Atzinums

Projekta ID
24-TA-390
Atzinuma sniedzējs
Veselības aprūpes darba devēju asociācija
Atzinums iesniegts
15.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
PRECIZĒJUMS 15.04. IESNIEGTAJAM IEBILDUMAM - bija norādīta nekorekta atsaucu uz informatīvo ziņojumu. 
VADDA iebilst pret rīkojuma 1.4. punktu un lūdz to izslēgt, kā arī secīgi 1. punktā norādīto summu samazināt par 5 411 944 euro. Jau sniedzot atzinumu par VM sagatavoto informatīvo ziņojumu "Par slimnīcu tīkla attīstību" (24-TA-481) tika lūgts precizēt ziņojumu attiecībā uz  iezīmētu vienreizēju un ikgadēju maksājumu slimnīcām par digitalizācijas izdevumu kompensēšanu.

Prasības par izmeklējumu un ārsta slēdzienu nodošanu uz e-veselību visām ārstniecības iestādēm ir identiskas, bez atlaidēm. Līdz ar to ir nekorekti vienai daļai ārstniecības iestāžu ( slimnīcām) segt papildus, ārpus tarifu pārskatīšanas, izmaksas digitalizācijas izdevumu kompensēšanai.

Ziņojumā tas pamatots ar sekojošo:

"​2023.gada 12.decembrī tika apstiprināti grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 11.marta noteikumos Nr.134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu"[1], kas nosaka ārstniecības iestādēm no 2024.gada 1.janvāra sniegt laboratorisko izmeklējumu rezultātu datus E-veselībai. Tādejādi slimnīcām ir jānodrošina risinājumi E-veselības datu integrācijai ar savām informācijas sistēmām, lai no 2024.gada 1.janvāra nodrošinātu normatīvo aktu prasību izpildi. Tomēr nākas secināt, ka šo prasību izpilde slimnīcām ir saistīta ar papildu un iepriekš neparedzētiem finansiāliem ieguldījumiem no ārstniecības iestāžu puses.
Lai segtu slimnīcām izmaksas, kas saistītas ar datu integrācijas pilnveidošanu un nodošanu E-veselībai, ir plānots:
1) vienreizējs digitalizācijas maksājums;
2) ikgadējs digitalizācijas maksājums. 
Katrai slimnīcai gan vienreizējais digitalizācijas maksājums, gan ikgadējais digitalizācijas maksājums aprēķināts atbilstoši sniegto pakalpojumu apjomam, digitalizācijas izmaksas paredzot proporcionāli finansējumam, kas tiek maksāts par sniegtajiem pakalpojumiem."

Jāatzīmē, ka laboratoriskos izmeklējumus apmēram 80% no visiem izmeklējumiem tieši nodrošina privātās ambulatorās ārstniecības iestādes, turklāt tās  daļai arī no slimnīcām to nodrošina kā ārpakalpojumu. Minētais ne tikai norāda uz nevienlīdzīgu attieksmi no valsts puses pret pakalpojumu sniedzējiem, bet arī nepieņemamu attieksmi tajā, ka izdevumus kompensēs arī tai iestādei, kura to nodrošina ar ārpakalpojuma palīdzību- rezultātu nodošanu uz eveselību nodrošna ārpakalpojuma sniedzējs. Turklāt digitalizācijas risinājumi tslimnīcās iks izmantoti ne tikai stacionārajiem pakalpojumiem, bet visiem, t.sk. arī ambulatorajiem pakalpojumiem. Daudzas slimnīcas, līdzīgi kā ambulatorās iestādes digitālos pakalpojumus nomā ārpakalpojumā , kā rezultātā slimnīcām to apmaksās valsts, taču ambulatorajām pašām to vajadzēs segt, neraugoties, ka abas sniedz valsts apmaksātos veselīobas aprūpes pakalopjumus pa valsts noteiktām cenām, kurās ir iekļauta arī dgitalizācijas komponente..

