Projekta ID
24-TA-1680Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 6. pantā paredzēto likuma pārejas noteikumu 118. punkta ceturto (pēdējo) teikumu nepieciešams no projekta izslēgt, jo atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 59. – 62. punktam likumprojektā neietver atsauces uz zemāka juridiskā spēka normatīvo aktu. Likumā noteikts regulējums jebkurā gadījumā ir ar augstāku spēku, un atsevišķu regulatora lēmuma punktu piemērošana likumā nav jāatrunā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 6. pantā paredzēto Elektroenerģijas tirgus likuma (turpmāk – likums) pārejas noteikumu 118. punkta trešo teikumu nepieciešams precizēt, jo tas neatbilst pieņemtajiem tiesību principiem. Vēršam uzmanību, ka gadījumā, kad elektroenerģijas ražotājs būs kompensējis pārvades sistēmas operatoram visas izmaksas, kas saistītas ar pieslēguma elektroenerģijas sistēmai ierīkošanu līdz brīdim, kad pieslēguma ierīkošana tika pārtraukta, šādos gadījumos nav pamatoti vispārīgi paredzēt, ka izveidotā pieslēguma daļa paliek pārvades sistēmas operatora īpašumā. Tieslietu ministrijas ieskatā šādam regulējumam primāra būs pieslēguma vieta. Ja tā būs elektroenerģijas ražotāja nekustamajā īpašumā, projektā paredzētās pārvades sistēmas operatora tiesības aizskars nekustamā īpašuma izmantošanas tiesības. Savukārt ja pieslēgums tiks veidots pārvades sistēmas operatora īpašumā vai valdījumā esošā objektā, apšaubāms būs elektroenerģijas ražotāja pienākums kompensēt pārvades sistēmas operatoram visas izmaksas. Papildus norādām, ka šajā likuma pārejas noteikumā paredzētais termiņš – 2024. gada 30. novembris, ņemot vērā projekta saskaņošanas un pieņemšanas procesu, ir nesamērīgi īss, turklāt šāda termiņa izvēle netiek skaidrota projekta anotācijā. Lūdzam projekta anotācijā sniegt termiņa noteikšanas pamatojumu. Līdzīgi piedāvājam vērtēt projektā paredzēto likuma pārejas noteikumu 120. punkta termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā likumprojekta 7. pantā ietverto likuma informatīvās atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām papildinājumu ar 10. punktu, ietverot atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18.oktobra direktīvu 2023/2413, ar ko attiecībā uz atjaunīgo energoresursiem enerģijas izmantošanas veicināšanu groza Direktīvu (ES) 2018/2001, Regulu (ES) 2018/1999 un Direktīvu 98/70/EK un atceļ Padomes Direktīvu (ES) 2015/652 (turpmāk - Direktīva 2023/2413), kā arī ņemot vērā anotācijas 1.3. sadaļā pausto informāciju, lūdzam aizpildīt anotācijas 5. sadaļu, tostarp 5.4. sadaļas 1. tabulu, un norādīt informāciju par Direktīvas 2023/2413 prasību pārņemšanu likumprojektā. No anotācijas 1.3. sadaļā ietvertās informācijas izriet, ka likumprojektā varētu būt pārņemts tikai Direktīvas 2023/2413 1. panta 7. punktā ietvertais Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvas (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Direktīva 2018/2001) 16.f pants. Tomēr aicinām aizpildīt tabulu arī par citu direktīvas prasību, tostarp citu direktīvas 1. panta 7. punktā ietverto Direktīvas 2018/2001 vienību, pārņemšanu, tādējādi sniedzot pēc iespējas pilnīgāku un detalizētāku kopskatu par direktīvas prasību pārņemšanu nacionālajos normatīvajos aktos.
Lūdzam aizpildīt arī anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulas aili par rīcības brīvības (sk., piemēram, Direktīvas 2023/2413 1. panta 7. punktā ietvertā Direktīvas 2018/2001 16.f panta 2. teikumā ietverto rīcības brīvību) izmantošanu, skaidrojot, vai un kā tā izmantota, kā arī skaidrojot rīcības brīvības izmantošanas vai neizmantošanas apsvērumus.
