Projekta ID
25-TA-233Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam nodrošināt anotācijā papildus informāciju par Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (turpmāk - OECD) aptauju "The OECD Risks That Matter Survey", papildinot to, piemēram, ar saiti uz iepriekš veiktajām šīs sērijas aptaujām https://www.oecd.org/en/about/programmes/oecd-risks-that-matter-rtm-survey.html . Lūdzam skaidrot anotācijā, vai ar sniegto informāciju ir jāsaprot, ka tiek plānota dalība OECD aptaujā 2026.gadā "Risks that Matter Survey" (jo iepriekšējās aptaujas veiktas 2018. un 2020., 2022., 2024.gadā). Vienlaikus lūdzam skaidrot, kā šīs OECD aptaujas un citu pētījumu ciklu, programmu laika grafiks iet kopā ar projekta Nr. 4.3.4.3/1/24/I/001 (turpmāk - projekts Nr. 4.3.4.3/1/24/I/001) "Izvērtējumi pierādījumos balstītas sociālās politikas pilnveidei " īstenošanas laika grafiku (projekta ieviešanas beigu datums ir 2029.gada 31.decembris) un budžetu, jo īpaši ņemot vērā, ka iepriekš minētā projekta ieviešanas sākuma datums ir 2023.gada 8.septembris.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši 4.3.4.specifiskā atbalsta mērķa metodoloģiskajam rādītāju aprakstam (rādītāju pasei):
Veiktie aprēķini un pieņēmumi, kas izmantoti aprēķiniem 4.3.4.3. pasākumā - sasniedzamā vērtība noteikta, pieņemot, ka rādītājs tiks izpildīts, finansējuma saņēmējam (Labklājības ministrijai (turpmāk – LM), kas saskaņā ar tās nolikumu ir vadošā valsts pārvaldes iestāde darba, sociālās aizsardzības, bērnu un ģimenes tiesību, kā arī personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju un dzimumu līdztiesības jomā. Tās funkcijas paredz izstrādāt darba, sociālās aizsardzības, bērnu un ģimenes tiesību, kā arī personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju un dzimumu līdztiesības politiku, kā arī organizēt un koordinēt darba, sociālās aizsardzības, bērnu un ģimenes tiesību, kā arī personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju un dzimumu līdztiesības politikas īstenošanu) noslēdzot vienošanos par projekta īstenošanu.
Ņemot vērā LM noteiktās funkcijas, projektā ir plānots veikt šādus pasākumus:
1. īstenot sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumus par ģimenes un darba dzīves saskaņošanas un dzīves kvalitātes uzlabošanas dažādiem aspektiem un vienlīdzīgu iespēju un nediskriminācijas jautājumiem. Minētais ietver: sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu īstenošanas stratēģijas izstrādi un, atbilstoši tai, integrētās mediju kampaņas īstenošanu, tai skaitā, publikācijas medijos, sociālo tīklu aktivitātes, vides un televīzijas reklāmas, televīzijas sižetus un video rullīšus, radio pārraides, diskusijas, seminārus, domnīcas, konferences, sadarbības tīklu veidošanu, sabiedriskās domas aptaujas u.c. pasākumus (indikatīvi 1 300 000 euro);
2. veikt izvērtējumus par dzīves kvalitātes uzlabošanas dažādiem aspektiem, t.sk. iekļaujoša darba tirgus zinātnisko pētījumu, nabadzības un sociālās atstumtības risku izvērtējumus, sociālo pakalpojumu rezultātu un ietekmes izvērtējumus, pētījumus par darba apstākļiem un riskiem Latvijā, pētījumu sociālā darba attīstības jomā un bērnu tiesību aizsardzības jomā, tostarp sniedzot priekšlikumus nozares politikas un pasākumu pilnveidošanai (indikatīvi 1 832 998 euro);
4.3.4.3. pasākumam kopējais plānotais finansējums ir 5 309 860 euro, t.sk. Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 4 513 381 euro (t.sk., administratīvās izmaksas 1 769 489 euro apmērā un netiešās izmaksas 7% jeb indikatīvi 347 374 euro apmērā, kā arī iepirkumu speciālista pakalpojuma izmaksas indikatīvi 59 999 euro).
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši 4.3.4.specifiskā atbalsta mērķa metodoloģiskajam rādītāju aprakstam (rādītāju pasei):
Veiktie aprēķini un pieņēmumi, kas izmantoti aprēķiniem 4.3.4.3. pasākumā - sasniedzamā vērtība noteikta, pieņemot, ka rādītājs tiks izpildīts, finansējuma saņēmējam (Labklājības ministrijai (turpmāk – LM), kas saskaņā ar tās nolikumu ir vadošā valsts pārvaldes iestāde darba, sociālās aizsardzības, bērnu un ģimenes tiesību, kā arī personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju un dzimumu līdztiesības jomā. Tās funkcijas paredz izstrādāt darba, sociālās aizsardzības, bērnu un ģimenes tiesību, kā arī personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju un dzimumu līdztiesības politiku, kā arī organizēt un koordinēt darba, sociālās aizsardzības, bērnu un ģimenes tiesību, kā arī personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju un dzimumu līdztiesības politikas īstenošanu) noslēdzot vienošanos par projekta īstenošanu.
