Atzinums

Projekta ID
22-TA-2444
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
15.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Regulators pēc būtības atbalsta 20.1 panta trešās daļas papildinājumu, kas precizē dabas resursu nodokļa (DRN) par atkritumu apglabāšanu likmes lielumu, kas aprēķināma un tiks piemērota atkritumu daudzumam, kas pēc novietošanas bioreaktorā pēc noteikta termiņa tiks izņemts, atšķirots no pārstrādātās vai reģenerētās atkritumu frakcijas un apglabāts atkritumu poligonā. Tomēr Regulators konstatē, ka likumprojektā piedāvātais 20.1 panta trešās daļas papildinājums ir pretrunā ar esošo formulējumu par to atkritumu daudzumu, par kuru maksājams nodoklis. Turklāt, Regulators norāda, ka  nav iespējams noteikt, no kura gada bioreaktorā ievietotajiem atkritumiem (katru gadu sava DRN likme) tiek veikta atkritumu apglabāšana, līdz ar to nav saprotams arī, kāda likme par kādu atkritumu daudzumu piemērojama. DRN likmi sasaistot ar atkritumu ievietošanas bioreaktorā brīdi, DRN aprēķins par apglabāto daļu, kas radusies no konkrētā gadā ievietotās bioloģiski noārdāmo atkritumu (BNA) masas, būtu tikai pieņēmums, bez pierādāma pamatojuma.
Dabas resursu nodokļa aprēķināšanas kārtības noteikšana nav Regulatora funkcija, tomēr Regulators konstatē, ka nepieciešams noteikt praktiski īstenojamu normatīvo regulējumu.  Ņemot vērā arī Regulatora 2022.gada 9.decembrī TAP ievietotajā atzinumā izteikto viedokli, Regulators atkārtoti lūdz izvērtēt likumprojektā piedāvāto regulējumu un tā praktisko īstenošanu. Regulators  piedāvā DRN likmi sasaistīt ar to Dabas resursu nodokļa likumā noteikto likmi, kas ir spēkā bioreaktora aizvēršanas brīdī (nevis BNA masas ievietošanas brīdī).
 
Regulators uzskata, ka papildinājums, kas precīzi noteic DRN likmes lielumu un aprēķināšanas kārtību, nepieciešams arī attiecībā uz DRN likmes piemērošanu par atkritumu sadedzināšanu atkritumu sadedzināšanas vai līdzsadedzināšanas iekārtās, jo saskaņā ar faktiski veiktajām bioreaktorā ievietotās BNA masas (satur nenoārdāmu atkritumu piejaukumus) analīzēm, kas iesniegtas tarifu projektu izvērtēšanas ietvaros un ko apliecina testēšanas pārskati, paredzams, ka pēc bioreaktora atvēršanas un izņemtās masas pāršķirošanas radīsies ne tikai apglabājami atkritumi, bet arī atkritumi, kas derīgi atkritumu sadedzināšanai atkritumu sadedzināšanas vai līdzsadedzināšanas iekārtā. Ņemot vērā, ka Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā 2021.-2028.gadam tiek paredzēta ekonomiski pamatotu atkritumu sadedzināšanas ar enerģijas atguvi iekārtu izbūve, būtu jānosaka aprēķināmā un maksājamā nodokļa likme par atkritumu sadedzināšanu atkritumiem, kas pēc novietošanas BNA pārstrādes iekārtā biogāzes ieguvei (bioreaktorā) atļaujā A vai B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai noteiktajā termiņā tiek atšķiroti no pārstrādātās vai reģenerētās atkritumu frakcijas un sadedzināti atkritumu sadedzināšanas vai līdzsadedzināšanas iekārtā.
Līdzīgi kā apglabājamiem atkritumiem, Regulators piedāvā no bioreaktora izņemtajai un pēc pārstrādes vai reģenerācijas atšķirotajai sadedzināmajai masai atkritumu sadedzināšanas vai līdzsadedzināšanas iekārtā piemērot tādu nodokļa likmi par sadedzināšanu, kas ir spēkā brīdī, kad bioreaktors tiek aizvērts tur ievietoto BNA atkritumu pārstrādei atkritumu gāzes un komposta iegūšanai.
Piedāvātā redakcija
-