Papildus lūdzam arī anotācijas 1.3. sadaļā vai anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā izvērstāk skaidrot, kādas un kā tieši Direktīvas 2023/2413 prasības pārņemtas likumprojektā un, ja nepieciešams, precizēt likumprojektu. Tostarp lūdzam izvērtēt un precizēt likumprojektu vai sniegt skaidrojumu:
1) vai un kā tieši likumprojekta 5. pantā ir korekti pārņemts Direktīvas 2023/2413 1. panta 7. punktā ietvertais Direktīvas 2018/2001 16.f pants, ņemot vērā, ka tā pirmais teikums paredz, ka "dalībvalstis nodrošina, ka līdz klimatneitralitātes sasniegšanai atļauju piešķiršanas procedūrā, kad Direktīvas 92/43/EEK 6. panta 4. punkta un 16. panta 1. punkta c) apakšpunkta, Direktīvas 2000/60/EK 4. panta 7. punkta un Direktīvas 2009/147/EK 9. panta 1. punkta a) apakšpunkta nolūkā tiek meklēts līdzsvars starp atsevišķu gadījumu juridiskajām interesēm, tiek uzskatīts, ka atjaunojamās enerģijas staciju plānošana, būvniecība un ekspluatācija, to pieslēgums tīklam un pats saistītais tīkls un uzkrāšanas aktīvi ir sevišķi svarīgās sabiedrības interesēs un kalpo sabiedrības veselībai un drošībai". Proti, attiecīgā direktīvas prasība attiecināta konkrēti uz atļauju piešķiršanas procedūru, savukārt likumprojekta 5. pantā izteiktā Elektroenerģijas tirgus likuma 31.6 panta pirmā daļa formulēta vispārīgi un, šķiet, pat deklaratīvi, neattiecinot to uz direktīvas normā minēto atļauju piešķiršanas procedūru. Attiecīgi aicinām precizēt vai sniegt skaidrojumu par to, kā korekti pārņemta direktīvas norma. Lūdzam arī sniegt izvērstāku skaidrojumu, vai un, ja jā, tad kā tieši likumprojekta 5. pantā izteiktajā Elektroenerģijas tirgus likuma 31.6 panta otrajā, trešajā un ceturtajā daļā ir pārņemta iepriekš minētā direktīvas prasība;
2) Direktīvas 2023/2413 1. panta 7. punktā ietvertajā Direktīvas 2018/2001 16.f pantā minēta "atjaunojamā enerģija". Tātad tā tvērums, šķiet, ir plašāks par atjaunojamo elektroenerģiju. Attiecīgi lūdzam sniegt skaidrojumu, vai un kā nodrošināta prasības pilnīga pārņemšana Latvijas normatīvajos aktos, ņemot vērā, ka likumprojekta 5. pants (un Elektroenerģijas tirgus likums kopumā) attiecas konkrēti uz elektroenerģiju. Lūdzam arī skaidrot, kādēļ prasība pārņemta tieši Elektroenerģijas tirgus likumā (salīdzinājumam, piemēram, kādas no Direktīvas 2023/2413 1. panta 7. punktā ietvertā Direktīvas 2018/2001 16. panta prasībām, šķiet, varētu būt pārņemtas Enerģētikas likuma 58.12 pantā);
3) Direktīvas 2023/2413 1. panta 7. punktā ietvertajā Direktīvas 2018/2001 16.f pantā konkrēti minēta "atjaunojamās enerģijas staciju plānošana, būvniecība un ekspluatācija, to pieslēgums tīklam un pats saistītais tīkls un uzkrāšanas aktīvi". Attiecīgi likumprojekta 5. pantā izteiktā Elektroenerģijas tirgus likuma 31.6 panta pirmajā daļā pēc vārda "elektroenerģijas", šķiet, iztrūkst vārds "staciju" v.tml. Attiecīgi lūdzam precizēt likumprojektu vai sniegt skaidrojumu.
