Atzinums

Projekta ID
23-TA-1451
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
04.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
CSP izsaka iebildumu par 11.panta (1) esošo redakciju, kurā nav noteikta kārtībā kādā uzlādes staciju operatori sniegs minēto informāciju. Lūdzam to papildināt ar tekstu: “…. Centrālā statistikas pārvalde šajā daļā minētos datus iegūst, apstrādā un izplata Statistikas likumā noteiktajā kārtībā”.
Piedāvātā redakcija
Publiski pieejama uzlādes punkta operators katru gadu ziņo Centrālajai statistikas pārvaldei par tā uzlādes punktā elektrotransportlīdzekļos uzlādēto elektroenerģijas apjomu un uzlādes punkta pieslēguma veidu, tai skaitā, vai uzlādes punktam ir tiešais pieslēgums iekārtai, kura ražo atjaunīgo elektroenerģiju. Centrālā statistikas pārvalde šajā daļā minētos datus iegūst, apstrādā un izplata Statistikas likumā noteiktajā kārtībā.
2.
Likumprojekts
Iebildums
Papildināt pārejas noteikumus ar jaunu punktu un tekstu ”Publiski pieejama uzlādes punkta operators šā likuma 11panta (1) daļa minēto informāciju pirmo reizi iesniedz par 2025.gadu līdz 2026.gada 30.martam.”
 
Piedāvātā redakcija
Publiski pieejama uzlādes punkta operators šā likuma 11panta (1) daļa minēto informāciju pirmo reizi iesniedz par 2025.gadu līdz 2026.gada 30.martam.”
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, salāgojot ar likuma “Par atbilstības novērtēšanu” regulējumu
 
Piedāvātā redakcija
Ja šī panta (6) daļā minētā institūcija konstatē transporta enerģijas neatbilstību normatīvajos aktos noteiktajām transporta enerģijas kvalitātes prasībām un rādītājiem, tā informē par to degvielas piegādātāju, kuram ir pienākums institūcijas noteiktajā termiņā veikt atbilstošas korektīvās darbības un pasākumus, lai transporta enerģija atbilstu noteiktajām prasībām, tajā skaitā:
1)novērst neatbilstību;
2) apturēt neatbilstošās transporta enerģijas realizāciju;
3) izņemt no tirgus neatbilstošo transporta enerģiju;
4) iznīcināt neatbilstošo transporta enerģiju.
4.
Likumprojekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt, salāgojot ar likuma “Par atbilstības novērtēšanu” regulējumu
Piedāvātā redakcija
(8)  Ja degvielas piegādātājs šī panta (6) daļā minētās institūcijas noteiktajā termiņā labprātīgi neveic atbilstošas korektīvās darbības, lai nodrošinātu transporta enerģijas atbilstību noteiktajām prasībām, šī institūcija ir tiesīga pieņemt lēmumu par korektīvajām darbībām, tostarp uzliekot liegumu realizēt transporta enerģiju.
5.
Likumprojekts
Priekšlikums
Projektā un anotācijā ar “Ministru kabineta noteiktā institūcija” saprot Biroju, tāpēc iesakām  trešo daļu svītrot un ceturto daļu izteikt piedāvātajā redakcijā:

Vienlaikus, tā kā Biroja kompetencē neietilpst degvielas uzpildes staciju ierīkošanas vai būvniecības uzraudzība, aicinām papildināt anotāciju, norādot, ka 5.panta otrajā daļā noteikto kontrolē pašvaldības saskaņā ar vispārīgo būvniecības kārtību.
 
Piedāvātā redakcija
(4) Ministru kabinets nosaka:
1) prasības publiski pieejamiem uzlādes punktiem, publiski pieejamiem alternatīvās degvielas uzpildes punktiem, sašķidrinātās dabasgāzes uzpildes punktiem un krasta elektroapgādes punktiem, to uzstādīšanas un ekspluatācijas prasības, kā arī krasta elektropadeves iekārtu tehniskās specifikācijas;
2) kritērijus un nosacījumus publiski pieejama uzlādes punkta vai alternatīvās degvielas uzpildes punkta izveidei degvielas uzpildes stacijās;
3) šā panta (2) daļā minētās informācijas ziņošanas kārtību, tai skaitā informācijas sniegšanas biežumu, veidu un aptvērumu;
4) institūciju, kas uzrauga šā panta (2) daļā noteiktā pienākuma izpildi, un uzraudzības kārtību.

 
6.
Likumprojekts
Priekšlikums
Minēto krāpniecisko darbību konstatēšana nav Biroja kompetencē. Birojs izprot, ka šādas tiesību normas pamatā ir Direktīvas 2018/2001 28.panta 1.punkts, tomēr Birojs vērš uzmanību, ka Direktīva paredz dalībvalsts pienākumu krāpniecības gadījumā informēt citas dalībvalstis, bet dalībvalsts ietvaros katrai institūcijai ir sava kompetence. Šādas informēšanas mērķis ir nodrošināt efektīvu tirgus uzraudzību, dalībvalstu institūcijām sadarbojoties un mērķtiecīgi izmantot resursus. Krāpšana kā viens no noziedzīgiem nodarījumiem ir definēts Krimināllikuma 177.pantā un kompetentā institūcija šajā jomā ir Valsts policija. Tādēļ minētā tiesību norma izsakāma šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
(2) Ja Ministru kabineta noteikta institūcija, veicot šā panta (1) daļā minētās uzraudzības un kontroles darbības, konstatē neatbilstības, tā nekavējoties informē Eiropas Komisiju un citas Eiropas Savienības dalībvalstis, izmantojot esošās sadarbības platformas.
7.
Likumprojekts
Priekšlikums
Projekts paredz, ka  transporta enerģijas kvalitātes uzraudzību saistītos izdevumus sedz no Ministru kabineta noteiktās institūcijas finanšu līdzekļiem.
 Birojam no 2024.gada 1.janvāra nav piešķirti līdzekļi šo funkciju izpilde, t.sk. arī spēkā esošajā regulējumā – Ministru kabineta 2000.gada 26.septembra noteikumu Nr.332 “Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu” noteikto funkciju (kas ietver arī bez maksas paņemto transporta enerģijas paraugu testēšanu akreditētā laboratorijā) izpildei. Arī Projekta anotācijā nav norādes par šāda finansējuma esamību. Tāpēc lūdzam precizēt noteikuma projektu vai anotāciju. 
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
Priekšlikums
 Projekta plānotais spēkā stāšanās laiks ir 2025.gada 1.janvāris, savukārt atbilstoši Pārejas noteikumu 6.punktam degvielas piegādātājiem vispārīgais ziņojums par 2024.gadu jāiesniedz līdz 2025.gada 30.aprīlim. Tas nozīmē, ka  degvielas piegādātājam jau šobrīd būtu jābūt zināmam vispārīgā ziņojuma saturam, kas norādīts tikai Projektā. Tādēļ aicinām izvērtēt nepieciešamību pārskatīt Pārejas noteikumu 6.punktā norādīto pārskata gadu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļas “1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” tekstu rindkopā “Likumprojekta 11.pants”, ar informāciju kā tiek plānots izmantot Centrālajai Statistikas pārvaldei iesniegtos datus
Piedāvātā redakcija
-