Ņemot vērā LM noteiktās funkcijas, projektā ir plānots veikt šādus pasākumus:
1. īstenot sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumus par ģimenes un darba dzīves saskaņošanas un dzīves kvalitātes uzlabošanas dažādiem aspektiem un vienlīdzīgu iespēju un nediskriminācijas jautājumiem. Minētais ietver: sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu īstenošanas stratēģijas izstrādi un, atbilstoši tai, integrētās mediju kampaņas īstenošanu, tai skaitā, publikācijas medijos, sociālo tīklu aktivitātes, vides un televīzijas reklāmas, televīzijas sižetus un video rullīšus, radio pārraides, diskusijas, seminārus, domnīcas, konferences, sadarbības tīklu veidošanu, sabiedriskās domas aptaujas u.c. pasākumus (indikatīvi 1 300 000 euro);
2. veikt izvērtējumus par dzīves kvalitātes uzlabošanas dažādiem aspektiem, t.sk. iekļaujoša darba tirgus zinātnisko pētījumu, nabadzības un sociālās atstumtības risku izvērtējumus, sociālo pakalpojumu rezultātu un ietekmes izvērtējumus, pētījumus par darba apstākļiem un riskiem Latvijā, pētījumu sociālā darba attīstības jomā un bērnu tiesību aizsardzības jomā, tostarp sniedzot priekšlikumus nozares politikas un pasākumu pilnveidošanai (indikatīvi 1 832 998 euro);
4.3.4.3. pasākumam kopējais plānotais finansējums ir 5 309 860 euro, t.sk. Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 4 513 381 euro (t.sk., administratīvās izmaksas 1 769 489 euro apmērā un netiešās izmaksas 7% jeb indikatīvi 347 374 euro apmērā, kā arī iepirkumu speciālista pakalpojuma izmaksas indikatīvi 59 999 euro).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam sniegt anotācijā papildus informāciju par projekta Nr.4.3.4.3/1/24/I/001 īstenošanu, norādot kādu finansējuma apjomu šobrīd veido izdevumu pozīcija "izvērtējumu izmaksas", t.i. kādas bija projektā sākotnēji apstiprinātās izmaksas. Vienlaikus arī lūdzam skaidrot, cik līdzšinēji izmaksājuši jau īstenotie/ pabeigtie/ izstrādes procesā esošie izvērtējumi, pētījumi.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļas 4.punktā norādīts, ka FS drīkst neveikt iepirkumu saskaņā ar PIL, bet drīkst piemērot PIL 3.panta otrās daļas izņēmumu pētniecības pakalpojumiem. Vēršam uzmanību, ka minētais PIL 3.panta otrās daļas izņēmums nenodrošina, ka plānotais iepirkums tiks veikts, ievērojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu, konkurenci nodrošinošu procedūru, kā rezultātā saskatāmi sekundārā valsts atbalsta riski pakalpojuma sniedzēja līmenī. Ja, izvērtējot sekundāros valsts atbalsta riskus pakalpojuma sniedzēja līmenī, tie netiek identificēti, lūdzam izvērtējumu iekļaut anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka šobrīd 4.3.4.3.pasākuma ietvaros tiek īstenots LM projekts Nr. 4.3.4.3/1/24/I/001, lūdzam anotācijā norādīt, vai plānotajiem grozījumiem kontekstā ar izvērtējumu veikšanu, kur: 1) var piedalīties OECD pētījumu ciklos, programmās vai aptaujās; 2) var kā pakalpojuma sniedzējus piesaistīt organizācijas, iestādes vai pētnieku grupas (tai skaitā no ārvalstīm), kuru darbība ir saistīta ar dalību starptautiskajos pētījumos un pētījumu vai datu uzkrāšanas procesa ietvaros iegūtu rezultātu analizēšanu un izmantošanu sociālās politikas veidošanā ir ietekme uz īstenošanā esošo projektu Nr. 4.3.4.3/1/24/I/001, proti, vai nepieciešams veikt grozījumus vienošanās par projekta īstenošanu LM īstenotajam projektam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot zem kuras no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027. gadam plānotajām atbalstāmajām darbībām* tiek paredzēts īstenot 19.1 punktā minētās darbības.
Tāpat ievērojot, ka noteikumu grozījumu projekts paredz papildināt noteikumus ar jaunām atbalstāmām darbībām (piemēram, OECD aptauju "Risks that matter"), tad lūdzam anotācijā norādīt šī un citu starptautisko pētījuma izmaksas, kā arī izvērtēt sasniedzamo rādītāju sasniegšanu.