Lūdzam aizpildīt arī anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulas aili par rīcības brīvības (sk., piemēram, Direktīvas 2023/2413 1. panta 7. punktā ietvertā Direktīvas 2018/2001 16.f panta 2. teikumā ietverto rīcības brīvību) izmantošanu, skaidrojot, vai un kā tā izmantota, kā arī skaidrojot rīcības brīvības izmantošanas vai neizmantošanas apsvērumus.
Papildus lūdzam arī anotācijas 1.3. sadaļā vai anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā izvērstāk skaidrot, kādas un kā tieši Direktīvas 2023/2413 prasības pārņemtas likumprojektā un, ja nepieciešams, precizēt likumprojektu. Tostarp lūdzam izvērtēt un precizēt likumprojektu vai sniegt skaidrojumu:
1) vai un kā tieši likumprojekta 5. pantā ir korekti pārņemts Direktīvas 2023/2413 1. panta 7. punktā ietvertais Direktīvas 2018/2001 16.f pants, ņemot vērā, ka tā pirmais teikums paredz, ka "dalībvalstis nodrošina, ka līdz klimatneitralitātes sasniegšanai atļauju piešķiršanas procedūrā, kad Direktīvas 92/43/EEK 6. panta 4. punkta un 16. panta 1. punkta c) apakšpunkta, Direktīvas 2000/60/EK 4. panta 7. punkta un Direktīvas 2009/147/EK 9. panta 1. punkta a) apakšpunkta nolūkā tiek meklēts līdzsvars starp atsevišķu gadījumu juridiskajām interesēm, tiek uzskatīts, ka atjaunojamās enerģijas staciju plānošana, būvniecība un ekspluatācija, to pieslēgums tīklam un pats saistītais tīkls un uzkrāšanas aktīvi ir sevišķi svarīgās sabiedrības interesēs un kalpo sabiedrības veselībai un drošībai". Proti, attiecīgā direktīvas prasība attiecināta konkrēti uz atļauju piešķiršanas procedūru, savukārt likumprojekta 5. pantā izteiktā Elektroenerģijas tirgus likuma 31.6 panta pirmā daļa formulēta vispārīgi un, šķiet, pat deklaratīvi, neattiecinot to uz direktīvas normā minēto atļauju piešķiršanas procedūru. Attiecīgi aicinām precizēt vai sniegt skaidrojumu par to, kā korekti pārņemta direktīvas norma. Lūdzam arī sniegt izvērstāku skaidrojumu, vai un, ja jā, tad kā tieši likumprojekta 5. pantā izteiktajā Elektroenerģijas tirgus likuma 31.6 panta otrajā, trešajā un ceturtajā daļā ir pārņemta iepriekš minētā direktīvas prasība;
2) Direktīvas 2023/2413 1. panta 7. punktā ietvertajā Direktīvas 2018/2001 16.f pantā minēta "atjaunojamā enerģija". Tātad tā tvērums, šķiet, ir plašāks par atjaunojamo elektroenerģiju. Attiecīgi lūdzam sniegt skaidrojumu, vai un kā nodrošināta prasības pilnīga pārņemšana Latvijas normatīvajos aktos, ņemot vērā, ka likumprojekta 5. pants (un Elektroenerģijas tirgus likums kopumā) attiecas konkrēti uz elektroenerģiju. Lūdzam arī skaidrot, kādēļ prasība pārņemta tieši Elektroenerģijas tirgus likumā (salīdzinājumam, piemēram, kādas no Direktīvas 2023/2413 1. panta 7. punktā ietvertā Direktīvas 2018/2001 16. panta prasībām, šķiet, varētu būt pārņemtas Enerģētikas likuma 58.12 pantā);
3) Direktīvas 2023/2413 1. panta 7. punktā ietvertajā Direktīvas 2018/2001 16.f pantā konkrēti minēta "atjaunojamās enerģijas staciju plānošana, būvniecība un ekspluatācija, to pieslēgums tīklam un pats saistītais tīkls un uzkrāšanas aktīvi". Attiecīgi likumprojekta 5. pantā izteiktā Elektroenerģijas tirgus likuma 31.6 panta pirmajā daļā pēc vārda "elektroenerģijas", šķiet, iztrūkst vārds "staciju" v.tml. Attiecīgi lūdzam precizēt likumprojektu vai sniegt skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
