Atzinums

Projekta ID
22-TA-2640
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
09.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likuma 18.panta piektai daļai, kā arī anotācjas projektā norādītajam, ir nepieciešams papildināt ar likuma panta daļas 1. un 2.punktu.
Piedāvātā redakcija
Izdoti saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 18.panta piektās daļas 1. un 2. punktu.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumi nenosaka, kurš pieņems lēmumu par datu devēja izvietoto datu nodošanu vai nenodošanu datu saņēmējam. Pastāv risks, ka, ņemot vērā, ka (1) DAGR pārzinis ir VRAA ( VARAM), ka (2) MK noteikumos nav iekļautas prasības DAGR darbības kārtībai, ka (3) DAGR izmantošanas jeb lietošanas kārtība nav aprakstīta un to noteiks VRAA (VARAM), ka datu devējam nebūs iespēju ietekmēt datu saņēmēju izvēli. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt noteikumu projektu. Nav noteikti DAGR pārziņa pienākumi un atbildība attiecībā uz DAGR izvietoto datu, t.sk personas datu,  uzglabāšanu un aizsardzību, datu rezerves kopēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Gan  MK noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļā “Pašreizējā situācija” aprakstā, gan  “Risinājuma apraksts” – tiek norādīts, ka “DAGR būs viena no valsts platformām, kuras mērķis būs informācijas aprites un sadarbspējas uzlabošana valsts pārvaldē, kā arī datu pieejamības nodrošināšana ar garantētiem piekļuves laikiem”, noteikumu projektā nav iekļautas prasības sistēmas pārzinim nodrošināt garantētus piekļuves laikus.   Lūdzam papildināt MK noteikumu projektu vai koriģēt informāciju anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā MK noteikumu projektā  ir jābūt noteiktam DAGR finansēšanas kārtībai, lūdzam papildināt MK noteikumu projektu, norādot, kā tiks organizēta izdevumu finansēšana, lai lai pielāgotu dažādu datu avotus, kas ir datu devēju pārziņā,  lai nodrošinātu datu ielādi un izplatīšanu caur DAGR, savienotāju konfigurēšanu, kā arī datu saņēmēju veicamajām darbībām DAGR.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši anotācijā norādītajam, nepieciešams labojums aizstājot vārdu "un" ar vārdu "vai".
Piedāvātā redakcija
2.1. Datu devējs – institūcija vai privāto tiesību juridiskās persona, kura pārziņā esošajiem datiem tiek nodrošināta piekļuve izmantojot DAGR;
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši anotācijā norādītajam, nepieciešams labojums aizstājot vārdu "un" ar vārdu "vai".
Piedāvātā redakcija
2.2. Datu saņēmējs – institūcija vai privāto tiesību juridiskā persona, kas saņem datus izmantojot DAGR.
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Sniegt skaidrojumu par atšķirības iemesliem  vai vienādot dažādos dokumentos izmantoto  skaidrojumu, kas ir DAGR. T.sk. "Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma (DAGR)" vai "centralizēta datu izplatīšanas platforma" u.tml.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
 Svītrot vārdu "vienota" vai sniegta tā izmantošanas skaidrojumu. 
 
