Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
22-TA-888
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Alkohola nozares asociācija
Atzinums iesniegts
04.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Iebilstam pret likumprojektu kopumā, jo nav veikts iepriekšējo ierobežojumu izvertētējums, vai tie ir bijuši jēdzīgi vai nav. Kā arī iebilstam pret likumprojektu, jo nav skaidrs kādu uzlabojumu pārmērīga alkohola lietošanā sabiedrībā šie ierobežojumi sniegs. Būtu jāperedz no VM sākumā izvertējums ko katrs punkts uzlabotu, un tad pēc zināma perioda šos ierobežojumus varētu izvertēt attiecīgi kurš ir jēdzīgs un kurš nav. Pēc nozares rīcības esošās informācijas kaimiņvalstīs (Lietuvā un Igaunijā) līdzīgi ierobežojumi nav snieguši nekādus redzamus uzlabojumus. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Kā jau iepriekš minējām ar trīs avotiem, nav skaidras vienprātības Veselības nozares pārstāvju vidū, ka alkoholisko dzērienu patēriņš mēreni kaitētu veselībai, tādēļ būtu nepieciešams pievienot vārdu pārmērīga.
Piedāvātā redakcija
“(2)5 Mazumtirdzniecības vietās jāizvieto redzams uzraksts, kas brīdina, ka pārmērīgai  alkoholisko dzērienu lietošanai ir negatīva ietekme uz veselību, alkoholiskos dzērienus nedrīkst pārdot nepilngadīgām personām, kā arī nepilngadīgas personas nedrīkst tos iegādāties, lietot un glabāt.”;
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Iebilstam pret marķējuma izvietošanu šobrīd, jo Eiropas Komisija (EK), šobrīd pārskata pārtikas marķējumu. Nozare nevēlas "skriet ritenim pa priekšu", jo pastāv risks ka piedāvātais regulējums var mainīties, kas nozīmē:
-ka nozare būs iztērējusi laika un naudas resursus vienam regulējumam, kas realitātē var mainīties.
-Ir risks, ka šī var būt Latvijai tikai specifiska prasība, kas nozīmē ka mēs varam palikt nekonkurētspējīgāki
-Papildus administratīvais slogs gan ražotājiem, gan Valsts iestādēm šo kontrolējot
Tajā pat laikā, ja Eiropa šo pieņem, mes konceptuāli esam par šīs normas ieviešanu visā Eiropas Savienības teritorijā. Nobeigumā, nozare jau virzās uz šādu regulējumu brīvprātīgā kārtā, kur vairums pudelēm jau ir norādīta enerģija un sastāvdaļas, uzturvērtība ar QR kodu, taču sākumā būtu jāsagaida EK gala lēmums par šo,  Aicinām Veselības ministriju aktīvi iesaistīties EK darbā un aicināt pieņemt šādu regulējumu visā Eiropas Savienībā.

 
Piedāvātā redakcija
“7.1 pants. Alkoholisko dzērienu marķēšanas prasības

(1) Alkoholiskos dzērienus marķē saskaņā ar normatīvajiem aktiem par pārtikas produktu informācijas sniegšanu patērētājiem un fasētas pārtikas marķēšanu, kā arī tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem, kas reglamentē noteiktu alkoholisko dzērienu apriti.
(2) Uz katras alkoholisko dzērienu iepakojuma vienības, vai tam pievienotas etiķetes, kas ražota Latvijā, ievesta no citām Eiropas Savienības dalībvalstīm un Eiropas Ekonomikas zonas valstīm vai trešajām valstīm un paredzēta realizēšanai vairumtirdzniecībai un mazumtirdzniecībai Latvijā, izvieto viegli pamanāmu 
1) brīdinājuma piktogrammu – grafiskais attēls, kas ietver simbolu un citus grafiskus elementus (piemēram, robežlīnijas, fona zīmējumu vai krāsu), kurā ietverts brīdinājums nelietot alkoholiskos dzērienus grūtniecības laikā un vadot transportlīdzekli, un kas uzdrukāts uz alkoholiskā dzēriena iepakojuma etiķetes vai ir tai piestiprināts ar speciālu uzlīmi.
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūgums pamatot konkrēti, kas uzlabosies Latvijas iedzīvotāju alkoholisko dzērienu patēriņa lietošanas kultūrā. Kurā gadā, kādus konkrēti rādītājus mēs varētu sasniegt ar šiem ierobežojumiem, kamēr nav šāda izvertējuma - iebilstam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam pamatot konkrēti kurā gadā, kāds rādītājs tiks sasniegts/uzlabots ar šo ierobežojumu. 

Īpaši neloģisks ir šis punkts: 2) piedāvā kopā iegādāties (tajā skaitā vienā iepakojumā) vairākas alkoholisko dzērienu vienības par zemāku cenu (izņemot piedāvājumos, kuros, iegādājoties vienā iepakojumā iepakotas vairākas alkoholisko dzērienu vienības, piedāvātā cena par vienu vienību nav zemāka, kā pērkot alkoholisko dzērienu vienu vienību atsevišķi);

Šo nav iespējams reāli izpildīt, lai tas strādātu - minēšu trīs piemērus.
1. Veikals var tajā brīdī nepārdot vienas vienības pudeli ar tilpumu 0,5 litru, bet vienā iepakojumā (kur ir vairākas pudeles) var pārdot šo tilpumu ar atlaidi, tikmēr turpinot atsevišķi pārdot tilpumu 0,7 litri, 1 litrs, vai 0,33 litri. 
2. Ja piemēram vienā iepakojumā tiek ielikti produkti ar dažādām garšām, vai citas kategorijas produktu, tad automātiski sanāk, ko šo vienu iepakojumu varēs tirgot lētāk.
3. Administratīvais slogs pret "ieguvumu" kura nav ir bezjēdzīgs, kurš šo visu kontrolēs, vai tiks pieņemti jauni darbinieki, ņemot vērā ka šis ir relatīvi viegli apejams nosacījums. 

Par trešo piunktu arī nav loģikas, jo sanāk ka veikals vienkārši var noteikt 20% atlaidi visiem vīniem, bet lojalitātes atlaides 20% apmērā nevarēs noteikt.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām atļaut apmeklētājam pašam pienest dzērienu pie spēļu aparāta vai galdu
Piedāvātā redakcija
(11) Azartspēļu organizēšanas vietās ir aizliegta alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība un pienešana pie spēļu automātiem, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdiem vai citām azartspēļu iekārtām.”