Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-1951
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam MK noteikumu projekta 2.2. apakšpunktu papildināt ar atsauci uz Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 10.punktā sniegto "lauksaimniecības produktu pārstrādes" definīciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Gadījumā, ja atbalsta pretendents darbojas vairākās nozarēs, lūdzam Ministru kabineta noteikumu projektā nodrošināt Komisijas 2022. gada 23. marta paziņojuma “Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem ekonomikas atbalstam pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (2022/C 131 I/01) 43.punkta ievērošanu, proti paredzēt, ka gadījumā, ja uzņēmums darbojas vairākās nozarēs, tas veic atbalsta uzskaites nodalīšanu un nodrošina, ka attiecībā uz katru no minētajām darbībām tiek ievēroti maksimālie apjomi un ka netiek pārsniegta maksimālā kopējā summa 400 000 EUR apmērā vienam uzņēmumam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot, kā MK noteikumu projekta 10. un 11.punktā minētais par atbalsta apmēru "saistīto personu grupai" atbilst Komisijas 2022. gada 23. marta paziņojuma “Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem ekonomikas atbalstam pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (2022/C 131 I/01) ) 41.a punktā minētajam, kur ir runa par apjoma nepārsniegšanu viena uzņēmuma līmenī, proti, vai MK noteikumu projekta 10. un 11.punktā iekļautais nosacījums nav stingrāks.

Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka, piešķirot atbalstu ar Komisijas 2022. gada 23. marta paziņojuma “Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem ekonomikas atbalstam pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (2022/C 131 I/01) 2.4.sadaļu, atbalsts nav "ierobežota apjoma atbalsts", līdz ar ko lūdzam redakcionāli precizēt MK noteikumu projekta 11.punkts, dzēšot vārdus "kopējo ierobežota apjoma".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka šobrīd MK noteikumu projekta 12.punktā ir stingrāka prasība, nekā to paredz Komisijas 2022. gada 23. marta paziņojuma “Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem ekonomikas atbalstam pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (2022/C 131 I/01) 52.h. apakšpunkts, līdz ar to lūdzam izvērtēt, vai kumulācijas nosacījums MK noteikumos nav precizējams.

Gadījumā, ja:
1. kumulācija atbalstam, kas piešķirts ar Komisijas paziņojuma 2.1.sadaļu, ar atbalstu, kas piešķirts ar Komisijas paziņojuma 2.4.sadaļu, ir aizliegta, lūdzam:
- MK noteikumu projektu papildināt arī ar anotācijā iekļauto nosacījumu par to, ka "ja atbalsta pretendents ir saņēmis atbalstu par dabasgāzes vai elektroenerģijas izmaksu pieaugumu, tas nevar pretendēt uz atbalstu par energoresursu izmaksu pieaugumu vai EBIT samazinājumu, tomēr iepriekšminētajā gadījumā atbalsta pretendents var saņemt atbalstu par izlietotā iepakojuma izmaksu palielinājumu."
- anotācijā skaidrot, ka minētais nosacījums ir stingrāks nekā to paredz Komisijas 2022. gada 23. marta paziņojuma “Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem ekonomikas atbalstam pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (2022/C 131 I/01) 52.h. apakšpunkts.
2. kumulācijas nosacījums tiks pārskatīts un atbalsta kumulācija tiek atļauta, lūdzam:
- precizēt MK noteikumu projekta 12.punktu, nosakot, ka atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar MK noteikumu 11. punktu, var kumulēt ar atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar MK noteikumu 10.punktu, ar noteikumu, ka netiek pārsniegta kopējā summa 2 miljonu EUR apmērā.
- arī anotācijā iekļaut skaidrojumu par attiecīgā nosacījuma pielietojumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai MK noteikumu projekta 17.punktā minētais nosacījums redakcionāli atbilstu Komisijas 2022. gada 23. marta paziņojuma “Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem ekonomikas atbalstam pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (2022/C 131 I/01) 54.punkta nosacījumam, lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 17.punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Dienests nodrošina informācijas publicēšanu par sniegto atbalstu, kas pārsniedz 100 000 eur, atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumā noteiktajām publicitātes pasākumu prasībām.....