Piedāvātā redakcija
DAGR ir centralizēta datu izplatīšanas platforma informācijas aprites funkcijas izpildei starp informācijas sistēmām jebkurā to darbības jomā neatkarīgi no apritē esošās informācijas izmantošanas mērķa.
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav saprotams, kas tiek saprasts ar  "tiesību pārvaldības moduli".
Spriežot pēc anotācijas, tā ir VISS komponente. Savukārt VISS nav pieejama informācija par šādu moduli. Lūdzam anotācijā precīzāk skaidrot, kas ir TPM, vai arī skaidrāk formulēt noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav sniegta informācija, vai "pieteikšanās, identifikācija, autorizācija" tiks nodrošināta juridisko un /vai fizisko personu līmenī. Lūdzam  papildināt un  norādīt šo informāciju MK noteikumu projektā.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
No piedāvātās MK noteikumu  projektu redakcijas nav skaidrs, vai  DAGR nodrošinās  ( vai tam būs jānodrošina) iespēju uzkrāt un arī izplatīt vēsturisko informāciju (iepriekšējas versijas, pievienošanas/izslēgšanas faktu, datumu un laiku) par objektiem un atribūtiem, kas ir iekļauti DAGR datu modelī?  Lūdzam papidlināt MK  noteikumu projektu, sniedzot skaidru DAGR funkciju aprakstu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikt termiņu, līdz kuram Aģentūrai vaii VARAM ir  jāizstrādā  DAGR lietošanas noteikumi. Norādām, ka šim termiņam ir jābūt saskaņā ar VARAM  īstenotā ERAF projekta  "Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma (DAGR)" mērķa īstenošanas aktivitāti - "izstrādāt nepieciešamo normatīvo regulējumu datu nodošanai un uzturēšanai DAGR ietvaros".
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu projekts paredz, ka Aģentūra konsultē  datu devēju vai datu saņēmēju par pieteikuma veidnes aizpildīšanu, ir jāparedz un jāpublisko  saziņas līdzekļi šo konsultāciju saņemšanai.
Piedāvātā redakcija
Aģentūra pieteikuma veidnē norāda attālinātās saziņas līdzekļus, lai nodrošinātu datu devēja vai datu saņēmēja saziņu ar aģentūru saistībā ar DAGR izmantošanu, pieteikuma veidnes aizpildīšanu. Datu devējus vai datu saņēmējus, kuri ir iesnieguši pieteikumu, aģentūra informē par izmaiņām, kas saistītas ar attiecīgajiem attālinātās saziņas līdzekļiem, piecu darbdienu laikā pēc šo izmaiņu veikšanas.
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu precizēt vai sistēmā vienojās noslēdzot vienošanos.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav saprotams, ar ko, par ko, datu devējs vai datu saņēmējs, kas ir pieņēmis lēmumu nodrošināt informācijas apriti, izmantojot DAGR,   konkrēti vienojas? Vai par to, ka viņam tiks dota atļauja šādus datus izplatīt, vai par nepieciešamo apjomu (MB) u.tml. Izteikt saprotami un viennozīmīgi.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu skaidrot, kāpēc problēmu risināšana tiek deleģēta datu saņēmējam un izplatītājam, kāpēc tiek pieņemts, ka problēmas ar datiem ( t.sk. to anonimizēšana un pseidonimizēšana) nevar radīt DAGR platforma.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ja "datu patērētājs" ir domāts datu saņēmējs, tad lūdzam lietot atbilstošu terminu, lai neradītu neskaidrību.

Ja "datu patērētājs" ir vēl cita iesaistītā puse, lūdzam to norādīt pie noteikumos lietotajiem terminiem.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams papildināt aiz vārda "aģentūras" ar vārdu "izstrādātajiem".
Piedāvātā redakcija
31. DAGR iesniegtajiem datiem jāatbilst aģentūras noteiktajam DAGR vienotajam datu modelim saskaņā ar aģentūras izstrādātajiem lietošanas noteikumiem.
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Svītrot ieceri, ka DAGR vienoto datu modeli nosaka aģentūra, turklāt vadoties no pašas izstrādātiem lietošanas noteikumiem, jo šāda prasība  rada risku ka datu devējam vai datu saņēmējam būs jāveic izmaiņas savās IS, lai pielāgotos VRAA iecerētajam vienotajam datu modelim un/vai lietošanas noteikumiem, kas  var radīt ievērojamu  un nelietderīgu resursu patēriņu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Paedzēt, ka . DAGR nodrošina drošu un aizsargātu datu devēju datu, tajā skaitā personas datu, apriti.
Piedāvātā redakcija
DAGR nodrošina drošu un aizsargātu datu devēju datu, tajā skaitā personas datu, apriti elektroniskā vidē, lai īstenotu datu devēja datu apriti atbilstoši datu devējam normatīvajos aktos noteiktajām funkcijām, uzdevumiem un tiesībām.
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Svītrot šo punktu, jo datu devējam nav pienākums uzglabāt datus DAGR, kā arī DAGR  uzdevums nav  nodrošināt datu devēja datu uzglabāšanu. 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams aizstāt vārdus "nav saņemts" ar vārdiem "ir saņemts".
Piedāvātā redakcija
35. Personas dati, kuri tiek apstrādāti ar mērķi nodrošināt identifikāciju un autorizāciju DAGR, tiek uzglabāti līdz brīdim, kad par izmaiņām attiecīgo personas datu izmantošanā ir saņemts datu saņēmēja vai datu devēja rakstisks paziņojums.
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt MK noteikumu projektu, uzskaitot, kādus datu par auditāciju uzkrās un saglabās,
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt MK noteikumu projektu, uzskaitot, kādus datu par auditāciju uzkrās un saglabās,
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Teikumā "nodrošinās, ka datu patērētāji izgūs reāla laika datus no avotu sistēmām" lūdzam lietot noteikumu projektā definēto terminu "datu saņēmējs", kas lietots arī tālāk anotācijā. Gadījumā, ja šie ir atsevišķi termini, šai atšķirībai būtu jābūt skaidrai.
Piedāvātā redakcija
nodrošinās, ka datu saņēmēji izgūs reāla laika datus no avotu sistēmām
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka tiks nodrošināts pakalpojums par datu kopu atribūtu anonimizēšanu un pseidonimizēšanu. Nav saprotams skaidrojums par pakalpojuma izmantošanas iespējām. Vai ir normatīvie akti, kas nosaka minētā pakalpojuma izmantošanas tiesības, vai izmantošanas tiesības tiks noteiktas DAGR lietošanas noteikumos, kas vēl ir jāizstrādā? 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ministru kabineta 2011.gada 26.aprīļa noteikumi Nr.315 “Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas nolikums” neparedz, ka šīs iestādes pārziņā būtu “Invaliditātes reģistrs”. Lūdzu labot atbilstoši faktiskajai situācijai vai svītrot
 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Nav ņemtas vērā iesaistīto  un potenciālo iestāžu, kuras izvietos savus datus DAGR, vai arī, izmantojot DAGR platformu, nodrošinās datu izplatīšanu no savā pārziņā esošajām informācijas sistēmām, vajadzības pēc personāla un citiem resursiem, lai ieviestu  un izmantotu DAGR, pārvaldītu datus, t.sk. personas datus, risinātu un novērstu ar datiem saistītās  kļūdas. Lai gan anotācijā pie Risinājuma apraksta tiek apgalvots, ka VRAA nodrošinās “problēmu risināšanu, kas saistīta ar datiem un datu avotu integrāciju ar DAGR”, “informācijas aizsardzības nodrošināšanu”, vienlaicīgi tiek norādīts, ka
1) “VRAA atbild tikai par tiem personas datiem, kas nepieciešami, lai nodrošinātu piekļuvi DAGR darbības organizēšanai, savukārt par personas datiem, kuri ir iegūti no citām informācijas sistēmām, atbild datu devējs, kurš ir atbildīgi par personas datu apstrādi attiecīgajā informācijas sistēmā”
2) “Par savienotāja konfigurēšanu ir atbildīgs attiecīgais datu devējs vai datu saņēmējs”.

