Atzinums

Projekta ID
22-TA-798
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
07.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Priekšlikums
Veselības ministrija (turpmāk – VM) ir izvērtējusi saskaņošanai iesniegto likumprojektu “Grozījumi likumā „Par atbildības novērtējumu”” (22-TA-798) un izsaka šādus priekšlikumus:
1. VM ieskatā patlaban piedāvātā 9.6 panta otrās daļas redakcija, kontekstā ar šī panta pirmajā daļā noteikto, ierobežo tirgus uzraudzības iestādes pilnvaras nepieciešamo darbību veikšanā, lai novērstu prasībām neatbilstošu produktu radīta potenciālā riska iestāšanos.
Tā Regulas 1272/2008* 17.panta pirmā daļa un 31.pants nosaka, ka uz vielas vai maisījuma, kas klasificēts kā bīstams un ir iepakots, jābūt etiķetei ar labi saredzamu un salasāmu informāciju. Konstatējot šīs prasības pārkāpumu, precei piemēro tirdzniecības aizliegumu, tajā skaitā mazumtirdzniecības vietā. Analoģiskai iestādes rīcībai jābūt arī gadījumos, ja uz vielas vai maisījuma, kas klasificēts kā bīstams, marķējumā nav informācijas valsts valodā.
Vēršam uzmanību, ka patlaban  piedāvātais formulējums tirgus uzraudzības iestādei uzliek par pienākumu vispirms pieprasīt saimnieciskās darbības veicējam veikt korektīvās darbības, un tikai tajā gadījumā, ja saimnieciskās darbības veicējs tirgus uzraudzības iestādes noteiktajā laikā neveic atbilstošas korektīvās darbības labprātīgi, tirgus uzraudzības iestāde ir tiesīga aizliegt preces piedāvāšanu tirgū. Mazumtirdzniecībā identificējot preci ar minēto neatbilstību, process, kamēr uzraudzības iestāde identificēs atbildīgo uzņēmumu, kuram jānodrošina prasības izpilde un uzdos novērst neatbilstību, aizņems laiku, bet, lai neradītu risku patērētāja veselībai, tirdzniecība ir uzreiz jāaizliedz.

2. VM aicina precizēt 9.9 panta pirmās daļas formulējumu, nodrošinot lielāku sasaisti ar  Regulā 2019/1020** paredzēto, tādējādi kliedējot iespējamo kļūdaino iespaidu par to, ka muitas iestāde vienmēr lēmumu par laišanu brīvā apgrozībā pieņem vienīgi sadarbībā ar tirgus uzraudzības iestādi, kas ir pretrunā gan normatīvo aktu prasībām, gan faktiskajām darbībām.

3. Lai novērstu neskaidrības gadījumos, kad tādām precēm, kā, piemēram, tabakas izstrādājumi, elektroniskās cigaretes un citi izstrādājumi, kurām prasības ir noteiktas „Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā” un uzraudzība ir deleģēta vairākām iestādēm atbilstoši to pamata darbībai, aicinām precizēt 9.9 panta otrajā daļā  ietverto formulējumu.

4. Papildus paustajam, aicinām  izvērtēt, vai likumprojektā ieviestā termina ”preces piedāvāšana tirgū” definīcija, kas regulā 2019/1020 attiecas uz “darīt pieejamu tirgū”, neietekmēs  atsevišķu šī likuma normu piemērošanu.
Tā, piemēram, 9.panta pirmās daļas 5.punkts paredz apturēt preču piedāvāšanu uz laiku, kas nepieciešams, lai novērtētu preču atbilstību noteiktajām prasībām. 
Vēršam uzmanību, ka, uz piedāvāšanu attiecinot definīciju “darīt pieejamu tirgū”, par piedāvāšanu tiks uzskatīta tikai preču piegāde izplatīšanai, patēriņam vai izmantošanai, nevis piedāvāšana vārda vispārpieņemtajā nozīmē, kas varētu ietekmēt iestāžu iespējas ierobežot neatbilstošu preču piedāvāšanu gadījumos, ja to piegāde nav pierādīta.


*Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 1272/2008 ( 2008. gada 16. decembris) par vielu un maisījumu klasificēšanu, marķēšanu un iepakošanu un ar ko groza un atceļ Direktīvas 67/548/EEK un 1999/45/EK un groza Regulu (EK) Nr. 1907/2006 (Dokuments attiecas uz EEZ). Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2008/1272/oj/?locale=LV 

**Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2019/1020 (2019. gada 20. jūnijs) par tirgus uzraudzību un produktu atbilstību un ar ko groza Direktīvu 2004/42/EK un Regulas (EK) Nr. 765/2008 un (ES) Nr. 305/2011 (Dokuments attiecas uz EEZ.). Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2019/1020/oj/?locale=LV
 
Piedāvātā redakcija
1.VM piedāvātā 9.6 panta otrās daļas redakcija:
„Ja tirgus uzraudzības iestāde konstatē, ka prece neatbilst noteiktajām prasībām, tā ir tiesīga saimnieciskās darbības veicējam:
1) aizliegt preces piedāvāšanu tirgū;
2) uzdot veikt preces izņemšanu no tirgus;
3) uzdot veikt preces atsaukšanu no galalietotājiem;
4) uzdot veikt preces iznīcināšanu pienācīgā veidā.”

2.VM piedāvātā 9.9 panta pirmās daļas redakcija:
“(2) Tādu preču kontroli, kurām piemēro muitas procedūru “laišana brīvā apgrozībā”, veic muitas iestāde un sadarbojas ar konkrētās jomas tirgus uzraudzības iestādi, pamatojoties uz Regulas (ES) 2019/1020 VII nodaļā un 11. panta 3. daļā noteikto, tai skaitā pēc tirgus uzraudzības iestādes pamatota pieprasījuma.”

3.VM piedāvātā 9.9 panta otrās daļas pirmā teikuma redakcija:
“(2) Sadarbību ar muitas iestādi nodrošina attiecīgās jomas regulējošajos normatīvajos aktos par precēm noteikto prasību kontroli atbildīgā tirgus uzraudzības iestāde.”