minēts par plānotiem trīs posmiem.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām svītrot informatīvajā ziņojumā norādīto tekstu "Arī otrā posma ieviešanai pastāv iespēja kā finansējuma avotu izmantot Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027. gadam līdzfinansējumu no Eiropas Reģionālās attīstības fonda", ņemot vēra, ka rindkopā par Viedās robežas pirmā posma īstenošanu jau ir iekļauta informācija par otrā posma finansējumu "ES kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027. gadam finansējuma pārdaļu ietvaros abiem posmiem paredzēts pārdalīt finansējumu 8 374 741 euro, t.sk. ES fondu daļa paredzēta 7 118 530 euro apmērā".
Piedāvātā redakcija
-
18.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam visā tekstā vārdus "Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvalde" aizstāt ar vārdiem "Finanšu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests)".
Piedāvātā redakcija
-
19.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam vārdus "Finanšu ministriju (Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvalde)" aizstāt ar vārdiem "Finanšu ministriju (Valsts ieņēmumu dienests)".
Piedāvātā redakcija
-
20.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam vārdus "Finanšu ministriju (Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvalde)" aizstāt ar vārdiem "Finanšu ministriju (Valsts ieņēmumu dienestu)".
Piedāvātā redakcija
-
21.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam vārdus "Finanšu ministrijai (Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvalde)" aizstāt ar vārdiem "Finanšu ministrijai (Valsts ieņēmumu dienests)".
Piedāvātā redakcija
-