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka MK noteikumu projekta 23.3.apakšpunkta redakcija ir precizējama - 20.1. apakšpunktā nav minēts lēmums par nodokļu samaksas termiņa pagarinājuma piešķiršanu. Lūdzam pārskatīt MK noteikumu projekta 23.3.apakšpunkta redakciju, precizējot atsauci uz 20.1.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam anotācijā nodrošināt izvērtējumu par MK noteikumu projekta atbilstību Komisijas 2022.gada 23.marta paziņojumam “Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu (turpmāk - Krīzes pagaidu regulējums)", tostarp, papildinot anotāciju ar skaidrojumiem, kad MK noteikumu projekts paredz stingrākas prasības, nekā tas ir minēts Krīzes pagaidu regulējumā (piemēram, MK noteikumu 10.punktā ir stingrāks nosacījums (pēdējā teikumā nav iekļauts Krīzes pagaidu regulējuma 41.e. apakšpunktā minētais izņēmums), arī 12.punktā ir stingrāks nosacījums, kā to paredz Krīzes pagaidu regulējuma 52.h. apakšpunkts).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Norādām, ka saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 46. pantu budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likuma par budžetu un finanšu vadību likumā noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem. Tādējādi nozares ministrija ir atbildīga par to, vai noteikumu projekta īstenošanai paredzētie līdzekļi tiks izmantoti atbilstoši prasībām, ko nosaka Eiropas Komisija. Ņemot vērā minēto, vēršam uzmanību, ka Komisijas paziņojuma “Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu” 24.punktā noteikts, ka dalībvalstis tiek aicinātas, piešķirot atbalstu attiecībā uz papildu izmaksām, kas radušās sakarā ar ārkārtīgi krasu dabasgāzes un elektroenerģijas cenu pieaugumu, apsvērt iespēju nediskriminējošā veidā noteikt prasības par vides aizsardzību vai energoapgādes drošību, attiecīgi aicinām anotācijā plašāk skaidrot, kā ar sniedzamo atbalstu plānots nodrošināt šī aicinājuma izpildi.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā skaidrot, kā MK noteikumu projekta 22.punktā minētajā formulā "Q patērētais daudzums" atbilst Komisijas 2022. gada 23. marta paziņojuma “Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem ekonomikas atbalstam pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (2022/C 131 I/01) 52.e. apakšpunktā noteiktajam par iepirktā daudzuma apmēru un MK noteikumu projekta 22.punkta tekstā minētajam.
Ja nepieciešams, lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 22.punktu un arī attiecīgi papildināt informāciju anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 3.sadaļas 6.punktā svītrot norādīto informāciju un 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādīt, ka Zemkopības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā valsts budžeta finansējumu 10 000 000 euro apmērā pieprasīs no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai", ievērojot piedāvātos risinājumus, kas sniegti Zemkopības ministrijas izstrādātajā informatīvajā ziņojumā “Par esošo situāciju lauksaimniecībā un iespējamajiem risinājumiem ar Krievijas militāro iebrukumu Ukrainā saistītās krīzes risināšanai” un tam pievienotajā protokollēmumā (22-TA-1956), kas izskatīts Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija sēdē.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijas 3.sadaļas 6.2.punktā sniegto informāciju, lūdzam plašāk skaidrot, kā Zemkopības ministrija, īstenojot noteikumu projekta paredzētā atbalsta sniegšanu, nodrošinās vienotu pieeju visiem atbalsta saņēmējiem, kuri saskaņā ar noteikumu projektu var pretendēt uz atbalsta saņemšanu, nepieļaujot saņēmēju selektivitāti situācijā, ja pieprasījums pārsniegs atbalsta sniegšanai pieejamo finansējumu, tādējādi apstiprinot, ka noteikumu projekta īstenošana tiks nodrošināta tam paredzētā finansējuma ietvaros. Papildus lūdzam norādīt, ka atbalsta proporcionālā samazināšana noteikta noteikumu projekta 7.punktā, kā arī sniegt papildu informāciju, vai atbalsta pasākumi ir saskaņoti ar nevalstiskajām organizācijām, kuras pārstāv Latvijas lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmumus.
Piedāvātā redakcija
-