* Ģimenes un darba dzīves saskaņošanai, lai atbalstītu cilvēkkapitāla attīstību, sekmētu darbinieku spēju savienot darbu un ģimenes dzīvi, paredzēti izvērtējumi par dzīves kvalitātes uzlabošanas dažādiem aspektiem, sabiedrības informēšanas un izglītošanas pasākumi, sabiedriskās aptaujas, informatīvo materiālu izstrāde par elastīgā darba laika un attālinātā darba prakses iespējām, par vienlīdzīgām iespējām un diskriminācijas novēršanu, savu tiesību pārstāvībai un īstenošanai.
Tāpat ievērojot, ka noteikumu grozījumu projekts paredz papildināt noteikumus ar jaunām atbalstāmām darbībām (piemēram, OECD aptauju "Risks that matter"), tad lūdzam anotācijā norādīt šī un citu starptautisko pētījuma izmaksas, kā arī izvērtēt sasniedzamo rādītāju sasniegšanu.
* Ģimenes un darba dzīves saskaņošanai, lai atbalstītu cilvēkkapitāla attīstību, sekmētu darbinieku spēju savienot darbu un ģimenes dzīvi, paredzēti izvērtējumi par dzīves kvalitātes uzlabošanas dažādiem aspektiem, sabiedrības informēšanas un izglītošanas pasākumi, sabiedriskās aptaujas, informatīvo materiālu izstrāde par elastīgā darba laika un attālinātā darba prakses iespējām, par vienlīdzīgām iespējām un diskriminācijas novēršanu, savu tiesību pārstāvībai un īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Labklājības ministrija ierosinājusi grozījumus MK noteikumu par SAM īstenošanu 15.1.punktā par personāla izmaksām, svītrojot prasību par vismaz 30% noslodzi daļlaika gadījumā atbilstoši plānotajiem grozījumiem Finanšu ministrijas plānotajiem vadlīnijās Nr.1.2. “Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā” (turpmāk - Vadlīnijas). Atkārtoti lūdzam veikt arī citus saistītos grozījumus MK noteikumos par SAM īstenošanu, no tiešajām izmaksām svītrojot obligātās veselības pārbaudes izmaksas. Atbilstoši Vadlīniju grozījumiem tiešajās izmaksās iekļauj tikai tās izmaksas, kas pēc jēgas un būtības ir tieši saistītas ar projekta mērķa sasniegšanu. Saskaņā ar Vadlīniju plānoto grozījumu 5.2.apakšpunktu obligātās veselības pārbaudes izmaksas tiek paredzētas kā netiešās attiecināmās izmaksas. Plānoto Vadlīniju grozījumu 1.punktā noteikts, ka netiešās attiecināmās izmaksas var paredzēt/attiecināt kā tiešās attiecināmās izmaksas, ja tām ir sniegts argumentēts pamatojums MK noteikumu par SAM īstenošanu izstrādes laikā un ir pamatota izmaksu tieša sasaiste ar projekta mērķi, ir izvērtētas samērīguma, lietderības, vienotas pieejas un labas finanšu pārvaldības principu ievērošana un tiešo/netiešo izmaksu būtība. Tāpat 1.punktā noteikts, ka veicot grozījumus MK noteikumos par SAM īstenošanu, kas skar vadlīniju piemērošanas pieejas maiņu, atsakoties no iepriekš noteiktiem ierobežojumiem, atbildīgā iestāde izvērtē visas izmaksu pozīcijas un nosacījumus MK noteikumos par SAM īstenošanu, t.sk. ietekmi uz jau īstenošanā esošajiem projektiem, sniedzot argumentētu pamatojumu anotācijā. Vienlaikus vadošā iestāde Vadlīniju grozījumu saskaņošanas procesā ir norādījusi, ka atbildīgajām iestādēm jāņem vērā visi vadlīnijās veiktie grozījumi, ne tikai vēlamie, tas nozīmē, ka jāizvērtē visas izmaksu pozīcijas un nosacījumus MK noteikumos, kurus ietekmē izmaiņas vadlīnijās.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā skaidrot, kādu praktisku ieguvumu saņems Latvijas iedzīvotāji savas ģimenes un darba dzīves saskaņošanai, pēc vismaz 15 politikas veidošanai nepieciešamo izvērtējumu īstenošanas.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projektā jauno atbalstāmo darbību "Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas pētījumu ciklos, programmās vai aptaujās" konkretizējot tos, jo OECD pētījumi, aptaujas, u.c. var būt daudz, dažādas un dažādās tēmās. Līdz ar to aicinām atbalstāmo darbību papildināt vismaz ar nosaukumu "Risks that Matter Survey". Attiecīgi lūdzam precizēt arī informāciju anotācijā, vienlaikus saprotot pētījumu ciklu, programmu un aptauju izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
