Atzinums

Projekta ID
23-TA-1157
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
24.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt Noteikumu projekta 8.punktu un tā anotāciju attiecībā uz atbildības noteikšanu Iekšlietu ministrijai par fizisko personu datu aizsardzību noteikto obligāto tehnisko un organizatorisko prasību ievērošanu, nodrošinot tādas informācijas apriti, kas satur fizisko personu datus, kā arī atbildības ierobežošanu datu devējiem līdz brīdim, kad dati nokļūst Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformā (turpmāk - MAP platforma).
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (turpmāk - PMLP) saskaņā ar Fizisko personu reģistra likuma 2.panta pirmo daļu ir Fizisko personu reģistra pārzinis. Tādējādi PMLP ir atbildīga par datu apstrādi Fizisko personu reģistrā, savukārt, attiecībā uz datu nodošanu MAP, PMLP kā datu devējs var atbildēt par Fizisko personu reģistra datu aktualitāti un atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām tikai uz datu nodošanas brīdi, bet nevar būt atbildīga par to apstrādi MAP platformā (piem., nemainīgumu), proti, PMLP nevar uzņemties pilnu pārziņa atbildību attiecībā uz Fizisko personu reģistra datiem MAP platformā.
Piedāvātā redakcija
Precizēt Noteikumu projekta 8.punktu un atbilstoši tam arī anotāciju.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt Noteikumu projekta 24.punktu un tā anotāciju, nosakot datu apjomu, kādu nepieciešams nodrošināt no Pilsonības un migrācijas lietu pārveldes (turpmāk - PMLP) uzturētā Fizisko personu reģistra (turpmāk - FPR). Vēršam uzmanību uz to, ka Fizisko personu reģistra likuma 11.panta pirmā daļa nosaka FPR iekļauto datu apjomu un ka Noteikumu projekta 23.5.apakšpunktā netiek uzskaitīti dati, bet gan informācijas sistēmas. Papildus informējam, ka DAGR netiek nodoti visi FPR dati, bet tikai definētā apjomā, kā arī, ņemot vērā šo noteikumu spēkā stāšanās datumu un datumu, kad nodrošināma FPR datu pieejamība MAP platformā, viennozīmīgai noteiktībai būtu nosakāms šā mērķa sasniegšanai nepieciešamais FPR datu apjoms.
Piedāvātā redakcija
Precizēt Noteikumu projekta 24.punktu un atbilstoši tam arī anotāciju.
3.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
MK noteikumu projekta 5. punkts nosaka, ka MAP platformas pārzinis Valsts informācijas sistēmu likuma izpratnē ir Iekšlietu ministrija un 9.punkts nosaka platformas pārziņa veicamo administratīvo pārvaldību un noteikumu projekta V nodaļa nosaka  MAP platformas darbības un izmantošanas kārtību. Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par projekta ietekmi uz Iekšlietu ministrijas administratīvo slogu un anotācijas 3. sadaļu ar aprēķinu par papildus nepieciešamo finansējumu Iekšlietu ministrijai, lai veiktu noteikumu projektā noteiktās funkcijas, kā arī norādīt finansēšanas avotu (ja nepieciešams, papildinot MK sēdes protokollēmuma projektu, paredzot, kā tiks piešķirts Iekšlietu ministrijai nepieciešamais finansējums).
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Šajā sakarā gan anotācijā, gan noteikumu projektā ir skaidri minēts, ka platformas pārzinis būs Iekšlietu ministrija, vienlaicīgi ir neskaidri definētas institūcijas, kas nodrošinās Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas (MAP) kā programmatūras tehnoloģisko risinājumu  (datu bāzes, lietojumu, programmatūras saskarņu, u.t.l. ) uzturēšanu (uzstādīšanu, programmatūras darbspējas uzraudzīšanu ikdienā, auditācijas pierakstu analīzi, izmaiņu pieprasījumu uzstādīšanu, u.t.l. ), kā arī nodrošinās nepieciešamo infrastruktūru, vien vispārīgi atsaucoties uz “datu apstrādes mākoņa ietvaros sniegtajiem pakalpojumiem”. Vēršam uzmanību, ka atbilstošais informatīvais ziņojums “Par valsts datu apstrādes mākoņa attīstības plānu” joprojām nav saskaņots, līdz ar ko arī nav skaidrs kurš vai kuri tā dalībnieki nodrošinās MAP infrastruktūru.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam gan anotācijā, gan noteikumu projektā skaidri norādīt institūcijas, kuras sniegs atbilstošos programmatūras tehnoloģisko risinājumu uzturēšanas pakalpojumus un nodrošinās nepieciešamo infrastruktūru.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Svītrot II. Sadaļas 5. punktu. Noteikt punktu, kā "MAP platformas pārzinis Valsts informācijas sistēmu likuma izpratnē ir Iekšlietu ministrija, kuras MAP platformas pārziņa pienākumus līdz MAP platformas PNA parakstīšanai pilda VARAM."