Ziņojumā teikts, ka "No 2025.gada paredzēts ikgadējo digitalizācijas maksājumu attiecināt atbilstoši ārstēto pacientu skaitam iestādē, paredzot tam proporcionālu finansējumu. Kopējais nepieciešamais finansējums digitalizācijas izmaksu segšanai 2024.gadā ir  6 711 313 euro apmērā, kas sastāv no vienreizējā digitalizācijas maksājuma 5 411 944 euro apmērā un ikgadējā digitalizācijas maksājuma 1 299 369 euro apmērā (2025.gadā un turpmāk ik gadu 1 949 053 euro apmērā)" . 
Piedāvātā redakcija
Vēršam uzmanību, ka šī dokumenta kontekstā mēs runājam tikai par slimnīcām un to sniegtajiem pakalpojumiem. Papildus lēmumi par ambulatoro pakalpojumu sniedzējiem var tikt pielemti ar atsevišķi un mērķēti virzītiem dokumentiem, ņemot vērā valsts budžeta iespējas.
2024.gada 19.martā Veselības ministrijā notika sanāksme ar slimnīcu pārstāvjiem, kurā vienojās par digitalizācijas maksājuma metodiku 2024.gadā un 2025.gadā. Sanāksmes laikā vienojās, ka 2024.gadā aprēķina metodika netiek mainīta, savukārt 2025.gada maksājuma metodika tiks vērtēta.
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
VADDA iebilst pret rīkojuma 1.4. punktu un lūdz to izslēgt, kā arī secīgi 1. punktā norādīto summu samazināt par 5 411 944 euro. Jau sniedzot atzinumu par VM sagatavoto informatīvo ziņojumu "Veselības aprūpes stacionāro pakalpojumu pārvaldības attīstība un pilnveide"(24-TA-843) tika lūgts precizēt ziņojumu attiecībā uz  iezīmētu vienreizēju un ikgadēju maksājumu slimnīcām par digitalizācijas izdevumu kompensēšanu.

Prasības par izmeklējumu un ārsta slēdzienu nodošanu uz e-veselību visām ārstniecības iestādēm ir identiskas, bez atlaidēm. Līdz ar to ir nekorekti vienai daļai ārstniecības iestāžu ( slimnīcām) segt papildus, ārpus tarifu pārskatīšanas, izmaksas digitalizācijas izdevumu kompensēšanai.

Ziņojumā tas pamatots ar sekojošo:

"​2023.gada 12.decembrī tika apstiprināti grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 11.marta noteikumos Nr.134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu"[1], kas nosaka ārstniecības iestādēm no 2024.gada 1.janvāra sniegt laboratorisko izmeklējumu rezultātu datus E-veselībai. Tādejādi slimnīcām ir jānodrošina risinājumi E-veselības datu integrācijai ar savām informācijas sistēmām, lai no 2024.gada 1.janvāra nodrošinātu normatīvo aktu prasību izpildi. Tomēr nākas secināt, ka šo prasību izpilde slimnīcām ir saistīta ar papildu un iepriekš neparedzētiem finansiāliem ieguldījumiem no ārstniecības iestāžu puses.
Lai segtu slimnīcām izmaksas, kas saistītas ar datu integrācijas pilnveidošanu un nodošanu E-veselībai, ir plānots:
1) vienreizējs digitalizācijas maksājums;
2) ikgadējs digitalizācijas maksājums. 
Katrai slimnīcai gan vienreizējais digitalizācijas maksājums, gan ikgadējais digitalizācijas maksājums aprēķināts atbilstoši sniegto pakalpojumu apjomam, digitalizācijas izmaksas paredzot proporcionāli finansējumam, kas tiek maksāts par sniegtajiem pakalpojumiem."

Jāatzīmē, ka laboratoriskos izmeklējumus apmēram 80% no visiem izmeklējumiem tieši nodrošina privātās ambulatorās ārstniecības iestādes, turklāt tās  daļai arī no slimnīcām to nodrošina kā ārpakalpojumu. Minētais ne tikai norāda uz nevienlīdzīgu attieksmi no valsts puses pret pakalpojumu sniedzējiem, bet arī nepieņemamu attieksmi tajā, ka izdevumus kompensēs arī tai iestādei, kura to nodrošina ar ārpakalpojuma palīdzību- rezultātu nodošanu uz eveselību nodrošna ārpakalpojuma sniedzējs. Turklāt digitalizācijas risinājumi tslimnīcās iks izmantoti ne tikai stacionārajiem pakalpojumiem, bet visiem, t.sk. arī ambulatorajiem pakalpojumiem. Daudzas slimnīcas, līdzīgi kā ambulatorās iestādes digitālos pakalpojumus nomā ārpakalpojumā , kā rezultātā slimnīcām to apmaksās valsts, taču ambulatorajām pašām to vajadzēs segt, neraugoties, ka abas sniedz valsts apmaksātos veselīobas aprūpes pakalopjumus pa valsts noteiktām cenām, kurās ir iekļauta arī dgitalizācijas komponente..

Ziņojumā teikts, ka "No 2025.gada paredzēts ikgadējo digitalizācijas maksājumu attiecināt atbilstoši ārstēto pacientu skaitam iestādē, paredzot tam proporcionālu finansējumu. Kopējais nepieciešamais finansējums digitalizācijas izmaksu segšanai 2024.gadā ir  6 711 313 euro apmērā, kas sastāv no vienreizējā digitalizācijas maksājuma 5 411 944 euro apmērā un ikgadējā digitalizācijas maksājuma 1 299 369 euro apmērā (2025.gadā un turpmāk ik gadu 1 949 053 euro apmērā)" . 
Piedāvātā redakcija
-