Tādejādi neguvām pārliecību, ka VRAA funkciju nodrošināšanai , t.sk. “DAGR iekļauto datu pārvaldības īstenošanai” uzskaitītās papildu amata vietas vietas ir noteiktas korekti , turklāt  nav sniegts izvērtējums, kāds ieguldījums būs nepieciešams no iestāžu (DAGR datu saņēmēju un datu devēju) puses gan cilvēkresursu, gan finanšu jomā. Lūdzam papildināt anotāciju, kā arī labot maldinošo informāciju par to, ko VRAA nodrošinās un  būs atbildīga.

Ņemot vērā, ka VARAM īstenoto ERAF projektu "Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma (DAGR)", kura ietvaros DAGR tiek pieslēgti informācijas resursi un datu izmantotāji, VARAM rīcībā jau šobrīd ir dati par izdevumiem, kādi paredzēti, lai datu saņēmēji un datu devēji īstenotu izmaiņas savās IS,  konfigurētu DAGR savienotājus, lūdzam anotāciju papidlināt ar šo informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu papildināt anotācijum, skaidrot, ar ko anaotācijā aprakstītā funkcionalitāte " Nākotnē DAGR plānots attīstīt papildus funkcionalitāti, kura nodrošinās iespēju valsts iestāžu datu decentralizētu pārvaldību, kā rezultāta datu devēji varēs nodrošināt savu datu izplatīšanu bez DAGR datu krātuves starpniecības. " atšķiras no jau šobrīd "API Pārvaldnieka" realizētās funkcionalitātes ? Un vai tādejādi nepastāv reracionāls resursu izmantošanas  risks?
 
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu papildināt anotāciju un norādīt, vai tiek plānots DAGR platformas izmantošanu kādām noteiktām lietotāju, iestāžu grupām noteikt kā obligātu, un/vai kā vienīgo veidu informācijas apmaiņas  un izplatīšanas organizēšanai, kā tiek plānots sasniegt Saeimas komisijas uzdevumā noteikto - lai DAGR  "līdz 2024.gadam būtu pieejami dati vismaz no 50% valsts informācijas sistēmām".
 