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Svītrot 17.3. punktu un noteikt to, kā vajadzībām izstrādātu vienotu moduļu aprakstīšanas kārtību un šo moduļu lietošanas nosacījumus
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aizstāt vārdus "tajos iekļauto informāciju" ar vārdu "tos", tādejādi izpildot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” (turpmāk – 108. noteikumi) 2.1. apakšpunkta prasības, t.i. tekstam jābūt lakoniskam, kas sevī ietver arī prasību par izvairīšanos no liekvārdības.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Svītrot divus vārdus "tikai", tādējādi izpildot 108. noteikumu 2.1. apakšpunkta prasības, t.i. tekstam jābūt lakoniskam, kas sevī ietver arī prasību par izvairīšanos no liekvārdības.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt VI. nodaļas nosaukumu atbilstoši nodaļā izklāstītajam, t.i. 23. punktā ir noteiktas informācijas sistēmas, no kurām dati tiek iekļauti MAP platformā, savukārt 24. punktā ir noteikts MAP platformas izmantotāja pienākums vienoties par datu aprites apjomu  ar datu devēju, izmantojot Valsts informācijas resursu, sistēmu un darbspējas informācijas sistēmā pieejamo funkcionalitāti. Līdz ar to, tiek noteikta kārtība MAP platformā iekļaujamai informācijas, tās apjomam un informācijas iekļaušanai, nevis saņemšanas kārtība. Gadījumā, ja priekšlikums netiks ņemts vērā, tiesību akta projekta "Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācija) atrunāt kā Projekta ietvaros ir nošķirami jēdzieni "iekļaušanas kārtība" un "saņemšanas kārtība".

 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka uz 2023. gada 1. augustu šie noteikumi netiks izskatīti Ministru kabinetā lūdzam precizēt aktuālo datumu par noteikumu stāšanos spēkā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Izvērtēt iespēju sociālekonomiskajā ieguvuma aprakstā, precizēt informāciju ņemot vērā platformas uzturēšanas un izstrādes izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
23-TA-1157 anotācijas punktā 1.3, sadaļā “Risinājuma apraksts” minēts: “MAP platformas pieejamību līdz 2024. gadam ir plānots nodrošināt vismaz 99,5 procentu apjomā (mēnesī) no MAP platformas noteiktā darbības laika.” Kā arī ““Nodrošinot valsts pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) infrastruktūras konsolidācijas politikas īstenošanu, un, lai nodrošinātu īpaši augstu pieejamības līmeni, MAP platformas darbības nodrošināšanai tiks izmantoti vairāku IKT infrastruktūras koplietošanas pakalpojumu sniedzēju pakalpojumi valsts datu apstrādes mākoņa ietvaros.” Vienlaicīgi iepazīstoties ar noteikumu projektu un MAP sistēmas mērķiem pirmšķietami izvirzītās augstās pieejamības prasības šķiet pārvērtētas nosakot 99,5% pieejamību mēneša ietvaros un nosakot, ka MAP platformas darbības nodrošināšanai tiks izmantoti vairāku IKT infrastruktūras koplietošanas pakalpojumu sniedzēju pakalpojumi valsts datu apstrādes mākoņa ietvaros. Ņemot vērā, ka par sistēmas pārzini tiek noteikta Iekšlietu ministrija, aicinām minētās norādes uz pieejamības līmeni no anotācijas dzēst, paredzot, ka sistēmas pārzinis organizēs pieejamības līmeņa noteikšanu atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumu Nr. 442 “Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām” 7. punktam. Vienlaicīgi vēršam uzmanību, ka MAP platformas uzturēšana tiks iesaistītas vairākas institūcijas, taču noteikumu projektā nav noteikts, kuras institūcijas kompetencē būs veikt informācijas tehnoloģiju drošības pārvaldību atbildīgā personas pienākumus, aicinām to nostiprināt noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Precizēt jēdzienu "iestāde" un "institūcija" lietojumu, tādējādi vairojot teksta skaidrību.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aizstāt vārdus "vienlaikus risinājums" ar vārdiem "vienlaikus risinājumam" (drukas kļūda).
Piedāvātā redakcija
-