Atzinums

Projekta ID
21-TA-1169
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
04.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Svītrot šo 18. panta 2. daļu – lieks un nevajadzīgs administratīvais slogs gan Operatoram gan Pašvaldībai. Valsts iestādei izsniedzot piesārņojošas darbības atļauju vai veicot C reģistrāciju ir jāizmanto visa pieejamā publiskā informācija un informācija par teritorijas plānojumu un saistošajiem noteikumiem ir pieejama TAPIS.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Anotācijā ir skaidrojums, ka šajā pantā ir paredzēti ierobežojumi operatoram, kurš noteiktā teritorijā jau darbojas. Piemēram, vēsturiski, operatoram uzsākot darbību, teritorijā vides kvalitātes robežlielumu pārsniegumi nebija, bet laika gaitā, teritorijā piesārņojošo darbību uzsākot arī citiem operatoriem vai, piemēram, palielinoties privātmāju apkures iekārtu skaitam vai transporta intensitātei teritorijā, ir konstatēti vides kvalitātes robežlielumu pārsniegumi. Šajā pantā regulējums ir paredzēts esošām piesārņojošām darbībām, kuru plāni paplašināties var tikt ierobežoti, piemēram, operatoram būs jārēķinās, ka būs jāveic pasākumi emisijas samazināšanai vai arī nebūs iespēja veikt būtiskas darbības izmaiņas savā piesārņojošā darbībā. Panta otrā daļa paredz iespēju pašvaldībai izdot pašvaldību saistošos noteikumus atsevišķu piesārņojuma avotu radītā piesārņojuma ierobežošanai. Pašvaldība sniedz pamatojumu papildus ierobežojumu noteikšanai gaisa kvalitātes uzlabošanas plānā, kas izstrādāts atbilstoši gaisa aizsardzības jomas normatīvajiem aktiem. 
Iebilstam pret anotācijā sniegto skaidrojumu un 26. panta otrās daļas redakciju. Pašvaldības rīcībā nav informācijas par atsevišķu piesārņojuma avotu radīto piesārņojumu, labākā gadījumā tai ir LVĢMC monitoringa dati par teritoriju kopumā. Operatori piesārņojuma noteikšanai izmanto aprēķinus  un modelēšanas rezultātus nevis konkrētus monitoringa datus savā teritorijā.  Pašvaldība gaisa kvalitātes uzlabošanas rīcības programmu izstrādā atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem, kuros noteikts, ka tās ir izstrādājamas teritorijai, kur pārsniegti vai var tikt pārsniegti gaisa kvalitātes normatīvi nevis konkrētai piesārņojošai darbībai.
Bez tam piesārņojošas darbības atļaujas  izdod un tajās izvirzīto nosacījumu izpildi kontrolē, kā arī  ierobežojumus objektā veiktajai piesārņojošajai darbībai var noteikt tikai Valsts vides dienests. Tas ir attiecināms ne tikai uz jaunām darbībām, bet arī jau esošām darbībām.  
Līdz ar to, nav korekti uzdot pašvaldībai noteikt ierobežojumus konkrētā objektā veiktai piesārņojošai darbībai.
Likumprojekts kā minēts 3. pantā  attiecas uz A, B un C kategorijas piesārņojošām darbībām. Šīs darbības regulē piesārņojošās darbības atļaujas vai C reģistrācija un to pašvaldība ietekmēt nevar.
Piedāvātā redakcija
Izteikt 26.panta otrās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
“(2) Ja noteiktā teritorijā ir pārsniegti vai var tikt pārsniegti gaisa aizsardzības jomas normatīvajos aktos noteiktie gaisa kvalitātes normatīvi, pašvaldība var izdot saistošos noteikumus, kuros nosaka pašvaldības dalījumu zonās, kurās nosaka stingrākas prasības attiecībā uz pieļaujamo gaisa piesārņojuma līmeni un monitoringa veikšanu kā tas noteikts Ministru kabineta noteikumos vai papildu ierobežojumus piesārņojošo darbību veikšanai”.
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Precizēt anotācijas tekstu, kur minēts Vides pārraudzības valsts birojs, kas no 2025. gada 1. februāra ir reorganizēts un ir Enerģētikas un vides aģentūra.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
17. pants C reģistrācija
Priekšlikums precizēt anotācijā 17. panta skaidrojumā tekstu, aizstājot atsauci uz 24. panta otro daļu ar 26. pantu atbilstoši Likumprojekta pantu numerācijai.
Piedāvātā redakcija
-