Piedāvātā redakcija
-
32.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Nav saprotams, kas tiek saprasts ar  "tiesību pārvaldības moduli".
Spriežot pēc anotācijas, tā ir VISS komponente. Savukārt VISS resursos nav pieejama informācija par tādu moduli. Lūdzam papildināt anotāciju un skaidrot, vai un kad būs pieejams tiesību pārvaldības modulis, kā tas darbosies. Papildus lūdza skaidrot,  vai šajā modulī būs iespējams identificēt noteiktos reģistros  iekļautās personas, piemēram,  Ārstniecības personu reģistrā iekļautās personas,  un piešķirt tām atbilstošās tiesības darbam ar  DAGR  izvietotajiem datiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam atšifrēt anotācijas 3. sadaļā lietoto saīsinājumu EKK.
Piedāvātā redakcija
izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kods (turpmāk – EKK)
34.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Lūdzam precizēt, vai projekts neietekmē datu aizsardzību, ņemot vērā, ka noteikumi nosaka kārtību, kādā tiek anonimizēti un pseidoanonimizēti personas dati. 

Anotācijas 1.3. sadaļā norādīts:
"DAGR iekļauto datu pseidonimizēšana un anonimizēšana būs pakalpojums, kurš nodrošinās iespēju DAGR vienotā datu modeļa ietvaros veikt datu kopu atribūtu anonimizēšanu un pseidonimizēšanu, realizējot personas datu aizsardzības politiku īstenošanu saskaņā ar datu izmantošanas mērķiem. Minēto pakalpojumu varēs saņemt atbilstošais datu devējs vai cita institūcija, kurai ir dota atbilstoša atļauja normatīvajos aktos. Detalizēta kārtība minētā pakalpojuma saņemšanai tiks noteikta DAGR lietošanas noteikumos."
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt, ka personas datu apstrādes mērķis ir nodrošināt fiziskās personas identifikāciju un autorizāciju darbam ar DAGR. 
Piedāvātā redakcija
Personas dati, kuri tiek izmantoti, lai nodrošinātu piekļuvi DAGR darbības organizēšanai, tiek apstrādāti ar mērķi nodrošināt fiziskās personas identifikāciju un autorizāciju darbam ar DAGR.

 
36.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā ir norādīts, ka DAGR ir ļoti būtisks un kritisks valsts pārvaldes datu izplatīšanas elements.
Nav saprotama termina "kritisks" izmantošana. 

 
 
Piedāvātā redakcija
-
37.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju, norādot, vai ir izvērtēta un ņemta vērā noslodze uz datu devēja IS inkrementālu izmainīto datu kopu izgūšanai par tiem datu objektiem un atribūtiem, kas ir iekļauti DAGR datu modelī ?
 
Piedāvātā redakcija
-
38.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Papildināt anotāciju, norādot, kurš normatīvais akts nosaka, ka "VARAM uzdevums ir īstenot digitalizēto datu pārvaldības politiku kopumā". Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumi Nr. 434 “VARAM nolikums”, ministrijai ir  funkcija izstrādāt politiku informācijas sabiedrības pārvaldība, valsts pārvaldes pakalpojumu pārvaldība, valsts pārvaldes digitālo tehnoloģiju pārvaldība jomās.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai DAGR noteikumi tiešām neietekmēs dažādas sabiedrības grupas, ietekmējot tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu.

Anotācijas 1.2. punktā norādīts, ka "DAGR uzlabos intensīvi izmantoto datu pieprasījumu veiktspēju; nodrošinās datu pieejamību ar garantētiem piekļuves laikiem; nodrošinās, ka datu patērētāji izgūs reāla laika datus no avotu sistēmām."

Sagaidāms, ka šie noteikumi ietekmēs datu saņēmējus, jeb "institūcijas un privāto tiesību juridiskās personas, kas saņem datus izmantojot DAGR"
Piedāvātā redakcija
-
40.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Anotācijas 3. sadaļas 6.2. punktā vajadzētu būt skaidrāk parādītam, ka tabulā norādītais aprēķins "izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" 2024. un 2025. gadam, proti  821 956 euro un 771 058 euro veidojas, summējot DAGR uzturēšanas un amata vietu izmaksas. Šobrīd šī summa vispār neparādās 6.2. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
41.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. sadaļā iekļauta šāda informācija:

"Nākotnē DAGR plānots attīstīt papildus funkcionalitāti, kura nodrošinās iespēju valsts iestāžu datu decentralizētu pārvaldību, kā rezultāta datu devēji varēs nodrošināt savu datu izplatīšanu bez DAGR datu krātuves starpniecības. Minēto funkcionalitāti ir plānots izstrādāt līdz 2026.gadam Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, t.sk. pašvaldību digitālā transformācija” DAGR attīstības un ieviešanas projekta ietvarā (turpmāk – DAGR ANM projekts)"

Informācijai par ANM projektu vajadzētu būt atspoguļotai anotācijas 3. sadaļā, piemēram, sadaļā "cita informācija".
Piedāvātā redakcija
-